Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst skrev jag igår om Ebrahs dubbla hörntänder i överkäken? Nu har i alla fall den ena valptanden lossnat, så nu återstår bara en hörntand. Tänderna längst fram är alla vuxentänder. De längre bak vet jag inte, jag har försökt titta på dem men har lite dålig koll på vad som skiljer valptänderna från vuxentänderna där. Tänder har hon i alla fall :D

Valpen har skött sig ganska bra idag faktiskt, kvällen idag har varit betydligt lugnare än de två senaste. Han sov till 22 ungefär och sedan har han hållit igång, MEN på ett sätt som är ok '= tugga på sina leksaker och så har vi klickertränat lite. Just nu ligger han och tuggar på ett ben, mycket smarrigt. Imorgon hoppas jag på liiite bättre väder än idag så jag kan släpa med kameran till skogen, dessutom blir det förhoppningsvis två rundor dit imorgon. En tidigt på morgonen och en på eftermiddagen :p

Ebrah slog nytt rekord i att sova länge idag. Vi vaknade inte förrän 8:15! Var inte ens många dagar sedan hon alltid vakande klockan 7 som senast.

Idag regnar det. Det ska regna ännu mer i eftermiddag. Aysu är skitsur och valpen sitter just nu på uteplatsen och studerar omvärlden. Vi skulle gått på julmarknad som hundstallet anordnar i eftermiddag, men vi skippar det. Ska jag ut i det här vädret så blir det enbart för att ge hundarna de promenadrundor som krävs.

Kan ju skriva om en vanlig dag för oss också eftersom det var jag som fråga :)
Chess blir 15 veckor på måndag.

Jag är föräldraledig på heltid (en månad till) och har en dotter på 3,5 år som går på dagis mån-ons 9-14 och en dotter som är 9 månader. De dagar det är dagis går vi upp vid halv 8 och gör oss klara och äter frukost. Chess har vart ute med husse vid kl 6 innan han åker på jobbet. Hon får gå ut igen när vi kommer ner och sen innan vi ska åka till dagis. Då får hon vara hemma och brukar då få en toarulle med torrfoder i att pyssla med men ligger och vilar när vi är tillbaka.

Sen brusar hon leka lite själv, är väldigt duktig på att underhålla sig själv, sen ut på kiss igen och sen brukar både hon och dottern ha sin fm lur så det är väldigt lugnt i huset ;) När dom vaknat så går vi ibland ut direkt eller så underhåller vi oss en stund till (brukar inte göra nåt speciellt) men oftast vilar Chess mera. Jag och dottern äter lunch runt kl 12 och sen går vi ut. Promenad på grusvägen, i skogen eller på åkrarna beroende på om dottern åker barnvagn eller sele. Sen brukar det bli lite pyssel med hästarna eller nåt annat ute innan vi går in igen och då ska Chess äta. Sen vill hon sova :p Hon är kvar hemma medan vi hämtar äldsta dottern på dagis. När hon kommer hem brukar det bli bus antingen inne eller ute. När husse kommer hem äter vi mat och Chess brukar sova eller leka när vi äter och diskar. Lite senare så blir hon med mig ut för att fixa hästarna och det älskar hon! Sen får hon mat och hon vilar efter det eller tar sista busrycket innan vi går och lägger oss.

Hon sover hela natten. När hon leker inne är det rätt "lagom" för antingen jagar hon en tennisboll/petflaska, ligger i bädden och grejar med nån leksak eller att vi kampar med henne. Jon är inte helt sjövild så man måste lugna henne. På promenaden går hon alltid lös och där blir det automatiskt inkallningsträning och att hon ska ha koll på mig. Hon kan sitt, ligg, stanna och jag har börjat med nåt slags fotgående och kommandot stå och "tack" (fram med tassen). Hon får leta godis ute nästan varje dag, ibland har jag lagt nåt litet godisspår eller personspår, blodspår har hon provat två ggr.

Nu är ju min valp snart inte valp längre, men vardagen har sett likadan ut sen hon flyttade in. Kanske bäst att ha i åtanke att hon var 14 veckor när jag hämtade henne.

Vi går upp vid 6.30, hundarna får mat direkt och vi går ut.
Vid 8 är vi på mitt jobb där hundarna sitter i ett mindre hundstall med några andra hundar, alla mina sitter i samma box. Jag släpper ut valpis och min gamla vid 10-tiden och på lunchen går vi en promenad med några av de andra hundägarna, där hundarna springer lösa och valpen leker med de andra hundarna. Ibland går vi längre rundor, lite beroende på hur dagen ser ut.
På eftermiddagen släpper jag ut valpen en gång till och brukar passa på att köra ett litet klickerpass i vårt träningsrum. Vid 16 åker vi hemåt och då går vi direkt en runda i skogen eller på fältet.
Sen pysslar jag lite med hästarna, beroende på vad jag gör kan hon få vara med. Ibland tränar vi lite till, framförallt mellanhunden brukar tränas vid denna tiden. I normalfall inne vid 19, då är det kvällsmat och tugg.
Vid 22 går vi en runda på ca 25 minuter, sen sover hon snällt hela natten.

Så här i efterhand var det nästan en förutsättning att hon inte var 8 veckor vid hämtning, jag hade inte velat (eller kunnat) sätta henne i hundstallet då. Men vilken vinning det är att kunna ha hundarna på jobbet, vi kommer ut varje dag, tar mikropauser och slipper hela karusellen med att lämna/hämta hundar.

Jag är jättekluven nu!!

Benmjöl eller start mix till valpen?? Färskfodret är nordic bas!

Fått höra både och här men har redan fått hem benmjölet men vet inte om jag ska skicka tillbaka det??

Hjälp :eek:

Jag är jättekluven nu!!

Benmjöl eller start mix till valpen?? Färskfodret är nordic bas!

Fått höra både och här men har redan fått hem benmjölet men vet inte om jag ska skicka tillbaka det??

Hjälp :eek:

Benmjöl. Nordic Bas är ju ett helfoder, mao redan tillsatt vitaminer och mineraler.

Dock ligger alla färskfoder lågt i vitamininnehåll ;)
Men man ska göra det man känner själv är bäst :)

Det har jag faktiskt aldrig reflekterat över. Men de ligger ju inte så pass lågt att man rekommenderar tillskott till den "vardagliga hunden" så att säga?

Det har jag faktiskt aldrig reflekterat över. Men de ligger ju inte så pass lågt att man rekommenderar tillskott till den "vardagliga hunden" så att säga?
Det ligger ju inom normen för vad en hund ska behöva, men jag tycker det ligger för lågt. Jag ger alltid extra (StartMix eller Immun halv dos) just för den sakens skull och har gjort i flera år :)
Skulle man räkna om till torrfoderstatus, så ligger dom flesta färskfoder lika lågt som dom sämre torrfodren vad gäller vitamininnehåll :cautious:

Det ligger ju inom normen för vad en hund ska behöva, men jag tycker det ligger för lågt. Jag ger alltid extra (StartMix eller Immun halv dos) just för den sakens skull och har gjort i flera år :)
Skulle man räkna om till torrfoderstatus, så ligger dom flesta färskfoder lika lågt som dom sämre torrfodren vad gäller vitamininnehåll :cautious:

Tack för infon, bra att veta!

När valpen vaknade imorse begav vi oss mot skogen - förgäves. Haha. Med min vardagliga tur pågick det jakt i hela skogsområdet så vi fick åka till badstranden istället och gå den korta rundan. Men det uppskattades minst lika väl av valpen. Försökte mig på lite bilder, men objektivet är vattenskadat så blir inte så bra :p När vi kom hem sen fick han en kycklingvinge, vilket han uppskattade haha!
9_zpseaxim9rj.jpg

7_zpssbxzfrvu.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 213
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka