Folk är rädda för att hon ska överanstränga sig osv. Salukis brukar ju vanligtvis bara springa runt som galningar tills de inte orkar ta ett steg till så fort de släpps lösa. Många tänker då att släpper man en valp med en vuxen så triggar den vuxna igång allt så att valpen springer mer än den egentligen orkar, eller tänker att de tacklas eller gör andra "dumheter" när de springer fort så att valpen skadar sig pga det. Mina är dock lösa så ofta att de inte måste "passa på" att springa så fort de är lösa och tja, Aysu är otroligt snäll. Några gånger har hon varit lite hård på Ebrah, sådär så att jag varit rädd för skador, men då har det ju gått fint att avbryta och i värsta fall koppla någon av dem.
För tja, precis som dig (och säkert många andra på buke
) tänker jag att det är guld värt om valparna får umgås med kloka, vuxna hundar i alla tänkbara situationer. Jag ser faktiskt hellre att Ebrah är lös med Aysu, som har koll på läget, än att hon är lös med någon annan valp som också är galen och kanske inte har koll på sig själv eller miljön. Släpper man två vilda valpar i skog, som dessutom springer snabbt(!) så känns det som om det verkligen kan uppstå skador.