Valp 2015 - del 3

Vi har en ledsen hund hemma, eller ja, inte direkt ledsen men det märks på honom att han tycker livet suger när jag nu börjat jobba inne på kontoret. Tanken var att han skulle vara med mig men nya regler på jobbet säger att då måste han bo i garaget (stora burar typ) och så kan jag rasta honom på mina raser. Inte sjysst tycker jag och när sambon ändå är hemma så får Ozzy också vara det. Det duger inte riktigt tycker Ozzy och är som ett plåster på mig så snart jag är hemma, även om det är många timmar. Hoppar och är allmänt galen, orolig när han ser att jag klär på mig. Stackarn. Tur att det bara är 2 månader, sen är det ut och fara igen så han kan vara med överallt.

Känns som om jag och Lill-Lars har varit så sjukt oaktiva den senaste tiden. Sambon och jag var i Frankrike över påsk och då passade Lasse på att spränga staketet till rasthagen när han var där med hundvakten, som ligger bredvid agilityplanen på brukshundsklubben, för där inne var det ju en löptik. :cool: Pojkvasker.

Sen var det påsklov och då var i princip alla upptagna eller sjuka till veckans kurstillfälle i brukslydnad, så det blev inget den gången. Ska till klubben på lördag (ska skriva på lydnadsmomentet för dagens tävlingar :nailbiting:) men kommer inte ta med mig honom då eftersom det kommer vara skott och då vill jag inte att han ligger i bilen själv eftersom jag inte vet hur han reagerar.

Någon mer som har problem med träning på hemmaplan? Det är stört omöjligt för oss. Han kan verkligen inte koncentrera sig - katterna är ständigt i vägen och till och med tv'n (!) blir plötsligt intressantare än matte om vi är inne.

När går "jag är kung i världen och skiter i dig"-perioden över? 8,5 månad och är värre än tonåringarna hemma. Sticker och hittar på hyss hela tiden. När jag är ute med honom funkar det hyfsat bra, jag kan alltid ropa så han kommer om jag ser att han ger sig av längre än jag tycker är ok, även om det går ganska sakta, men med sambon och sonen så sticker han verkligen så snart de ropar.

När går "jag är kung i världen och skiter i dig"-perioden över? 8,5 månad och är värre än tonåringarna hemma. Sticker och hittar på hyss hela tiden. När jag är ute med honom funkar det hyfsat bra, jag kan alltid ropa så han kommer om jag ser att han ger sig av längre än jag tycker är ok, även om det går ganska sakta, men med sambon och sonen så sticker han verkligen så snart de ropar.
När de fyller två brukar man väl säga :p Men iom att han lyssnar på dig tänker jag att det är mer relationen mellan hunden och sambon/sonen som behöver stärkas?

När de fyller två brukar man väl säga :p Men iom att han lyssnar på dig tänker jag att det är mer relationen mellan hunden och sambon/sonen som behöver stärkas?
Mmm... sambon har ingen direkt relation, han är ingen hundmänniska, men sonen har haft bra kontakt och har haft honom lös utan problem tills för ett par veckor sen. Men det är väl nu som det visar sig hur starkt bandet är kanske. 2 år... suck. Blir ut och jobba lite på bonding igen då för grabbarna. Dottern chansar aldrig utan har honom i koppel så där blir det inget problem.

Mmm... sambon har ingen direkt relation, han är ingen hundmänniska, men sonen har haft bra kontakt och har haft honom lös utan problem tills för ett par veckor sen. Men det är väl nu som det visar sig hur starkt bandet är kanske. 2 år... suck. Blir ut och jobba lite på bonding igen då för grabbarna. Dottern chansar aldrig utan har honom i koppel så där blir det inget problem.
Det låter klokt :) Jag tänker att det är som allra viktigast att jobba på relationen under valp- och unghundstiden, för när man kommer ut "på andra sidan" ( ;) ) så får man tillbaks allt det jobb man har lagt ner :)

7 månader på lördag :love:
IMG_20160407_154958_zpsayflz5kc.jpg

IMG_20160407_155040_zpsevcymzrg.jpg

Chess är nu anmäld till sin första officiella utställning :) För övrigt så har jag som mål att göra anlagsprov med henne i år. Har lagt ett par blodspår senaste veckan och hon spårar så bra! Ska även vara med på ringträning inför utställningen och någon lydnadspromenad :)

12963485_10206212821066434_98683094113901200_n.jpg

12957543_10206220912788722_1920978226698052663_o.jpg

Ja, igår fick Ebrah komma till fysioterapeuten och visa sin allra ocharmigaste sida.. Som tur var tyckte fysion att hon var söt ändå :p

När vi skulle kolla hur Ebrah rör sig i skritt och trav så tröttnade Ebrah efter en stund, började hoppa runt och bita mig i armen i hopp om att få igång lite dragkamp :p Sedan hatar ju Ebrah att bli fasthållen, framförallt om man håller i benen. Det i kombination att vi hittade några ömma punkter gjorde att vi fick sätta på henne munkorg för att kunna kolla henne ordentligt. Hon försökte absolut inte göra oss illa, men när hon inte kunde sprattla iväg försökte hon dra bort oss med munnens hjälp. Aldrig att jag behövt munkorg på någon av mina hundar vid hantering innan, men ja... Ebrah är lite vild :banghead:

Som vanligt resulterade besöket i att fysioterapeuten satt och berättade om precis allt jag själv sett men inte förstått att jag sett. Lite "jag misstänker att det är något med den och den kroppsdelen och ser tendenser till det där i rörelserna" och så säger hon precis vilka muskler som bråkar och exakt hur det bör påverka resten av kroppen. Som att få facit till hur ens hund faktiskt fungerar rent fysiskt, vilket är galet skönt. Jag kände också igenom henne själv, en del kunskap om muskler har jag ju sedan tidigare pga fysioterapeutbesök och påbörjad massörutbildning och med fysion som liten guide kunde jag känna alla felen själv, fick samma reaktioner hos Ebrah osv. Otroligt intressant, och när jag så tydligt känt allt med egna händer råder det ingen tvekan om att fysioterapeuten hade helt rätt. Jag gillar henne, vi kommer bra överens.

Såå nu har jag fått en del att jobba med här hemma, hantering bland annat :angel: Sedan ska vi tillbaka och se så att allt går i rätt riktning.

Åååh! Jag är så avis på alla vars hundar vill sova i sängen! :love: Min bökar bara runt och flåsar tills hon får komma ner och lägga sig på det underbara hårda golvet. :cautious:

Chess får inte sova i sängen för det räcker med barnen om det skulle vara så att dom kommer under natten :p
Men hon är inte "bäddhund" ändå för hennes favoritplats på natten är inne i badrummet direkt på kakelgolvet.....eller inne i hennes bur direkt på plastgolvet. Bädden vi hade inne i buren sparkade hon åt sidan och la sig på golvet så den tog vi bort :D

Jag har försökt lägga som förslag till en kompis att ta hem ynglingen till sig på kollo i sommar, för hon skulle må bra av att vara utan mamma-hund och mig ett tag, då hon är så otroligt bunden till mig. Hon skulle nog växa massor då och få mer självförtroende att få göra saker utan oss. Men vi får se hur det blir med det och om dom har tid och lust - dom har ju hennes morbror, så dom vet vilka knäppa linjer det är :p

Ja, igår fick Ebrah komma till fysioterapeuten och visa sin allra ocharmigaste sida.. Som tur var tyckte fysion att hon var söt ändå :p

När vi skulle kolla hur Ebrah rör sig i skritt och trav så tröttnade Ebrah efter en stund, började hoppa runt och bita mig i armen i hopp om att få igång lite dragkamp :p Sedan hatar ju Ebrah att bli fasthållen, framförallt om man håller i benen. Det i kombination att vi hittade några ömma punkter gjorde att vi fick sätta på henne munkorg för att kunna kolla henne ordentligt. Hon försökte absolut inte göra oss illa, men när hon inte kunde sprattla iväg försökte hon dra bort oss med munnens hjälp. Aldrig att jag behövt munkorg på någon av mina hundar vid hantering innan, men ja... Ebrah är lite vild :banghead:

Som vanligt resulterade besöket i att fysioterapeuten satt och berättade om precis allt jag själv sett men inte förstått att jag sett. Lite "jag misstänker att det är något med den och den kroppsdelen och ser tendenser till det där i rörelserna" och så säger hon precis vilka muskler som bråkar och exakt hur det bör påverka resten av kroppen. Som att få facit till hur ens hund faktiskt fungerar rent fysiskt, vilket är galet skönt. Jag kände också igenom henne själv, en del kunskap om muskler har jag ju sedan tidigare pga fysioterapeutbesök och påbörjad massörutbildning och med fysion som liten guide kunde jag känna alla felen själv, fick samma reaktioner hos Ebrah osv. Otroligt intressant, och när jag så tydligt känt allt med egna händer råder det ingen tvekan om att fysioterapeuten hade helt rätt. Jag gillar henne, vi kommer bra överens.

Såå nu har jag fått en del att jobba med här hemma, hantering bland annat :angel: Sedan ska vi tillbaka och se så att allt går i rätt riktning.
Kan hon möjligtvis rekommendera någon "kollega" i skåne? Känns lite väl att åka 60 mil för att klämma igenom valpskrutten. :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 225
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix