Valp 2015!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Uppfödaren hörde av sig idag efter veterinärbesiktningen, och den korta svansen visade sig vara kroksvans :(
Det spelar ju ingen större roll för hans jaktkarriär, men det grusar ju onekligen framförallt avelsplanerna, men förmodligen även utställningsplanerna.
Så jäkla tråkigt!!!

Vi ska snacka med uppfödaren idag om att röntga honom för att säkerställa om det är en medfödd missbildning eller om det kommer från ett yttre trauma.
Jag vet att chanserna är små, men jag hoppas verkligen att det är något yttre trauma. Han lär inte gå särskilt bra på utställning ändå, men då kan han åtminstone gå i avel om han blir så bra i jakten som jag tror att han kommer bli.

Som jag förstått det blir det avelsstopp totalt på honom om det är medfött, och även på hela kullen?

Tack @mazariin , det känns som att vi kan behöva så många tummar som möjligt :(
Det är troligtvis sista kullen efter vår hane och sista chansen att spara en valp efter honom, vilket gör det extra tråkigt.

vinttitytoumlt_zpsqaeljupm.jpg

siru%20omala_zpslu1xin7f.jpg

Ganska precis nu fyller Ale 15 veckor. Hennes öron ser ut att leva i en egen klimatzon med ständig sidvind och resten av hunden verkar mest bestå av långa bakben. Hon charmar alla och är på god väg att etablera sig som drottningen av familjen.
10346467_10152929747148666_8889625468475882278_n.jpg

10407090_10152929747223666_519947679350236698_n.jpg

11146594_10152929747318666_4737717295144259273_n.jpg

Uppfödaren hörde av sig idag efter veterinärbesiktningen, och den korta svansen visade sig vara kroksvans :(
Det spelar ju ingen större roll för hans jaktkarriär, men det grusar ju onekligen framförallt avelsplanerna, men förmodligen även utställningsplanerna.
Så jäkla tråkigt!!!

Vi ska snacka med uppfödaren idag om att röntga honom för att säkerställa om det är en medfödd missbildning eller om det kommer från ett yttre trauma.
Jag vet att chanserna är små, men jag hoppas verkligen att det är något yttre trauma. Han lär inte gå särskilt bra på utställning ändå, men då kan han åtminstone gå i avel om han blir så bra i jakten som jag tror att han kommer bli.

Som jag förstått det blir det avelsstopp totalt på honom om det är medfött, och även på hela kullen?

Men vad synd! Har tiken eller hanen släktingar/tidigare avkommor med kroksvans? Jag vet att DP-klubben rekommenderar avelsstopp på både helsyskon och föräldrar.

Jag hoppas med dig att det inte är medfött, vore ju jättetråkigt för er :( Även om han såklart kommer vara samma fina jakthund ändå.

Men vad synd! Har tiken eller hanen släktingar/tidigare avkommor med kroksvans? Jag vet att DP-klubben rekommenderar avelsstopp på både helsyskon och föräldrar.

Jag hoppas med dig att det inte är medfött, vore ju jättetråkigt för er :( Även om han såklart kommer vara samma fina jakthund ändå.

Nope... Ipod har ju 22 valpar sedan innan, och ingen med kroksvans. Tikens första kull.
Pratade med uppfödaren till Ipod, och enligt honom är det ovanligt med kroksvans i Sverige men desto vanligare i Tyskland. Där kuperar man tydligen valparna om dom har kroksvans och vips - no more krok...

DÄREMOT! Så var veterinären inte säker på att det var kroksvans, men han hade misstankar om det. Han ska röntgas i veckan för att se hur det ser ut där inne.
Han har ju ingen krok, dock en liten förtjockning längst ut.
Jag har sett att DP-klubben gör det, men har inte hittat något om det på Wachtel.

Samma jakthund lär han ju vara ändå :)

Såg att det faktiskt inte är ett diskvalificerande fel på Wachtel i rasstandarden, det är inte ens omnämnt. Kanske för att man kuperade dem förr?

Nope... Ipod har ju 22 valpar sedan innan, och ingen med kroksvans. Tikens första kull.
Pratade med uppfödaren till Ipod, och enligt honom är det ovanligt med kroksvans i Sverige men desto vanligare i Tyskland. Där kuperar man tydligen valparna om dom har kroksvans och vips - no more krok...

DÄREMOT! Så var veterinären inte säker på att det var kroksvans, men han hade misstankar om det. Han ska röntgas i veckan för att se hur det ser ut där inne.
Jag har sett att DP-klubben gör det, men har inte hittat något om det på Wachtel.

Såg att det faktiskt inte är ett diskvalificerande fel på Wachtel i rasstandarden, det är inte ens omnämnt. Kanske för att man kuperade dem förr?

Nu backade jag och scrollade igenom alla bilder du visat - och jag ser ingen skillnad på din hunds svans och de övriga. Vad gör skillnaden? För mig är en kroksvans något som börjar högre upp på ryggen men jag kanske har fel?

Jag kom på att en kompis vorsteh har krokig svans (Av skada, VÄLDIGT krokig) och med veterinärintyg har han ändå fått både CK och Cert och om jag inte missminner mig. Så utställningsbiten kommer ni säkert kunna kringgå och få pris ändå. Stående fågelhundar och spaniels är det ju nästan regel på att svansen går sönder och blir skev, wachtel borde vara liknande?

Hittade vid en snabbgoogling ett beslut på att häva en diskning av isländsk fårhund med kroksvans pga att det inte anges som diskvalificerande fel enligt standard. Kroksvans kan ju inte heller troligt falla under "anatomiska defekter som menligt påverkar hundens hälsa eller sundhet"?

Nu backade jag och scrollade igenom alla bilder du visat - och jag ser ingen skillnad på din hunds svans och de övriga. Vad gör skillnaden? För mig är en kroksvans något som börjar högre upp på ryggen men jag kanske har fel?

Han har en liten förtjockning längst ut på svansen, som gör att vet misstänker att han har kroksvans.
Vi har bett om att röntga svansen, då kan man se om det har blivit så pga yttre trauma t ex vid födseln, eller om det är medfött.

Kroksvans innebär att en eller flera svanskotor är sammanvuxna, ibland kan det innebär en 90-gradig vinkel, och ibland syns det ingenting. Däremot är det ärftligt, och en del raser verkar strikt förbjuda avel på det, något som verkar vara den generella inställningen.
Dock påverkar det inte mer än utseendemässigt, och avelsmässigt då.

Jag kom på att en kompis vorsteh har krokig svans (Av skada, VÄLDIGT krokig) och med veterinärintyg har han ändå fått både CK och Cert och om jag inte missminner mig. Så utställningsbiten kommer ni säkert kunna kringgå och få pris ändå. Stående fågelhundar och spaniels är det ju nästan regel på att svansen går sönder och blir skev, wachtel borde vara liknande?

Hittade vid en snabbgoogling ett beslut på att häva en diskning av isländsk fårhund med kroksvans pga att det inte anges som diskvalificerande fel enligt standard. Kroksvans kan ju inte heller troligt falla under "anatomiska defekter som menligt påverkar hundens hälsa eller sundhet"?

Ja, förmodligen är det så :) dessutom räcker det med ett Good för jaktchampionatet, och det borde han kunna skrapa ihop oavsett.

Det trista är ju avelsbiten :(
Menmen, vi ska inte ta ut något i förskott, det finns ju chans att det kan vara orsakat både av trauma eller en lättare missbildning som inte är ärftlig också :)

Okej, nu spammar jag den här tråden lite angående eventuell kroksvans :p

Pratade med uppfödaren till våra andra hundar idag igen (som praktiskt nog är ordförande för klubben och har järnkoll på det mesta) och han sa att det är upp till rasklubbarna att sätta avelsrestriktioner för fel som t ex kroksvans.
Wachtelklubben har inga restriktioner mot det, vilket innebär att han faktiskt får användas i avel även om det visar sig att det är kroksvans han har.
Det känns skönt att veta, att möjligheten ändå finns om han blir precis så bra som vi tror att han kan bli. Sedan får v se om vi utnyttjar den möjligheten om den dagen kommer ändå men. Han har ju lite att bevisa innan vi är där, så att säga ;)

Imorrn bär det av till en uppfödare för att klämma, känna och prata hund! Hon har en tik kvar men som till 90% säkerhet kommer utveckla fel hårlag, så hon kommer inte komma till oss. Men det ska bli roligt ändå!

Nyss fick jag bilder på en fin liten tik, 12 veckor gammal som en annan uppfödare har kvar från sin senaste kull! :love: Ska ringa dit i eftermiddag och boka in en träff! Wiiie!

Igår var vi där! Uppfödarna var huuuur trevliga och kunniga som helst, och deras hundar mötte verkligen mina förväntningar! Fick träffa både mor, mormor (som blev dubbel BIR i Kista i helgen och därmed SE VV-15 och SE V-15) och syster. Dessutom drog pappan (SE JV-12/SE UCH/SE V-14) med släkt hem Bästa Uppfödargrupp. Och valparna var ju alldeles fantastiska, givetvis... :love: grämde mig som sjutton över att jag varit så sent ute och att det inte skulle bli en valp därifrån.

...men så fick jag ett meddelande på kvällen, ett par hade tackat nej och skulle vänta tills nästa kull! Så nu finns det en hane till oss! :bump::banana:

Okej, nu spammar jag den här tråden lite angående eventuell kroksvans :p

Pratade med uppfödaren till våra andra hundar idag igen (som praktiskt nog är ordförande för klubben och har järnkoll på det mesta) och han sa att det är upp till rasklubbarna att sätta avelsrestriktioner för fel som t ex kroksvans.
Wachtelklubben har inga restriktioner mot det, vilket innebär att han faktiskt får användas i avel även om det visar sig att det är kroksvans han har.
Det känns skönt att veta, att möjligheten ändå finns om han blir precis så bra som vi tror att han kan bli. Sedan får v se om vi utnyttjar den möjligheten om den dagen kommer ändå men. Han har ju lite att bevisa innan vi är där, så att säga ;)

En personlig reflektion: Eftersom wachteln är en jakthund som främst (Bör) avlas på jaktliga kvaliteer så känns en kroksvans som inte på något sätt påverkar hunden negativt inte spela någon större roll i aveln, om hunden har så pass stora förtjänster mentalt att det väger upp. Att man inom dvärg pinscheraveln är restriktiv med avel på kroksvans känns logiskt eftersom dom främst avlas på utseende (Och sällskap). Jag hade utan problem avlat på en hund med krokig svans, tångbett, för små öron etc om den hade jaktliga förtjänster som vägde upp! Jag vet att det blev ramaskri när en retriever gick i avel trots att den hade underbett, men faktum var att det är en av dom mentalt bästa hundarna som kommit upp på länge - mao borde det inte vara ett problem. Men trots allt finns det överallt människor som stångar sig blodiga på att "det minsann STÅR SÅ i rasstandarden", och missar tillfällen att använda nya linjer och jaktligt överlägsna hundar till fördel för "snygga" hundar med tråkiga (Välanvända) linjer och jaktligt mediokra hundar.

(Jag skulle kunna skriva fem tusen ord och spy galla över inskränkt avel, men jag lämnar det här.. :angel: )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 023
Senast: Farao
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka