Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min valpis fyllde 6 månader häromdagen, jag måste säga att hittills är jag väldigt nöjd med henne:love: hon är trygg, kontaktsökande, förarvek men säger inte ett pip om hon springer in i en taggbuske (de ska ju vara oberörda av sånt, men det kommer mer och mer att de inte vill gå fram om det är nässlor eller liknande) och framförallt sockersöt:D

Hon blir nog ingen utställningshund, det var inte tanken, men frågan är nu hur stor hon tänkte bli. Hon har växt om mellanhunden, föga överraskande eftersom hon är så liten, men ändå.
Och det är en jakthund, för häromdagen stack hon efter en hare för första gången, hon stannade när jag kallade, men det är ändå bra med viltintresse:up:
Visst är det en härlig känsla, när en bara är sååå nöjd med sin valp! Jag känner precis samma med Tage :love:

Tillägg: är standardts benmjöl eller start mix bäst att tillsätta till färskfodret?
Beror på vad du vill ha ut av det ;) StartMix är ju ett vitaminpreparat, som även innehåller lite kalcium.

Till vanligt färskfoder ger jag en halv dos StartMix för att höja vitaminhalten - men tillsätter extra benmjöl om jag ger lite extra kött. Jag ger alltså inte benmjöl till färdigt färskfoder enbart.

Beror på vad du vill ha ut av det ;) StartMix är ju ett vitaminpreparat, som även innehåller lite kalcium.

Till vanligt färskfoder ger jag en halv dos StartMix för att höja vitaminhalten - men tillsätter extra benmjöl om jag ger lite extra kött. Jag ger alltså inte benmjöl till färdigt färskfoder enbart.

Vad jag vill ha ut av det? Ja jag vill ge min valp ett komplett foder som gör att han växer och får i sig allt en valp behöver :D Har fått höra benmjöl av vissa här!

Vad jag vill ha ut av det? Ja jag vill ge min valp ett komplett foder som gör att han växer och får i sig allt en valp behöver :D Har fått höra benmjöl av vissa här!

Varför benmjöl frågar jag då - det är liksom bara malt ben och inga vitaminer :) Risk för hård mage beroende på färskfodersort. Jag skulle aldrig ge extra benmjöl till t ex Vom och Hundemat, för då lär det bli stenmage :P Jag skulle hellre ge då halv dos StartMix för att höja vitaminnivån, som är lite väl låg i alla färskfoder och då får du samtidigt en liten dos extra kalcium på köpet.
Men det är min erfarenhet och mitt tyckande :)

Varför benmjöl frågar jag då - det är liksom bara malt ben och inga vitaminer :) Risk för hård mage beroende på färskfodersort. Jag skulle aldrig ge extra benmjöl till t ex Vom och Hundemat, för då lär det bli stenmage :P Jag skulle hellre ge då halv dos StartMix för att höja vitaminnivån, som är lite väl låg i alla färskfoder och då får du samtidigt en liten dos extra kalcium på köpet.

Jag vet inte varför benmjöl ;) Jag frågade här om man kunde ge färskfoder utan att tillsätta något och då fick jag rådet att köpa benmjöl :) Färskfodret är nordic bas. Benmjölet är redan beställt, ska jag köpa en start mix också att tillsätta då?

Jag vet inte varför benmjöl ;) Jag frågade här om man kunde ge färskfoder utan att tillsätta något och då fick jag rådet att köpa benmjöl :) Färskfodret är nordic bas. Benmjölet är redan beställt, ska jag köpa en start mix också att tillsätta då?
Om du vill höja vitaminhalten så ja (även Nordic har rätt låg vitaminhalt) - men med halv dosering :)
Benmjöl doseras väldigt försiktigt, så du inte står med en hund som blir förstoppad.

Du får gärna berätta det för Ebrah, till henne kan jag ha mycket benmjöl även till vom og hundemat just nu... :cautious:

Valp ville inte äta kvällsmat, den luktade inte fräscht nog (inget fel på den, valpen är bara petig ibland..). Fick därför snabbtina ny mat åt henne, för hon blir så jobbig om hon är hungrig. Nu hann hon bli hungrig ändå, såå hon har sprattlat runt, kissat i sängen, tuggat på en lampsladd och tuggat mycket på min mobilladdare (som tur är laddar den fortfarande, hyfsat) :arghh:

Nu har valp ätit och somnat. Hoppas hon sover hela natten så att jag hinner få lite energi till imorgon. Just nu känner jag mig som den här smileyn: :turd:

Igår gick vi en sväng i skogen och det uppskattas både av mig, valp och bäbis på ryggen :love:
På em fick dom båda åka barnvagn till mina svärföräldrar för att äta middag. Fyra barn som leker, springer och skriker men Chess la sig bredvid mig och sov när jag sa att hon inte behöver vara med! Duktig valp som klarar det! :)

när började era valpar säga till om att få gå ut?
Min gör de inte än iaf...

Vår är 11v nu och han gör det IBLAND, men mestadels är vi så snabba att vi går ut med honom innan han gör något inne.

Läste en intressant tråd på Facebook där många skrev att deras var rumsrena redan som 12 veckors men många påpekade då att det är skillnad på att kunna hålla sig och säga till när man vill ut, och att inte göra något inne. Vettigt tycker jag, en valp är ju inte rumsren bara för att ägaren springer ut ofta så inga olyckor sker inne ;)

Vår är 11v nu och han gör det IBLAND, men mestadels är vi så snabba att vi går ut med honom innan han gör något inne.

Läste en intressant tråd på Facebook där många skrev att deras var rumsrena redan som 12 veckors men många påpekade då att det är skillnad på att kunna hålla sig och säga till när man vill ut, och att inte göra något inne. Vettigt tycker jag, en valp är ju inte rumsren bara för att ägaren springer ut ofta så inga olyckor sker inne ;)

min blir 11 veckor imorgon, de är att han bajsar inne om man inte hinner se att han behöver ut. Skulle va lättare om han började säga till då.
Haha de va ju lite roligt att folk tror så :p

Förresten, om någon här råkar bo i närheten av Sthlm så tycker jag att det hade varit jättekul med en bukevalpträff :p
Jag är ju i Sthlm just nu! Fast står på mässa så det är ju svårt att komma ifrån. Ozzy är hos "mormor" sålänge. Men vi är ju här titt som tät och hakar gärna på en träff!

Tage har två gånger visat att han vill ut genom att försöka hitta en utväg själv (oroligt kolla om fönster och dörrar är öppna :p) men aldrig gnällt eller försökt påkalla min eller sambons uppmärksamhet. Men han har kissat inne typ 10 gånger, aldrig bajsat inne och nu är han 7 månader och får väl räknas som rumsren ;)
Om jag släpper ut honom och säger "Gå och kissa!" så gör han det om han är kissig, är han inte det så står han kvar vid trappan tills jag frågar om han vill in igen :p

Min har gjort det några gånger, ställt sig vid ytterdörren och gnällt. Annars visar han det tydligt när han behöver bajsa, då springer han runt och gnäller. Kissa går väldigt fort så där får man hålla koll och ta ut varje gång han sovit, ätit, lekt osv. Han är 10 veckor och 2 dagar! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka