För första gången ser jag den stora nackdelen med vintervalp och det är att jag har en valp som är känslig för vissa saker och det lockar inte att bara sitta ute och glo på folk mm. Hon är tuff och framåt i mycket, men väldigt försiktig med vissa saker och är inte speciellt glad i folk. Eller rättare sagt hon bryr sig inte, så länge dom inte vill peta på henne - det gillas inte. Hon blir väldigt "mammig" gentemot mig när hon blir osäker. Iofs var mamma-hund lite så i den ålder hon med, men det är lättare att förebygga vissa saker om det är skönt ute och man kan sitta där och glo och stanna lite folk här och där och be dom ge godis eller bara prata lite. Regn och kallt väder lockar inte direkt till dylika sysslor
Jag har väldigt lugnt hemma och sällan besök mer än när mitt ena barnbarn kommer en helg i månaden (och när dottern ibland droppar in på fika) och han fick inte klappa på henne denna helg. Hon var med hela tiden och nyfiken, kunde nosa på honom, men peta på henne var totalt att gå över gränsen. Tyvärr är inte han heller en tålmodig djurmänniska, utan tycker det blir trist rätt snabbt när det är så.
Mamma-hund är ointresserad av människor, förutom när vi får besök - då är det kul. Ute är bara vänner intressanta (dom kan ju ha godis i fickorna), i övrigt ointressant. Utställning är helt okej med och hon accepterar att domare petar överallt på henne - allting annat roligt överväger där för henne och att få stå på bordet kan man göra mycket för
Lillvalpen är bordsgalen hon med, så jag får köra mycket träning där med henne och folk. Brukar vara lättare när dom är mer i ögonhöjd med människan. Hon behöver absolut inte älska folk, men inte heller skygga för dom. Detta märktes lite på henne redan när hon var runt 5 veckor, men sen har det gått fram och tillbaka. Jag får köra lite mer träning där helt klart. Hon avreagerar lika snabbt som mor sin i alla fall och drog hon iväg för att grabben försökte klappa på henne, så kom hon tillbaka lika snabbt utan sneglande. Alla syskon är mycket mer framåt med folk och de flesta lever även ett liv med mer folk i rörelse, vilket underhåller det hela tiden. Jag borde skaffa mitt ett större socialt liv, för mina egna hundar blir för bundna vid mig
I övrigt en otroligt lätt valp. Ikväll var hon så trött att hon inte ville följa med ut på en kvällssväng. Hon la sig demonstrativt i skohyllan och halvblundade och sa "jag är trött - gå ni och ge mig min godis". Strax innan hade några ungdomar smällt av en rejäl bomb ute, men sådant bekommer henne inte. Hon sov fortfarande hårt när vi kom hem igen och behagade inte ens gå upp för att hälsa första 10 minuterna
Oj, vad långt det blev - så här långt brukar inte jag skriva