Nu har hon ätit sin middag
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min valp äter sniglar typ mördarsniglar jag trodde hon hade slutat med det, men hon har bara hemlighållt det, för stället där hon brukar strutta runt vid precis innan vi går in från promenaden är fullt av sniglar så när jag kallade på henne idag kom hon glatt med en fet leopardvariant i munnen
Vad avmaskar jag bäst med?
Mvh/ aldrig avmaskat en hund, typ
Det var precis från dig jag ville ha svarAvmaska inte om du inte verkligen misstänker parasiter - att dutt-avmaska i tid och otid ger resistenta maskar. Att jag personligen avmaskar en gång per månad under hela snigelsäsongen beror på att jag har en hund med skador i lungorna pga tidigare infektion av fransk hjärtmask och vågar inte riskera återsmitta på henne då hon till 99% har blivit smittad i mitt närområde (och mina äter många döda sniglar varje dag 6 månader om året....hugaligen). Jag följer även det avmaskningsprogram jag fått av SVA och tillverkaren av preparaten för att både hålla masken väck och för att undvika resistens.
Men, fransk hjärtmask är oerhört sällsynt fortfarande i Sverige och lungmask är inte speciellt vanligt det heller (och inte heller lika farligt).
Så avmaska inte är mitt råd. Läs hellre på om dom symptom som kan uppstå, så kan du istället skicka in träckprover om hunden någon gång i livet skulle visa något symptom. Att avmaska bara en gång på måfå gör mer skada än nytta
Bra - släpp och gå vidareDet var precis från dig jag ville ha svar
Jag delar din åsikt, därav att jag aldrig avmaskar. Men så läste jag i helgen att valpar kan avmaskas en gång/månad upp till 6 månaders ålder och kände , för det har jag aldrig gjort eller hört om. Och så vet jag ju att du misstänker att hjärtmasken kommer från sniglar.
Men då släpper jag det
Eller ja, fransk hjärtmask och lungmask smittas via sniglar - men det är en så långsam spridning. Smittad hund eller räv bajsar - sniglar attraheras av bajset och äter och för smittan vidare - räv eller hund äter snigel och blir smittad. Sniglar är ju väldigt långsamma djur, så därför sprids smittan mycket långsamt och räven eller hunden måste äta precis just den snigel som blivit smittad.Bra - släpp och gå vidare
Det var precis från dig jag ville ha svar
Jag delar din åsikt, därav att jag aldrig avmaskar. Men så läste jag i helgen att valpar kan avmaskas en gång/månad upp till 6 månaders ålder och kände , för det har jag aldrig gjort eller hört om. Och så vet jag ju att du misstänker att hjärtmasken kommer från sniglar.
Men då släpper jag det
Om valpen äter bara lite av maten då den serveras och sen kanske tar resten ett par timmar senare hur skulle ni göra då? Tar bort maten och serverar igen den tid nästa mål ska ges och äter den bara lite så får det vara så eller skulle ni låta det stå framme och låta valpen äta när den vill?
Hade det vart en vuxen hund hade jag tagit bort det och serverat igen nästa mål men det känns viktigare med en valp att den faktiskt äter det den ska på en dag. Hur tänker ni?
Jag skulle ta bort, utan tvekan. Nu har ju jag inte bara valp i huset, så äter inte valp upp försvinner maten om den står framme men, oavsett vilket så skulle jag ta bort maten, då hade jag ju haft möjlighet att se när valpen vill äta och lättare fått till hyfsade mattider. Vänjer de sig vid vissa mattider och att maten inte står framme hela tiden, då tror jag också att det är lättare att få dem till att faktiskt äta ordentligt när maten serveras och det blir lättare att sedan övergå till tex 2 mål mat per dag om man vet hur ofta valpen äter.
Nope - det går inte. Kolla masken fungerar inte på luftvägsparasiter. Man måste dessutom ta träckprov under 3 dagar i rad och där hunden är under strikt kontroll och får inte stoppa i sig någonting ute (inte harskit, inte annat skit). Så dessa prover för luftvägsparasiter går enbart att kollas via SVADet du kan göra är ju att om ett tag köpa "kolla masken" på apotek och avmaska om det visar sig att hunden har mask
Nej du! Vidilab (kollamasken) kan också kolla lungmask! Sprid inte fel information är du snäll. Det ingår inte i paketet men skriver man att man vill ha det kollat (och tar provet rätt) så gör labbet det, eller så skickar man in i eget kuvert.Nope - det går inte. Kolla masken fungerar inte på luftvägsparasiter. Man måste dessutom ta träckprov under 3 dagar i rad och där hunden är under strikt kontroll och får inte stoppa i sig någonting ute (inte harskit, inte annat skit). Så dessa prover för luftvägsparasiter går enbart att kollas via SVA
Kolla masken är till för vanligare parasiter som lever i mag-och tarmkanalen.
Nej du! Vidilab (kollamasken) kan också kolla lungmask! Sprid inte fel information är du snäll. Det ingår inte i paketet men skriver man att man vill ha det kollat (och tar provet rätt) så gör labbet det, eller så skickar man in i eget kuvert.
Ah, nej, fransk hjärtmask skickas vidare till SVA, men lungmask går bra.Nu pratar jag om Fransk hjärtmask OCH lungmask (alltså hela kittet för luftvägsparasiter) och fransk hjärtmask kollar dom inte oavsett - jag har själv kontaktat dom Dom har inte den utrustningen som krävs.
Kollade med chefen och labbet skulle kunna göra det, både utrustning och kompetens finns, men det är för få prover som görs så det är bättre att SVA gör dem som håller uppe sin specialitet.Nu pratar jag om Fransk hjärtmask OCH lungmask (alltså hela kittet för luftvägsparasiter) och fransk hjärtmask kollar dom inte oavsett - jag har själv kontaktat dom Dom har inte den utrustningen som krävs.