F
Fruentimber
Nämen, har du blivit med vinthund?! Det verkar jag ha missat totalt. Skapligt hopp från boxer?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En personlig reflektion: Eftersom wachteln är en jakthund som främst (Bör) avlas på jaktliga kvaliteer så känns en kroksvans som inte på något sätt påverkar hunden negativt inte spela någon större roll i aveln, om hunden har så pass stora förtjänster mentalt att det väger upp. Att man inom dvärg pinscheraveln är restriktiv med avel på kroksvans känns logiskt eftersom dom främst avlas på utseende (Och sällskap). Jag hade utan problem avlat på en hund med krokig svans, tångbett, för små öron etc om den hade jaktliga förtjänster som vägde upp! Jag vet att det blev ramaskri när en retriever gick i avel trots att den hade underbett, men faktum var att det är en av dom mentalt bästa hundarna som kommit upp på länge - mao borde det inte vara ett problem. Men trots allt finns det överallt människor som stångar sig blodiga på att "det minsann STÅR SÅ i rasstandarden", och missar tillfällen att använda nya linjer och jaktligt överlägsna hundar till fördel för "snygga" hundar med tråkiga (Välanvända) linjer och jaktligt mediokra hundar.
(Jag skulle kunna skriva fem tusen ord och spy galla över inskränkt avel, men jag lämnar det här.. )
Men duuu… vad är det där för någon? Den ser misstänkt bekant ut
Men duuu… vad är det där för någon? Den ser misstänkt bekant ut
Nämen, har du blivit med vinthund?! Det verkar jag ha missat totalt. Skapligt hopp från boxer?
Nu hänger jag inte med? (Skyller på feber och avslutat nattskifte)
Jepp! Ganska långt ifrån Boxer. Grejen är den att Boxeraveln är skit. Det går inte att komma ifrån. Jag har inte hittat en enda kull med vettig avel.
Whippet däremot är ju en väldigt sund ras. Och skitrolig!
Den där lilla salukivalpen var väldigt välbekant bara
Jag tänkte att det kunde vara någon du känner till.
Jag har ungefär 185 bilder på henne , och ja, det är en bekant till mig som äger henne, vi bor ganska nära och hon ska hjälpa mig in i vinthundsvärlden och fixa med lite valppromenader och så. Verkligen helt otroliga människor dom här vinthundsmänniskorna. Här kommer jag som nybörjare och de fixar och ordnar, förklarar och hjälper! Underbart! Jag känner verkligen att jag har ett stort stöd från många olika håll.
Salukivalpens ägare har varit aktiv med vinthundar i 30 år, och har också sysslat med Whippetuppfödning. Den andra bekanta är heöt hysteriskt aktiv med sina Whippets, och har en man som fungerar som domare i LC. De har också hållit på i närmare 30 år.
Öhm... Jag kanske låter lite väl hopplös nu. Meeeen jag fick idag ett mail från en uppfödare, ett minst sagt intressant mail om man säger så Så nu får hela buke hålla tummarna för att jag snabbt får ett jobb och därmed får möjlighet att köpa valp. Och så kan ni hålla tummarna för att en förbannat bra tik är dräktig också, när ni ändå är igång, det är lite osäkert än
Åh, nu är hon sådär ullig och gullig. @Nirvana
Jag minns när min hund var valp, då var det en man som tydligen tyckte det var väldigt viktigt att veta vilken ras jag hade, han ropade sin fråga långt över nejden när vi passerade ett villaområde en gång. Jag blev småförskräckt och trodde att något hände som jag inte såg, haha. Det är inte omöjligt att han uttryckte sig på samma sätt, faktiskt.
Jaa, min fantastiska lilla pälsboll.
Det roligaste är dock att den första veckan jag hade henne var det inte mindre än tre personer som frågade om hon också var en chihuahua, varav den ena sa att hon själv ägde en chihuahua.