Valp 2015 - del 3

Lasse jagade räv imorse vid 4-tiden. Vi har plågats av en "sopförstörare" som dragit ut våra sopor över hela berget eller gräsmattan (det är en bit till soptunnan vilket inte alltid är jättelockande sent på kvällen) och som våldgästat komposten. Jag hade mina misstankar om eventuellt gärningsdjur och fick de bekräftade imorse när vi vaknade av att den stod och hoppade jämfota (!) på trappen för att få tag i soppåsen som vi lagt på en blomlåda. Lasse vaknade först av studsandet och började tokmorra, gick ut i hallen och tittade ut genom kattluckan varvid han troligen får syn på räven och börjar skälla.

Jag går upp, öppnar dörren för att gå ut och skrämma iväg den så att vi får fortsätta sova. Kommenderar Lasse att hålla sig bakom. Den sticker och råkar dessutom stöta in i en av katterna (varvid båda plötsligt står helt förstenade och fräser av förvåning åt varandra :rofl:), då jagar katten iväg den och Lasse tar upp spåret, dubbelt så stor av all rest ragg. Han verkade vara helt inne på att skithögen skulle klås upp. Kallar såklart tillbaka (flera gånger, han var i extas), vi går in och en kvart senare verkar den vara på trappen igen. Lasse hoppar ner från sängen, sticker ut huvudet genom kattluckan och vrålar för allt han är värd. Sen fick vi sova. :D

På torsdag ska min klubb fira Hundens dag med lite uppvisingar, information, prova på och rasparad. Jag har anmält mig och Chess till rasparaden :D Bra miljöträning för fröken schizofren :p Har tänkt ta med mig äldsta dottern på 4 år också.

En annan sak jag undrar på är om någon här har en halvkombi/liten kombi och får plats med en stor hund på ca 30 kg? Vi ska byta bil, helt båda och är lite fundersamma på hur vi ska göra. Maken vill ha en stor Toyota Hilux och det tycker jag han kan få men jag vill inte åka runt i någon skräpbil bara för att han vill ha en dyr bil :o Vi funderar på en mindre bil som kommer gå mellan jobb, dagis och vanliga turer runtikring hemma som drar lite och är billig i skatt. Tanken är ju en mindre Toyota kombi/halvkombi men hunden måste få plats. Det är ett krav som är högt på priolistan :D

På torsdag ska min klubb fira Hundens dag med lite uppvisingar, information, prova på och rasparad. Jag har anmält mig och Chess till rasparaden :D Bra miljöträning för fröken schizofren :p Har tänkt ta med mig äldsta dottern på 4 år också.

En annan sak jag undrar på är om någon här har en halvkombi/liten kombi och får plats med en stor hund på ca 30 kg? Vi ska byta bil, helt båda och är lite fundersamma på hur vi ska göra. Maken vill ha en stor Toyota Hilux och det tycker jag han kan få men jag vill inte åka runt i någon skräpbil bara för att han vill ha en dyr bil :o Vi funderar på en mindre bil som kommer gå mellan jobb, dagis och vanliga turer runtikring hemma som drar lite och är billig i skatt. Tanken är ju en mindre Toyota kombi/halvkombi men hunden måste få plats. Det är ett krav som är högt på priolistan :D

Men varför ska barn och hund åka i liten bil medan han ensamåker i en stor? Tänk om! Den bil som fraktar barn ska vara säkrast.

Otroligt nöjd med min lilla tjej som snart är 14 månader :love: I lördags åkte vi på vår andra rallylydnadstävling, första utomhustävlingen och fick kvalificerande resultat även denna gång, 91 poäng! :bump:
Mentalbeskrivning gjordes i början på april och i slutet på maj blir det röntgen!

13087785_10206388303573387_7267369248509932483_n.jpg

Vart tog bäbisen vägen?

Igår fick lilla hårbollen simma för tredje gången! Snart tar hon baddaren! :D

Det är lite läskigt innan hon kommer i vattnet men sen är det nog nästan kul. Men den pälsen väger ju ton när hon kommer upp ur vattnet. Första gången orkade hon knappt resa sig efteråt. :o

92FE1280-0657-43DF-88CC-A07AB2DAA2F6_zpszpqzuarh.jpg

9CCB76D1-8623-4B84-A576-A81D76C77ACA_zpskpqxruwy.jpg

4E6C1120-8E17-4B4B-BF99-21AD6B69A3A5_zpsvl47afs6.jpg

Hårtorken är dock inte rolig! Då vill hon helst sjunka genom jorden. :nailbiting:
FDD8608C-62E1-4474-88B8-AD5C34068BDF_zpsqk5amha1.jpg

Men sjukgymnasten älskar henne och så fick vi beröm för hon har redan tappat fyra hekto! :up:

Mög. C höfter enligt SKK. Vi planerar att skicka plåtarna till Tyskland om det är fler i kullen som får C, för att vara säkra då många dobbisar fälls för lite grunda skålar här i Sverige men inte utomlands.

Jag och Otis var ute och sprang igår igen. Nu börjar vi få till teknik och fart :D
Sprang 3,8km på 18.37, med en snitthastighet på 04.54min/km på hyfsat kuperad skogsväg. Han var t om trött efteråt, och det händer sjukt sällan :D
Ikväll är det agilityträning!

Mög. C höfter enligt SKK. Vi planerar att skicka plåtarna till Tyskland om det är fler i kullen som får C, för att vara säkra då många dobbisar fälls för lite grunda skålar här i Sverige men inte utomlands.

Vad tråkigt! :( Jag är nervös för Tontos plåtar och vill ha det överstökat. :nailbiting:

Ja, jag förstår det. Var det C på båda eller bara på en?
Det är onekligen rätt märkligt...
På båda. Nu vet jag ju inte om han skulle få A i Tyskland alltså - men det är ett par andra som fått det pga att de slår ner mer på de lite grunda skålarna här än i Tyskland. (Vanligt i rasen tydligen, och ingen får problem av just detta.) Ffa synd när vi har mycket större problem som t.ex DCM där hundarna faktist faller döda ner.

På båda. Nu vet jag ju inte om han skulle få A i Tyskland alltså - men det är ett par andra som fått det pga att de slår ner mer på de lite grunda skålarna här än i Tyskland. (Vanligt i rasen tydligen, och ingen får problem av just detta.) Ffa synd när vi har mycket större problem som t.ex DCM där hundarna faktist faller döda ner.

Är det någon vinkel som blir otillräcklig när skålarna är grunda?
Är inte så insatt i hur plåtarna avläses..
Ska du röntga om honom när han blir äldre eller låter du det vara och kanske bara skickar plåtarna till Tyskland?

Ja, det känns lite som att sila myggor..

Är det någon vinkel som blir otillräcklig när skålarna är grunda?
Är inte så insatt i hur plåtarna avläses..
Ska du röntga om honom när han blir äldre eller låter du det vara och kanske bara skickar plåtarna till Tyskland?

Ja, det känns lite som att sila myggor..
Nej det är att kulan inte ligger tillräckligt mycket i skålen då (obs, på dobbis brukar det vara minimalt alltså men det fälls ofta ändå enligt ett flertal).
Jag får se, om det bara är han som får en C höft så skiter jag i det men annars följer jag min uppf råd tror jag.

Fan vad träligt.

Inom corgi uppmanar många att istället skicka plåtarna till en amerikansk organisation som har ett jämförelsesystem liknande det SKK hade tidigare innan de bytte avläsningssystem. En majoritet av de corgis som får sina plåtar bedömda av SKK får C-E.

Gaaah - min valpuschling (nåja, 8 månader nu) som var den snällaste valp jag haft......är nu den brötigaste unghund jag haft :cautious: Jag visste väl att det låg en hund begraven någonstans :p Spökåldern har suttit i från 5 månaders ålder och går och kommer varannan dag ungefär. Har t ex haft en handduk framför ugnsluckan en tid - men så fort jag tar bort den så är hon där och muttrar åt den fula hunden därinne som glor på henne :banghead: Ungar, folk som rör sig snabbare än ultrarapid ska det göras tuffa utfall mot och gapas åt (fast hon är en fegis när det väl kommer till kritan). Allt är bråttom, bråttom och hon är tung som en envis bullterrier i sin framfart - med skillnaden att det ska gå fort, fort framåt istället för att sitta still :p
Häromdagen kom en cyklist bakifrån när vi gick på cykelvägen och tur jag var beredd, för snubben på cykeln hostade till precis när han var bredvid oss och uschlingen kastar sig rätt ut i vägen stridsberedd :nailbiting: eller nåja, för att skrämma iväg den fula cykeln som skrämde henne :meh:

Det är en himla tur att hon är en oerhört kelig och gosig hund och helt underbar i övrigt - annars hade jag nog stoppat henne i närmaste brevlåda med adress nordpolen skrivet i rumpan :D:love: Dock ska hon troligtvis åka på "kollo" senare i sommar till en vän och få lära sig lite om livet på landet - det skulle vara väldigt bra för henne att få komma ifrån mamma-hund lite och tagga ner lite. Det är stressigt att vara hund i mitt område om det finns lite osäkerhet, för här lurar främmande hundar i varje hörn, ungar kastar sig ut överallt och man riskerar bli överkörd av både mopedister och skateboardungar - det gör att hon just nu är lite överspänd och på sin vakt ute hela tiden när vi går bland husen. Har stenkoll på sin mamma och om mamma-hund så lyfter på skallen för att titta på något, så blir det direkt "var, vad, vem" - mutter, mutter. Helt annat när vi väl kommer till skogen/vallarna.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 222
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka