Valp 2015 - del 3

Igår var jag på tävling med hästen. Jag tog med mig Chess som miljöträning. Jag skulle sitta i incheckningen så hon var med där. Massa folk och hästar och i början var hon sådär osäker men sen brydde hon sig inget :) Duktig bäbis!
Hon satt i bilen när jag red och hade koll med bakluckan öppen. Sen var hon med ute igen. Hon fick följa med maken hem sen så jag fick koncentrera mig på mina finaler som jag skulle rida och det tror jag var bra för det blir slitsamt för den lilla hjärnan att vara på sådana tillställningar :p

I juni fyller Milla ett år, vad tiden går fort! Vägde henne igår när vi var på djuraffären och hon är redan uppe i 8,5 kg, ett halvt kilo för mycket än vad rasstarndarden säger och hon är högre än familjens 11 åriga tik. Modell större helt enkelt. :)

Bildbombar med lite bilder från en strandpromenad igår. Springa är det bästa som finns tycker Milla!

13228045_10208003865232317_911029844_n_5738a148ddf2b360cd8b407f.jpg

13231076_10208003596985611_157422693_n_5738a14ae087c3482e053089.jpg

13233269_10208003735909084_1853825947_n_5738a14eddf2b34dd69c6e8f.jpg

13236161_10208003980835207_1638467072_n_5738a155e087c3482e05308a.jpg

13231128_10208003871192466_295260618_n_5738a14c2a6b2284e9cdddaa.jpg

I juni fyller Milla ett år, vad tiden går fort! Vägde henne igår när vi var på djuraffären och hon är redan uppe i 8,5 kg, ett halvt kilo för mycket än vad rasstarndarden säger och hon är högre än familjens 11 åriga tik. Modell större helt enkelt. :)

Bildbombar med lite bilder från en strandpromenad igår. Springa är det bästa som finns tycker Milla!

13228045_10208003865232317_911029844_n_5738a148ddf2b360cd8b407f.jpg

13231076_10208003596985611_157422693_n_5738a14ae087c3482e053089.jpg

13233269_10208003735909084_1853825947_n_5738a14eddf2b34dd69c6e8f.jpg

13236161_10208003980835207_1638467072_n_5738a155e087c3482e05308a.jpg

13231128_10208003871192466_295260618_n_5738a14c2a6b2284e9cdddaa.jpg
Fina bilder! Och trevligt namn på hunden, min förra tik hette också Milla - fast det var en DSG :D

Otis har träffat vildsvin i hägn :D
Han tyckte det var superkul, men blev rejält översprungen en gång. Hans självförtroende fick sig en törn, men i övrigt gick det bra. Efter några minuter med pepp så repade han sig fint och skällde bra. Han är åtminstone väl medveten om vilken ände man ska se upp för nu...

Kolla svansen, den går som en propeller - vildsvin är roliga! :laugh:

FILM

Såg en låååång rund äcklig mask när jag plockade upp efter santo ute nyss :yuck: sist han avmaskades kraschade magen så vad är mildaste avmaskningsmedlet??

Är glad att jag skaffat mig en hund som inte kräver någonting, särskilt nu när den andra hunden har brutit en klo och är väldigt ynklig (och var ännu ynkligare igår och inatt när sederingen gick ur, eller vad det var som påverkade honom...). Tage är liksom helnöjd med livet om han får komma ut lite och leka lite :p Han får dock gå dubbelkurser i agility de tre kommande veckorna pga den andra hundens skada. Så på onsdag och torsdag får Tage allt jobba :D

Spände fast Tonto i midjebältet med sin nya sele idag och tänkte promenera 4 km. Det blev 4 km av skräckblandad förtjusning där jag blandad powerwalk-halvspring och att springa för att hänga med. Jag orkade inte hålla emot tillräckligt för att promenera. :eek: Han går som tåget, lyssnar på höger, vänster, framåt och sida. Stopp lyssnar han på men inte hjälper det när han bara har två lägen än så länge.

Rollo tyckte det var jättekul och sprang lös hela vägen. Han är för lat för att dra. :meh:

Igår blev galenpannan 9 månader :D De här 7 månaderna vi haft henne har gått kraftigt fort! Fick hem ett brev från Hovawartklubben häromdagen där de ville att jag skulle bli medlem för de hade sett att jag registrerat mig som en hoffeägare för några månader sen. Sen stod det något om att "nu när du har en hoffe i huset är det intensivt och spännande, har du haft hoffe sen innan vet du vad jag menar", typ :p Jag tänker då att vi måste haft tur eller så passar hon oss väldigt bra bara för hon är inte särskilt jobbig och krävande. Hon hänger med oss på det mesta och det är hon oftast nöjd med :) Vi småtränar lite och spårar. Något annat speciellt behövs inte. Men det är klart det kan ändras när hon blir äldre. Men jag väntar på att verkligen få börja träna henne fysiskt riktigt ordentligt. Jag älskar rejäla powerwalks, att springa, rida osv och tanken är att hon ska med på allt sånt sen. Tror vi har en fördel att bo på landet med egen gård för vi är ute mycket och hon går lös. Kör sina hofferyck innimellan och har fullt upp med att ha koll på oss och grannar och det verkar hon vara nöjd med för hon sover som en gris på kvällarna :D
13124766_10206418241281811_2139600212467851966_n.jpg

Ännu ett deppinlägg.. Ber om ursäkt för det här ska ju vara en glad tråd. :(

Hon skulle simma idag men istället fick hon träffa veterinären och så fick hon starkare smärtstillande. Hon har blivit sämre. Efter längre vilopaus och bilresa kan hon inte sätta ner höger bakben alls förrens hon har sträckt på sig. :cry: Jag kan inte sluta gråta. Känns såå fel att avsluta om det inte går att göra något. Hon är ju världens piggaste och busigaste när hon inte haltar. :heart

Det lilla hopp vi har kvar är tills den 18e när vi har möte med ortopeden.

Bästa finaste älskling! :heart
20F9E2E7-3E20-4545-8011-B5FE9E570F93_zpskvzqn1yn.jpg

E0F3FA29-CCA6-42EF-8952-1B17EA16F358_zpsy5msckfa.jpg

F8FCDE46-3256-47D8-8E99-A590F9EC5333_zpsja9wgmwu.jpg
Men nej så tråkigt :( Vad har hänt?

Edit: såg att det var höfterna. Håller tummarna för att positivt besked idag. :heart

Alltså jag vet ju att vaccination ska tas igen vid 1 års ålder, men vi ställer ju ut mycket och jag har för mig att jag läst något om detta på något forum.. När måste jag ge valpen vaccination igen för att inte stå där med ogiltigt intyg? På 1-års dagen eller när?

Alltså jag vet ju att vaccination ska tas igen vid 1 års ålder, men vi ställer ju ut mycket och jag har för mig att jag läst något om detta på något forum.. När måste jag ge valpen vaccination igen för att inte stå där med ogiltigt intyg? På 1-års dagen eller när?
1årsdagen eller senare, bara det är gjort innan nästa utställning/tävling efter 1årsdagen och inte längre än 4 år från 12-veckorssprutan.

Är glad att jag skaffat mig en hund som inte kräver någonting, särskilt nu när den andra hunden har brutit en klo och är väldigt ynklig (och var ännu ynkligare igår och inatt när sederingen gick ur, eller vad det var som påverkade honom...). Tage är liksom helnöjd med livet om han får komma ut lite och leka lite :p Han får dock gå dubbelkurser i agility de tre kommande veckorna pga den andra hundens skada. Så på onsdag och torsdag får Tage allt jobba :D
Här är en till med en bruten klo... Nyss hemkommen från djurkliniken. Disa lyckades dra på sig ett klokapselbrott på sporren på höger framtass när vi busade ute i hästhagen idag.

Som tur var så kunde veterinären (efter sedering) försiktigt dra ut hela klon utan större problem, och nu ligger Disa och vilar hemma i soffan. Återstår att se hur pigg (eller ynklig) hon är när sedering och smärtlindring släpper!

Här är en till med en bruten klo... Nyss hemkommen från djurkliniken. Disa lyckades dra på sig ett klokapselbrott på sporren på höger framtass när vi busade ute i hästhagen idag.

Som tur var så kunde veterinären (efter sedering) försiktigt dra ut hela klon utan större problem, och nu ligger Disa och vilar hemma i soffan. Återstår att se hur pigg (eller ynklig) hon är när sedering och smärtlindring släpper!
Vad tråkigt :( Hoppas läkningen och återhämtningen går bra! Min gammelhund tar det bra, vilket är skönt. Jobbigast var att ta av bandaget igår för bomullen hade fastnat i vätskan från "såret". Fy vad jobbigt det var :cry:

Vad tråkigt :( Hoppas läkningen och återhämtningen går bra! Min gammelhund tar det bra, vilket är skönt. Jobbigast var att ta av bandaget igår för bomullen hade fastnat i vätskan från "såret". Fy vad jobbigt det var :cry:
Disa tar det också bra nu. Tog av bandaget igårkväll utan problem. Så fort bandaget var borta upptäckte Disa att hon faktiskt kan gå på det benet också! Innan hade hon hoppat runt på tre ben och sett allmänt ynklig ut.

Disa tar det också bra nu. Tog av bandaget igårkväll utan problem. Så fort bandaget var borta upptäckte Disa att hon faktiskt kan gå på det benet också! Innan hade hon hoppat runt på tre ben och sett allmänt ynklig ut.
Låter ju lovande :) Min hunds tass var svullen imorse så trodde han fått en infektion igen, så åkte till veterinären igen... Men hon trodde att han slagit i den bara för när vi kom dit var den inte svullen. Men blir några dagar extra med smärtstillande. Sen hoppas jag att den här följetongen får ett slut :p

Vi var ju in och pratade med ortopeden i tisdags och hon var faktiskt väldigt mycket mer positiv än vi hade kunnat hoppas på. Jag hade räknat med att hon skulle bli utdömd.. :cry:

Men höfterna ser ändå bra ut på röntgen när de ligger i normalläge. Men tyvärr så hoppar de ju ur när hon slappnar av. Men nu ser vi framåt och så blir det rehab, rehab och ännu mera rehab (dock ingen simning än) framöver så hoppas vi att vi kan hjälpa henne att växa rätt. Vi fick även order om att ta bort hennes smärtstillande och bara ha hemma och ge om hon har en dålig dag.

Så igår när hon var uttråkad så åkte vi till klubben och tränade. Något vi inte gjort på flera veckor. :heart

Jag är mest nöjd med inkallningen på slutet när hon nästan sätter sig fot helt självmant! :love:

@FengurLaugar Vi har en hoffe i valpkursen. Hon bjuder på många skratt och ägaren vill nog slita av sig håret i mellanåt :rofl: Fantastisk hund men så mycket av den varan också! Hon är väldigt duktig med henne och det imponeras, för det ser då inte lätt ut.

Vacker är hon med :love: Extra vacker när hon i inkallningarna kör ärevarv :D

@FengurLaugar Vi har en hoffe i valpkursen. Hon bjuder på många skratt och ägaren vill nog slita av sig håret i mellanåt :rofl: Fantastisk hund men så mycket av den varan också! Hon är väldigt duktig med henne och det imponeras, för det ser då inte lätt ut.

Vacker är hon med :love: Extra vacker när hon i inkallningarna kör ärevarv :D

Man får ha humor när man är hoffeägare :D

Ärevarvet, eller hofferycket, kör Chess många ggr om dagen! Ännu en fördel med att vi bor på egen gård på landet för hon kan springa av sig så när som helst hon känner för det :)

På lördag är det utställning....känner mig dåligt förberedd för vi har tränat dåligt. Men men det går som det går och det är både min och hennes andra utställning bara så vi får se det som träning :)

13256496_10155236862307588_2024074951342126732_n.jpg

Akilles har blivit 9 månader och fortsätter med sina små eskapader. Det bästa som finns är att sno strumpor när mamma viker tvätt, titta ut genom fönstret, massakrera leksaker och bara njuta av livet. Ja, och åka bil!

Tån läkte utan några men och rehabilitering var inte nödvändigt. Separationsångesten är nästintill borta, det enda han har svårt att acceptera är när man låser dörren, lämnar man den olåst går det hur bra som helst. Nu har han fullt upp med att lära sig konsten att lyfta på benet när man kissar, vilket fungerar ibland och det chockar till och med honom själv. Han ser jätterolig ut när han kommer på sig med att lyfta på benet, den minen är obetalbar. :rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 220
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
932
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka