Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tyvärr har Banminth blivit rätt värdelöst och tar knappt ens spolmask som det är till för :crazy: Jag kommer inte använda det igen pga det, då jag blev varse om vid min valpkull hur värdelöst det var.
Axilur då :-) men Milbemax är ett kombinationspreparat så det är klart onödigt att ta, varför nöta ut ett så bra medel där det inte behövs.

Idag jobbar vi på mässan i Friends. Koppel på men det sitter inte fast nånstans. Han sover så gott på sin säng. Vi har träffat vår idol Fredrik Steen som gav Ozzy godis och sa att han var fin :-)

friends1.jpg

Såhär bra span ut har han så han har lite koll på omgivningen, fast han sover mest. Bra skog i området så vi kan promenera ordentligt och han kan även gå lös och busa runt.
friends2.jpg

Axilur då :-) men Milbemax är ett kombinationspreparat så det är klart onödigt att ta, varför nöta ut ett så bra medel där det inte behövs.

Fast Axilur är ett kombopreparat det med tyvärr :)

Welpan tycker jag är ett riktigt bra medel, som enbart tar rundmask :) Det enda jag ger till valpar numera och som fungerar.

Selen är som att rida med grimma och halsbandet blir som att ha bett i munnen. I alla fall min upplevelse.

Fast jag vill ju att hunden ska lära sig att lyssna på mitt kroppsspråk och kommandon :). Rider jag in en häst i grimma tar det kanske lite längre tid innan jag kommer till mitt mål men jag får en häst som är helt riden för hjälperna och som blir mer lyhörd. Efter som att mitt mål är att tävla både rallylydnad och agillity och i båda grenarna är hunden okopplad så att känna att jag behöver ha halsband för att kunna korrigera hunden är inte dit jag vill komma. Tror sele bli bra känner jag :angel:

Fast jag vill ju att hunden ska lära sig att lyssna på mitt kroppsspråk och kommandon :). Rider jag in en häst i grimma tar det kanske lite längre tid innan jag kommer till mitt mål men jag får en häst som är helt riden för hjälperna och som blir mer lyhörd. Efter som att mitt mål är att tävla både rallylydnad och agillity och i båda grenarna är hunden okopplad så att känna att jag behöver ha halsband för att kunna korrigera hunden är inte dit jag vill komma. Tror sele bli bra känner jag :angel:
Men jag behöver aldrig ta i kopplet så det spänns, tack vare att det sitter där känsligheten är högre så räcker det med att jag spänner handen t.ex.

Nu går Chess sällan i koppel men när hon gör så flyger hon inte omkring och har aldrig gjort. Behöver inte korrigera henne heller utan hon lyssnar när jag pratar och visar. Går hon åt nåt annat håll än vi ska så sträcks kopplet och jag säger typ "vi går här" och så följer hon med. På promenaderna har jag ett lätt retriverkoppel i fickan bara som jag tar på om vi möter folk eller bilar så hon har inte alltid ett riktigt halsband ens utan det funkar ändå och hon sköter sig :)

Men jag behöver aldrig ta i kopplet så det spänns, tack vare att det sitter där känsligheten är högre så räcker det med att jag spänner handen t.ex.
Nu går Chess sällan i koppel men när hon gör så flyger hon inte omkring och har aldrig gjort. Behöver inte korrigera henne heller utan hon lyssnar när jag pratar och visar. Går hon åt nåt annat håll än vi ska så sträcks kopplet och jag säger typ "vi går här" och så följer hon med. På promenaderna har jag ett lätt retriverkoppel i fickan bara som jag tar på om vi möter folk eller bilar så hon har inte alltid ett riktigt halsband ens utan det funkar ändå och hon sköter sig :)

Kan inte ni filma era valpar någon koppelpromenead? Seriöst alltså? Jag blir jättenyfiken på hur det där ser ut. Jag kan inte ens få en bild i huvudet av hur det ser ut när en valp går prydligt i koppel nämligen :D Jag kan filma min odåga också, så kan jag få hela buke att fundera på huruvida det stämmer att jag tävlat lydnad med saluki eller inte :angel:

Men att hunden ska lära sig lyssna på kroppspråk och kommandon har ju inget med sele vs halsband att göra. Nu är ju vi på bruksplan en del och där åker halvstrypet fram, just för att det är smidigare med finmotoriken om det skulle behövas än en stum sele. Visst ska hunden lyssna oavsett, det är ju tanken, och han går bra okopplad också. Men jag upplever att jag behöver "dra" mer med selen, om det skulle behövas, när det med kedjestrypet räcker med lite rassel i kedjan i kombination med t ex röst för att få tillbaka fokus.

Vanliga promenader går vi i både halsband och sele, beroende på vad som ligger närmast. Skogen är det bara sele eftersom det är mer fullt ös medvetslös. Huvudsaken är att man själv kommer underfund med vad som funkar bäst för sig och sin egen hund. :)

Kan inte ni filma era valpar någon koppelpromenead? Seriöst alltså? Jag blir jättenyfiken på hur det där ser ut. Jag kan inte ens få en bild i huvudet av hur det ser ut när en valp går prydligt i koppel nämligen :D Jag kan filma min odåga också, så kan jag få hela buke att fundera på huruvida det stämmer att jag tävlat lydnad med saluki eller inte :angel:

Dumt att jämföra sig med andra. ;) Alla valpar är ju olika. Kommer inte ihåg hur gammal din odåga är men visst flängde Lasse en del i kopplet som liten och då hade vi ju såklart sele. Det var inte förrän vi började träna "på riktigt" på plan som halsbandet kom fram. Nu ser jag ju inte honom som valp längre och i och med könsmognaden har han ju vuxit till sig en hel del även i huvudet. Det är ju så mycket intressant att lukta och pissa på numera att något flängande i kopplet knappast hinns med... :angel:

Lasse och jag har idag repeterat lite inför Stora Stockholm, med samma tränare som vi gick handlerkurs med. Han är i någon form av trotsålder och ville inte ens få tänderna tittade på. :cautious: Bådar gott. :angel:

Hårdträning här hemma för att få till ett bra naturligt stå istället för att jag ska hålla på och peta och ställa honom till rätta själv, att bli tagen på är nämligen bland det äckligaste i världen ibland. Mvh tönthunden. :p

Haha som flera sagt är ju alla olika så man behöver inte jämföra sig med andra :D
Och jag vet inte om jag skulle kalla det prydligt när vi går i koppel men flänger gör hon inte. Blir det stopp i kopplet kan hon skaka lite i huvudet men då släpper jag efter och pratar henne med mig och då går det bra. De ggr hon går i koppel har jag barnvagn med också vilket gör allt ännu mer spännande och jag är ännu mer glad att hon inte flänger utan hon följer med när jag pratar utan att dra :)

För första gången ser jag den stora nackdelen med vintervalp och det är att jag har en valp som är känslig för vissa saker och det lockar inte att bara sitta ute och glo på folk mm. Hon är tuff och framåt i mycket, men väldigt försiktig med vissa saker och är inte speciellt glad i folk. Eller rättare sagt hon bryr sig inte, så länge dom inte vill peta på henne - det gillas inte. Hon blir väldigt "mammig" gentemot mig när hon blir osäker. Iofs var mamma-hund lite så i den ålder hon med, men det är lättare att förebygga vissa saker om det är skönt ute och man kan sitta där och glo och stanna lite folk här och där och be dom ge godis eller bara prata lite. Regn och kallt väder lockar inte direkt till dylika sysslor :cautious:
Jag har väldigt lugnt hemma och sällan besök mer än när mitt ena barnbarn kommer en helg i månaden (och när dottern ibland droppar in på fika) och han fick inte klappa på henne denna helg. Hon var med hela tiden och nyfiken, kunde nosa på honom, men peta på henne var totalt att gå över gränsen. Tyvärr är inte han heller en tålmodig djurmänniska, utan tycker det blir trist rätt snabbt när det är så.
Mamma-hund är ointresserad av människor, förutom när vi får besök - då är det kul. Ute är bara vänner intressanta (dom kan ju ha godis i fickorna), i övrigt ointressant. Utställning är helt okej med och hon accepterar att domare petar överallt på henne - allting annat roligt överväger där för henne och att få stå på bordet kan man göra mycket för :p Lillvalpen är bordsgalen hon med, så jag får köra mycket träning där med henne och folk. Brukar vara lättare när dom är mer i ögonhöjd med människan. Hon behöver absolut inte älska folk, men inte heller skygga för dom. Detta märktes lite på henne redan när hon var runt 5 veckor, men sen har det gått fram och tillbaka. Jag får köra lite mer träning där helt klart. Hon avreagerar lika snabbt som mor sin i alla fall och drog hon iväg för att grabben försökte klappa på henne, så kom hon tillbaka lika snabbt utan sneglande. Alla syskon är mycket mer framåt med folk och de flesta lever även ett liv med mer folk i rörelse, vilket underhåller det hela tiden. Jag borde skaffa mitt ett större socialt liv, för mina egna hundar blir för bundna vid mig:o

I övrigt en otroligt lätt valp. Ikväll var hon så trött att hon inte ville följa med ut på en kvällssväng. Hon la sig demonstrativt i skohyllan och halvblundade och sa "jag är trött - gå ni och ge mig min godis". Strax innan hade några ungdomar smällt av en rejäl bomb ute, men sådant bekommer henne inte. Hon sov fortfarande hårt när vi kom hem igen och behagade inte ens gå upp för att hälsa första 10 minuterna :D

Oj, vad långt det blev - så här långt brukar inte jag skriva :o:D

@russinbulle Du har inget pendlingskort eller så? Isf hade du ju kunnat åka en massa buss/tåg :p Blir visserligen en svårighet till men det kommer och går massa människor och du sitter "inomhus" ;)
Tyvärr inget pendlingskort, men vi har åkt spårvagn en gång - vi var på mingelkväll hos veterinären :DFörsta turen va skitläskigt och där togs ingen godis ens, för det brukar hon göra annars även om saker är lite skumma. Men på vägen hem tog hon det utan problem. Så sådana saker som är läskiga, brukar släppa vid andra gången. Hon tog även godis av folk, men dom fick inte peta (mutter när veterinären samtidigt vaccinerade henne). Men får nog ta och åka iväg till veterinären och djuraffären som ligger nära lite då och då närmaste tiden. Än så länge är hon i alla fall tillräckligt liten för att åka i en sjal hos hänger på mig på spårvagnen (då slipper jag betala - dom är hutlösa här !) :) Får ta mig i kragen helt enkelt, även om jag tycker sådana saker är urtrista ;)

@russinbulle Jag tycker också sånt är trist ;) Jag har motsatt problem, men det kräver samma lösning. Han ÄÄÄLSKAR allt och alla, vill pussa och gosa och leka och hoppa... Så borde ta ut honom mer i "riktiga världen" :p så han lär sig att han inte får hälsa på exakt alla människor ;)

@russinbulle Jag tycker också sånt är trist ;) Jag har motsatt problem, men det kräver samma lösning. Han ÄÄÄLSKAR allt och alla, vill pussa och gosa och leka och hoppa... Så borde ta ut honom mer i "riktiga världen" :p så han lär sig att han inte får hälsa på exakt alla människor ;)
Bahahaha - jag har en sådan som vill hälsa på allt och alla. Hon är 5 år snart och har inte dämpar sig än på den punkten ;) Hon är smått hysterisk när det kommer folk hit och pensionärer ute skriker hon efter - dom är superlämpliga pussoffer :p

:angel:

Sådär gick han i koppel tills han blev 4.5 månader. Och ja, du såg ju på utställningen. :nailbiting: Inte fasiken hjälpte det att han var snäll när han var liten. :rofl: Det går ju jättebra om han har fokus på mig, men om man bara ska gå så flyger han runt som ett löv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka