Bara en reflektion såhär på blanka middagen en regnig söndag i januari.
Vad sköööööönt att min "lilla söta oemotståndliga gulliga valp" snart är fem månader gammal och är i allafall på god väg att bli liiiite äldre och liiiiite mognare.
När jag läser om era valpplaner och valpdrömmar, så är jag helt nöjd själv och kan inte för allt i världen tänka att jag vill ha en valp till.
Förmiddagen har sett ut som följer:
Ut och kissa och bajsa kl 8.00
In och lek med vattenskålen, matskålarna, barnens leksaker, hoppas i sängen och "gräva/bädda" och kasta sig ut från sängen för att hoppa upp i soffan bland tv-tittande barn.
"Promenad" med sexåringen som satt på koppel och går runt med vovven i hela hemmet och uppmanar/förmanar honom vad man får/inte får göra.
Nu är han lös igen och hoppar på tiken som just börjat löpa och är deppig - medföljande skall när hon blev irriterad - så klart.
Frukost till valpen runt klockan 9.00 - hopp och stök och förväntan innan maten äntligen serveras.
Lek igen, rusande mellan olika rum och återigen lek med både påbjudna och förbjudna leksaker. Efter det dags att gå ut igen och det gick nästan inte att hålla sig vid dörren.
In igen och ny vända med att bära grejer och visa upp fynden för alla som vill klappa och berömma. Denna gång apporteras porslinsskålen på ett halvkilo, metallskålarna i köket (modell större), ett antal skor från skohyllan och någon docka från barnens rum. Under tiden försöker vi äta frukost och jag lyckas skumläsa tidningen och dricka kaffe.
Efter ytterligare en timme så börjar vi alla krokna av allt passande och valpen tar sig en tupplur i köket på ca 7,5 minut.
Efter ytterligare lek och upptäckarglädje i barnens papperskorgar i sina rum, så åker kopplet på. Nu sitter jag vid datorn, surfar här på Buke och han ligger snällt bredvid soffan och sover en stund. Ända tills ena barnet kom och med pipig röst säger: "kom kom, kom så leker vi med din lilla pipleksak!".
Jag suckar och försöker få barnet att förstå att både valp och mamma/matte behöver få vara ifred en stund nu. Lugnt nu när jag skriver detta, men så kom övriga familjemedlemmar in efter att ha varit ute och nu vill han naturligtvis kolla dörren...
Så - valp är underbart jobbigt!