Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju god mat, klart han vill ha mer ;)
Här får dock valpis bestämma mängden mat, men hon är den första hund jag fått hem som faktiskt har ett stopp och inte bara vräker i sig. Hon har fått så mycket hon velat under de snart 3 månader hon bott här och är i bra hull, men så är hon väldigt aktiv också.

Hur mycket förväntas din valpis väga som vuxen ungefär och vad påstår mush är lämplig mängd mat?

Enligt deras tabell/system ska han ha 150g om dagen (6 bullar) men han får mellan 7-8 bullar samt 1/4 korv VoH puppy om dagen. Så det blir nog strax över 200g totalt varje dag. Som vuxen förväntas han väl väga runt 8 kg kanske, normalstor sheltiehane:p

Enligt deras tabell/system ska han ha 150g om dagen (6 bullar) men han får mellan 7-8 bullar samt 1/4 korv VoH puppy om dagen. Så det blir nog strax över 200g totalt varje dag. Som vuxen förväntas han väl väga runt 8 kg kanske, normalstor sheltiehane:p
Räknar man 3% av förväntad vuxenvikt (vilket många gör till valpar när de barfar) så blir det ca 240g då. Då borde han få lagom nu, men ja, det är ju inte alltid det räcker.

Räknar man 3% av förväntad vuxenvikt (vilket många gör till valpar när de barfar) så blir det ca 240g då. Då borde han få lagom nu, men ja, det är ju inte alltid det räcker.

Kan man blanda ut de han redan får med lite grönsaker eller ska jag helt enkelt öka mängden av de andra om han verkar hungrig?

Kan man blanda ut de han redan får med lite grönsaker eller ska jag helt enkelt öka mängden av de andra om han verkar hungrig?
Kolla på hans hull - finns det utrymme för lite mer mat utan att valpen blir tjock, så öka mängden mat. Du kan även ge lite kul grejer i matskålen att utforska - kokt broccoli, råriven morot osv :)

Kolla på hans hull - finns det utrymme för lite mer mat utan att valpen blir tjock, så öka mängden mat. Du kan även ge lite kul grejer i matskålen att utforska - kokt broccoli, råriven morot osv :)

Han är nog egentligen i ganska bra hull, lite valpmage men inte för tjock. Blandade i lite råriven morot i frukosten vilket han verkade tycka om, får se hur han håller sig till maten idag :) Tack för hjälpen!

Skrället. :love:

1_by_tontorollostorm-d9hll5f.jpg

2_by_tontorollostorm-d9hlle9.jpg

Tips på belöning till valp som inte riktigt tar godis varken ute eller inne? Äter det mesta annars, men äter inte vid just belöning... Hmm

Bestämde mig precis för att det får bli paus i "fri tillgång på mat" för Ebrah. Hon är lite väl rund ändå. Vet inte hur mycket hon ska få bara.. Kan fundera på det till imorgon,

Tips på belöning till valp som inte riktigt tar godis varken ute eller inne? Äter det mesta annars, men äter inte vid just belöning... Hmm

Som @Tonto tipsade om så testa lek, leksaker.

Jag belönar min "valp" mest med lek, ibland med bollen och ibland kampar vi osv, nu är ju han 8 månader. Han funkar bäst på det. Godis tar han alltid som det matvrak han är men lek som belöning slår högre för just honom, och han gör det mesta för att leka med matte med dom där roliga leksakerna som bara kommer fram i belöningssyfte.
Dock vid inkallning använder jag godis.

Min pojk :love:
12027800_10153252164231344_7060692411318439936_n.jpg
12243150_10153252164281344_3830770792316268474_n.jpg

Jag hade absolut klurat på vad det är som gör att valpen inte vill äta från dig. En sak om de inte är matintresserade alls, men om den tappar intresset vid träning är det troligen något i träningen som behöver ändras ganska drastiskt.

Lasse har börjat bli lite väl modig ute i skogen.
Han har gått lös från dag 1 men nu i "unghundsåldern" börjar han ta ut svängarna lite väl rejält - går alldeles för långt före, jag kallar tillbaka, ger godis, och så drar han iväg igen. :grin: Ofta tar han gärna en avstickare från stigen också.

Det får bli back to basics - världens bästa godis som finns och spårlina som jag tänker mig kan hänga löst efter honom men ändå kan funka som livlina för mig? Eller är det för stor risk att han trasslar in linan överallt i skogen? Tänker att det är smidigare än ett flexikoppel men jag kanske tänker fel.

Kamikaze-Otis fick inte alls bli släppt i helgen, för första gången sedan han blev snittad, som var tänkt - eftersom han var halt igår morse :( Troligtvis sträckte han sig när han gjorde ett kamikaze-hopp från trappan på morgonen :down:
Han är helt makalös den där.

Kamikaze-Otis fick inte alls bli släppt i helgen, för första gången sedan han blev snittad, som var tänkt - eftersom han var halt igår morse :( Troligtvis sträckte han sig när han gjorde ett kamikaze-hopp från trappan på morgonen :down:
Han är helt makalös den där.
Åh, nej så dumt :( Hoppas det går över snabbt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka