Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Imorrn bär det av till en uppfödare för att klämma, känna och prata hund! Hon har en tik kvar men som till 90% säkerhet kommer utveckla fel hårlag, så hon kommer inte komma till oss. Men det ska bli roligt ändå!

Nyss fick jag bilder på en fin liten tik, 12 veckor gammal som en annan uppfödare har kvar från sin senaste kull! :love: Ska ringa dit i eftermiddag och boka in en träff! Wiiie!

Hur tänker ni kring valpfoder?
Otis har ätit torrfoder hittills, men jag vill börja fasa över till färskfoder ganska snart efter att han kommer hem.
Vår hane äter Fodax idag, vilket vår tik växte upp på också. Då åt hon bara Fodax med lite a-fil på, efter rek från tillverkaren, men jag tänkte nog köpa något kalktillskott att ge denna gången i så fall. Tycker dock att det känns lite risky att laborera med själv, även om det gick fint med tiken :p
Tiken äter Nordic Special+ idag, så att ge ett Nordic-foder kan också vara aktuellt. Jag är egentligen inte superförtjust i Special+, men eftersom hon totalälskar det så får hon äta det ändå. Hon är bra musklad och fin i pälsen.
Ett annat alternativ är ju Vom og Hundemats valpfoder, något som är enkelt att få tag i. Däremot gillar jag inte att det inte är något rött kött i...

Musch har väl också något valpfoder? Bravo? Emmzo? Priima?
Vill helst ha ett helfoder om det är möjligt, men kan även tänka mig att tillsätta t ex kalk. Helst inte mer än så dock..

Otis har ätit torrfoder hittills, men jag vill börja fasa över till färskfoder ganska snart efter att han kommer hem.
Vår hane äter Fodax idag, vilket vår tik växte upp på också. Då åt hon bara Fodax med lite a-fil på, efter rek från tillverkaren, men jag tänkte nog köpa något kalktillskott att ge denna gången i så fall. Tycker dock att det känns lite risky att laborera med själv, även om det gick fint med tiken :p
Tiken äter Nordic Special+ idag, så att ge ett Nordic-foder kan också vara aktuellt. Jag är egentligen inte superförtjust i Special+, men eftersom hon totalälskar det så får hon äta det ändå. Hon är bra musklad och fin i pälsen.
Ett annat alternativ är ju Vom og Hundemats valpfoder, något som är enkelt att få tag i. Däremot gillar jag inte att det inte är något rött kött i...

Vill helst ha ett helfoder om det är möjligt, men kan även tänka mig att tillsätta t ex kalk. Helst inte mer än så dock..

Standardt har ju något som heter "start mix" eller liknande. Jag har för mig att det ska gå utmärkt att ge valfritt vuxenfoder och sedan tillsätta det i fodret för att få det bra till valpar, att det ska innehålla allt som valpar behöver extra av. Bäst kan dock vara att skriva till Standardt och fråga, det kommer jag göra när det väl blir dags, fast jag kommer inte ge något färdigt foder.

Standardt har ju något som heter "start mix" eller liknande. Jag har för mig att det ska gå utmärkt att ge valfritt vuxenfoder och sedan tillsätta det i fodret för att få det bra till valpar, att det ska innehålla allt som valpar behöver extra av. Bäst kan dock vara att skriva till Standardt och fråga, det kommer jag göra när det väl blir dags, fast jag kommer inte ge något färdigt foder.

Ah! Det låter nästan för smidigt för att vara sant.. :D
Det vore ju absolut enklast om man kunde ge samma foder som någon av de andra hundarna äter, det är tillräckligt meckigt att hålla på med två fodersorter :p

Har Standardt börjat med färskfoder? O_o

Har Standardt börjat med färskfoder? O_o

Nej, men de har flertalet tillskott som fungerar utmärkt när man blandar eget foder och liknande. De har kalktillskott, benmjöl, fiskolja och lite allt möjligt annat som kan vara bra. Jag själv barfar sedan några år tillbaka och ser till att alltid ha Standardts benmjöl hemma, det är toppenbra. Lena som jobbar på Standart har också väldigt bra kunskap om råfoder i alla olika former trots att de inte tillverkar färskfoder själva (betydligt bättre kunskap än flera färskfodertillverkare..).

Lägg en ostskiva på färskfodret så Ger det gott om kalcium.

Här är det jag tänker på, står dock inte så väldigt bra om det på hemsidan tycker jag...
http://standardprodukter.se/svenska-kosttillskott-for-hund-katt-start-mix.html#.VSLHgJMen2Y

Det har jag till Ladda under jaktsäsongen, eftersom hon gör åt så jäkla mycket energi då. Fick tips om att ge henne lite extra vitaminer eftersom dessa tydligen också går åt fortare då. Vet inte om det stämmer men :p
Jag ska maila dem och fråga, men det vore ju otroligt smidigt att bara kunna addera det till de andras foder.

Tänkte fråga när jag mailar, men ska jag ge på vuxenvikt eller valpvikt tro?
Och en annan fråga, hur känslig är kalcium/fosfor-kvoten? Dvs, hur mycket "extra" kalcium är det ok att dom får i sig innan det börjar bli lurigt?

Nej, men de har flertalet tillskott som fungerar utmärkt när man blandar eget foder och liknande. De har kalktillskott, benmjöl, fiskolja och lite allt möjligt annat som kan vara bra. Jag själv barfar sedan några år tillbaka och ser till att alltid ha Standardts benmjöl hemma, det är toppenbra. Lena som jobbar på Standart har också väldigt bra kunskap om råfoder i alla olika former trots att de inte tillverkar färskfoder själva (betydligt bättre kunskap än flera färskfodertillverkare..).

Aha, tänkte väl. :) Använder deras pH-tillskott till gammeltiken!

Jag har bara tillsatt kalk när jag fodrade valp med färskfoder. Fast jag är inte så petig med maten till mina...
20150406_195331.jpg

Jag gav Choice Fodax röda, med tillskott från Standart. Hon är frisk och välmående fortfarande :D

@Migo Det där är ju typ drömmen att kunna ge :D

@lady_vip Vad gav du för tillskott då?
Ladda är ju frisk och välmående trots att hon växte upp på Fodax gröna och a-fil, så lite tillskott känns som att det bara kan göra det hela bättre :D

Haha :D Är det kalk i blodmjöl? Eller varför blodmjöl?
Eller var det benmjöl??? Ett pulver, som skulle innehålla kalk, borde varit benmjöl :D jag köpte på tok för mycket iaf och slängde massor när hon var runt året :angel:

Tillägg: det var benmjöl och inget annat, sambon minns.

Eller var det benmjöl??? Ett pulver, som skulle innehålla kalk, borde varit benmjöl :D jag köpte på tok för mycket iaf och slängde massor när hon var runt året :angel:

Tillägg: det var benmjöl och inget annat, sambon minns.

Hahaha :D Det känns betydligt mera logiskt :D

Men då borde jag kanske kunna ge Otis samma foder som någon av de andra. Ska maila Standardt och fråga också!

Hahaha :D Det känns betydligt mera logiskt :D

Men då borde jag kanske kunna ge Otis samma foder som någon av de andra. Ska maila Standardt och fråga också!
Fast han verkar vara inne på vildsvinshuvud. Är det inte bättre att ordna det? :D Något han gillar som gör er inredning mer spännande också i- låt säga - vardagsrummet.

Fast han verkar vara inne på vildsvinshuvud. Är det inte bättre att ordna det? :D Något han gillar som gör er inredning mer spännande också i- låt säga - vardagsrummet.

Hehe, vildsvinshuvuden har vi redan i vardagsrummet :D inte råa dock! Tror att resten av gänget också skulle gilla vildsvinshuvud till middag...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 023
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka