Valp 2015 - del 3

Sitter och funderar lite inför den kommande valpen..
Ni som både haft vuxna hundar och en valp, hur har ni löst motionen för de stora på bästa sätt? Santo behöver en del för att vara nöjd, visst, mest lösspring så det är den lätta biten att ordna, men promenader tänker jag då en liten valp varken kan eller bör gå så långt. Tips? Svärmor har en typ stroller, kanske hade varit något nu när valpen är liten..
En ryggsäck som du bär på magen är ganska smidigt. Min senaste valp hämtade jag ganska sent, hon var 15 veckor, så då kunde hon faktiskt springa med på rundorna ganska omgående, lös och fick själv välja fart. Så jag hade tagit väska, men låtit hunden springa en del och tagit upp för pauser. Sen kommer du ju märka när du inte behöver den mer.

Ja precis, en barnvagn är ju smidigt! :) Chess åkte barnvagn en del i början när vi skulle gå längre promenader som hon inte kunde göra som så liten. Mamma har kört många av sina valpar i barnvagn förr om åren:D
Jag ensamhetstränar då den/dom vuxna behöver få sina utevistelser och valpen behöver lära sig att det är trevligt att vara själv ;)

Vissa promenader hänger valpen med och åker arm/magväska (stor valp får väl åka vagn då). Sen egna turer för valpen för att utforska utan vuxna :)

Jag ensamhetstränar då den/dom vuxna behöver få sina utevistelser och valpen behöver lära sig att det är trevligt att vara själv ;)

Vissa promenader hänger valpen med och åker arm/magväska (stor valp får väl åka vagn då). Sen egna turer för valpen för att utforska utan vuxna :)

Nu har ju vi bara Chess, alltså inga andra hundar som ska motioneras ;)

De längre promenader vi gjorde var till mina svärföräldrar oftast och då kunde vi bli borta ett par timmar och det var för lång tid att lämna ensam när hon var så liten. Plus att vi ville ha med henne dit för att hon skulle lära känna dom då vi är där ofta :)

Ni som både haft vuxna hundar och en valp, hur har ni löst motionen för de stora på bästa sätt? Santo behöver en del för att vara nöjd, visst, mest lösspring så det är den lätta biten att ordna, men promenader tänker jag då en liten valp varken kan eller bör gå så långt. Tips? Svärmor har en typ stroller, kanske hade varit något nu när valpen är liten..
Ebrah åkte mycket i ryggsäck till en början, hade ryggsäcken fram på magen och gav henne en pinne att tugga på när hon inte sov. Gick utmärkt! När hon blev för tung så fick hon åka barnvagn istället, det gick också bra. Sedan tar det ju inte evighetslång tid innan valpen kan gå längre rundor. Har du möjlighet att ta promenader med hundarna lösa så kan du ju om inte annat ha dem lösa en i taget och låta den ena "motionera sig själv" under tiden som den andra tar det lite lugnare.

Svärmors ena fralla ska opereras på ons så hon behöver strollern själv.. Ingen i skåne som har en ståendes? :angel:
Malte har en vagn (för när han är på legoland:o), en vanlig barnvagn men han får plats i den utan problem, kan det vara intressant eller är det bara riktiga hundvagnar som är intressanta? :p (finns i Lund)

Ebrah åkte mycket i ryggsäck till en början, hade ryggsäcken fram på magen och gav henne en pinne att tugga på när hon inte sov. Gick utmärkt! När hon blev för tung så fick hon åka barnvagn istället, det gick också bra. Sedan tar det ju inte evighetslång tid innan valpen kan gå längre rundor. Har du möjlighet att ta promenader med hundarna lösa så kan du ju om inte annat ha dem lösa en i taget och låta den ena "motionera sig själv" under tiden som den andra tar det lite lugnare.

Vi bor inte jättebra för att ha hundarna lösa på regelrätta promenader tyvärr :cool:

Otis fick gå med lös :) Jag lade spår osv till Ladda som hon fick gå under promenaden och han hängde på. Hon fick lite mindre stimulans, men helt okej ändå. Jag simmade henne en hel del då också, så jag hade Otis lös vid sjön och Ladda i vattnet och simmade. Funkade fint :up:

Jag gick med dom lösa i skogen. Det är inte så långt dit så jag bar honom allra från början. Sen i skogen så kunde jag gå och sätta mig på en stubbe och valpen var nära mig o den större sprang runt som han ville.
Tog bara koppel långpromenader när husse var hemma med den lille.
Sen började jag passa brorsans hund så då lämnade jag valp ensam med honom och gick med min vuxna eftersom brorsan sköter motionen av sin själv, hos mig blir det bara kortare rastning :)

Har en cykelvagn som valpen åkte i och sen fick husse cykla med den stora. Hade jag haft bättre balans hade jag kunnat cykla med han och haft valpen i vagnen då :p

:love:
20160825_215055_zpsfacydj8l.png

(Halvbror till Santo om jag inte redan sagt det)

Jag har en 3 arig schafer och en 14 veckor gammal vastegotaspets. Jag kankar runt pa honom i vaska faktiskt, vilket har funkat jattebra fram tills nyligen nar han har bestamt sig for att han vill ga sjalv HELA promenaden.. :meh: Han ylar och har sig, ar orolig att nagon kommer ringa polisen haha.
Skamt a sido sa har vaska funkat jattebra for oss, en vastgota ar ju en liten hund sa latt att bara pa :up: Sen har jag gatt ut sjalv med den vuxna hunden nagra dagar i veckan sa att hon far "egen tid" ocksa, och sen gatt ut med den lille direkt efter/fore. Tycker det ar viktigt att dom lar sig att dom inte alltid behover vara tillsammans. Hoppas det hajlper :)

Alltså, snacka om dålig tajming -

Ett MEGA-åskväder drog in över Skåne nu på morgonen. Och vad gör Disa och jag när det är som allra värst? Jo, vi sätter oss i bilen och kör iväg till vår första spårträning!

Och när åskan dånar som värst över Fulltoftaskogen och regnet vräker ner, så går sju tappra hundförare och två instruktörer och lägger spår... Är vi hundmänniskor riktigt kloka, egentligen?

Men efter första spåret slutade det regna, och när vi gick spår tre sken solen! Och Disa tyckte det var helt ok, bara man fick komma in och torka lite och få godsak i bilen emellanåt :)

I helgen har jag, min mamma och Betty vart i Hyssna utanför Borås och vandrat Hyssnaleden i två dagar. Det skulle vart 2+2 mil men det var snarare 2+3 mil. Dag nummer två så öste regnet ner i 5 timmar av totalt 6 och jag hade vart inställd på fint väder (jäkla vädergubbar) så hade inte packat ner regntäcke :( Väldigt ledsen hund. Jag gillar att vandra och lärde mig viktiga saker till nästa gång så som att ha med sig regntäcke och foder under vandringen.

DSC_0683_zps4rhtnkwx.jpg

Dag nr 1 var vädret fantastiskt och hon hade bra fart alla fyra timmarna men fick åka lite ryggsäck efter 3 h ungefär.

DSC_0669_zps50rkmjol.jpg

Vacker madame i mossa.

DSC_0725_zpsacjfqaai.jpg

Dag nr två. :angel:

DSC_0763_zpsrqglpmli.jpg

Här var vi alla tre blöta in på skinnet och hade strax över 1 km vandring i rejäl uppförsbacke framför oss innan vi äntligen skulle få äta lunch. Här var stämningen ganska dämpad hos oss alla :p surast och gnälligast var nog Betty dock :rofl:

Happ. Ytterligare ett skitspår på fält. Det vill sig inte.
Vill gräva ner mig i soffan och skaffa en porslinshund.

Happ. Ytterligare ett skitspår på fält. Det vill sig inte.
Vill gräva ner mig i soffan och skaffa en porslinshund.

Välkommen i klubben! Det går skit att spåra med Tonto med. Nästan tur att vi var tvungna att hoppa av patrullhundsutbildningen pga skada. Vi ligger så mycket efter med spåret att jag aldrig vill spåra igen. :cautious:

Välkommen i klubben! Det går skit att spåra med Tonto med. Nästan tur att vi var tvungna att hoppa av patrullhundsutbildningen pga skada. Vi ligger så mycket efter med spåret att jag aldrig vill spåra igen. :cautious:

Han har gått som tåget tidigare när vi kört i skog. Det var förvisso ett bra tag sen, men när vi kört på fält är det som all tidigare spårerfarenhet bara sagt -poff- och försvunnit. Klev över varenda pinnjävel. Alltså nosade inte ens på dom?! Sket fullständigt i vinkeln. Åt bajs. Kissade. Jag orkar inte. :banghead:

Jag har även funderat på sök. Han tycker ju att det är grymt kul att leta upp oss i skogen och tar sig fram som en bergsget. Men det är så få som kör?! Och det är ju betydligt krångligare att få samman en sökdag än en spårdag. Jaja. Bara att traggla vidare med spåret.

Otis har visat sig från sin sämsta sida i helgen, han.
Vi har varit hundvakt åt en kompis wachtelhane, jämngammal men något äldre än Otis. En himla trevlig hund! :love: Otis däremot har varit rätt muppig emot honom, och när M backat så har han fortsatt mopsa sig. Jag har så klart brutit och igår gick det rätt bra att bryta bara genom att kasta godis på honom :angel:
Men störigt ändå! Kan ju tycka att när den andra hunden backar tydligt så borde han ge sig - men icke..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka