Valp 2015 - del 3

Vi tränar inför att göra Anlagsprov i år med Chess och ett par spår nu har hon varit ute och cyklat helt :banghead::p Men i lördags gjorde hon ett bra spår igen! Händer nog en del i kropp och knopp på henne nu när hon passerat 8 månader så koncentrationen är väl inte på topp alltid ;)

En sak som vi kämpar med, som egentligen är det enda negativa med henne, är att hon blir så osäker när hon ser folk/hundar/andra djur som vi är på väg att möta eller så när vi är ute på promenad. Hon morrar och kan även skälla till. Detta beteende är oacceptabelt i min värld men hon är ju osäker, inte arg så vi jobbar med att stärka självförtroendet i dessa situationer. Vi får inte bli arga eller irriterade på henne utan avleda med lek och godis, gärna innan hon hinner säga något, så hon vet att hon ska söka sig till oss vid såna situationer när hon blir osäker. Det går bättre och bättre och hon söker sig snabbare till mig! Träningen ger resultat även om det går sakta :up: Vi möter inte så många där vi bor så det är svårt att mängdträna haha! Men nu när det är vår så kommer det ut mer och mer folk ur husen.

Okej, avlägger första rapporten i Operation Bulkning.

Det går... sådär. :meh:
Burkmat är tydligen inte heller Lasses melodi, men jag köpte även lite provpåsar torrfoder av diverse märken och igår åt han nästan en hel skål. Idag har han såklart bara tagit några smakbitar nu på morgonen. Bort med fodret och testa igen i eftermiddag. Har även börjar ta bort alla ben eftersom det ökar mättnadskänslan att ligga och gnaga på dom under dagen. Har även fått tips om blodpulver i maten så det ska testas.

Men hittills inga vidare framgångar, alltså.

Försöker låta bli att måla fan på väggen men det är inte det lättaste. :( Måste även sluta googla det gör inte direkt saken bättre. Igår var hon superpigg men idag har hon varit rätt trött. :cry:

2A3D47B5-C738-4A6A-9A11-AFD4E6A671AF_zpsxawoiqkc.jpg

Älskade lilla bäbis! :heart

Hoppas de hör av sig från rehab imorgon så vi kan börja göra något istället för att bara titta på. :(

Håller alla tummar och tår för att det ska gå bra!!

Nu är frågan. Åka 45 min till klubben och träna lite rally eller gå ner till fotbollsplanen (grus) och träna istället. Där har vi aldrig vart innan.

Sitter skönt i soffan, ont i halsen och allmänt seg men vi behöver träna idag :grin: känna förövrigt lika jobbigt att åka 45 min bil som att gå 10 min ner till planen :angel:

Okej, avlägger första rapporten i Operation Bulkning.

Det går... sådär. :meh:
Burkmat är tydligen inte heller Lasses melodi, men jag köpte även lite provpåsar torrfoder av diverse märken och igår åt han nästan en hel skål. Idag har han såklart bara tagit några smakbitar nu på morgonen. Bort med fodret och testa igen i eftermiddag. Har även börjar ta bort alla ben eftersom det ökar mättnadskänslan att ligga och gnaga på dom under dagen. Har även fått tips om blodpulver i maten så det ska testas.

Men hittills inga vidare framgångar, alltså.

Är han så spinkig, eller måste han lägga på sig nu?

Jag hade nog blandat maten med matrester om det knep, det funkade på min tant på ålderns höst.
Annars hade jag väntat ett tag och fodrat som vanligt, det kan ju släppa efter ett tag.
En kompis stoppar torrfodret i en aktiveringsboll, då äter hennes hund.

Tack för ert stöd! :heart

Nu är det inte ens säkert att försäkringen täcker. :wtf: Eftersom mamman har C-höft. Men hur är det ens möjligt att A+C-höft blir E eller ännu sämre? Det är dessutom ok att avla på C inom finsk lapphund.

Jag orkar bara inte. Tog bort min (once in a lifetime) häst i somras och jag har inte läkt efter det. :cry:

Tack för ert stöd! :heart

Nu är det inte ens säkert att försäkringen täcker. :wtf: Eftersom mamman har C-höft. Men hur är det ens möjligt att A+C-höft blir E eller ännu sämre? Det är dessutom ok att avla på C inom finsk lapphund.

Jag orkar bara inte. Tog bort min (once in a lifetime) häst i somras och jag har inte läkt efter det. :cry:

Vad finns längre bak i släktet? Är mammans kullsyskon röntgade?

Det är ju väldigt tråkigt att hon fått så dåliga höfter men det finns väl nån ökad risk i o m att mamman har lindrig dysplasi.

Saxat från SKK
"Risken för att en hund ska utveckla HD är betingat av såväl arv som miljö, arvsgången är komplex (kvantitativ). Detta innebär bl.a. att även hundar med normala höftleder (grad A eller B) kan producera avkommor som utvecklar HD. Risken för att hund med normala höftleder ska producera avkomma som utvecklar HD ökar om dess föräldrar och/eller syskon har HD. Rubbningen i ledens utveckling äger rum under hundens uppväxttid. Först när skelettet vuxit färdigt kan man bedöma höftledernas utseende med hjälp av röntgen."

Är han så spinkig, eller måste han lägga på sig nu?

Jag hade nog blandat maten med matrester om det knep, det funkade på min tant på ålderns höst.
Annars hade jag väntat ett tag och fodrat som vanligt, det kan ju släppa efter ett tag.
En kompis stoppar torrfodret i en aktiveringsboll, då äter hennes hund.

Han är ju tunn sedan innan och ett par veckor med löptik sätter sina spår, så ja jag tycker att det är dags att få igång matlusten just nu. Efter dagens andra skogspromenad satte han i sig hela skålen med torrfoder. :up:

Vad finns längre bak i släktet? Är mammans kullsyskon röntgade?

Det är ju väldigt tråkigt att hon fått så dåliga höfter men det finns väl nån ökad risk i o m att mamman har lindrig dysplasi.

Saxat från SKK
"Risken för att en hund ska utveckla HD är betingat av såväl arv som miljö, arvsgången är komplex (kvantitativ). Detta innebär bl.a. att även hundar med normala höftleder (grad A eller B) kan producera avkommor som utvecklar HD. Risken för att hund med normala höftleder ska producera avkomma som utvecklar HD ökar om dess föräldrar och/eller syskon har HD. Rubbningen i ledens utveckling äger rum under hundens uppväxttid. Först när skelettet vuxit färdigt kan man bedöma höftledernas utseende med hjälp av röntgen."
Mammas syskon och tidigare avkommor har A-C.

Men då borde hon kunnat få dåliga höfter ändå även om både mamma och pappa haft A? O_o

Tonto har känts lite stressad men samtidigt trött och okoncentrerad. Så på onsdag blir det ett besök hos veterinären. Han äter även sämre än vanligt. :arghh::crazy::(

Funderar på om han kan ha gjort sig illa och har ont någonstans och gått upp i stress på gund av det. Eller om det är slyngel åldern. Han blir 11 månader den tredje Maj.

Tonto har känts lite stressad men samtidigt trött och okoncentrerad. Så på onsdag blir det ett besök hos veterinären. Han äter även sämre än vanligt. :arghh::crazy::(

Funderar på om han kan ha gjort sig illa och har ont någonstans och gått upp i stress på gund av det. Eller om det är slyngel åldern. Han blir 11 månader den tredje Maj.
Löptik?

Grannens tik slutade löpa för två veckor sedan, men kan det var eftersläpande kanske?
När de slutar löpa (blöda) går många in i höglöp, så det kan ju vara det. Min yngsta tik slutade blöda tidigt förra veckan, efter 3 veckors blödningar, men hennes hanhundskompis tyckte fortfarande att hon var vääääldigt intressant idag.
Jag hade nog gett det någon vecka till, om inte hans allmäntillstånd försämras.

IMG_20160425_145941_zps6ejhwmal.jpg

Duktig hund på första träningen ensamma på klubben. Väldigt nyttigt för oss båda. Första kvarten gick åt helvete pga förare med dåligt tålamod och som förväntade sig att det ska funka lika bra som hemma (där det inte finns spännande dofter eller störningar) så efter att jag hade sänkt kraven, knäppt loss kopplet och tagit fram fårskinnsbiten och bara körde på så funkade det kalas bra. Visst fotgåendet var inte så tajt men hon hade inte näsan i backen och jag vågade lita på att hon följde med :up:
Och vi betade av veckans mål att kunna gå runt henne, tackar för tipset @Red_Chili :banana: så nu ska vi bara jobba vidare på det. Kunde ligga en minut på 10 meters avstånd också :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka