Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att inte ta åt mig av vad andra säger och stå på mig i mina åsikter är jag bra på. Att bemöta korkade åsikter från andra är jag sämre på ;) Brukar bara bli att jag står tyst/försöker få den andra att inse att jag inte vill prata mer :p
Det är å andra sidan bäst ibland ;) Ingen kan ju ha för uppgift att lära alla "hur allt fungerar". Vill någon söka kunskap går det ju oftast att hitta den hos fler personer än bara en endaste, så de kan gott fråga vidare. Jag önskar ibland att jag inte gav mig in i alla diskussioner överallt hela tiden, men ibland när folk kläcker ur sig allt för mycket dumheter är det svårt att hålla tyst... (som när det diskuteras hundavel eller hundfoder på hundträffar som inte har med sådant att göra. Då får jag bita mig i tungan för att inte lägga mig i mer än absolut nödvändigt..)

Det är å andra sidan bäst ibland ;) Ingen kan ju ha för uppgift att lära alla "hur allt fungerar". Vill någon söka kunskap går det ju oftast att hitta den hos fler personer än bara en endaste, så de kan gott fråga vidare. Jag önskar ibland att jag inte gav mig in i alla diskussioner överallt hela tiden, men ibland när folk kläcker ur sig allt för mycket dumheter är det svårt att hålla tyst... (som när det diskuteras hundavel eller hundfoder på hundträffar som inte har med sådant att göra. Då får jag bita mig i tungan för att inte lägga mig i mer än absolut nödvändigt..)
Haha ;) Jag bara hatar när jag får åsikter från någon som jag inte vill ha det ifrån. Om jag vill ha kunskap från någon så frågar jag. Men det är inte alla som förstår sånt :p

Jag har en känsla av att Cookie kommer bli lika badgalen som sin mor. Varje gång jag går in i badrummet numera, så vill hon i badkaret och spana och leka med vatten - bara för att hon sett mamma-hund bli badad/duschad :P Hon går även och sätter sig själv på badrumsvågen, för att hålla koll på vikten :D Tung liten fettovalp det där :o

Jag är väldigt glad åt att ha möjlighet att låta henne springa i skog dagligen :D Och jag har aldrig sett en så rejäl salukivalp som henne tidigare. Så stadig i kroppen, men absolut feminin och elegant på samma gång. Tror att skogen en är bra för henne!

Jag är ingen expert på Salukis men tycker hon ser jättefin ut! :)
Jag som jobbar med skog tror att skogen är bra för oss alla, vet inte hur jag skulle klara mig utan att få vara i skogen ;)

Vi har haft det så fint på senaste tiden. Inget särskilt men det märks så tydligt att han tycker om att vara tillsammans med mig. Att kommunicera. Här är vi på ett fält dit vi går och leker och tränar. Det funkar att ha honom lös här. Det är som om att han förknippar hela platsen med skoj. Här får han en ny leksak, en gummiko med jättespännande ljud. (Han ser pyttig ut på bilderna, i verkligheten är han stor - även för en airedale)

FullSizeRender-44.jpg

FullSizeRender-43.jpg

FullSizeRender-41.jpg

FullSizeRender-42.jpg

Vi har haft det så fint på senaste tiden. Inget särskilt men det märks så tydligt att han tycker om att vara tillsammans med mig. Att kommunicera. Här är vi på ett fält dit vi går och leker och tränar. Det funkar att ha honom lös här. Det är som om att han förknippar hela platsen med skoj. Här får han en ny leksak, en gummiko med jättespännande ljud. (Han ser pyttig ut på bilderna, i verkligheten är han stor - även för en airedale)

FullSizeRender-44.jpg

FullSizeRender-43.jpg

FullSizeRender-41.jpg

FullSizeRender-42.jpg
:love:

@Red_Chili Hade vissa vetat att Lasse röjt 1-2 timmar i rastgård med 10-15 kompisar sedan 6 månaders ålder ett par gånger i veckan hade de förmodligen fått spader och bannat mig från valpköp. "De får inte övermotioneras!!", "De får absolut inte gå i trappor!!". Give me a break.

Idag har valpis varit ensam i ca 10 minuter då jag behövde fixa tvätten. Satte på Skype med mig själv och ställde upp datorn, så jag kikade på honom hela tiden. Han lekte lite med sin äggkartong, drack och sedan gick han och la sig. Blir några tillfällen till innan vi ökar tiden :p

Smart med Skype!

Om inte Tonto och Rollo skulle få röja i trädgården i 2 timmar och ut i skogen 1 timma (+mental träning och koppel promenad) varje dag så skulle dom vara Jävliga. Jag orkar inte bära dom upp och ner för trappan heller, ena väger snart 34 kg och den andre snart 20 kg.

Senaste dagarnas upptäckter:
Ebrah kan stå still i hallen när jag torkar tassar, utan att försöka bita mig eller leka med handduken.
I morse sov hon till klockan 8!
I överkäken har hon just nu dubbla hörntänder, så förhoppningsvis ryker valptänderna där väldigt snart.
Hon har varit duktig på att ta det lugnt inne även under vilodagar.
När vi är ensamma ute går hon riktigt prydligt i koppel (är Aysu med så blir hon en galen tornado fortfarande).

Jag tror att valpen börjar bli lite vuxen :D

Var tvungen att kolla vad för "stoppord" som funkar bäst på promenaden idag. Hon tvärstannade när jag sa ett tydligt VÄNTA. Så tydligen är det vårt stoppord :D

Det där med att bära i trappor så kommer vi väl göra det tills hon väger för mycket helt enkelt. Väger nu 11 kg. Trappan ute har hon gått själv i hela tiden men trappan till källaren och upp på övervåningen bär vi henne i. Tror inte hon vågar gå i dom själv heller faktiskt.

På Ebrah märks det främst genom att hon får lös avföring om hon inte får i sig tillräckligt med kalcium. Hade jag låtit bli att ge mer då så hade det garanterat börjat visa sig på andra sätt, lättare att få svamp mellan trampdynor och i öron tex, rinniga ögon är inte heller ovanligt om de behöver mer kalcium. Varför kommer du behöva sluta med sund hundmat?

Ok, det är bra att veta. Ascot har varit superfinn i magen, pälsen etc. fram tills för en månad sen då han fick akut magtarms katarr och låg inne på Albano Djursjukhus i 3 dygn. Fick bra intryck av veterinären vi träffade men som övriga veterinärer vi har träffat mycket osäker på färskfoder. Även om veterinären inte kunde veta säkert så framförde hon att de har fått in många fler hundar med magtarms katarr på senare tid som har det gemensamma att de alla äter färskfoder. Vi har inte tidigare lyssnat på veterinärerna vad gäller färskfoder (finns det någon som inte är kritisk?) men med tanke på hur dålig Ascot blev (fortfarande inte helt ok i magen) så har vi bestämt att ge honom torrfoder när han slutar med skonmaten fram tills han är 1 år då immunsystemet ska var "fullt" utvecklat. Tänker sen testa Mush då vi upptäckte att köttet/fisken (ingredienserna) i Sunds Hundmat inte kommer från Sverige eller Norden. Känns säkrare med ett nordiskt foder (kortare transport och då mindre risk för upptining etc)...

Önskar verkligen att oberoende studier görs på färskfoder så att veterinärer etc. kan sluta säga att det är riskfyllt. Suck.

Min suris SKRIKER när han sitter i sin väska när jag kör bil :banghead:
Han va duktigast den här gången då va han tyst rätt länge

Min suris SKRIKER när han sitter i sin väska när jag kör bil :banghead:
Han va duktigast den här gången då va han tyst rätt länge

Min skrek också de två första gångerna, jag täckte över 3/4 av buren med en filt några gånger sedan vilket gjorde honom lugnare. Nu kan han åka utan att säga någonting :)

Ale fick äta åksjuketabletter i två månader innan hon kunde åka utan att skrika och spy. Nu älskar hon bilen!

Vet inte om ja kommer få bakslag framöver när hon blir äldre, men än så länge har jag den enklaste valp jag någonsin haft. Cookie är bara en go och glad kexchoklad typ :)

Lätt att lämna helt ensam - får hon bara en godis att knapra på när jag går egen långis med dom vuxna, så sover hon lugnt när vi kommer hem och gäspar och sträcker på sig när jag öppnar dörren.
Är inte superaktiv, utan knatar gärna omkring hemma och leker lite själv med leksaker. Går givetvis igång när dom vuxna drar igång henne, men hon är ändå klart lättare att lugna än dom vuxna :o:p
Gillar att duscha i badkaret - bra för framtida bruk med smutsiga magar:)
Sover hela nätterna och har gjort sen hon blev ensamvalp. Sover bredvid min kudde och börjar tassa på min näsa när min klocka ringer:love:
Har gått enkelt i koppel från start utan problem eller protester. Är så följsam att det går av bara farten och hon stannar om det tar emot.
Åker gärna med i sjal när hon får hänga med på längre turen och blir trött - inga protester om att hon "kan själv" som mina tidigare valpar.
Gosig, kelig och en riktig myspropp - och inte alls lika speedad som mor hennes var i del åldern. Lite försiktig i början med nya saker, men så fort hon fått spana in vad det nu är så är allt lugnt. Även bra mycket tystare än mamma sin (halleluja haha).
Dock lika smart som sin mamma och snappar upp saker otroligt fort.

Nu ska bara kroppen växa ikapp sig själv, så får vi se vad det blir av henne sen när hon växer upp. Hon är fortfarande lite väl "rund och go" (hon föddes fet och var så fet att hon inte kunde komma upp på benen när syskonen började gå - benen åkte ut i spagat ganska länge !), men hon har fått styr på benen och framförallt musklerna som ska få ordning på benen rätt bra. Lite lösa armbågar fram, så hon påminner lite om en fransk bulldogg när hon travar men även det har blivit bättre :) Är väldigt glad i henne och det "trots" att hon stannade av två anledningar. Dels att hon var/är väldigt snygg ! men även pga att hon gick så illa/konstigt rätt länge som liten valp att jag inte ville släppa henne om jag inte visste att allt var okej. Detta blir bättre för varje vecka, men än ropar jag inte hej - men hon ska få gott om tid på sig att växa i sin tunga kropp. Hon är rejäl för sin ålder och väger rätt mycket, men hon är en stadig tös med mycket benstomme....och mycket kulmage....:cautious:

Just nu är valpen billig. Biter överallt, totalt överspeedad. Skriker som en gris när man försöker lugna honom, troligtvis somnar han när som helst - skönt :D Annars sköter han sig kanon faktiskt. Har börjat säga till när han behöver gå ut och är hur duktig som helst med ensamhetsträningen. Har även hittat ett godis som han är villig att jobba för vilket gör det lite enklare. Han kan nu sitt och ligg 90% av gångerna :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka