Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ge en halv dos startmix varje dag och benmjöl vid behov. :up:

Provade dock Laga Mat till båda hundarna igår, har haft en burk hemma men inte använt än... vi har så himla många olika tillskott. Men de fick prova en pyttedos igår och båda spydde som grisar efteråt. :yuck::nailbiting: Jag ska skicka ett mail för det kan ju inte vara normalt!

Vaknade imorse kl 5 av att valpen hulkade och spydde 2ggr, sedan ätit bra och varit normal under dagen.

Nu ringde sambon och sa han spytt 2ggr igen, vad sjutton kan det bero på?

Han har gått på bara färskfoder denna veckan och äter 4ggr/dag, kan det vara maten? Ätit något konstigt ute kanske? Hur länge avvaktar man innan man kollar upp det?

Vaknade imorse kl 5 av att valpen hulkade och spydde 2ggr, sedan ätit bra och varit normal under dagen.

Nu ringde sambon och sa han spytt 2ggr igen, vad sjutton kan det bero på?

Han har gått på bara färskfoder denna veckan och äter 4ggr/dag, kan det vara maten? Ätit något konstigt ute kanske? Hur länge avvaktar man innan man kollar upp det?
Jag avvaktar så länge hunden verkar må bra i övrigt. Får han behålla vatten? Om inte, eller om ni inte sett hunden dricka, så gör lite vätskeersättning (googla vätskeersättning + hund) och ge typ någon tesked en eller två gånger i timmen. Viktigt att hunden inte blir uttorkad nämligen. Men hunden får inte dricka själv om den kräks upp vattnet.

Kan du motivera varför?
Tycker det känns mycket skonsammare när det blir större anläggningsyta än med ett halsband. Jag har nog egentligen inga belägg för mina tankar mer än att det ser skönare ut :o:angel:
Vi har halsband för de gånger han går i koppel så är det lydnad som gäller. Att fara omkring eller dra i kopplet är absolut förbjudet.

Det händer inte ofta, men nu ska jag faktiskt svära lite över min valpusling :devil:

För några dagar sedan föråt sig Fridolf på gristarmar, och kände sig nödgad att spy upp dem halvsmälta på två mattor och i soffan. Efter att ha samlat upp den vidriga massan i bajspåsar, förslutit dem och lagt i en stängd sophink på altanen, sanerat mattor och tvättat soffa har jag haft mycket att göra med kursförberedelser, så hundarna har haft lite tråkigt i ett par dagar och hinken blivit stående ute.

Idag var det då dags för kurs, och vi började med teoripass inne hos mig. Hundarna var då utestängda i hundgården, som sitter i anslutning till min ytterdörr. Efter en timme gnällde de över att det var kallt, och fick komma in. Noterade förvånat att Ale när jag öppnade, kom från "baksidan" av altanen. Jaja.

För att inte ta så mycket uppmärksamhet av eleverna fick hundarna sitta i sovrummet en timme.

Döm om min förvåning när jag släpper ut dem och hittar Frittes spyor. På sovrumsgolvet. Liksom halvsmält, halvjäst och nu omsvald och uppspydd*2.

Ale har brutit sig in i sophinken, öppnat bajspåsarna med spyor, diskat dem noga och sen lagt allt på mitt sovrumsgolv istället:arghh::arghh::arghh::rage::rage::cry:

Det händer inte ofta, men nu ska jag faktiskt svära lite över min valpusling :devil:

För några dagar sedan föråt sig Fridolf på gristarmar, och kände sig nödgad att spy upp dem halvsmälta på två mattor och i soffan. Efter att ha samlat upp den vidriga massan i bajspåsar, förslutit dem och lagt i en stängd sophink på altanen, sanerat mattor och tvättat soffa har jag haft mycket att göra med kursförberedelser, så hundarna har haft lite tråkigt i ett par dagar och hinken blivit stående ute.

Idag var det då dags för kurs, och vi började med teoripass inne hos mig. Hundarna var då utestängda i hundgården, som sitter i anslutning till min ytterdörr. Efter en timme gnällde de över att det var kallt, och fick komma in. Noterade förvånat att Ale när jag öppnade, kom från "baksidan" av altanen. Jaja.

För att inte ta så mycket uppmärksamhet av eleverna fick hundarna sitta i sovrummet en timme.

Döm om min förvåning när jag släpper ut dem och hittar Frittes spyor. På sovrumsgolvet. Liksom halvsmält, halvjäst och nu omsvald och uppspydd*2.

Ale har brutit sig in i sophinken, öppnat bajspåsarna med spyor, diskat dem noga och sen lagt allt på mitt sovrumsgolv istället:arghh::arghh::arghh::rage::rage::cry:
Det låter otroligt mysigt :p :D

Recycling ? :p;)

Trodde att du gillade dumpstring?

Vi har halsband för de gånger han går i koppel så är det lydnad som gäller. Att fara omkring eller dra i kopplet är absolut förbjudet.
Hur har ni lärt in det?
/Hon som ibland släpper förbi bilar vid övergångsställen för att valpen är så jäkla sjövild i kopplet att det inte går att gå framåt :angel:

Fast det hänger väl inte på om det är halsband eller sele? På vilket sätt korrigerar du med halsband som du känner att du inte kan göra i sele?
Jag känner väl lite så att det vore naivt att tro att valpen kommer gå perfekt i koppel från dag ett oavsett vad jag har på. Men vägen till lydig hund i koppel borde väl snarare hänga på mig och inte halsbandet?

Observera att jag ifrågasätter av nyfikenhet, har inga direkta erfarenhet av hund.

Fast det hänger väl inte på om det är halsband eller sele? På vilket sätt korrigerar du med halsband som du känner att du inte kan göra i sele?
Jag känner väl lite så att det vore naivt att tro att valpen kommer gå perfekt i koppel från dag ett oavsett vad jag har på. Men vägen till lydig hund i koppel borde väl snarare hänga på mig och inte halsbandet?

Observera att jag ifrågasätter av nyfikenhet, har inga direkta erfarenhet av hund.

Fast nog är det lättare att korrigera hunden i ett halsband än en stum sele.

När vi tränar har hanen ett halvstryp (sele vid spår/lös i skogen). Det krävs extremt små rörelser för att jag ska få hans fokus igen om det brister att lyssna på rösten, t ex. Däremot började vi med sele när han var liten, när de är små och vilda är det definitivt att föredra.

När vi tränar har hanen ett halvstryp (sele vid spår/lös i skogen). Det krävs extremt små rörelser för att jag ska få hans fokus igen om det brister att lyssna på rösten, t ex. Däremot började vi med sele när han var liten, när de är små och vilda är det definitivt att föredra.

Vad som passar senare, det lär jag märka. Frågan gällde valp :) kommer ju inte hänga på ett halvstryp än på ett tag. Att hon ska kunna gå i halsband senare är ofrånkomligt efter som hon både ska ställas ut o tävlas i annat :angel: det är lite det jag menade att det är svårt att komma ifrån att de är vilda i början och därför borde det vara skonsammare med sele. Men mina åsikter baserar sig på hur jag hade gjort om det var en häst och (typ) sunt förnuft :D

Om det är nått jag aldrig vill göra med en känslig nacke, så är det korrigera med hjälp av halsband. En korrigering som tar där men inte tar i sele är uppenbarligen baserad på smärta. Smärta i nacken är inget jag vill orsaka mina hundar.

Selen är som att rida med grimma och halsbandet blir som att ha bett i munnen. I alla fall min upplevelse.

Första dagarna följde jag valpen var han gick, sen följde han mig. Drar aldrig i kopplet och lyssnar lyhört. Med selen hoppar han och far (när andra går iaf) på ett sätt han inte kan göra med halsbandet. Han får liksom kraft från selen på nåt vis.

Om det är nått jag aldrig vill göra med en känslig nacke, så är det korrigera med hjälp av halsband. En korrigering som tar där men inte tar i sele är uppenbarligen baserad på smärta. Smärta i nacken är inget jag vill orsaka mina hundar.
Med korrigera menar jag inte ta tag, utan att mina "hjälper" avläses tydligare med halsbandet än selen. Vi hade sele första tiden. Nu har ju jag en väldigt känslig hund som inte får för sig att dra och kasta sig eller behöver korrigeras hårt på något sätt, här måste allt lekas fram. Minsta hårdhet och han låser sig och det är bara att glömma att träna på något.

Selen är som att rida med grimma och halsbandet blir som att ha bett i munnen. I alla fall min upplevelse.

Första dagarna följde jag valpen var han gick, sen följde han mig. Drar aldrig i kopplet och lyssnar lyhört. Med selen hoppar han och far (när andra går iaf) på ett sätt han inte kan göra med halsbandet. Han får liksom kraft från selen på nåt vis.

Då har vi väldig olika valpar :D hade jag följt ebrah överallt första dagarna hade jag fått springa så fort jag kunde kors och tvärs, jaga löv och harar och fåglar och cyklar och ibland bilar, vi hade sprungit rakt genom buskar i full fart och tja... Det hade inte gått så bra. Istället stoppade jag upp med kopplet. Hade hon halsband (provade en gång) så kastade hon sig som en galen rodeohäst åt tusen håll samtidigt för att försöka slita sig loss, hade hon sele nöjde hon sig med att dra rakt åt det håll hon ville.

Av den anledningen gick hon ju sällan i koppel också, lättare att träna på att gå i koppel nu när hon lugnar sig något. (Jag har dock ont i ryggen efter alla promenader i koppel med den där dåren... :devil:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka