Valp 2015 - del 3

Betty avslutade dagen med att stjäla en kaviarmacka.
Kände att jag behövde väga henne efter denna superba måltid.
5,4 kg. Hon har med andra ord ökat ett kilo på en månad :o Jag som tyckt att hon tappat lite, iof har hon ätit bra i ungefär en vecka. 33-34 cm i manken med. Så nu behövs det inte växas mer :up:

Kan du inte alltid träna då och ge minst en halv dagsranson om dagen som godis? :) Då vet du ju att han iaf fått i sig det.
Det skuuulle jag kunna göra, men om jag tänker realistiskt så skulle det aldrig hända ;) Jag tycker inte det är så kul med träning - om man får skriva så här :p Men nu har vi börjat ställa ner matskålen sent på kvällen också, precis innan läggdags, och då brukar han äta om han matvägrat på dagen :)

Lasse skulle inte komma in från nattkissen, för DÅ dög det att äta allt torrfoder, vom och ugnsbakad lax (!) som matte slängt ut i gräsmattan för flera timmar sedan. Jaja, bra att han åt iaf.

Lasse skulle inte komma in från nattkissen, för DÅ dög det att äta allt torrfoder, vom och ugnsbakad lax (!) som matte slängt ut i gräsmattan för flera timmar sedan. Jaja, bra att han åt iaf.
Tage äter också bra sent på kvällen - det kanske är ett vinnande koncept för flera matstrulande hundar :idea::D

Idag har jag en riktigt olycklig hund här hemma, har nämligen suttit och pluggat sen 15 idag med korta pauser för promenad med honom. Missnöjd så det skriker om det, hela han visar det:p Men det är bra att träna på att vila också, igår var vi riktigt aktiva så bra med en lugnare dag. Iallafall lugnare för vovven, matte har jobbat hårt med hemtenta :down:

Tage äter också bra sent på kvällen - det kanske är ett vinnande koncept för flera matstrulande hundar :idea::D

Haha ja det verkar så.
Ju mer jag tänker på det desto mer känns det lockande med bulkandet med fasta tider som jag fick tips om. Till och med familj påpekar att han är smal nu. Kanske borde utföra det som ett experiment och återkomma med resultatet.

Disa har ju aldrig krånglat med maten utan ätit ordentligt så länge jag har haft henne. Men nu under löpet så passade plötsligt inte maten längre. I alla fall inte hemma - om jag däremot tog med exakt samma mat till jobb då slukade hon den där på två sekunder!
Nu äter hon som vanligt igen även hemma, tack och lov.
Jag har gett Robur hela tiden, det funkar bra till henne. Nu när första löpet är över så tänker jag börja introducera vuxenfodret - hoppas det funkar lika problemfritt som valpfodret!

Hundarna börjar på hunddagis nu i början av maj då min skola är slut och jag ska jobba, sambon satte lite griller i huvet på mig om risken att Santo kan skada sig bland alla hundar :eek::cool: jaja, vi får ta det som det kommer, skador kan ju alltid hända. Och det är betydligt bättre att han är på dagis än hemma när jag jobbar så att..

Jag funderar på ett annat tips som jag fick när jag var i affären. Hon menade att det kan funka att "bulka" hunden med mycket och riktigt god mat (tänk typ burk eller de där nya Four Friends-rullarna) för att tänja ut magsäcken lite och på så sätt få igång en ordentlig hungerkänsla. Låter ju inte helt orimligt. Om man dessutom försöker få till mattider så att hunden inte kan gå och småäta hela tiden och undviker godis i träningen kanske det skulle ge resultat?

Eller?
Du får gärna rapportera om du provar hur det funkar.

Min hund äter numera oftast varje dag iallafall, problemet är att han inte äter tillräckligt. Jag gav honom Acana tidigare, men bytte till samma foder som uppfödaren ger, som är lite billigare iom att vi skaffade en hund till. Problemet är att han ju behöver äta mer av detta. Och jag får inte i honom mer. På Acana åt han ju 6 dl och gick upp, på det här äter han 6 dl och går ner. Enligt säcken bör han äta 8 dl. men jag får verkligen inte i honom 2 dl till.
Ger honom färskfoder, men det funkar ju inte när man matvägrar, då får man ju kasta så mycket. På kvällen äter han iaf alltid upp sitt färskfoder. Men som tex. idag skulle han inte ha frukost.
Funderar om jag ska byta tillbaka till Acanan, han mår bra på fodret i övrigt, päls, avföring, klor, allt är bra, men jag får ju inte i honom tillräckligt..

Min hund äter numera oftast varje dag iallafall, problemet är att han inte äter tillräckligt. Jag gav honom Acana tidigare, men bytte till samma foder som uppfödaren ger, som är lite billigare iom att vi skaffade en hund till. Problemet är att han ju behöver äta mer av detta. Och jag får inte i honom mer. På Acana åt han ju 6 dl och gick upp, på det här äter han 6 dl och går ner. Enligt säcken bör han äta 8 dl. men jag får verkligen inte i honom 2 dl till.
Ger honom färskfoder, men det funkar ju inte när man matvägrar, då får man ju kasta så mycket. På kvällen äter han iaf alltid upp sitt färskfoder. Men som tex. idag skulle han inte ha frukost.
Funderar om jag ska byta tillbaka till Acanan, han mår bra på fodret i övrigt, päls, avföring, klor, allt är bra, men jag får ju inte i honom tillräckligt..

Ni som har hundar som inte äter kan få låna min valp/unghund ett tag - dom lär snabbt inse att äter dom inte inom 20 sekunder så försvinner det ner i hennes mage :o:D:p

Ja men precis! Smådetaljerna. :D Känner igen det där med att allt ska gå i 200km/h hela tiden. Vi har övat mycket på att lugna ner oss här. :angel:

Men vad skönt att du fått honom att fatta att byteshandel är en bra grej! :up: Det är lite lagom irriterande när dom lyckas få tag på något äckligt ute och så drar dom iväg i full fart åt andra hållet. :cautious:

Precis, smådetaljerna :D
Haha, samma här!

Ja, något... Det märktes tydligt på honom redan när han var valp att det var något jag behövde jobba med ganska mycket - men det har verkligen gett resultat som sagt! :)

Cookie kan stå staty så länge som det behövs, för att sen snabb som en vessla kuta förbi och svälja :rofl: 7,5 kg pansarheeler är inte att förakta ;)

:rofl: Tonto lämnar inte skålen om någon står staty. Då blir han skitsur. Tyvärr så tror jag att han har blivit såhär med sin mat då vi följde rådet vi att ge någon annan maten om han inte åt den, så nu är han väldigt vaktig på sin mat, även om han inte vill ha den. Så vi fodrar honom själv så att han inte behöver känna stressen att någon annan kommer att ta hans mat.

Operation "bulkning" ska inledas de närmaste dagarna, återkommer med rapport! :cool:

Hundarna börjar på hunddagis nu i början av maj då min skola är slut och jag ska jobba, sambon satte lite griller i huvet på mig om risken att Santo kan skada sig bland alla hundar :eek::cool: jaja, vi får ta det som det kommer, skador kan ju alltid hända. Och det är betydligt bättre att han är på dagis än hemma när jag jobbar så att..
Vad är det som gör att ni tänker att risken för att skada sig på dagiset är större än hemma? Om det tex är så att de släpper hundarna lösa och att ni är rädda för skaderisken där, säg till att ni inte vill att de släpper Santo.

Vad är det som gör att ni tänker att risken för att skada sig på dagiset är större än hemma? Om det tex är så att de släpper hundarna lösa och att ni är rädda för skaderisken där, säg till att ni inte vill att de släpper Santo.

Nä det var väl inte så att han menade på att han skulle skada sig, men risken finns ju alltid :) dagisfröken är vettig och lär ta det i etapper och se hur det går

Ikväll, om 40 min, börjar jag och Tage agilitykurs :D Jag är faktiskt nervös, har aldrig gått kurs med Tage och jag litar inte på honom lös riktigt :p Men det står att man ska kunna ha hunden "någorlunda lös" och det kravet uppfyller vi ;) Jag har iaf gått agility innan och det känns skönt nu :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka