Valp 2015 - del 3

Fan vad träligt.

Inom corgi uppmanar många att istället skicka plåtarna till en amerikansk organisation som har ett jämförelsesystem liknande det SKK hade tidigare innan de bytte avläsningssystem. En majoritet av de corgis som får sina plåtar bedömda av SKK får C-E.
Ja det är jätte träligt och ffa så tänker jag att det vore bättre om alla länder hade samma system om det nu är fler raser som har problem med avläsningen.

Tonto har varit på utställning idag. Han travade ungefär 5 steg totalt. Han hade två lägen hoppa som en kanin eller köra på turbofart i galopp! :laugh: Han överöste domaren med kyssar och blev beskriven som "yster!" i sitt diplom. Han gav alla ett gott skratt i alla fall.

1_by_tontorollostorm-da1hm68.jpg

2_by_tontorollostorm-da1hmmz.jpg

Länge sen vi skrev här nu känns det som. Milou har iallafall bott hemma hos mina föräldrar medan jag varit både i Barcelona och i skolan nere i väst. Han njuter till fullo av att bo i villa med altan och egen stor tomt, men på söndag blir han lägenhetshund igen för då åker vi ner till lilla Trollhättan igen :p Övrigt går det bra, han har börjat kissa&bajsa på promenaderna :bow: ÄNLTIGEN. Annars fortsätter vi träna och lite så, har anmält oss till en kurs i Rally i slutet av maj, ska bli roligt!

Bjuder på en bild från dagens promenad med bästa kompisen Frankie. Schnauzrar är så himla söta alltså, vilket uttryck :love:
IMG_3418_zpsaqbzmcsy.jpg

Suck. Ebrah har fått för sig att underkläder är roliga, samt mina lakan. (Jag ser ju gemensamma nämnare: mjukt, roligt och luktar matte)
Sååå nu dog mitt sista underlakan, tror jag, och i morse tuggade hon på den sista passande bh jag äger (eller ja, jag har någon sportbh kvar, det räddar mig, ska beställa nya vanliga nu i helgen...)

Håller tummarna! Själv väntar jag på att min ska sluta se så slingrig ut i bakdelen innan jag bokar, men hon har ändrat sig massor bara de sista veckorna.

Tack! Det kan nog behövas, med tanke på hur resten av hunden ser ut... :p
Otis känns ganska stabil ändå, han är bra musklad osv, så nu orkar jag inte vänta längre :D

Imorgon ska jag boka röntgen till båda hundarna! Dock är det fyra veckor kvar innan Tonto ska röntgas. Men det är väl bra att vara ute i god tid? :angel:

Lydnadsträningen går åt skogen med Tonto just nu, han är helt borta i huvudet. Funderar på att beställa hem en kickbike och en bra dragsele för att lägga lite krut på att köra in honom ordentligt. Han är en jäkel på att dra och han älskar det!

Alltså, det här "matbulkandet" går ju sådär med envisa Lars. Nyss spydde han galla, något han annars aldrig gör. Hällde upp burkmat och han tog några slick, sen var det bra. :meh: Nu tar vi en kortis i skogen, kanske höjer det matlusten.

I torsdags var vi på Hundens dag på vår klubb. Chess var med och gick rasparaden ihop med två vuxna hoffetikar. Hon skötte sig galant hela tiden vi var där förutom att hon är så överlycklig så hon drar rätt mycket i kopplet :p Som tur är drar hon aldrig i kopplet annars och sådana tillställningar är det inte ofta vi är på så hon får vara lite ursäktad haha.

Annars under helgen har vi haft kalas så hon har haft fullt upp med folk. Plus att det varit fint väder så dörren har stått öppen och vi har mest varit ute så hon har verkligen haft fullt upp med att ha koll på oss, grannar som är ute i solen och alla som cyklar och går förbi :p Bra träning för henne att inte behöva bry sig om alla runt omkring utan bara om det kommer in någon på gården. Hon fattar den skillnaden mer och mer så under helgen har hon vart jätteduktig! När vi varit ute och gått så har hon morrat lite det första när hon ser folk på håll men så har jag börjat prata fjantigt med henne och arbetat upp positiv energi i henne och då går morret snabbt över till pip och gnäll som betyder att hon vill hälsa/leka och det ser jag som positivt! Självförtroendet växer och mitt arbete ger utdelning :up:

Hon är så rolig att se på när yngsta dottern på drygt 1 år tultar iväg över gården då är Chess med henne direkt och håller koll. Samma när hon ligger i vagnen och sover ute, så ligger Chess där och håller vakt. Ingen kommer nära den vagnen utan att märkas iaf ;) Hon sköter sitt jobb som vakthund.

Sista helgen i maj är det officiell utställning här som min klubb ordnar. Vi är med såklart, ska bli spännande :D Har träna lite på att kunna visa henne "fritt" istället för att sitta bakom som stöd som jag gjorde på första utställningen då hon var liten fis :)

Igår hade Otis sin första grävlingskontakt :)
En kompis till mig sköt den vid grannens hönsgård, och den gick inte mer än 5m så det blev ett kort dödsök. En ganska stor hane, som inte kommer äta några fler höns.
Många hundar är ganska försiktiga vid grävling, som ju är ett rovdjur, men Otis var inte särskilt blyg för den.
image_zpsybxhfg6z.jpeg

Efteråt gick jag med en kompis som skulle gå ett eftersök på ett vildsvin, och då fick Otis sitta i hans hundbur så länge.
Vi spårade efter grisen i drygt 1km utan att hitta minsta droppe blod, så efter en dryg timme var vi tillbaka vid bilen igen. Döm om min förvåning när jag öppnar luckan till flaket och Otis sitter ovanpå buren i stället för inuti den :crazy:
På något sätt hade han lyckats bända upp aluminumstängerna på sidan på buren och kravlat sig ut..
Den där hunden alltså...... :cautious:
Ren tur att han inte skurit sig något i munnen! Han ska ju röntgas idag så jag ska be dem kolla igenom munnen noga när han är sederad, men jag kunde inte se något igår i alla fall.

Han somnade gott sen i alla fall, efter 4km framför kickbiken, 45min simning i sjön, ett dödsök på grävling och ett utbrott från en hundbur :p

Igår hade Otis sin första grävlingskontakt :)
En kompis till mig sköt den vid grannens hönsgård, och den gick inte mer än 5m så det blev ett kort dödsök. En ganska stor hane, som inte kommer äta några fler höns.
Många hundar är ganska försiktiga vid grävling, som ju är ett rovdjur, men Otis var inte särskilt blyg för den.
image_zpsybxhfg6z.jpeg

Efteråt gick jag med en kompis som skulle gå ett eftersök på ett vildsvin, och då fick Otis sitta i hans hundbur så länge.
Vi spårade efter grisen i drygt 1km utan att hitta minsta droppe blod, så efter en dryg timme var vi tillbaka vid bilen igen. Döm om min förvåning när jag öppnar luckan till flaket och Otis sitter ovanpå buren i stället för inuti den :crazy:
På något sätt hade han lyckats bända upp aluminumstängerna på sidan på buren och kravlat sig ut..
Den där hunden alltså...... :cautious:
Ren tur att han inte skurit sig något i munnen! Han ska ju röntgas idag så jag ska be dem kolla igenom munnen noga när han är sederad, men jag kunde inte se något igår i alla fall.

Han somnade gott sen i alla fall, efter 4km framför kickbiken, 45min simning i sjön, ett dödsök på grävling och ett utbrott från en hundbur :p

Lycka till med röntgen!

Och vilken jäkla buse. :rofl:

Är så stolt över "lilla" (30 kg :D) valpen som snabbare och snabbare byter sinnesstämning från osäker till glad MYCKET snabbare och lättare när hon ser folk utanför gården eller på håll när vi är ute och går. De ggr hon får hälsa är hon skitglad, men det är ju just innan vi kommer fram som hon visar den där osäkerheten och folk som inte kan hundar blir ju rädda när en stor svart hund morrar åt dom :o Är så himla glad att träningen vi lägger ner funkar! Heja oss! :up: Det finns hopp för lilla fröken :p

En lite jobbig sak som egentligen är ett lyxproblem med tanke på osäkerheten är att hon har blivit väldig kompis med grannen. Vilket innebär att hon springer dit och kramas så fort han är ute på den sidan av huset så hon ser att det är han :grin: Han säger att det bara är roligt för han är själv lite hundrädd och vill vara kompis med henne med tanke på hennes storlek. Men hon FÅR inte gå hit och dit hur hon vill, det bara är så :p Slutar hon inte med det så får vi förlänga staketet så det blir liiiite mer krångligt för henne att springa dit hela tiden haha.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 221
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka