Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Velandet är klart för min del.

Jag kan inte klara mig utan en pudel, det är bara att inse det är så. Det finns en uppfödare som har mina gamla favoritlinjer bakåt och tiken skall paras i mars.

Nu kör vi!

Äntligen är jag lugn i sinnet igen……..

/ kayoba
Åh vad kul, lycka till!

Går lite i valptankar. Jycken är snart åtta, dessutom har han Ulcerös kolit, så det är lite av en pensionär.

Har kikat och funderat. Tollare vill gubben ha, han gillar storleken och tempramentet. Jag är ingen "retriever man" som en skotte sa en gång om en fabror (fast Vargen är en kvinna).
Jag älskar spetsar, men jag vet inte om jag vill ha en nu.
Jag vill ha noll jaktinstinkt. Lättskött päls och glatt humör. Mellanstorlek.
Träffade en kooikerhond härom dagen. Bra storlek, lättskött päls. Trevlig.
Kan tänka mig blandras också. Vi får se vad som händer under sommaren.
Hund vill jag ha i mitt liv. Jag fick inte ha hund som barn, så jag har bestämt mig att som vuxen ska jag minsann hund. Och häst. Och akvariefiskar. Och råttor av lapphundsunderull...
Spännande att se vad det blir. :) Jag tänker nog lite i samma banor sin dig, fast min man vill ha en lite större hund, jag tänker att kanske runt 55-65 cm är lagom. Vi tittar efter en blandrashund nu. Har bokat titt på ett par kullar och anmält intresse på en planerad kull där parning sker i höst. Vi har ingen brådska och kommer låta det ta tid. Rätt som det är ramlar man över rätt hund tänker jag.

Åh. Nästa vecka ska en jätteläcker tik få valpar. Fick veta det häromdagen. Finsk tik med stamtavla jag gillar som paras med hane vars stamtavla jag också gillar. De nära släktingar jag träffat till hundarna har jag blivit förälskad i. Allihop. Men alltså. Inte ens OM det skulle finnas en valp till mig i kullen och uppfödaren skulle vilja sälja till mig så skulle jag ha möjlighet att köpa valp nu på våren. Ska det bli någon valp så ska det bli till slutet av sommaren... Eller hösten. Eller vintern. Inte våren. Jag kan verkligen inte under våren.

Titta vilken bild jag hittade på tiken på uppfödarens blogg. Nu syns det inte så jätteväl på den här bilden, men hon har dessutom rejält käkparti/haka, något som få salukis har idag. Många är som fågelnäbbar i nospartiet och jag är orolig att det ska resultera i samma problem som borzoierna har, nämligen så smala käkar att tänderna inte alltid får plats ordentligt. Ingen risk för det här! (dessutom är hon hälsoundersökt på lite alla möjliga sätt u.a.)
eeeabd9a07dfebe66c0d7b5c071f88c1_zps75b2c249.jpg

Åh. Nästa vecka ska en jätteläcker tik få valpar. Fick veta det häromdagen. Finsk tik med stamtavla jag gillar som paras med hane vars stamtavla jag också gillar. De nära släktingar jag träffat till hundarna har jag blivit förälskad i. Allihop. Men alltså. Inte ens OM det skulle finnas en valp till mig i kullen och uppfödaren skulle vilja sälja till mig så skulle jag ha möjlighet att köpa valp nu på våren. Ska det bli någon valp så ska det bli till slutet av sommaren... Eller hösten. Eller vintern. Inte våren. Jag kan verkligen inte under våren.

Titta vilken bild jag hittade på tiken på uppfödarens blogg. Nu syns det inte så jätteväl på den här bilden, men hon har dessutom rejält käkparti/haka, något som få salukis har idag. Många är som fågelnäbbar i nospartiet och jag är orolig att det ska resultera i samma problem som borzoierna har, nämligen så smala käkar att tänderna inte alltid får plats ordentligt. Ingen risk för det här! (dessutom är hon hälsoundersökt på lite alla möjliga sätt u.a.)

Åh vilken hängivenhet du har för rasen! Vad roligt att läsa dina reflektioner och våndan över att vilja ha nu, nu, nu... men.... ;)

Ibland tänker jag att jag är knäpp som "fönstershoppar" alla sorters valpar - hela tiden. :D Jag kan verkligen titta på kennelsidor, reflektera över deras avelsval och fantisera om valparna, vad det blir av dem sedan och beundra den och den valpen...

So far har jag mentalt "skaffat" mängder av valpar i fantasin och jag har också (i huvudet) avelsstrategier och tankar om tänkbara kombos.

Och här är man liksom bara en vanlig luggsliten hundägare, trots allt.

Åh vilken hängivenhet du har för rasen! Vad roligt att läsa dina reflektioner och våndan över att vilja ha nu, nu, nu... men.... ;)

Ibland tänker jag att jag är knäpp som "fönstershoppar" alla sorters valpar - hela tiden. :D Jag kan verkligen titta på kennelsidor, reflektera över deras avelsval och fantisera om valparna, vad det blir av dem sedan och beundra den och den valpen...

So far har jag mentalt "skaffat" mängder av valpar i fantasin och jag har också (i huvudet) avelsstrategier och tankar om tänkbara kombos.

Och här är man liksom bara en vanlig luggsliten hundägare, trots allt.

Haha, så bra! Jag tänker att det nog borde bli tråkigt att läsa om alla funderingar som aldrig verkar leda till något hundköp :p Men ja.. jag fick hem första egna salukin för 8½ år sedan (jösses... det är länge sedan!) och hon fick mig att bli rejält kräsen eftersom hon var så otroligt fantastisk på alla sätt och vis. Hon visade mig att det finns hundar som har en (för mig) perfekt mentalitet, som är sunda i kroppen och som är galet vackra. Varför skulle jag nu vilja ha något som inte är allt det? Jag vet ju dessutom var jag kan hitta just det.

Det är kul att "fönstershoppa" valpar :D Framförallt tycker jag det blir roligt om man först "fönstershoppat" lite valpar och något år senare kunnat följa dem och sett att de blev så bra som man föreställt sig.

Men ja... den där tiken jag visade bild på nu, hon har ultraljudat hjärta (om jag förstått det rätt) u.a, ögonlyst u.a, cert på lure coursing och kapplöpningslicens. Hennes mor är syster till två hundar jag lärt känna och verkligen älskat. Hanen har också undersökt hjärta och ögon u.a. och är lure coursing-champion i många länder, kapplöpningschampion och de hundar jag träffat från den kenneln har jag absolut tyckt om. Spännande kombination? Oh yes! (och ja, det är hjärta och ögon som är mest relevant att undersöka när det gäller saluki)

Åh, hade du bott lite närmare så hade jag kunnat vara dagmamma ;)
Fördelen med att vi köpte valp nu under vintern är att hon är i den perfekta åldern till våren/sommaren att kunna hitta på och göra saker med. :love: Nu är det mest sova, äta, bajsa leka. :angel:

Åh, hade du bott lite närmare så hade jag kunnat vara dagmamma ;)
Fördelen med att vi köpte valp nu under vintern är att hon är i den perfekta åldern till våren/sommaren att kunna hitta på och göra saker med. :love: Nu är det mest sova, äta, bajsa leka. :angel:

Finns verkligen olika fördelar/nackdelar med att köpa hund född olika årstider. Själv vill jag helst ha en hund född i början av året, egentligen, för vinthundarna får tävla lure coursing t.o.m. det år de fyller 8. Blir lite trist då för min Aysu tex, vars sista LC-säsong kommer vara när hon är ynka 7 år gammal... Ingen direkt ålder på en hund av en ras som ofta blir ca 12 år gammal. Min första hade jag med på LC-träningar fram tills hon var 10½. Att tävla henne när hon var 8-9 år hade inte varit några som helst problem, men hon var född i december så även hon tvingades ha sin sista säsong när hon var 7. Bättre på kapplöpningen, där har jag för mig att de bara har krav på att hundar över en viss ålder ska veterinärbesiktigas innan start.

Åh. Jag har haft ryck i valp-tarmen sen i höstas! Alice har börjat fungera och jag har liksom varit redo för nästa steg. (Sen kom det av sig när jag bestämde mig för att ta pappas hund, men nu ska ju hon få somna in.. Så.. Tillbaka i valpträsket.)

Har alltid sagt att jag inte vill ha en valp för det är för jobbigt. Efter att ha tagit emot en 1-åring omplacering som var förstörd så ser jag värdet i att ha en valp. En aussie blir det när det är dags. Dock är det nog inte dags förrän tidigast till hösten, men har både ögon och öron öppna och letar uppfödare. Vet ganska väl vad jag vill ha för sorts linjer och föräldrar. Fönstershoppandet är ett faktum!

Valptankar har börjat smyga sig in i mitt huvud också, som en del av sorgearbetet i och med heelerns flytt tror jag.. Kommer att bli så fruktansvärt tomt utan honom och att få planera och drömma om valp gör att det känns lite bättre för stunden! Men först ska jag få ordning på vår 1,5-åring igen, allt uppmärksamhetsskällande inomhus ska väck och också hallstressen som uppstår före han ska ut på promenad. Hundmöten ska också jobbas med. Vill inte att dom beteendena smittar av sig på eventuell framtida vappis! Valp är min morot att jobba med corgins problemområden. ;) Hoppas litegrann att vi ska vara redo innan årets slut, sen beror det ju också mycket på när rätt kull dyker upp!

@mazariin Låter som att vi är i samma sits! Sörjer en hund, måste jobba med en annan och drömmer om valp :) Vad blir det? En till corgi?

Haha ja faktiskt! Alice verkar ju ha börjat få bukt på sina problem åtminstone? :) Våra är delvis nya i och med situationen vi haft hemma, förutom skällandet då - det har han pysslat med alltid men har blivit flera resor värre nu.

Nepp ingen corgi den här gången, pga rasens hälsotillstånd. Vill ha en hund att träna agility med, och det är inget som corgins långa rygg och utbredda höftproblem håller för tyvärr. :( Sheltie låg högt på listan sålänge jag försökte hålla tankarna borta från en ny heeler (bara tanken kändes för jobbig), men sen kunde jag inte hålla mig utan kollade in lite heelerkennlar.. :angel: Inget bestämt ännu iallafall. Västgötaspets har jag också kikat lite på, men konstaterade att dom verkar rätt lika corgin i lynnet och jag skulle faktiskt kunna tänka mig nåt lite mindre envist den här gången. ;)

@mazariin Alice håller på att bli en riktigt fin hund! Jag är så himla stolt över både henne och mig! :love: Och det har märkts på henne hur bra hon mår av en till hund nu när Basseten är här. Kommer gå specialsök med Alice i maj, vilket ska bli jättespännande! (Egentligen skulle jag gått med basseten.. Men nej..)

Hur ser det ut på hälsofronten på spetsen? Tänker, det är ju också korvhundar :P

Jag surfade in på mina favorituppfödare nu och såg att den ena precis fått en kull! :love: Alla valpar är röda, antingen tan eller merle :love: Och den andra uppfödaren planerar kull i vår på fina föräldrar!!

Senast ändrad:
@GardenAngel Kul att det går bra med Alice! :) Och om hon trivs så bra med en hundkompis i huset är det ju bara att köra på!

Västgöten verkar ha det bättre ställt på hälsofronten än corgin i dagsläget åtminstone, men HD förekommer. Har fått uppfattningen om att det är en rätt tålig och sund ras, och dom är ju inte lika långa i ryggarna som corgin heller. Men som sagt, för vår del går dom bort pga lynnet i dagsläget! Men kanske i framtiden! :)

Går lite i valptankar. Jycken är snart åtta, dessutom har han Ulcerös kolit, så det är lite av en pensionär.

Har kikat och funderat. Tollare vill gubben ha, han gillar storleken och tempramentet. Jag är ingen "retriever man" som en skotte sa en gång om en fabror (fast Vargen är en kvinna).
Jag älskar spetsar, men jag vet inte om jag vill ha en nu.
Jag vill ha noll jaktinstinkt. Lättskött päls och glatt humör. Mellanstorlek.
Träffade en kooikerhond härom dagen. Bra storlek, lättskött päls. Trevlig.
Kan tänka mig blandras också. Vi får se vad som händer under sommaren.
Hund vill jag ha i mitt liv. Jag fick inte ha hund som barn, så jag har bestämt mig att som vuxen ska jag minsann hund. Och häst. Och akvariefiskar. Och råttor av lapphundsunderull...
Du vill ju ha en isländsk fårhund helt klart :D!
Spets, ingen eller liten jaktinstinkt, lättskött päls och glatt humör, mellanstorlek *check*! Och nästan lapphundsunderullsråttor ;)

Vet inte riktigt hur det blir med valpplanerna det här året trots allt, det flyttade ju in en 6-årig herre lite hux flux :). (Jag skulle inte ha två labbar på samma gång och absolut inte en hane. Ooops!)
Men tänk vad söta valpar han och Nikka skulle få! Två fel måste ju bli ett rätt:idea:? Och vem kan motstå små labbevalpar?

Skämt åsido, blir det en valp till hösten så lutar det fortfarande åt en heeler om inte min favoritcairnkennel skall ha någon kull.
Måste dock må bättre psykiskt först, det senaste året har varit rent ut sagt förj-vligt. Skall jag satsa på en valp så vill jag kunna gå in för det till 100% !

Jösses. Som tur är har jag inte råd att köpa valp just nu. Och kommer inte veta hur stabil min ekonomi är förrän i höst, så jag för lov att vänta. Men ALLA mina favorituppfödare ska ta kull iår! Hur är det ens möjligt?! Kommer eventuellt behöva vänta flera år innan det blir en sån uppslutning igen!

Bara en reflektion såhär på blanka middagen en regnig söndag i januari.

Vad sköööööönt att min "lilla söta oemotståndliga gulliga valp" snart är fem månader gammal och är i allafall på god väg att bli liiiite äldre och liiiiite mognare.

När jag läser om era valpplaner och valpdrömmar, så är jag helt nöjd själv och kan inte för allt i världen tänka att jag vill ha en valp till.

Förmiddagen har sett ut som följer:

Ut och kissa och bajsa kl 8.00
In och lek med vattenskålen, matskålarna, barnens leksaker, hoppas i sängen och "gräva/bädda" och kasta sig ut från sängen för att hoppa upp i soffan bland tv-tittande barn.

"Promenad" med sexåringen som satt på koppel och går runt med vovven i hela hemmet och uppmanar/förmanar honom vad man får/inte får göra.

Nu är han lös igen och hoppar på tiken som just börjat löpa och är deppig - medföljande skall när hon blev irriterad - så klart.

Frukost till valpen runt klockan 9.00 - hopp och stök och förväntan innan maten äntligen serveras.

Lek igen, rusande mellan olika rum och återigen lek med både påbjudna och förbjudna leksaker. Efter det dags att gå ut igen och det gick nästan inte att hålla sig vid dörren.

In igen och ny vända med att bära grejer och visa upp fynden för alla som vill klappa och berömma. Denna gång apporteras porslinsskålen på ett halvkilo, metallskålarna i köket (modell större), ett antal skor från skohyllan och någon docka från barnens rum. Under tiden försöker vi äta frukost och jag lyckas skumläsa tidningen och dricka kaffe.

Efter ytterligare en timme så börjar vi alla krokna av allt passande och valpen tar sig en tupplur i köket på ca 7,5 minut.

Efter ytterligare lek och upptäckarglädje i barnens papperskorgar i sina rum, så åker kopplet på. Nu sitter jag vid datorn, surfar här på Buke och han ligger snällt bredvid soffan och sover en stund. Ända tills ena barnet kom och med pipig röst säger: "kom kom, kom så leker vi med din lilla pipleksak!".

Jag suckar och försöker få barnet att förstå att både valp och mamma/matte behöver få vara ifred en stund nu. Lugnt nu när jag skriver detta, men så kom övriga familjemedlemmar in efter att ha varit ute och nu vill han naturligtvis kolla dörren...

Så - valp är underbart jobbigt! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka