Valp 2015 - del 3

Är hon redan 33 cm!? Disa var bara 32 när jag mätte henne senast. Uppfödaren trodde inte hon skulle bli nån stor tik - verkar som hon fick rätt då.

Japp :) tror hon blir 34 cm som max. De är rätt små i kullen. Minsta är 26 cm, hon kommer nog tyvärr bli för liten. Synd på i övrigt fin tik (såld till uppfödare i Finland). Hon var 32 och nånting för 2 månader sedan.

Men disa klarar ju godkänd höjd iallafall :up:

Ja, med minsta möjliga marginal :)

Det räcker :D
Vad väger hon?

Och vad har hon i täcke? Ska köpa nytt till Betty och funderar på vad jag ska ha för strl. Jämföra lite om det är troligt att hon länger sig mycket eller om längden är färdig mer eller mindre.

Det räcker :D
Vad väger hon?

Och vad har hon i täcke? Ska köpa nytt till Betty och funderar på vad jag ska ha för strl. Jämföra lite om det är troligt att hon länger sig mycket eller om längden är färdig mer eller mindre.
Suck - kontrollmätte henne nu, hon är faktiskt bara knappt över 31 cm! Väger 5 kg.
Hon har vuxit ur 30 cm i täcke men inte vuxit i 35 cm än. Så jag hoppas hon växer liiite till!

Vad roligt att se lite filmer på hundarna i den här tråden. Gud vad söt han är! :love:

Tack! :love:
Han är en galenpanna den där, det går i 200km/h hela tiden :D
Han var ju väldigt bytesmedveten som liten, så fort han fick något i munnen så for han iväg åt andra hållet. Byteshandel är kung alltså! Nu så kommer han till mig så fort han har något i munnen, det har verkligen gett resultat!
Nu ska vi bara slipa på de andra detaljerna, som stadga, avlämningar, fotposition, introducera dirigering, sök, närsök, stoppsignal osv :angel:

Tack! :love:
Han är en galenpanna den där, det går i 200km/h hela tiden :D
Han var ju väldigt bytesmedveten som liten, så fort han fick något i munnen så for han iväg åt andra hållet. Byteshandel är kung alltså! Nu så kommer han till mig så fort han har något i munnen, det har verkligen gett resultat!
Nu ska vi bara slipa på de andra detaljerna, som stadga, avlämningar, fotposition, introducera dirigering, sök, närsök, stoppsignal osv :angel:

Ja men precis! Smådetaljerna. :D Känner igen det där med att allt ska gå i 200km/h hela tiden. Vi har övat mycket på att lugna ner oss här. :angel:

Men vad skönt att du fått honom att fatta att byteshandel är en bra grej! :up: Det är lite lagom irriterande när dom lyckas få tag på något äckligt ute och så drar dom iväg i full fart åt andra hållet. :cautious:

Tonto har börjat bjuda på lugna fina "stå" nu. Ska bara lägga till kommando och öva stadga mer. :)

Ikväll blir det andra gången på en allmänlydnadskurs, så det ska bli roligt! :up: Sen så på söndag så ska Tonto lånas in för att dom behövde lite Aussies för att dom skulle utbilda folk för exteriörbeskeivning, så vi får se vad dom säger om Tonto då.

Jag anmälde honom även till en utställning den 5 och 19 maj, jag tror inte att det kommer gå så jättebra, han ser ju inte ut som en utställnings Aussie direkt. :laugh: Men det är roligt att komma ut och träffa folk!

Vi hade en riktigt trevligt lydnadspass igår, men just nu känns det som om allt överskuggas av herrns matvägran. Varje gång han nosar på matskålen och går därifrån vill jag ge ifrån mig ett vrål av frustration. Ingenting duger och jag känner mig smått tjutfärdig som får skippa lördagens utställning. Ingen mening att åka dit med ett staket på fyra ben.

Tusen fula svärord.

Vi hade en riktigt trevligt lydnadspass igår, men just nu känns det som om allt överskuggas av herrns matvägran. Varje gång han nosar på matskålen och går därifrån vill jag ge ifrån mig ett vrål av frustration. Ingenting duger och jag känner mig smått tjutfärdig som får skippa lördagens utställning. Ingen mening att åka dit med ett staket på fyra ben.

Tusen fula svärord.

Åh jag förstår hur du känner dig. Min är visserligen inte mager längre, men han har börjat matvägra sin mat igen och jag vet inte vad jag ska göra. :yuck: Byta foder igen? för femtielfte gången för att ha en hund som äter? :meh::cautious::arghh::rage:

Åh jag förstår hur du känner dig. Min är visserligen inte mager längre, men han har börjat matvägra sin mat igen och jag vet inte vad jag ska göra. :yuck: Byta foder igen? för femtielfte gången för att ha en hund som äter? :meh::cautious::arghh::rage:

Ja jag känner mig mest irriterad och frustrerad. Fy så jobbigt det är. Igår hade han tre matskålar framme med olika alternativ, ingenting dög. På sin höjd tog han några kulor. De senaste dagarna har jag fått slänga mängder med färskfoder och även om jag vet att det är bland det bästa jag kan ge min hund vet jag inte om jag kan hålla på såhär längre, det är liksom inte hållbart för plånboken att slänga hälften för att hundfan inte äter.

Känns som om jag springer i butik varje vecka för att få nya idéer. Igår köpte jag frystorkad vom efter ett tips från butiksägaren, eftersom han behöver lägga på sig. Det dög igår men inte idag. :arghh:

Ja jag känner mig mest irriterad och frustrerad. Fy så jobbigt det är. Igår hade han tre matskålar framme med olika alternativ, ingenting dög. På sin höjd tog han några kulor. De senaste dagarna har jag fått slänga mängder med färskfoder och även om jag vet att det är bland det bästa jag kan ge min hund vet jag inte om jag kan hålla på såhär längre, det är liksom inte hållbart för plånboken att slänga hälften för att hundfan inte äter.

Känns som om jag springer i butik varje vecka för att få nya idéer. Igår köpte jag frystorkad vom efter ett tips från butiksägaren, eftersom han behöver lägga på sig. Det dög igår men inte idag. :arghh:

Har du provat att leka med maten? Fryst färskfoder?

Är det något han börjat med på sista tiden? Eller har han alltid varit såhär?

Har du provat att leka med maten? Fryst färskfoder?

Är det något han börjat med på sista tiden? Eller har han alltid varit såhär?

Nej, han har alltid haft en dålig matlust. Det går bättre med konkurrens men det är sällan vi har gammeltanten hemma numera och hon har ju lika dålig matlust hon. :cautious:

Nu har han verkligen togvägrat i flera dagar efter att tanta var här några dar och löpte. Känns som om jag testat allt men ska se om det blir roligare med fryst utkastad på tomten. Om inte hunden äter får ju mössen sitt åtminstone. :cool:

@FrauleinLeo Jag har gett upp färskfoder, det äter Tage ännu sämre än torrfoder. Just nu får Tage tre sorters torrfoder :p men tanken är att det ska vara två - ett "vanligt" och ett högenergifoder så att han får i sig mer på mindre mängd de dagar han äter dåligt. Nu äter han minst en gång om dagen och har gjort så ett tag nu. Att kasta ut maten hjälper inte. Däremot tar han det alltid som godis, så äter han dåligt en dag kan vi köra lite extra övningar ute och så får han i sig lite mat då.

Tage åt superbra som valp och jag var så tacksam för det, och så plötsligt från en dag till en annan blev han en sån som krånglar med maten :down:

Själv köpte jag robur igen. Gav det när hon kom hem vid 8 veckor men hon kräktes ofta om nätterna plus att hon åt dåligt. Bytte till nordic vilket hon efter lite övertalat ätit bra. Men i perioder har hon vägrat äta. Kanske tagit någon tugga om man bett henne jobba för det. Köpte hem en påse robur igen nu för att se om hon fortfarande kräks på det, tänkte främst ha det som godis men äh vafan gav henne en skål och hon går och äter av den lite då och då (fasta mattider funkar liksom inte. Hon äter helst lite då och lite då även med färskfoder). Om jag ska vara uppriktig så äter hon bättre än hon gjort på länge men antar att det är nyhetens behag.

Min uppfödare vill inte att jag ska mixtra med fodret för mycket. Jag är lite sugen på att ge Magnussons valpfoder men hon tycker det är dumt att byta till det utan ville att jag skulle testa robur igen (därför jag gör det, jag hoppas såklart att Betty inte börjar kräkas igen men faktum är endå att hon slutade när jag bytte foder och har inte kräkts på det sättet nått mer)

@FrauleinLeo hur länge har han matvägrat? Så jäkla jobbigt det där. Vet inte hur många gånger jag funderat på om jag kan sonda Betty... Man blir lite frestad ibland.

Fortfarande matstrul här också. Eski åt jättefint fram till 6 mån ålder, sen har det krånglat. Senaste tiden har vi försökt öka värdet på maten genom Premack-lekar, ät lite så kampar vi sen. Det har gått bra några veckor, men sen började hans intresse för att kampa med oss minska. Så det har vi slutat med, och nu leker han gärna med oss igen. Lek och kamp är typ det vi har att belöna med eftersom godis inte är så intressant, så det vill vi inte riskera att förstöra. Så tillbaks på ruta ett. Gör vårt bästa för att träna i honom maten för att slippa pressen vid matskålen. Suck!
Läste på en veterinärs blogg att det är mycket vanligare än vad man tror att de har magkatarr. Just det här att nytt foder går bra ett tag till nyhetens behag lagt sig, sedan tar illamåendet överhanden. Det behöver alltså inte vara kräkningar och så som symtom. Ja, man undrar ju...

@FrauleinLeo Jag har gett upp färskfoder, det äter Tage ännu sämre än torrfoder. Just nu får Tage tre sorters torrfoder :p men tanken är att det ska vara två - ett "vanligt" och ett högenergifoder så att han får i sig mer på mindre mängd de dagar han äter dåligt. Nu äter han minst en gång om dagen och har gjort så ett tag nu. Att kasta ut maten hjälper inte. Däremot tar han det alltid som godis, så äter han dåligt en dag kan vi köra lite extra övningar ute och så får han i sig lite mat då.

Tage åt superbra som valp och jag var så tacksam för det, och så plötsligt från en dag till en annan blev han en sån som krånglar med maten :down:

Ja, jag är också beredd att ge upp färskfoder som det ser ut nu. Bestämda mattider har inte fungerat så ofta står maten framme några timmar vilket såklart leder till att köttet blir dåligt fortare (märkligt nog är det tydligen godare då, men stanken... :wtf:
). Jag kastade ut maten förut och han tog några bitar men inte mer. Som vanligt mao.

Själv köpte jag robur igen. Gav det när hon kom hem vid 8 veckor men hon kräktes ofta om nätterna plus att hon åt dåligt. Bytte till nordic vilket hon efter lite övertalat ätit bra. Men i perioder har hon vägrat äta. Kanske tagit någon tugga om man bett henne jobba för det. Köpte hem en påse robur igen nu för att se om hon fortfarande kräks på det, tänkte främst ha det som godis men äh vafan gav henne en skål och hon går och äter av den lite då och då (fasta mattider funkar liksom inte. Hon äter helst lite då och lite då även med färskfoder). Om jag ska vara uppriktig så äter hon bättre än hon gjort på länge men antar att det är nyhetens behag.

Min uppfödare vill inte att jag ska mixtra med fodret för mycket. Jag är lite sugen på att ge Magnussons valpfoder men hon tycker det är dumt att byta till det utan ville att jag skulle testa robur igen (därför jag gör det, jag hoppas såklart att Betty inte börjar kräkas igen men faktum är endå att hon slutade när jag bytte foder och har inte kräkts på det sättet nått mer)

@FrauleinLeo hur länge har han matvägrat? Så jäkla jobbigt det där. Vet inte hur många gånger jag funderat på om jag kan sonda Betty... Man blir lite frestad ibland.

Nu har han ätit riktigt dåligt flera dagar i sträck. Han tar några tuggor men sen är det bra. Tack och lov tränar vi ju en del så han får ju i sig en hel del godis, men den är ju ofta allt annat än "nyttig". Jag börjar bli orolig för att han inte får i sig det han behöver i vitamin- och mineralväg, speciellt nu när han fortfarande växer och vi rör på oss en del. Tycker även att det är tråkigt att han är så outvecklad i jämförelse med sina syskon när det kommer till massa och hans klena front.

Fortfarande matstrul här också. Eski åt jättefint fram till 6 mån ålder, sen har det krånglat. Senaste tiden har vi försökt öka värdet på maten genom Premack-lekar, ät lite så kampar vi sen. Det har gått bra några veckor, men sen började hans intresse för att kampa med oss minska. Så det har vi slutat med, och nu leker han gärna med oss igen. Lek och kamp är typ det vi har att belöna med eftersom godis inte är så intressant, så det vill vi inte riskera att förstöra. Så tillbaks på ruta ett. Gör vårt bästa för att träna i honom maten för att slippa pressen vid matskålen. Suck!
Läste på en veterinärs blogg att det är mycket vanligare än vad man tror att de har magkatarr. Just det här att nytt foder går bra ett tag till nyhetens behag lagt sig, sedan tar illamåendet överhanden. Det behöver alltså inte vara kräkningar och så som symtom. Ja, man undrar ju...

Tråkigt att vi är så många med matproblem på våra valpar! Jag har också funderat på om det har med illamående att göra eftersom jag har en annan "mag-hund", men ser inga direkta symptom på det. Har en burk Standardt pH ståendes i skåpet, kanske skulle börja ge och se om det blir något resultat? Men då måste ju hunden äta pulvret i maten... :cool:

Jag funderar på ett annat tips som jag fick när jag var i affären. Hon menade att det kan funka att "bulka" hunden med mycket och riktigt god mat (tänk typ burk eller de där nya Four Friends-rullarna) för att tänja ut magsäcken lite och på så sätt få igång en ordentlig hungerkänsla. Låter ju inte helt orimligt. Om man dessutom försöker få till mattider så att hunden inte kan gå och småäta hela tiden och undviker godis i träningen kanske det skulle ge resultat?

Eller?

Kan du inte alltid träna då och ge minst en halv dagsranson om dagen som godis? :) Då vet du ju att han iaf fått i sig det.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka