Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blir valpen 5 veckor! Vet inte om tiden går sakta eller fort för det känns som det går skitsakta, samtidigt som jag tycker det var nyss dom var två veckor och jag kontaktade uppfödaren!

Han väger idag 691 gram.

Någon som har några namn på lager?
nuvarande hund heter Yoda och tidigare djur har oxå blivit döpt efter filmer, samtidigt så är ju rasen rysk så vore kul att kalla han något passande till det.

Han är släthårig och black and tan.

Nähäpp, får dra mig ur den här tråden:(
Vill inte hänga ut någon eller gå in på detaljer men oärliga människor kan en visst råka på varsomhelst:down:

Kommer dröja innan jag har möjlighet att fundera på valp igen så jag får kika här o fortsätta drömma...

Usch, problem. Jag hittar den perfekta valpen, börjar organiserandet kring att hämta henne, drömmer rosenröda drömmar och... hon har bara fyra framtänder i underkäken. Valptänder visserligen. Så, jag hoppas på att alla sex kommer som permanenta tänder, men då kan jag inte hämta henne förrän ännu senare än de 3månader+3veckor som gäller nu. Besviken. Men hoppas lite grann iaf. Men suck. Suck och suck. Hoppas. Visst verkar jag velig? :)

Alltså, detta med foder. Jag vill helst ge torrfoder, jag vet att försfoder är bättre men dels har vi svårt med frys och så avskyr jag klabbet med det...

Olle gick på rc från uppfödaren, men det fasade jag ut direkt och han går nu på acana. Men han är lite tunn, och jag får inte i honom mer, han äter ca 3-4 dl, om han äter upp allt på en dag. Men alla dagar gör han inte det. Vill inte krabba för mycket med foder fram och tillbaka, men det är ju drygt när han inte äter. Mush, funkar dom bollarna för valp? För det borde ju inte bli lika äckligt att hålla på med. Dom där korvarna avskyr jag verkligen.

Jag har ju haft problem med att Caoimhe dricker mycket och kissar mängder. Vi har varit hos veterinären 3 gånger och tagit blodprov, urinprov, gjort ultraljud och belastningstester. Den senaste veckan har hon inte druckit riktigt lika mycket och det har gått flera dagar utan en olycka inomhus så jag har tänkt att det äntligen har vänt, att det bara var en fix idé hon hade fått för sig som hon nu börjar växa från och att de sista proverna vi tog kommer vara helt normala.
Idag ringde veterinären och berättade att gallsyrenivåerna är förhöjda och att hon misstänker att Caoimhe lider av porta cava shunt. Nu ska vi få en remiss till blå stjärnan i Göteborg för att se om det stämmer och jag sitter här och är helt chockad. :cry:

Igår hämtade vi hem Tage :love: Mötet med Zvante, vår andra hund, gick jättebra - väldigt odramatiskt. Tage somnade vid 23 och sov som en stock till 05.30. Då gick min sambo ut med honom och sen somnade han snabbt om. Klockan 08 ringde sambons väckarklocka och då fick vi väcka Tage haha. Han kommer duktigt när vi ropar och inga olyckor inne än så länge. Så ja, hittills har allting gått löjligt bra!

Film på första mötet mellan Zvante och Tage:

dsc_5779_kopiera_5577fa022a6b2250d7477df8.jpg

dsc_5777_kopiera_5577fa192a6b2250eee2a2ea.jpg

dsc_5765_5577f7c42a6b224ff6a85c09.jpg

Senast ändrad:
Otis är fortfarande tydligt halt, men det blir långsamt bättre. Han börjar lessna på att jag klämmer, känner, palperar och drar i hans ben, men annars reagerar han inte någonstans. Han är fortfarande väldigt stel efter en hel natts sömn, men det blir bättre när han rört sig lite.
Avvaktar nog ytterligare någon dag och ser om det fortsätter att bli bättre innan jag ringer veterinären.

Såg igår att han tappat flera tänder också :eek: två stycken av framtänderna uppe, där det börjar komma vuxentänder i stället, och en framtand nere. Där nere har det dock börjat komma lite vuxentänder även bakom de andra, så

Otis är fortfarande tydligt halt, men det blir långsamt bättre. Han börjar lessna på att jag klämmer, känner, palperar och drar i hans ben, men annars reagerar han inte någonstans. Han är fortfarande väldigt stel efter en hel natts sömn, men det blir bättre när han rört sig lite.
Avvaktar nog ytterligare någon dag och ser om det fortsätter att bli bättre innan jag ringer veterinären.

För mig låter det som att ett samtal till fysioterapeut vore lämpligt, kanske mer lämpligt än samtal till veterinär. Har han skadat muskler så blir de ju inte bra "av sig självt" utan behöver hjälp så att han inte får problem i framtiden.

För mig låter det som att ett samtal till fysioterapeut vore lämpligt, kanske mer lämpligt än samtal till veterinär. Har han skadat muskler så blir de ju inte bra "av sig självt" utan behöver hjälp så att han inte får problem i framtiden.

Ja, men jag vill vara helt säker på att det "bara" är muskulärt innan jag går till en fysioterapeut :)
En fysio märker förmodligen om det är något med skelett/ledband/annat också, men då känns det nog ändå bättre att börja hos en vet och sedan ta det vidare därifrån i så fall. Än så länge verkar han ju bli stadigt bättre, och han är pigg och glad, så jag tror att jag avvaktar lite till.
Jag tror att många muskelskador faktiskt blir bra av sig själva, även om alla naturligtvis inte blir det :)

Igår hämtade vi hem Tage :love: Mötet med Zvante, vår andra hund, gick jättebra - väldigt odramatiskt. Tage somnade vid 23 och sov som en stock till 05.30. Då gick min sambo ut med honom och sen somnade han snabbt om. Klockan 08 ringde sambons väckarklocka och då fick vi väcka Tage haha. Han kommer duktigt när vi ropar och inga olyckor inne än så länge. Så ja, hittills har allting gått löjligt bra!

Film på första mötet mellan Zvante och Tage:

dsc_5779_kopiera_5577fa022a6b2250d7477df8.jpg

dsc_5777_kopiera_5577fa192a6b2250eee2a2ea.jpg

dsc_5765_5577f7c42a6b224ff6a85c09.jpg
Men söte!! Och nästan lika stor som Zvante redan:eek::o
Såå härligt att få hem en valp, kan nästan tänka mig en till nu, trots morgonens kräkbravader:angel:

Ammo är helt fantastisk på alla sätt och vis men vi har ett "litet" problem hemma och det är att den lille har bestämt att han enbart kan sova i min säng på natten. Att jag inte är hemma verkar inte bekomma honom så det verkar inte vara separationsångest.
Han har tydligen ylat i över en timme i sträck när han sov på roomiens rum, innan hon gav upp och la honom i min säng.
Frågan är om problemet är enbart hemma eller om vi kommer ha samma problem med hundvakt.
Tips/råd?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 922
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka