Valp 2015 - del 3

Vi har förresten fått till några riktigt bra hundmöten senaste tiden! Trodde jag aldrig skulle hända.. :angel: Dessutom kunde hon lyssna på mig igår när jag stog och pratade med en granne (med hund). :love:

Nu måste vi bara leta på någon bra fortsättningskurs efter valpkursen så vi inte tappar allt detta. :D

Kan hon möjligtvis rekommendera någon "kollega" i skåne? Känns lite väl att åka 60 mil för att klämma igenom valpskrutten. :angel:
Du kanske kan samåka med någon av hennes kunder som åker från just Skåne :p (Det kommer folk från Skåne, Dalarna, långt upp i norr, Finland osv till henne)

Ja, igår fick Ebrah komma till fysioterapeuten och visa sin allra ocharmigaste sida.. Som tur var tyckte fysion att hon var söt ändå :p

När vi skulle kolla hur Ebrah rör sig i skritt och trav så tröttnade Ebrah efter en stund, började hoppa runt och bita mig i armen i hopp om att få igång lite dragkamp :p Sedan hatar ju Ebrah att bli fasthållen, framförallt om man håller i benen. Det i kombination att vi hittade några ömma punkter gjorde att vi fick sätta på henne munkorg för att kunna kolla henne ordentligt. Hon försökte absolut inte göra oss illa, men när hon inte kunde sprattla iväg försökte hon dra bort oss med munnens hjälp. Aldrig att jag behövt munkorg på någon av mina hundar vid hantering innan, men ja... Ebrah är lite vild :banghead:

Som vanligt resulterade besöket i att fysioterapeuten satt och berättade om precis allt jag själv sett men inte förstått att jag sett. Lite "jag misstänker att det är något med den och den kroppsdelen och ser tendenser till det där i rörelserna" och så säger hon precis vilka muskler som bråkar och exakt hur det bör påverka resten av kroppen. Som att få facit till hur ens hund faktiskt fungerar rent fysiskt, vilket är galet skönt. Jag kände också igenom henne själv, en del kunskap om muskler har jag ju sedan tidigare pga fysioterapeutbesök och påbörjad massörutbildning och med fysion som liten guide kunde jag känna alla felen själv, fick samma reaktioner hos Ebrah osv. Otroligt intressant, och när jag så tydligt känt allt med egna händer råder det ingen tvekan om att fysioterapeuten hade helt rätt. Jag gillar henne, vi kommer bra överens.

Såå nu har jag fått en del att jobba med här hemma, hantering bland annat :angel: Sedan ska vi tillbaka och se så att allt går i rätt riktning.
Av nyfikenhet, vad skulle en så ung hund ha problem med?
Jag hade personligen varit lite orolig om man " misstänker att det är något med den och den kroppsdelen" på en unghund som inte ligger i någon form av träning?
(Jag vet ju att du redan går till fysio med Aysu så jag reagerar alltså inte på besöket).

Jag hade personligen varit lite orolig om man " misstänker att det är något med den och den kroppsdelen" på en unghund som inte ligger i någon form av träning?
(Jag vet ju att du redan går till fysio med Aysu så jag reagerar alltså inte på besöket).
I Ebrahs fall, rumpan. Eller rättare sagt rumpmusklerna på högersidan. Troligen har hon haft det länge, för hon har redan börjat snedbelasta osv. Nu vet jag inte när hon gjorde sig illa och det är inte så att hon har tex en muskel som gått sönder så, utan hon har vridit till och fått ont och börjat avlasta lite, kanske i lek med annan hund eller så.

Och nej, jag går inte till fysioterapeut med Aysu, hade jag fortfarande gjort det så hade något varit allvarligt fel ;) Däremot gick vi till fysioterapeut när hon precis flyttat hem till mig, för 2 1/2 år sedan. En genomgång och tre besök för behandlingar var vad som behövdes, sedan hade jag tillräckligt för att kunna ta hand om henne själv. Det är det jag älskar med vår fysio, det är aldrig något "kom en miljard gånger och behandla lite hejvilt varje gång", det är några få, längre besök där jag som hundägare får lära mig enormt mycket och får den kunskap jag behöver för att själv ta hand om hunden sedan.

Många är skeptiska till det, men jag har sett tillräckligt mycket, läst tillräckligt mycket och pratat med tillräckligt många för att vara helt säker på att hennes metoder är jäkligt bra. Som det ser ut nu skulle jag aldrig våga ta mina hundar till någon annan fysioterapeut. Jag brukar läsa igenom vad som ingår i andras utbildningar, kolla hur de jobbar osv och hittills har jag inte blivit imponerad av speciellt många.

Slås av samma sak. Jag hade definitivt velat ha både second och third opinion på såna saker innan jag trott på att det faktiskt var nått fel. Jag vet från hästvärlden att det lätt blir så att en behandlare hittar fel på alla den behandlar. Lite kanske för att ingen kropp är 100% symmetrisk och mjuk (definitivt inte en som tillåts anstränga sig så den blir trött med jämna mellanrum). Men steget från att ha lite korta muskler och träningsvärk en dag eller två till att ha faktiska problem tycker jag är stort. (Jag är ändå grymt nojig med mina och åker långt för att kolla upp dem när jag tycker att det finns fog. Som i höstas när Fridolf missade att ta två kommandon och var lite trött på ett träningspass och jag lade ner flera tusen i hälsoundersökningar innan jag drog slutsatsen att han var frisk och bara var lite olydig en gång ;) )

Och jag skriver inte detta som kritik mot dig @Red_Chili utan som en allmän reflektion. Hoppas du inte tar illa vid dig!

Slås av samma sak. Jag hade definitivt velat ha både second och third opinion på såna saker innan jag trott på att det faktiskt var nått fel. Jag vet från hästvärlden att det lätt blir så att en behandlare hittar fel på alla den behandlar. Lite kanske för att ingen kropp är 100% symmetrisk och mjuk (definitivt inte en som tillåts anstränga sig så den blir trött med jämna mellanrum). Men steget från att ha lite korta muskler och träningsvärk en dag eller två till att ha faktiska problem tycker jag är stort. (Jag är ändå grymt nojig med mina och åker långt för att kolla upp dem när jag tycker att det finns fog. Som i höstas när Fridolf missade att ta två kommandon och var lite trött på ett träningspass och jag lade ner flera tusen i hälsoundersökningar innan jag drog slutsatsen att han var frisk och bara var lite olydig en gång ;) )

Och jag skriver inte detta som kritik mot dig @Red_Chili utan som en allmän reflektion. Hoppas du inte tar illa vid dig!
Hade det inte varit för att jag själv sett, ser och känner precis samma sak som den här fysion, då hade jag utan minsta tvekan gått till fler personer. Nu kan vem som helst som lyckas titta på Ebrah när hon står stilla se att tex gluteusmusklerna på högersidan är mindre än de på vänstersidan. Det är väldigt tydligt, när man väl tittar där ordentligt. Jag själv har tänkt att låren varit ojämnt musklade, därför har jag själv mätt dem med måttband och sett att de varit precis lika stora, tänkt att jag kanske inbillar mig ändå osv. Nu när jag tittar lite högre upp på gluteus, då blir det ju tydligt var felet sitter.

(Kan tillägga att jag ju var till måånga olika "proffs" innan jag kom till den här fysioterapeuten. När jag nu hittat en som jag tycker passar mig och mina hundar utmärkt, då fortsätter jag såklart ta mina senare hundar dit, jag går ju inte tillbaka till de som inte kunnat hjälpa mig och bryr mig inte om att leta efter en ersättare till den som kunnat hjälpa.)

Min terrier är billig...

Sen sin 9 månaders dag har hon gått in i någon jäkla fas där hon massakrerar allt. Igår slet hon sönder mitt mobilfodral och satte två fina märken i mitt id-kort. Idag hade hon misshandlat bäddmadrassen i min säng. Och häromdagen var det någon bok. Morr.

Mmm... sambon har ingen direkt relation, han är ingen hundmänniska, men sonen har haft bra kontakt och har haft honom lös utan problem tills för ett par veckor sen. Men det är väl nu som det visar sig hur starkt bandet är kanske. 2 år... suck. Blir ut och jobba lite på bonding igen då för grabbarna. Dottern chansar aldrig utan har honom i koppel så där blir det inget problem.
Tänk på att det är väldigt självbelönande om han sticker när de går med honom. Så försök få sambon och sonen att ha hunden kopplad och träna specifikt på inkallning och relationen utan att sätta er i sitsen att han kan sticka.

Klart att unga hundar skadar sig med, dom är ju inte färdigvuxna och har ju en tendens att fara runt som galningar lätt hänt att skada sig då.
Min drog ju sönder en muskel när han var ca 4månader och han tyvärr bli rätt halt innan vi hittade vad felet var när han var ca 1,5år. Hältan syntes inte heller förrns efter ganska lång tid då han hade överansträngt sig för att kompensera att det gjorde ont.

Jag kan inte annat än skratta åt spökiga valpar (här har den sk spökperioden varat rätt länge på nuvarande yngling). Ett tag hade hon jättejobbigt när vi gick förbi ett gäng bilar, som var parkerade på rad. Vägen där dom var parkerade var lägre ner, än gångvägen där vi gick - så Cookie såg sig själv i rutorna och till viss del även i lacken varje gång vi gick förbi. Skall, mutter, morr osv. Dom har hon släppt nu, men kan spänna upp sig lite ibland när hon kommer på att hon ser sig själv.

Sen kom glasdörrar ute.... Första gången hon flög hon en halvmeter upp i luften när vi skulle ut från djuraffären, andra gången när vi skulle in. Förra veckan hittade hon en "ful hund" bakom glasdörrarna i vitrinskåpet hemma och igår fanns den i ugnen :rofl: Inte lätt att vara liten i skallen och upptäcka världen, när det finns så mycket skumt överallt :p

Santo är nybadad och far omkring som en tornado i soffan medan jag packar, vi ska upp till en utställningsvän i Halmstad och övernatta där innan utställningen i Varberg imorrn. Kan bli intressant hur många lugna stunder vi får med 3 whippar i huset :D

Nu gör jag det enkelt för mig och delar direkt från min facebook då jag gjorde filmsnutten öppen.

Men jag kan inte annat är skratta åt fånig valpuschling. 7 månader nu och har haft problem ett tag med spegelbilder. Förra veckan var det en ful hund som glodde på henne från vitrinskåpets glasdörrar och igår hittade hon den i ugnsluckan :rofl: Tydligen är den bara där kvällstid, för nyss gick hon igång igen. Ursäkta fånig röst, men jag måste försöka få henne börja gilla det/avdramatisera lite för hon muttrar och skällde i början när hon såg sig själv - inte kul sent på kvällen med tanke på grannar :laugh:

Nu gör jag det enkelt för mig och delar direkt från min facebook då jag gjorde filmsnutten öppen.

Men jag kan inte annat är skratta åt fånig valpuschling. 7 månader nu och har haft problem ett tag med spegelbilder. Förra veckan var det en ful hund som glodde på henne från vitrinskåpets glasdörrar och igår hittade hon den i ugnsluckan :rofl: Tydligen är den bara där kvällstid, för nyss gick hon igång igen. Ursäkta fånig röst, men jag måste försöka få henne börja gilla det/avdramatisera lite för hon muttrar och skällde i början när hon såg sig själv - inte kul sent på kvällen med tanke på grannar :laugh:

Haha och mina vuxna hundar undrar vad i helsicke hon sysslar med :rofl::rofl::rofl::love:

@Madick Efter att ha läst @lady_vip 's svar till dig kom jag på ett tips; köp en långlina :) Det har jag på Tage när jag vill ha honom lös men där det tex är en väg nära eller om jag känner att han är okoncentrerad osv.

Idag blir Disa 8 månader. Hon är också, tack och lov, en väldigt enkel och okomplicerad hund att leva med. Mitt uppe i första löpet nu, men det märks inte speciellt mycket på henne (mer än att hon måste kissa femtioelva gånger när vi är ute och går!)
Valpkursen är avslutad och vi är halvvägs i allmänlydnadskursen. Hon är lättlärd och lättmotiverad, så det är riktigt kul att jobba med henne. Efter allmänlydnaden hoppas jag att vi kan komma med på en introduktionskurs i spår (har i alla fall anmält oss).
Det är evigheter sen som jag jobbade aktivt med hundträning, nu känner jag hur mycket jag har saknat det, för det är ju så grymt roligt när man har en lättjobbad hund!

Glada skrällen!

1_by_tontorollostorm-d9yinrl.jpg

2_by_tontorollostorm-d9yio3f.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 083
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix