Valp 2015 - del 3

Psycho-ögonen :D :love: Hon tar ögonkontakt och håller den i evigheter utan att blinka. Förmedlar en massa bara med ögonen och ser fantastiskt utforskande på en. De ser rakt genom själen och ut på andra sidan.

Underbart!

Jag älskar Psycho-ögon! Min har bara ett psycho-öga och det andra ser helt normalt ut... så han är Dr. Jekyll and Mr. Hyde beroende på vilken sida man står. :D

Idag gjorde vi debut på grusplanen. Hon var duktig trots nytt ställe, nya dofter och lite opepp förare.

Bäst idag: Stopp i inkallningen. Aldrig testat förut men hon satte det direkt. Sitta o vänta på 15 m avstånd i 30 sek sedan varsågod och sedan stoppkommando halvvägs och vänta i 15 sek innan nytt varsågod. Väldigt imponerad.

Dagens sämsta: Väldigt flaxig hund och irriterad förare.

Träna på till nästa gång och typ hundra gånger till: att sluta hoppa efter leksaken jag har i handen.

Liten film från leken vi avslutade med. Duktig som inte gav upp trots att hon var vilse i pannkakan.

Min "fula korv"! Vi var på försöksobjekt vid en utbildning för de som ska lära sig att exteriörbeskriva Aussies! Tonto hade på tok för lång rygg (han är någon cm lång i ryggen enligt rasstandarden.) så det är och lite smådetaljer enligt eleven. Men examinationerna tyckte att han var fin och att hans goda sidor gjorde att man kunde överse med att ryggen är någon cm för lång, och att han såg ut som en Aussie. Så det var trevligt att höra! :)

3nkKeNz.jpg

mvo95YG.jpg

Vi var ekipage för examination av exteriördomare i lördags på Södertälje BK, var vi på samma ställe? Antar att du var där på förmiddagen i så fall för på eftermiddagen när vi var där så var det inga aussies.

Minn blev inte godkänt haha. Hon är för liten, bara 40 cm hög!!! (Tikar ska vara 43-48 cm) Hon har platt skalle vilket gör att öronen hamnar fel och öronen är dessutom för stora. Hon är för lätt och luftig i kroppen. Det var ju inofficiellt så det spelar ingen roll så sett och jag hade inte räknat med att hon skulle bli godkänd. Jag hade en mycket trevlig dag och tyckte det jag jätteintressant att ha fått vara med.

Vi var ekipage för examination av exteriördomare i lördags på Södertälje BK, var vi på samma ställe? Antar att du var där på förmiddagen i så fall för på eftermiddagen när vi var där så var det inga aussies.

Minn blev inte godkänt haha. Hon är för liten, bara 40 cm hög!!! (Tikar ska vara 43-48 cm) Hon har platt skalle vilket gör att öronen hamnar fel och öronen är dessutom för stora. Hon är för lätt och luftig i kroppen. Det var ju inofficiellt så det spelar ingen roll så sett och jag hade inte räknat med att hon skulle bli godkänd. Jag hade en mycket trevlig dag och tyckte det jag jätteintressant att ha fått vara med.

Vi var där på förmiddagen! Vi var klara precis innan 12, tråkigt att vi missade varandra! :)

Min blev "godkänd", men vår bedömare fick bestämma vilken Aussie som var mest rastypisk och Tonto hamnade näst sist. Men examinationerna gick in och ifrågasatte bedömningen. Men det var jätteroligt att vara där och prova på för när han ska bli bedömd på riktigt!

Idag är Ebrah hemsk men hon kanske kände på sig att jag höll på att använda smeknamnet "gorillaålen" i ett sms, för helt plötsligt somnade hon, äntligen...
Hela jäkla dagen har hon flugit runt, betett sig som ett j*vla as i koppel (alltså typ "Hej jag flyger rakt på dig och studsar i cirklar runt både mig själv och dina ben om du inte låter mig kasta mig åt tusen håll samtidigt!"). Hon har inte varit lika lugn inomhus som vanligt heller. Hon skulle få stretching i morse vilket slutade med att jag la mig på henne på golvet (jättepedagogiskt, jag vet...) för att jag blev så trött på hennes extrema sprattlande... Sådär har det hållit på. Hundskrälle.

Imorgon ska vi ta en rejäl promenad i skogen. Hoppas att det bara är överskottsenergi som får henne att vara såhär jobbig.

Vi var där på förmiddagen! Vi var klara precis innan 12, tråkigt att vi missade varandra! :)

Min blev "godkänd", men vår bedömare fick bestämma vilken Aussie som var mest rastypisk och Tonto hamnade näst sist. Men examinationerna gick in och ifrågasatte bedömningen. Men det var jätteroligt att vara där och prova på för när han ska bli bedömd på riktigt!

Jag kom dit strax efter 12 så i måste ha missat varandra precis :( Vi var 4 kelpies och Minn blev placerad sist på mest rastypisk. En helt korrekt bedömning. Hon är perfekt i mina ögon men jag är fullt medveten om att hon inte är enligt rasstandarden.

Idag körde vi igång med rehaben! Valpen är tydligen fet. :o Jag som hatar feta hundar har inte ens märkt/känt något. Men hon väger ca tre kilo för mycket. Så sjukt pinsamt! Men det är bara att "banta" på. Men hon är ju inte superglad i mat så det ska väl inte vara några större bekymmer. :meh:

Hon fick iaf simma som väntat. Superduktig var hon! Simmade på riktigt fint redan från början och det var inte läskigt alls! :love:

BB0CE13B-4CE6-44A9-8DD1-A3CD65FB568A_zpszf73s1wi.jpg

2B729FFD-0306-403A-90ED-9C0226843023_zpsnh5olpec.jpg

AD80AFCA-5C16-49BE-BFEC-25174E483FC4_zpsecac3fxg.jpg

Nu ska hon sova i sitt back on track-täcke för första gången. Får se om det är något täcke kvar imorgon.. :angel:

Idag körde vi igång med rehaben! Valpen är tydligen fet. :o Jag som hatar feta hundar har inte ens märkt/känt något. Men hon väger ca tre kilo för mycket. Så sjukt pinsamt! Men det är bara att "banta" på. Men hon är ju inte superglad i mat så det ska väl inte vara några större bekymmer. :meh:

Hon fick iaf simma som väntat. Superduktig var hon! Simmade på riktigt fint redan från början och det var inte läskigt alls! :love:

BB0CE13B-4CE6-44A9-8DD1-A3CD65FB568A_zpszf73s1wi.jpg

2B729FFD-0306-403A-90ED-9C0226843023_zpsnh5olpec.jpg

AD80AFCA-5C16-49BE-BFEC-25174E483FC4_zpsecac3fxg.jpg

Nu ska hon sova i sitt back on track-täcke för första gången. Får se om det är något täcke kvar imorgon.. :angel:
Duktig pälsboll :love: Säkert bara pälsen som väger 3 kg ;)

@mysboll kan hon dela med sig av lite fett till Lasse kanske? :angel: :D

Lill-Lars fortsätter göra framsteg med maten. Frystorkad vom och torrfoder i morgonens skål, hade tyvärr bara Magnussons kvar som han inte tycker är jättesmakligt så det lämnade han förstås kvar längst ner i botten. Ska addera lite nötblod och se om han tycker det blir godare. Det är verkligen en befrielse att se sin hund äta.

Vad är det för övrigt med "rena foder" att vara så totalt osmakliga? Jag ratar ju vanligtvis Acana, Taste of the Wild, Orijen mfl för att det innehåller så himla mycket konstigheter men givetvis är det de foder som lättast går ner. Standardt och Magnussons får sig en sur blick och överges om det inte krisar.

Vad är det för övrigt med "rena foder" att vara så totalt osmakliga? Jag ratar ju vanligtvis Acana, Taste of the Wild, Orijen mfl för att det innehåller så himla mycket konstigheter men givetvis är det de foder som lättast går ner. Standardt och Magnussons får sig en sur blick och överges om det inte krisar.
Prova Essentails - det gillar mina som godis (eller ja, den nu dräktiga får på morgonen då hon vägrar sitt vanliga färska nu). Ett av få torrfoder som mina gillar :)

Prova Essentails - det gillar mina som godis (eller ja, den nu dräktiga får på morgonen då hon vägrar sitt vanliga färska nu). Ett av få torrfoder som mina gillar :)

Tack för tips! Beställer du över nätet eller finns det i butik? Känner inte igen påsarna och tycker mig ha skaplig koll på utbudet i stan.

Tack för tips! Beställer du över nätet eller finns det i butik? Känner inte igen påsarna och tycker mig ha skaplig koll på utbudet i stan.
Enbart över nätet. Det är föregångarna till Olivers (som sålde bolaget) som numera tillverkar Essentails. Danskt märke tillverkat i England.

Hemsidan är lite annorlunda, men håll muspekaren upp på "shop" så får du upp alternativ. Du kan köpa hem några små smakprovspåsar och testa olika sorter (try before you bye) :) Finns i både stora och mindre bitar för small-hundar http://www.essentialfoods.se/
Mina älskar den som heter "Superior Living" (skrev fel först) - men det finns fetare sorter med och någon med bara fisk osv.

Enbart över nätet. Det är föregångarna till Olivers (som sålde bolaget) som numera tillverkar Essentails. Danskt märke tillverkat i England.

Hemsidan är lite annorlunda, men håll muspekaren upp på "shop" så får du upp alternativ. Du kan köpa hem några små smakprovspåsar och testa olika sorter (try before you bye) :) Finns i både stora och mindre bitar för small-hundar http://www.essentialfoods.se/
Mina älskar den som heter "Superior Living" (skrev fel först) - men det finns fetare sorter med och någon med bara fisk osv.

Flera provpåsar beställda! :up:

@mysboll kan hon dela med sig av lite fett till Lasse kanske? :angel: :D

Lill-Lars fortsätter göra framsteg med maten. Frystorkad vom och torrfoder i morgonens skål, hade tyvärr bara Magnussons kvar som han inte tycker är jättesmakligt så det lämnade han förstås kvar längst ner i botten. Ska addera lite nötblod och se om han tycker det blir godare. Det är verkligen en befrielse att se sin hund äta.
Absolut! Det kommer tre kilo på posten nästa vecka! :laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka