Valp 2015 - del 3

Tonto fyller 1 år idag. :love: :love: :love: Mitt älskade lilla troll.

3_by_tontorollostorm-d9vs9c2.jpg

6_by_tontorollostorm-d9vs8o5.jpg

2_by_tontorollostorm-d9yio3f.jpg

12_by_tontorollostorm-d9wtijk.jpg
Stort grattis Tonto!

Jag känner igen det där, Otis kan vara likadan. Han är ofta uppe vid 03-04 och tycker att NU ÄR DET DAGS ATT LEKA! :p
Jag blir i regel inte så störd av det, men jag förstår att det är jobbigt om det händer flera gånger per natt.

Det kan absolut ha med löp och hormoner att göra :) Otis var mycket värre när Ladda löpte och hans hormoner sprutade ur öronen.

Sådär blev Ebrah alltid vid kl 05-06 förut, nu sätter hon igång prick klockan 7 istället. Jag försöker se det positiva med det, som att jag får regelbunden dygnsrytm nu (förut blev jag ju väckt av att hon var kissnödig mitt i natten också, mindre lyckat) och att jag aldrig behöver ställa klockan på väckning om jag ska upp klockan 7 eller senare :p

Cookie har haft några jobbiga dagar. Helt plötsligt så blev mamma sur och höll på med annat och sen ville hon inte umgås alls och det kommer skumma små pip från det täckta område där mamma är - och Cookie får inte gå in i sovrummet själv dagtid och har suttit och gråtit utanför :cry: men hon börjar vänja sig att mamma håller på med annat och umgås mer med halvsyrran nu istället och vi har annat kul för oss :)

Tips på bollar som inte går sönder? Tyvärr fick tokhunden tag på barnets sproilans nya badboll (uppblåsbar med tygutsida) som såklart fick olagningsbar punka. Tennisbollar har vi redan, tänker mer fotbollsaktigt.

Igår var vi på tipspromenad hos grannen som bygdeföreningen anordnade. Chess fick såklart följa med och det blev jobbigt för fröken Schizofren med alla människor :D Men det gick fort över hon när vi fikade låg hon mitt i smeten och brydde sig inte om folk alls.

På em la maken ett personspår åt henne. Det var väldigt längesen hon gick personspår nu. De senaste gångerna (som också var längesen) har det blivit blodspår. Men det är personspår som är hennes grej så vi kör på det :) Det var blåsigt och varmt och så la han drygt 500 m i trixig terräng. Hon spårade superfint ända tills vi kom ut på en åker, där blev det svårare men hon ringade några ggr och provade sig fram och sen fann hon spåret och hittade slutpinnen :D Korv som belöning och sen var hon trött och nöjd med dagen :love:

Nu är tre av åtta i Otis kull röntgade, två med A/ua och Otis med B/ua :) Så himla kul, hoppas det fortsätter se fint ut även hos de andra syskonen!
Extra kul eftersom vår hane är pappa. Han har 30 valpar efter sig, 17 är röntgade totalt - alla har ua på armbågarna, 16 har A på höfterna och Otis har B på höfterna :)

Ozzy skäller ytterst sällan. Det är ett enkelt skall om någon kommer in medan jag är på övervåningen och möjligvis lite om vi busar riktigt mycket. Nyss kom sonen ut i sin finkostym och Ozzy skäller flera gånger och är väldans upprörd, kryper nästan fram och tycker det här är väldans mystiskt. Tokhund!

I torsdagskväll när jag kom hem från jobbet visade sambon att Santo fått en bula efter dagis, fröken hade inte märkt vad som skett så vi antar att det blivit en krock av en annan hund. I fredags var jag ledig och kunde hålla koll på den och tyckte att den minskade i storlek under dagen samt han visar ingen smärta och är som vanligt. Idag på morgonen har den blivit lite större igen men fortfarande smärtfri. Den känns rätt mjuk och lite flyttbar, tankar på vad det är? Nån som sett liknande? Vi åker självklart in på måndag om det inte blivit bättre då.

20160609_225234_zpsrfcbh8kn.jpg

Idag fick Tage bevisa att schnauzern är en väldigt mångsidig ras :D Först provade vi på att spåra och på eftermiddagen hade vi avslutning på agilitykursen. Tage fattade snabbt vad spårningen gick ut på och i agilityn var han lika duktig som han brukar vara (vi har bara gått kurs i sex veckor så det är såklart långt ifrån perfekt men han är ändå så himla duktig). Tage :heart
namnlost-1_kopiera2_575c6b28ddf2b3775edf37fe.jpg

Grattis! :) Hur går ett sånt intagningsprov till?

Först så bedömer dom tillgänglighet, vad hunden tycker om att bli hanterad av en främmande människa. I vårt fall var det en stor karl. Tonto sprang som fram på sniskan, som en ostkrok, och fjäskade. När han tagit mig i handen och hälsat så försökte Tonto hoppa upp och kyssa honom. :angel:
Sen så är det samarbete mellan förare och hund, ett litet lydnadspass med halter, linförighet och halter.
Vi gick sedan ut på en patrullstig där det först låg en figge i skogen som gjorde små ljud, vilka Tonto skulle markera. Och det gjorde han, sedan höll han på att släpa mig in i skogen. Han tyckte vi människor var superkorkade som inte fattade att det satt någon i skogen så han markerade 7 eller 8 gånger till. Sedan så var det vindfigurant som dom ska markera på, vilket Tonto gjorde lite dåligt. Men han fick tillräckligt för att bli godkänd. Han var helt fixerad på att vi inte gick och letade upp den första figgen.

Efter det så var det skottprov. Där sköt dom som på ett MH, två skott när vi kampade och två skott när han inte lekte.

Sen så fick dom sitta uppbundna i träd i 30-40 minuter och då bedömas om de kan slappna av eller om dom blir stressade av att sitta fast. En schäfertik skrek hela provet igenom. Som tur var så hade Tonto ylat surt en gång, men sedan gett upp.

Så det är inget avancerat, det är som en bedömning för att se om de är lämpliga för utbildningen. :)

I torsdagskväll när jag kom hem från jobbet visade sambon att Santo fått en bula efter dagis, fröken hade inte märkt vad som skett så vi antar att det blivit en krock av en annan hund. I fredags var jag ledig och kunde hålla koll på den och tyckte att den minskade i storlek under dagen samt han visar ingen smärta och är som vanligt. Idag på morgonen har den blivit lite större igen men fortfarande smärtfri. Den känns rätt mjuk och lite flyttbar, tankar på vad det är? Nån som sett liknande? Vi åker självklart in på måndag om det inte blivit bättre då.

Ingen ? Igår när jag kom hem från jobb hade den inte gått ner som den gjorde i fredags..

Svårt att råda om sånt här på internet, men hade hunden varit som vanligt hade jag avvaktat tills imorgon (för att det är måndag då) och då ringt och pratat med veterinär och låtit de avgöra om jag skulle åka in eller inte. Det kan ju vara något i bulan som behöver tömmas eller liknande tänker jag.

Svårt att råda om sånt här på internet, men hade hunden varit som vanligt hade jag avvaktat tills imorgon (för att det är måndag då) och då ringt och pratat med veterinär och låtit de avgöra om jag skulle åka in eller inte. Det kan ju vara något i bulan som behöver tömmas eller liknande tänker jag.

Ja vi har tänkt ringa och boka tid om det inte är bättre. Tänkte mer om någon varit med om liknande/hur han kan få en sån knöl.. Tänker mig om man själv får en lårkaka typ men detta är bara en bula :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 220
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka