Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh fy... så bra stopplommando vill jag ha på ebrah också. På Aysu har jag nog det, tror jag, men jag minns inte hur jag lärt in det :p har du något superknep att dela med dig av för hur det ska bli bra?

(Min iPad gillar inte ordet stopplommando... Eh.. Alltså. Du fattar nog vad jag försöker skriva, jag blir "rättad" hela tiden och lyckas inte få det rätt...)
Ja, det var fruktansvärt. Alltså min röst lät helt annorlunda - har inte hört den låta så varken förr eller senare. Det var verkligen panik i rösten.
Hur jag lärde gammelhunden det minns jag inte (:o) men med Tage har jag tränat med hjälp av kopplet helt enkelt. Alltså hålla emot i kopplet och säga Stanna samtidigt tills han kopplat (hehe ;)) ihop ordet med att han stannar. Det är inte 100%igt men kanske 80%igt i dagsläget, han är ju inte så gammal heller :)

Haha, knastelefon ;) :laugh:

Hur gjorde du när du lärde in det? :)

Nu är det inte stanna när hon springer vi lärt in för då räcker det med att ropa hennes namn så vänder hon och kommer :)
Men ska jag t.ex gå till soptunnan och hon inte får bli med så sätter jag henne, sätter upp handen som ett stopptecken mot henne och säger "stanna". Då sitter hon där tills jag säger annat. Första gången använde jag klickern och satte henne, upp med handen och sa stanna, gick några steg, satt hon kvar klickade jag och hon fick godis. Sen utökade vi med hur långt jag gick från henne och hur länge hon ska sitta kvar :) Hon fattade snabbt vad jag ville.

Ale, Ellen, Älgen, Rondellen, Sork-Pottan, Pip-Lisa, Vicke Vire, Nosmos... Kärt barn har många namn. Idag blir hon 11 månader gammal! Firade med vallning och en skogspromenad med kompisen Chip.

12299247_10153368357013666_1052483333051365758_n.jpg

12294652_10153367638208666_5975820246085231124_n.jpg

11951147_10153367638168666_1787664166189862509_n.jpg

12274675_10153367638238666_1947031396691112990_n.jpg

Här ramlar det ut tänder i full fart! i lördags hittade jag 2 och idag så ramla ännu en ut ur munnen, hörntänderna verkar sitta stenhårt däremot och de är dom jag känner mest panik över att få bort!

Här ramlar det ut tänder i full fart! i lördags hittade jag 2 och idag så ramla ännu en ut ur munnen, hörntänderna verkar sitta stenhårt däremot och de är dom jag känner mest panik över att få bort!
Jag har inte hittat en enda av Ebrahs tänder, har även missat att hon tappat några och helt enkelt fått syn på vuxentänder helt plötsligt när jag kollat i hennes mun :p ingen ordning alls här.

Men nej så tråkigt! Hoppas han piggnar till snabbt!
Har också en halt hund, hon är helt galen efter en vecka med koppelvila :banghead::banghead:

Jaaa, så onödigt! Men med tanke på att han redan, i sitt relativt korta liv, varit hos veterinären 2 gånger akut så :cautious: En får vara glad att han inte gjorde nåt värre :D

Så jäkla trist :( Mallen?

Hur går det för era valpars kullsyskon, har ni någon kontakt med dem? :)

Vår uppfödare satte upp en facebookgrupp där de flesta (alla med facebook..) är medlemmar och postar lite bilder och historier på syskonen.

Det verkar gå fint för Otis kullsyskon, det har skjutits för 3 av 6 systrar, och de verkar vara precis lika vilda som han är :D

Hur går det för era valpars kullsyskon, har ni någon kontakt med dem? :)

Vår uppfödare satte upp en facebookgrupp där de flesta (alla med facebook..) är medlemmar och postar lite bilder och historier på syskonen.

Det verkar gå fint för Otis kullsyskon, det har skjutits för 3 av 6 systrar, och de verkar vara precis lika vilda som han är :D

Jag är facebookvän med de som har syskon till Ebrah, en bor i Norge, en i Danmark, en hos deras pappa i Luleå, en några kilometer från mig (och jag har inte träffat dem...), två kvar hos uppfödaren. Danska systern var på en utställning och skötte sig tydligen fint, de uppe i norr har varit på utställningsträning mest för miljöträning och skött sig fint, i övrigt har väl ingen hunnit göra något mer än skrotat runt hemma. Valpköparna verkar dock vara mycket nöjda med sina hundar :)

Jag är facebookvän med de som har syskon till Ebrah, en bor i Norge, en i Danmark, en hos deras pappa i Luleå, en några kilometer från mig (och jag har inte träffat dem...), två kvar hos uppfödaren. Danska systern var på en utställning och skötte sig tydligen fint, de uppe i norr har varit på utställningsträning mest för miljöträning och skött sig fint, i övrigt har väl ingen hunnit göra något mer än skrotat runt hemma. Valpköparna verkar dock vara mycket nöjda med sina hundar :)

Det är så kul att kunna ha lite koll på kullsyskonen och att köparna är nöjda med sina valpar! :)
Hur var det, hade du planerat in en träff med den som bodde nära? Eller har jag bara fått för mig det? :p

Det är så kul att kunna ha lite koll på kullsyskonen och att köparna är nöjda med sina valpar! :)
Hur var det, hade du planerat in en träff med den som bodde nära? Eller har jag bara fått för mig det? :p
Jag har hennes telefonnummer och vi ska ses, men jag har inte ringt henne och har inte orkat boka in något.. Ska se om jag kan få till något senare i veckan eller nästa vecka kanske. Just nu känns varje inbokad sak som ett ont måste, så jag försöker ha lite paus från det mesta :)

Men så söt!! Grattis till er nya familjemedlem. Är det en chihuahua?

Japp!
En riktig väskhund.
Men gud så mycket energi det finns i denna lilla varelse - hon är så otroligt glad och rolig. Idag så följde Räven (min katt) med på promenaden och Lilly hakade på honom ut i för henne oländig terräng....han sprang som en galning och hon efter - nu är hon trött igen.

Husse som inte tål pip lyfte upp henne i sängen inatt. :down: jag som inte ska ha en till sänghund:cool: :heart

Jag har inte hittat en enda av Ebrahs tänder, har även missat att hon tappat några och helt enkelt fått syn på vuxentänder helt plötsligt när jag kollat i hennes mun :p ingen ordning alls här.

Polly är den roligaste valp jag haft när det gäller tappade tänder. Hon har gett mig 5 av sina valptänder när hon tappat dom - alltså plockat upp dom från golvet och kommit till mig med "kolla matte vad jag hittade" :D

Jag har hennes telefonnummer och vi ska ses, men jag har inte ringt henne och har inte orkat boka in något.. Ska se om jag kan få till något senare i veckan eller nästa vecka kanske. Just nu känns varje inbokad sak som ett ont måste, så jag försöker ha lite paus från det mesta :)

Då låter det klokt att avvakta lite :) Ni har ju många år på er att träffas!

Äntligen är valpens RC mat slut och nu går vi helt över på färskfoder till honom med! Visst skulle jag köpa standardts benmjöl att tillsätta? Fodret är nordic bas så inget valpfoder.

Och ska jag ge 2 eller 3% av den beräknade vuxenvikten? När kan han börja få mat 3ggr/dag istället för 4?

Oj så många sidor det var att läsa ikapp.

Här är en matglad grabb, även torrfodret på morgonen glufsar han i sig nu (färskfoder två mål). Han går fint i koppel även med sambon som jag tvingade hålla busen när vi var på promenad där hundarna var tvugna att vara kopplade, skönt det för snart ska han vara med hundvakt när jag jobbar på mässa to-sö och då måste ju kopplet funka.

Idag fick han följa med till jobbet, där får man sitta i en stor bur och vänta emellanåt. Lite ylningar men gick in själv glatt efter varje liten rast. På lunchpromenaden insåg jag att jag åkt iväg utan koppel, så vi fick gå försiktigt genom industriområdet. Mötte dessutom många hundar som lunchrastades så det blev bra träning på att inte gå fram till andra hundar.

Han diggar att åka bil, eller kanske mer att man hamnar på något nytt roligt ställe, men verkar helt ok att vänta i bilen. Han sover och har inte särskilt bråttom att resa sig upp för att komma ut när vi stannar eller kommer efter att han fått vänta lite.

Igår hittade han en frusen hästbajs (ibland rider det förbi folk här) som han glatt käkade upp. Sen spydde han upp den på mattan... suck. Första gången han inte fixat något han moffat i sig.

Han växer så det är galet! Halsbandet (det blingiga) är på sista hålet nu! Täcket saknas det en dm på så det blir ett nytt strax för fryser gör han när det är kallt ute.

Äntligen är valpens RC mat slut och nu går vi helt över på färskfoder till honom med! Visst skulle jag köpa standardts benmjöl att tillsätta? Fodret är nordic bas så inget valpfoder.

Och ska jag ge 2 eller 3% av den beräknade vuxenvikten? När kan han börja få mat 3ggr/dag istället för 4?

Tillägg: är standardts benmjöl eller start mix bäst att tillsätta till färskfodret?

Jaaa, så onödigt! Men med tanke på att han redan, i sitt relativt korta liv, varit hos veterinären 2 gånger akut så :cautious: En får vara glad att han inte gjorde nåt värre :D

Så jäkla trist :( Mallen?
Ja mallen, ska till veterinären imorgon så får vi se om vi hittar något!

Det låter som Otis fått sin beskärda del av veterinärbesök ett bra tag framöver. Hoppas han lugnar sig lite så ni slipper oroa er så fort han är lös :)

Ja mallen, ska till veterinären imorgon så får vi se om vi hittar något!

Det låter som Otis fått sin beskärda del av veterinärbesök ett bra tag framöver. Hoppas han lugnar sig lite så ni slipper oroa er så fort han är lös :)

Håller tummarna för att det inte är något allvarligt! :)

Ja, lite så.. Förgiftad av påskliljor när han var 12 veckor och sprättad av en gris för några veckor sedan.. Utöver det har han ju varit på utredning där de hittade cystan i hjärnan också. Lite väl mycket för en hund som inte ens är 10 månader :p

Håller tummarna för att det inte är något allvarligt! :)

Ja, lite så.. Förgiftad av påskliljor när han var 12 veckor och sprättad av en gris för några veckor sedan.. Utöver det har han ju varit på utredning där de hittade cystan i hjärnan också. Lite väl mycket för en hund som inte ens är 10 månader :p
Påskliljorna hade jag glömt! Alldeles för mkt för en 10 månaders, nu får han skärpa till sig :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka