Vad gjorde/gör ni med era 15 veckors valpar en vanlig dag?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
när började era valpar säga till om att få gå ut?
Min gör de inte än iaf...
Sele eller halsband till liten valp?
Kommer ha henne lös så mycket det går. Men alla de andra gånger man vistas bland folk och inte kan ha henne lös, halsband eller sele? Hur ska jag tänka?
Hon ska ställas i slutet av februari men om sele är bättre till vardags kan vi halsbands träna på övrig tid så att säga.
Vi har halsband och kommer nog aldrig ha sele mer än när hon ska spåra och dra
Kommer ha henne lös så mycket det går. Men alla de andra gånger man vistas bland folk och inte kan ha henne lös, halsband eller sele? Hur ska jag tänka?
Hon ska ställas i slutet av februari men om sele är bättre till vardags kan vi halsbands träna på övrig tid så att säga.
Kan du motivera varför?
Tycker det känns mycket skonsammare när det blir större anläggningsyta än med ett halsband. Jag har nog egentligen inga belägg för mina tankar mer än att det ser skönare ut
Det beror ju på vad man menar med att "säga till". Ingen av mina vuxna säger något verbalt, men en vandrar fram och tillbaka om hon bara måste ut mellan promenaderna och den andra ställer sig och glor på dörren (vilket jag inte ser, men förstår rätt snabbt ändå eftersom hon alltid annars är runt mig)Första veckan lite sådär valpigt (vandra runt), senast vid vecka 10-11 med rena signaler i form av komma och ta kontakt och titta mot dörren.
Jag var helt inställd på att ha sele på valpen men han avskyr det. Gillar inte att ha något runt magen (vägrar ha reflextäcke och annat som också sitter runt magen) och sprang iväg varje gång selen kom fram. Så, han har halsband nu.Sele eller halsband till liten valp?
Vi kör på sele till vår 11 veckors whippet! Just för att han flänger omkring en del och jag vill inte att det ska bli ryck i hans yttepyttiga hals!
Vi ska också ställa i feb, men träna med halsband kommer vi göra när vi just tränar.
Stora hunden har aldrig sele mer än när vi cyklar/åker rullor. Hon drar inte i koppel och "behöver" inte sele.
Vart ska du ställa om jag får vara nyfiken?
Samma spår som jag är inne på då. Nu kommer målsättningen vara att hon ska kunna vara lös men det är ju inte alltid möjligt utav andra skäl.
Vilket gosedjurHar haft sele på min valp sedan dag ett, med enstaka promenader i halsband vilket han starkt ogillar. Selen rör han sig ohindrat med och med halsband blir han störd. Jag väljer sele då han är ganska flängig ute än så länge och vill därför inte att han skall få ryck i halsen om han hoppar iväg
Hässleholm i feb. och malmö i mars Dudå?
Vår är också mest lös men när han är kopplad är selen bra att ha på!
Inte mycket ut i skogen för lösspring och inkallningsträning, ut på uteplatsen femhundra gånger för att försöka undvika kiss inomhus, tror att jag hade börjat lekträna lite då (träna loss på kommando och kunna belöna med olika leksaker osv). Försökte helt enkelt få henne att förstå "lugn inne, lek ute" och eftersom jag bor i en förort till Sthlm har hon hela tiden fått titta på barn, vägarbeten, tåg och andra "konstigheter" som kan vara bra att miljöträna på.Vad gjorde/gör ni med era 15 veckors valpar en vanlig dag?
Så gör jag också (eller ger tuggpinne, det går hyfsat då med)gick jätte bra att klippa klorna när suris sov