Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
vinttitytoumlt_zpsqaeljupm.jpg

siru%20omala_zpslu1xin7f.jpg

Nämen, har du blivit med vinthund?! Det verkar jag ha missat totalt. Skapligt hopp från boxer? :p

En personlig reflektion: Eftersom wachteln är en jakthund som främst (Bör) avlas på jaktliga kvaliteer så känns en kroksvans som inte på något sätt påverkar hunden negativt inte spela någon större roll i aveln, om hunden har så pass stora förtjänster mentalt att det väger upp. Att man inom dvärg pinscheraveln är restriktiv med avel på kroksvans känns logiskt eftersom dom främst avlas på utseende (Och sällskap). Jag hade utan problem avlat på en hund med krokig svans, tångbett, för små öron etc om den hade jaktliga förtjänster som vägde upp! Jag vet att det blev ramaskri när en retriever gick i avel trots att den hade underbett, men faktum var att det är en av dom mentalt bästa hundarna som kommit upp på länge - mao borde det inte vara ett problem. Men trots allt finns det överallt människor som stångar sig blodiga på att "det minsann STÅR SÅ i rasstandarden", och missar tillfällen att använda nya linjer och jaktligt överlägsna hundar till fördel för "snygga" hundar med tråkiga (Välanvända) linjer och jaktligt mediokra hundar.

(Jag skulle kunna skriva fem tusen ord och spy galla över inskränkt avel, men jag lämnar det här.. :angel: )

Ja, precis så känner jag också. Så länge han är frisk i övrigt och presterar bra jaktmässigt så känns en kroksvans som ett litet problem. Det är ju ingenting som kommer störa honom rent fysiskt, som t ex väldigt klena mellanhänder eller något annat hade kunnat göra.
Wachtelaveln behöver hundar som jagar ordentligt, det avlas tyvärr på mediokra jakthundar i ganska stor utsträckning. Hade han fötts i Tyskland hade han kuperats, och så hade det inte varit mer med den saken.
Eftersom det dessutom är relativt ovanligt känns det inte som att det är många i rasen som bär på anlagen, och risken att det skulle födas avkommor efter honom med kroksvans känns liten.
Eftersom inte heller klubben har några restriktioner mot det så tror jag att resonemanget går likadant där :)
Så länge den fysiska "defekten" inte påverkar dem rent prestationsmässigt så spelar det ingen roll när de jaktliga kvalitéerna väger upp!

Nämen, har du blivit med vinthund?! Det verkar jag ha missat totalt. Skapligt hopp från boxer? :p

Jepp! Ganska långt ifrån Boxer. Grejen är den att Boxeraveln är skit. Det går inte att komma ifrån. Jag har inte hittat en enda kull med vettig avel.

Whippet däremot är ju en väldigt sund ras. Och skitrolig!

Jepp! Ganska långt ifrån Boxer. Grejen är den att Boxeraveln är skit. Det går inte att komma ifrån. Jag har inte hittat en enda kull med vettig avel.

Whippet däremot är ju en väldigt sund ras. Och skitrolig!

Jag var sugen på en ny boxer men tänker likadant. Blir oändligt trött av att hela tiden läsa om boxrar med magproblem, hudproblem, allergier, som inte tål andra hundar, går upp i högvarv av ingenting ("de ska ju vara så") osv osv osv. Riktigt trist. Har ju kvar min tik på deltid dock, så jag får min dos av boxerkärlek när jag önskar!

Jag tänkte att det kunde vara någon du känner till.:idea:

Finns ju bild på syster här tidigare i tråden som jag la upp, tror jag :p Om det är en vän till dig som äger den där valpisen så tar jag för givet att du kommer lägga upp många bilder här på buke framöver ;) Jag är så nyfiken på hur de blir som vuxna. Galet bra blir de, utan tvekan, men ja, nyfiken som sagt var!

Jag har ungefär 185 bilder på henne :D, och ja, det är en bekant till mig som äger henne, vi bor ganska nära och hon ska hjälpa mig in i vinthundsvärlden och fixa med lite valppromenader och så. Verkligen helt otroliga människor dom här vinthundsmänniskorna. Här kommer jag som nybörjare och de fixar och ordnar, förklarar och hjälper! Underbart! Jag känner verkligen att jag har ett stort stöd från många olika håll.

Salukivalpens ägare har varit aktiv med vinthundar i 30 år, och har också sysslat med Whippetuppfödning. Den andra bekanta är heöt hysteriskt aktiv med sina Whippets, och har en man som fungerar som domare i LC. De har också hållit på i närmare 30 år.

Jag har ungefär 185 bilder på henne :D, och ja, det är en bekant till mig som äger henne, vi bor ganska nära och hon ska hjälpa mig in i vinthundsvärlden och fixa med lite valppromenader och så. Verkligen helt otroliga människor dom här vinthundsmänniskorna. Här kommer jag som nybörjare och de fixar och ordnar, förklarar och hjälper! Underbart! Jag känner verkligen att jag har ett stort stöd från många olika håll.

Salukivalpens ägare har varit aktiv med vinthundar i 30 år, och har också sysslat med Whippetuppfödning. Den andra bekanta är heöt hysteriskt aktiv med sina Whippets, och har en man som fungerar som domare i LC. De har också hållit på i närmare 30 år.

Låter underbart bra ju! :D

Öhm... Jag kanske låter lite väl hopplös nu. Meeeen jag fick idag ett mail från en uppfödare, ett minst sagt intressant mail om man säger så :angel: Så nu får hela buke hålla tummarna för att jag snabbt får ett jobb och därmed får möjlighet att köpa valp. Och så kan ni hålla tummarna för att en förbannat bra tik är dräktig också, när ni ändå är igång, det är lite osäkert än :D

Följer dig med spänning. :)

För egen del funderar jag i stället på att ta en sommarkurs på kvartsfart för att kunna gå ner i arbetstid ett tag för att kunna få ihop dagarna till en hund till. (Fast risken finns väl att jag måste plugga då...) Kanske dock inte så smart att minska inkomsten i samband med ny hund heller. Känns förstås som/är ett lyxproblem i jämförelse med att snabbt behöva hitta ett jobb. Men får jag inte riktigt ihop dagarna så går det ju inte. Åh, kvalen.

Min oro för att Ladda inte skulle vara bra med valpen gick över nu under morgonen :D
En kompis till oss som hämtade hem en wachtelvalp i påsk var här med den idag, och Ladda tyckte faktiskt att det var riktigt roligt med valp! Hon vaktade mig lite precis i början, men det släppte efter bara några sekunder. Min duktiga toka! :love:
Och lillvalpen är så modig och framåt! Hon fick en liten lufttur när hon hade klättrat upp på Laddas rygg och hon reste sig upp, men det var inga tveksamheter, bara upp och på igen.
Längtar inte alls till söndag nu :D

Sorry för dålig mobilfilm i högläge... :p

"Min" valp är född nu i påskas :D
Nu är det bara väntan tills de blir leveransklara kvar. Dvs den oändliga väntan!

Vilken som blir min är ännu inte klart, men någon blir det i alla fall. Hane garanterat, förhoppningsvis en svart - men det beror på vilken av dem som passar bäst.
(Bild snodd av uppf: )
11080980_1048469735164804_3636094564528290775_n.jpg

Under de sex veckor jag har haft min skrutt har jag flera gånger blivit tillfrågad av okända människor vad hon ska bli när hon blir stor. Först trodde jag att de undrade vad jag ska göra med henne men det är tydligen folks sätt att fråga vilken ras hon är. :confused: Hon är väl lika mycket sheltie nu som hon är när hon blir vuxen?

DSC_0297_zpsyeghdjlg.jpg

Caoimhe - förnärvarande shetland sheepdog, blivande collie? :sneaky:

Åh, nu är hon sådär ullig och gullig. :heart @Nirvana

Jag minns när min hund var valp, då var det en man som tydligen tyckte det var väldigt viktigt att veta vilken ras jag hade, han ropade sin fråga långt över nejden när vi passerade ett villaområde en gång. Jag blev småförskräckt och trodde att något hände som jag inte såg, haha. Det är inte omöjligt att han uttryckte sig på samma sätt, faktiskt. ;)

Åh, nu är hon sådär ullig och gullig. :heart @Nirvana

Jag minns när min hund var valp, då var det en man som tydligen tyckte det var väldigt viktigt att veta vilken ras jag hade, han ropade sin fråga långt över nejden när vi passerade ett villaområde en gång. Jag blev småförskräckt och trodde att något hände som jag inte såg, haha. Det är inte omöjligt att han uttryckte sig på samma sätt, faktiskt. ;)

Jaa, min fantastiska lilla pälsboll. :love:

Det roligaste är dock att den första veckan jag hade henne var det inte mindre än tre personer som frågade om hon också var en chihuahua, varav den ena sa att hon själv ägde en chihuahua. :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 023
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka