Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är deprimerad. Eller iaf ordentligt besviken. Vovvan är tom, igen. Och det här var sista chansen att ta en kull på henne... *ledsen* Där rök planerna på stamtik osv *suck*
Jaja, det är ju inte mycket att göra åt, kikar runt efter en tik att "börja om med", och kommer mest troligt att gå in som delägare i en annan tikvalp. Men ändå! *ledsen*

Nej, så tråkigt :(

BAH! En hane jag verkligen gillar, som dessutom blev vinstrikaste LC-hane förra året (om jag inte minns tokigt) ska visst bli pappa nu i vår. Tiken? En fin tik som jag visserligen inte träffat, men jag känner en syster och systerns avkommor, underbara hela bunten. Har även träffat syskon som hastigast och fått gott intryck av dem. Alltså. Varför göööör alla uppfödare såhär mot mig nu? Jag blir ju så valpsjuk att jag nästan dör :p

@AraSlei Javisst, många raser är för fina för sitt eget bästa :(
En jämte/wachtel/münster. Det är mammas sambo som jagar med honom så jag är inte så insatt, men dom har skjutit älg för honom iallafall och så har dom använt honom för eftersök på gris och varit i grishägn med honom :)

Jag är deprimerad. Eller iaf ordentligt besviken. Vovvan är tom, igen. Och det här var sista chansen att ta en kull på henne... *ledsen* Där rök planerna på stamtik osv *suck*
Jaja, det är ju inte mycket att göra åt, kikar runt efter en tik att "börja om med", och kommer mest troligt att gå in som delägare i en annan tikvalp. Men ändå! *ledsen*

Nämen vad tråkigt :( Är det åldern som gör att det här var sista chansen?

Nämen vad tråkigt :( Är det åldern som gör att det här var sista chansen?
Jo, besvikelsen är stor.
Ja, det är åldern, hon blir sju härnäst, och har bara haft en kull tidigare. Det skulle säkert kunna funka, men det finns inte en chans att jag kan få ledigt från jobbet en gång till med så kort intervall (att jag lyckats två gånger under ett år är ett stort under som bara beror på omständigheter som inte kommer igen). Och då är hon 7½, om jag lyckas få ledigt nästa vinter... känns för sent även om det är en liten ras. Hade hon haft fler kullar tidigare, så kanske. Men som det är nu? Känns inte rimligt. Tyvärr.

Jo, besvikelsen är stor.
Ja, det är åldern, hon blir sju härnäst, och har bara haft en kull tidigare. Det skulle säkert kunna funka, men det finns inte en chans att jag kan få ledigt från jobbet en gång till med så kort intervall (att jag lyckats två gånger under ett år är ett stort under som bara beror på omständigheter som inte kommer igen). Och då är hon 7½, om jag lyckas få ledigt nästa vinter... känns för sent även om det är en liten ras. Hade hon haft fler kullar tidigare, så kanske. Men som det är nu? Känns inte rimligt. Tyvärr.

Den andra tiken du har, är det mamman till den här eller är det tvärtom? Löper hon bara en gång per år förresten? Och varifrån kommer valpen du funderar på att bli delägare i?

Den andra tiken du har, är det mamman till den här eller är det tvärtom? Löper hon bara en gång per år förresten? Och varifrån kommer valpen du funderar på att bli delägare i?
Andra tiken jag har är dotter till den parade. Dottern är inte aktuell för avel pga dåliga höfter (inget som nånsin kommer att besvära henne enl vet, liten ras och allt det där, men inget jag vill avla vidare på).
Vovvan löper två gånger om året, alla mina tre gör det, verkar vara det vanliga i rasen. Men tiden rinner iväg när jag inte kan ta ledigt i rätt korrelation till löpen :)
Delägarvalpen är från "min" uppfödare, pappan är samma hane som jag parade vovvan med och mamman är nån typ moster eller kusin eller så till vovvan. Söt valp, men lite speciell :) kommer bilder i tråden när jag har några som gör henne rättvisa.

Alltså... :love:
amy.jpg

4 dagar gammal salukivalp som jag misstänker att blir hur fin som helst när den blir vuxen. Såg till att bli vän med uppfödaren på facebook också bara för att kunna följa kullen lite lättare :angel:

Tur att den bor i Finland så att jag inte råkar kidnappa med mig den. Tur också att den kommer vara leveransklar och såld innan jag själv åker till Finland i sommar.

amy.jpg

4 dagar gammal salukivalp som jag misstänker att blir hur fin som helst när den blir vuxen. Såg till att bli vän med uppfödaren på facebook också bara för att kunna följa kullen lite lättare :angel:

Tur att den bor i Finland så att jag inte råkar kidnappa med mig den. Tur också att den kommer vara leveransklar och såld innan jag själv åker till Finland i sommar.
Men.. KÖÖÖÖP :love: Jag vill följa den här på buke ju!:mad:

amy.jpg

Åh jag gillar den färgen på Salukis. Kom igen, köp!!

I helgen ska vi titta på den valp vi väntat på sen en månad tillbaka - blandrasvalp. Om föräldrarna, den vuxna helsystern och valpis uppfyller våra önskemål (och vice versa) så får han flytta hem till oss om 4 veckor.

amy.jpg

Vad heter den färgen? Jag vet inte om jag kan säga "åh så söt", om jag skall vara ärlig...

Det är lite fågelungeskänsla över den valpen, eller lite som en råttunge, kanske?

Bäst blir om du köper hunden och vi får se hur den växer upp och blir en svan. :D

Men.. KÖÖÖÖP :love: Jag vill följa den här på buke ju!:mad:

Haha, ja... Alltså... Åh, jag önskar att jag kunde. Just nu sitter jag mest och tänker tankar i stil med "Uppfödaren har säkert milslång kö på de där valparna och tio potentiella köpare på varje valp" för att försöka glömma att kullen finns. Samtidigt vet jag att den typen av saluki sällan är extrempopulär. Nu är det superduktiga lure coursing-hundar som föräldrar, med iransk bakgrund dessutom. Hade det varit icke-iranskt och utställningsmeriter, då hade det varit mer troligt att alla var tingade :p

Åh jag gillar den färgen på Salukis. Kom igen, köp!!

Ska bli spännande att se vad det blir för färg bara ;) Jag har ingen koll på det nämligen. Hon har brindleränder på magen, så hon lär bli brunaktig med ljusare partier, om jag ska gissa utifrån hur mamman ser ut. Jag är jättenyfiken på hur det blir när hon blir större!

Vad heter den färgen? Jag vet inte om jag kan säga "åh så söt", om jag skall vara ärlig...

Det är lite fågelungeskänsla över den valpen, eller lite som en råttunge, kanske?

Bäst blir om du köper hunden och vi får se hur den växer upp och blir en svan. :D

Iiiingen aning :D Hon är brindle i alla fall, men sedan kan färgen mycket väl kallas annat också pga den "vanliga" delen av färgen. Finns inga superexakta regler för hur salukifärger namnges eftersom de får ha precis vilken färg som helst (brindle är dock inte önskvärt). Och nej alltså, hade det inte varit för att jag tror mig veta hur valpen blir som vuxen så hade jag inte varit överförtjust ;) Däremot tycker jag mig se att hon får ett otroligt fint huvud! Ska bli kul att se om jag har rätt. Ofta när jag tittar på valpar så får jag någon magkänsla för vilken av valparna som (enligt mig) blir finast exteriört, ofta stämmer det också. Den känslan får jag med den här valpen, men det är såklart omöjligt att säga om det är för att valpen faktiskt är finast i kullen eller om hon bara råkade bli bäst på fotona den dagen. Mentalt lär hon bli underbar i alla fall! Det har i alla fall hennes släktingar som jag träffat varit :)

Loggade in på facebook. Möts av bild på min favoritvalp direkt i nyhetsflödet. Dagsfärsk bild på den lilla som nu är hela 11 dagar gammal. Så. Söt! *låtsas att jag aldrig sett bilden* :angel:

Jag har spenderat kvällen hos Ale. Hon är helt underbar, kontaktsökande och med lite lagom jävlar anamma. Längtar till vecka 8!

Förövrigt har kvällen varit tung. Tod har flyttat :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 022
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat