Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sele eller halsband till liten valp?
Kommer ha henne lös så mycket det går. Men alla de andra gånger man vistas bland folk och inte kan ha henne lös, halsband eller sele? Hur ska jag tänka? :angel:
Hon ska ställas i slutet av februari men om sele är bättre till vardags kan vi halsbands träna på övrig tid så att säga.

Vad gjorde/gör ni med era 15 veckors valpar en vanlig dag? :)

Visserligen bara 13 veckor, men hon har fått hänga med till skogen nästan varje dag denna vecka. 2 timmar är vi ute ungefär och under den tiden hinner hon åka med i sjal, kuta runt, gräva, spana på fåglar, busa efter dom vuxna hundarna osv och sen vila/sova i sjalen igen på vägen hem (och några korta stunder däremellan). I övrigt gör vi inte så mycket - skäms nästan, men hon är den valp jag gjort minst med ! Dom vuxna hundarna (mamma-hund och halvsyrran) busar en hel del med henne, så jag kör mest gos och småbus och i övrigt har vi ens tränat nåt :o Fast å andra sidan är en hel del lek bra inför framtida bruk :) Hon har precis kommit på att det är superkul att få komma i badkaret och tjatar om det - bra när hon ska badas, spolas under magen mm. Hon älskar att komma upp på köksbordet, vilket är kanon inför framtida utställning. Hon gör mycket "do as I do" efter mamma-hund och halvsyrran och även en hel del efter mig, så vi kör på det än så länge :D Hon har fått åka spårvagn ensam med mig och vi är ute lite själva utan dom vuxna, men jag har inte lärt några direkta kommandon - hon lär sig göra det när dom vuxna gör vad jag ber om.

Tidigare valpar har jag klickertränat en del, men inte börjat med denna än. Känns som det inte är så bråttom med något än, utan vi tar det lugnt :)

Kommer ha henne lös så mycket det går. Men alla de andra gånger man vistas bland folk och inte kan ha henne lös, halsband eller sele? Hur ska jag tänka? :angel:
Hon ska ställas i slutet av februari men om sele är bättre till vardags kan vi halsbands träna på övrig tid så att säga.

Vi har halsband och kommer nog aldrig ha sele mer än när hon ska spåra och dra :)

För det första - sovit ännu en hel natt :bow: Imorse fick Milou hänga med hundvakten då jag hade skola i 3 timmar, vilket hade gått kanon. När jag slutade åkte vi till skogen där han fick vara lös hela tiden, var väl ute i något timme i långsamt tempo. Och till min stora glädje, lämnade han mina fötter för att busa lite :D Vi får tacka @Red_Chili för hennes tips om kuperad terräng vilket verkligen uppskattades av valpis!

Kort film här!

Har haft sele på min valp sedan dag ett, med enstaka promenader i halsband vilket han starkt ogillar. Selen rör han sig ohindrat med och med halsband blir han störd. Jag väljer sele då han är ganska flängig ute än så länge och vill därför inte att han skall få ryck i halsen om han hoppar iväg :)
milou_zpsuhoyvg43.jpg

Kan du motivera varför?
Tycker det känns mycket skonsammare när det blir större anläggningsyta än med ett halsband. Jag har nog egentligen inga belägg för mina tankar mer än att det ser skönare ut :o:angel:

Nej egentligen inte haha :angel: Är uppväxt med att ha halsband så är väl mycket därför och min valp går typ alltid lös ändå och de ggr hon går i koppel går hon fint så ser ingen anledning till att ha nåt annat :)

Så nej, jag är nog inte rätt person att svara egentligen :D

Första veckan lite sådär valpigt (vandra runt), senast vid vecka 10-11 med rena signaler i form av komma och ta kontakt och titta mot dörren.
Det beror ju på vad man menar med att "säga till". Ingen av mina vuxna säger något verbalt, men en vandrar fram och tillbaka om hon bara måste ut mellan promenaderna och den andra ställer sig och glor på dörren (vilket jag inte ser, men förstår rätt snabbt ändå eftersom hon alltid annars är runt mig) :)

Vi kör på sele till vår 11 veckors whippet! Just för att han flänger omkring en del och jag vill inte att det ska bli ryck i hans yttepyttiga hals!

Vi ska också ställa i feb, men träna med halsband kommer vi göra när vi just tränar.

Stora hunden har aldrig sele mer än när vi cyklar/åker rullor. Hon drar inte i koppel och "behöver" inte sele.

Jag var helt inställd på att ha sele på valpen men han avskyr det. Gillar inte att ha något runt magen (vägrar ha reflextäcke och annat som också sitter runt magen) och sprang iväg varje gång selen kom fram. Så, han har halsband nu.

Vi kör på sele till vår 11 veckors whippet! Just för att han flänger omkring en del och jag vill inte att det ska bli ryck i hans yttepyttiga hals!

Vi ska också ställa i feb, men träna med halsband kommer vi göra när vi just tränar.

Stora hunden har aldrig sele mer än när vi cyklar/åker rullor. Hon drar inte i koppel och "behöver" inte sele.

Vart ska du ställa om jag får vara nyfiken?

Samma spår som jag är inne på då. Nu kommer målsättningen vara att hon ska kunna vara lös men det är ju inte alltid möjligt utav andra skäl.

Vart ska du ställa om jag får vara nyfiken?

Samma spår som jag är inne på då. Nu kommer målsättningen vara att hon ska kunna vara lös men det är ju inte alltid möjligt utav andra skäl.

Hässleholm i feb. och malmö i mars :) Dudå?

Vår är också mest lös men när han är kopplad är selen bra att ha på!

Disa blev 15 veckor i måndags. Och idag har hon redan bott hos mig en hel månad - det är inte klokt så fort tiden går!

Vad gör vi en vanlig dag? Ja, idag har vi varit lediga, hemma och slappat. Annars är hon ju med mig på jobbet (och det går riktigt bra!). Men idag har schemat sett ut så här:

Upp vid sju i morse. Ut på morgonpromenad. Sen äter Disa frukost medan jag släpper ut hästarna. När jag också har käkat frukost är det dags att gå ut och mocka. Disa älskar att vara med ute i stallet och leka med stallkatten eller springa rundor ut och in i boxarna, ut på stallplan eller ut i hagen - som tur är så visar hon väldigt stor respekt för hästarna.

Efter mockningen åker jag och handlar och då får Disa lite ensamträning. Sen är det dags för lunch, och efter det tar vi en längre promenad med koppelträning. Lite inkallningsträning ute i hagen hinner vi också med. Sen blir det en stund med mys i soffan innan middan - och där är vi nu!

Har haft sele på min valp sedan dag ett, med enstaka promenader i halsband vilket han starkt ogillar. Selen rör han sig ohindrat med och med halsband blir han störd. Jag väljer sele då han är ganska flängig ute än så länge och vill därför inte att han skall få ryck i halsen om han hoppar iväg :)
milou_zpsuhoyvg43.jpg
Vilket gosedjur :love:

Hässleholm i feb. och malmö i mars :) Dudå?

Vår är också mest lös men när han är kopplad är selen bra att ha på!

Motala :)

Ja och om man utav någon anledning behöver ta tag i hunden så håller jag hellre i selen än hunden (särskilt liten ettrig valp :angel:) Jag har aldrig haft hund innan så mina tänka scenarion när sele är bra kanske inte alls överensstämmer med verkligheten :D

Inte mycket ;) ut i skogen för lösspring och inkallningsträning, ut på uteplatsen femhundra gånger för att försöka undvika kiss inomhus, tror att jag hade börjat lekträna lite då (träna loss på kommando och kunna belöna med olika leksaker osv). Försökte helt enkelt få henne att förstå "lugn inne, lek ute" och eftersom jag bor i en förort till Sthlm har hon hela tiden fått titta på barn, vägarbeten, tåg och andra "konstigheter" som kan vara bra att miljöträna på.

Jag har haft sele på ebrah hela tiden. Hon kastade sig åt femtioelva håll samtidigt när hon var mindre och aldrig att jag ville ha halsband på då.. Det ville inte hon heller, har försökt några gånger och hon hatar det. Med tanke på hur hon beter sig så är det nog väldigt obehagligt med halsband. Å andra sidan har jag sele på vuxna hundar också. Halsband har jag enbart när vi tävlar rallylydnad, för då får man inte ha sele på. Ibland kan det hända att jag drar på ett halsband när jag ska snabbrasta vuxna hundar också, framförallt på vintern om jag dessutom ska sätta på tusen täcken (min 4åring är världens fryslort)

Ställde ut Ebrah när hon var 4 månader, tränade innan på att hon skulle springa med mig, stå på kommando osv. Då kunde hon göra det även i utställningskoppel, men så som hon beter sig i utställnlingsring beter hon sig inte direkt under en vanlig promenad ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 213
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka