Valp 2015 - del 3

13256496_10155236862307588_2024074951342126732_n.jpg

Akilles har blivit 9 månader och fortsätter med sina små eskapader. Det bästa som finns är att sno strumpor när mamma viker tvätt, titta ut genom fönstret, massakrera leksaker och bara njuta av livet. Ja, och åka bil!

Tån läkte utan några men och rehabilitering var inte nödvändigt. Separationsångesten är nästintill borta, det enda han har svårt att acceptera är när man låser dörren, lämnar man den olåst går det hur bra som helst. Nu har han fullt upp med att lära sig konsten att lyfta på benet när man kissar, vilket fungerar ibland och det chockar till och med honom själv. Han ser jätterolig ut när han kommer på sig med att lyfta på benet, den minen är obetalbar. :rofl:

Låter som en härlig tillvaro och han är jättefin!

Jag kommer aldrig att glömma tiden då min började lyfta på benet. Han förstod verkligen inte vad hans kropp sysslade med. Ibland lyfte han fel ben. Kissade som tidigare fast med det ena frambenet i luften. Han tippade i diket flera gånger. Herregud, vad jag skrattade.

Låter som en härlig tillvaro och han är jättefin!

Jag kommer aldrig att glömma tiden då min började lyfta på benet. Han förstod verkligen inte vad hans kropp sysslade med. Ibland lyfte han fel ben. Kissade som tidigare fast med det ena frambenet i luften. Han tippade i diket flera gånger. Herregud, vad jag skrattade.

Tack! Han är vår ögonsten. :love:

Förstår att du skrattade! Lite svårt att låta bli när de är så klumpiga att det är charmigt. Akilles brukar ibland vinkla höften utåt, det ser ganska spexigt ut. Han har även en tendens att kissa sig själv på hakan. :p

Nikki är nu inne i löp nummer 2, så drygt 6 månader mellan (så som det ska vara i princip antar jag..)

Extra gnällig, ser lite mer spöken men i överlag så är hon lika trevlig som alltid. Jag har inte haft lika ont sista veckorna så har orkat vara mer aktiv med henne också. Det bästa hon vet är när jag släpper ut kaninmamman och alla ungarna lösa i köket, och hon får vara med. OJ vad roligt det är. Jag får ju vakta hela tiden, för man märker ibland att det där med att behärska sig kan vara svårt. Men hon vet mycket väl att hon bara får pussa, inte jaga, inte putta och inte lägga tassen på. Men som sagt, ibland när dom flyger förbi fort så är det svåååårt att inte jaga ;) Inte illa gjort av en jaktidiot till terrier. Trodde hon skulle äta upp kaninungarna jag.

Har en del problem med bilåkning, framför allt då hon verkar bli åksjuk. Hon har blivit markant lugnare av att sitta i egen bur längst bak (skaffade en stor kombi) men spyr fortfarande. Finns det något man kan ha hemma för att ge mot detta så att bilåkningen blir trevligare? Speciellt i sommar då vi antagligen kommer åka en del innan bebisen kommer.

Nikki är nu inne i löp nummer 2, så drygt 6 månader mellan (så som det ska vara i princip antar jag..)

Extra gnällig, ser lite mer spöken men i överlag så är hon lika trevlig som alltid. Jag har inte haft lika ont sista veckorna så har orkat vara mer aktiv med henne också. Det bästa hon vet är när jag släpper ut kaninmamman och alla ungarna lösa i köket, och hon får vara med. OJ vad roligt det är. Jag får ju vakta hela tiden, för man märker ibland att det där med att behärska sig kan vara svårt. Men hon vet mycket väl att hon bara får pussa, inte jaga, inte putta och inte lägga tassen på. Men som sagt, ibland när dom flyger förbi fort så är det svåååårt att inte jaga ;) Inte illa gjort av en jaktidiot till terrier. Trodde hon skulle äta upp kaninungarna jag.

Har en del problem med bilåkning, framför allt då hon verkar bli åksjuk. Hon har blivit markant lugnare av att sitta i egen bur längst bak (skaffade en stor kombi) men spyr fortfarande. Finns det något man kan ha hemma för att ge mot detta så att bilåkningen blir trevligare? Speciellt i sommar då vi antagligen kommer åka en del innan bebisen kommer.
Postafen är superbra att ge före bilåkande, receptfritt och relativt billigt på apoteket. Tyvärr blir ju illamåendet en ond cirkel, de blir motvilliga till att åka för att de mår illa, och mår illa för att de är stressade. Ale fick Postafen inför alla längre resor när hon var liten, och sen åkte vi många korta turer (några km) till roliga resmål: skogpromenad, badplatser osv för att ladda om värdet av bilen.

Postafen är superbra att ge före bilåkande, receptfritt och relativt billigt på apoteket. Tyvärr blir ju illamåendet en ond cirkel, de blir motvilliga till att åka för att de mår illa, och mår illa för att de är stressade. Ale fick Postafen inför alla längre resor när hon var liten, och sen åkte vi många korta turer (några km) till roliga resmål: skogpromenad, badplatser osv för att ladda om värdet av bilen.

Jag har ju tre fulla paket Postafen hemma som jag köpte när jag hade mycket problem med graviditersillamående. Tänkte inte alls att man kunde ge det till hund. Tack för tipset!

Jag läste ett tips här på buke att ha ett lakan/tunn filt över buren så att hunden inte ser ut, så jag testade det på Tage som också har varit åksjuk. Har funkat superbra! Nu lägger han sig och vilar i bilen istället för att bli superstressad, sitta och gnälla, dregla och kräkas. Det är tydligen rätt vanligt att valpar/unghundar är åksjuka, vilket jag tyckte var skönt att läsa :D

I morgon är det dags för utställning för galenpannan :D Vi har tränar lite på springa och ställa upp men inte så mycket som jag skulle velat. Men men det är vår andra utställning så vi ser det som träning och roligt bara :) Kul när det är hemmaklubben som arrangerar officiell.

Får ta och borsta genom henne ikväll så jag inte behöver lägga så mycket tid på det i morgon.

Idag ska jag och Otis springa Run with your dog i Borås :D 5,3 km blir det, och jag har som mål att komma in på under 30min i alla fall. Vill gärna neråt 25 min, men vi får se. Har haft en envis förkylning som hängt i ett par veckor, så vi har inte tränat så mycket sista tiden direkt :p

Vi verkar ha tur med vädret i alla fall, mycket svalare idag :up: Han är rätt värmekänslig, så det blir nog bra!

I morgon är det dags för utställning för galenpannan :D Vi har tränar lite på springa och ställa upp men inte så mycket som jag skulle velat. Men men det är vår andra utställning så vi ser det som träning och roligt bara :) Kul när det är hemmaklubben som arrangerar officiell.

Får ta och borsta genom henne ikväll så jag inte behöver lägga så mycket tid på det i morgon.

Lycka till! :)

Idag ska jag och Otis springa Run with your dog i Borås :D 5,3 km blir det, och jag har som mål att komma in på under 30min i alla fall. Vill gärna neråt 25 min, men vi får se. Har haft en envis förkylning som hängt i ett par veckor, så vi har inte tränat så mycket sista tiden direkt :p

Vi verkar ha tur med vädret i alla fall, mycket svalare idag :up: Han är rätt värmekänslig, så det blir nog bra!

Men va roligt! Varför finns inget sånt häromkring :D

Jag hoppas det blir kul i alla fall :D Det kan nog bli lite jobbigt för honom rent mentalt, det kommer vara nästan 100 startande hundar!
Det kommer gå i Stockholm också om det är närmre? :)

Ja då blir det mycket att hålla ordning på för honom :D

Nja det är 10 mil längre till Stockholm än till Borås för oss :p

Får köra mitt eget Run with your dog här hemma haha!

Ja då blir det mycket att hålla ordning på för honom :D

Nja det är 10 mil längre till Stockholm än till Borås för oss :p

Får köra mitt eget Run with your dog här hemma haha!

Japp :D

Ah, inte rätt alternativ heller då :p
Du får göra det! Vi kanske kan köra en Buke-edition av RWYD, på distans liksom :D

Alltså. Mitt lilla monster börjar bli vettig, sådär en vecka innan hon blir 11 månader :p
Senaste tiden har hon gått prydligt i koppel, bara en sådan sak! Inte hela tiden, men mestadels. Tidigare såg jag det ju som positivt bara hon inte tokdrog. Nu har hon gått i slakt koppel bredvid mig, lyssnar fint vid hundmöten eller när hon ser vilt (hon vet att det kan komma godis då ;) ). Jag får inte ens ont i axlarna av koppelpromenader längre, det fick jag förut...

Dessutom har hon blivit otroligt mycket lättare i all hantering. Bara att ta bort en fästing var rejält bökigt förut, nu kan jag göra nästan vad som helst utan allt för stora problem. Hon får fortfarande godispinne när det är kloklippning, men hinner hon äta upp den så kan jag klippa klart. Att ta fästingar är inga problem, jag kan borsta öron bara hon får titta på borsten först osv.

Rent allmänt så börjar hon kännas enkel, på riktigt, inte bara "enkel för att vara salukivalp". Helt underbart.

Då var debuten på officiell utställning gjord! :D Gick helt okej och hon skötte sig galant! Men hon är ju den galenpannan hon är :angel: Hon fick Very good med bra kritik. Anledningen till att det inte blev excellent var att hon välver ryggen för mycket än både när hon står och springer. Domaren sa att det kommer försvinna när hon växer till sig och blir starkare :) Domaren var väldigt bra och tog sig tid att förklara, det är toppen för en som håller på att lära sig!

Glömde köpa rosetten men ska se om jag kan göra det i efterhand. Roligt att ha eftersom det var debut :) Nu är jag sugen på att ställa henne i Ransäter! Den är ju stor och internationell men det ä nära för oss så det vore roligt. Håller på att bearbeta min man att vi ska fixa barnvakt och åka vi två :p

Jag åkte in till utställningen rätt tidigt för att hon skulle varva ner lite. De gånger vi varit på såna tillställningar har hon var helt överlycklig och ska leka med alla hundar och pussa på alla människor :angel: Så jag tänkte trötta ut henne lite med att vara på plats tidigt då hon skulle springa hyfsat normalt inne i ringen. På kvällen åkte vi till mina föräldrar och där busade hon med deras hundar i ett par timmar så hon sov gott på kvällen. Var rätt trött även igår plus att vi var ute mest hela dagen och det är jobbigt mentalt för henne att hålla koll på oss och barnen hela tiden så hon sov om en sten igårkväll :D

13321739_10206535315488593_5176612248110099840_n.jpg

Min... valp? var billig igår kväll.

Hon var med hos mina föräldrar. Uppförde sig riktigt bra tyckte jag. In och ut genom den öppna dörren (lyx för lägenhetshund), inhägnad tomt så ingen risk att hon drar. Kommer hem, får ett meddelande på facebook. "Din hund har bajsat bakom soffan"

Jag fattar inte, vad är det för något jäkla ofog? Hon håller sig hemma tills hon får gå ut, och är det riktigt illa så skäller hon ju på mig för att få gå ut. Men där? Där när hon faktiskt kan göra valet själv och då går IN och bajsar....

Nu är hon mitt inne i sitt löp, så förhoppningsvis beror det på hormoner och sånt tjafs.

Min... valp? var billig igår kväll.

Hon var med hos mina föräldrar. Uppförde sig riktigt bra tyckte jag. In och ut genom den öppna dörren (lyx för lägenhetshund), inhägnad tomt så ingen risk att hon drar. Kommer hem, får ett meddelande på facebook. "Din hund har bajsat bakom soffan"

Jag fattar inte, vad är det för något jäkla ofog? Hon håller sig hemma tills hon får gå ut, och är det riktigt illa så skäller hon ju på mig för att få gå ut. Men där? Där när hon faktiskt kan göra valet själv och då går IN och bajsar....

Nu är hon mitt inne i sitt löp, så förhoppningsvis beror det på hormoner och sånt tjafs.

De gör märkliga ting även som äldre. Besökte en kompis igår, andra gången sen de flyttade till ny lägenhet och jag hade hundarna med mig. Både förra gången och denna sätter sig hennes tik och pissar på en matta bara några minuter efter att vi kommit in. Något hon alltså aldrig gör annars.

En halvtimme efteråt sätter sig min gammeltant och pissar på samma matta. :cool: Inte heller något hon gör annars. Den enda som tydligen kunde bete sig var Lasse. :angel:

Idag har vi varit på kennelklubben för första gången. Hade med pappisen vi är vakt åt också. Ozzy hoppade glatt vanliga hinder, det har vi ju gjort förr. Tunneln tyckte han var superläskig. Slalom har vi tydligen tränat helt fel hemma så nu blir det till att öva rätt.

Den lilla pappisen sprang igenom tunneln som ingenting på första försöket. Det tog en halvtimme för Ozzy att våga ens sätta en tass i den och då blev det med hjälp av boll som kastades in. När han väl insett att han inte blev uppäten sprang han glatt rakt igenom, väldigt lycklig över att ha löst sin uppgift.

På väg mot bilen såg vi en liten valp och det var ju en Kromis! Så himla söt, 11 veckor, jag har sett henne på FB på bild. Vilken trevlig liten krabat. Tänk att Ozzy var så liten en gång...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 220
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
932
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka