Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han åt deras lammfoder innan för att utesluta allergi mot kyckling och var tyvärr lika tjock på den.

Andra valpen får äta orijen och Nordics färskfoder men tyvärr kan Rollo inte äta nöt pga att det innehåller för mycket purin.

Bravo Vilt då? Eller något liknande?

Bravo Vilt då? Eller något liknande?

Vilt och griskött går också bort pga högt purin i köttsorterna. Föredrar ju färskfoder men valpstackarn är tjock eller går och skriker av hunger.

Dom motioneras ändå en del. Går på flera promenader, mest lösa och springer i 180 i skogen. Vi brukar vara ute 3 timmar om dagen med dom. De får röra sig i sitt eget tempo IOM att de är unga. Vi går inte många km men dom springer i cirklar runt oss.

Är det normalt med valpar som sover mycket?

Alltså, Nikki kan sova jämt :P . Hon rastades inatt vid 2, vaknade vid 10.30 så då gick vi ut och var ute i 20 minuter. Sen kom vi hem, och 15 minuter efter det gick hon och la sig igen. Är ju skönt att hon kan koppla av och hon växer ju fint och röjer ordentligt ute. Känns nästan som om hon är äldre än hon är. 15 veckor imorgon, helt rumsren, håller sig hela nätterna (sover ca 10-12 timmar nattetid) och rastas var fjärde timme dagtid. Börjat ensamhetsträna och även det går kanon.

Trodde det skulle vara svårare att ha valp.

Alltså, Nikki kan sova jämt :P . Hon rastades inatt vid 2, vaknade vid 10.30 så då gick vi ut och var ute i 20 minuter. Sen kom vi hem, och 15 minuter efter det gick hon och la sig igen. Är ju skönt att hon kan koppla av och hon växer ju fint och röjer ordentligt ute. Känns nästan som om hon är äldre än hon är. 15 veckor imorgon, helt rumsren, håller sig hela nätterna (sover ca 10-12 timmar nattetid) och rastas var fjärde timme dagtid. Börjat ensamhetsträna och även det går kanon.

Hur gammal är hon nu? Ju äldre hon blir desto mindre sömnbehov lär hon få, mer likt en vuxen hund, de sover ju mest på natten. Valpar brukar vara lätta, det är unghundstiden som är värst (men det ignorerar jag nu, jag längtar bara efter att kunna gå rejäla långpromenader med valpis...)

Valpar i den åldern sover massor :)

Igår spenderade vi hela dagen på vår brukshundsklubb som hade Hundens Dag! Det var jättekul och Lasse sa godnatt redan vid halv sex igårkväll. :D

I övrigt har helgen mest gått åt till att övertyga en corgiuppfödare att det inte är porslinshundar hen föder upp, efter att hen fick spelet över att någon frågade om en corgi kunde dra en pulka. Den frågvisa personen fick en lång harang om att "det är de minsann inte byggda för!!!" av uppfödaren (som för övrigt inte är ett fan av t ex agility heller) som plötsligt trodde att vi ville göra draghund av rasen. Jösses. Jäkligt tråkig attityd när det är en arbetshund man har.

Övertrött valp är lite dålig i magen, kissade inne och började tugga på en av mina dyraste skor när jag torkade upp kisset (efter att ha råkat trampa rakt i det...). Suck...

Och samtidigt som jag skrev det här kröp hon fram till mig (vi ligger i sängen nu) och la sitt huvud på min arm. Nu vill hon sova. Hon är så söt :love:

12081224_1649203855367851_1423015270_n.jpg

I lördags tingade vi denna guldklimp :heart
Nu vill jag ha 7/11 :love:

Om jag inte minns helt fel var det väl någon som importerade en corgi från Frankrike som hen visade upp i förra tråden? Någon som kommer ihåg vem?

/på tok för lat för att leta reda på förra tråden

GAH! Lång promenad (för att vara valp) igårkväll, två kissar och en bajs, tjohoo. Kommer in och han stolpar direkt till mattan och sätter sig och kissar... BUT WHYYYYYY?!

Har nu börjat försöka få till det så att Ebrah äter tre gånger per dag istället för fyra. Hon själv verkar gärna skippa morgonmålet, men det blir på tok för lång tid mellan sista kvällsmålet och lunchen om vi gör så. Har därför börjat dra ner på mängden mat i sista kvällsmålet och hittills har det lett till att hon faktiskt äter mer till frukost. Tror att det även är därför som hon sover bättre på nätterna nu.

Hur ofta har era 15v-valpar ätit?

Det har vi inte provat. Den är ganska stor och dotterns lekhörna. Värt att testa i helgen.

Kompostgaller runt annars? Tänker att det helt enkelt kan ha blivit ett invant beteende, att han ska kissa på mattan efter promenad. Försvinner mattan kanske beteendet bryts och då kan han få tillgång till mattan senare.

Kompostgaller runt annars? Tänker att det helt enkelt kan ha blivit ett invant beteende, att han ska kissa på mattan efter promenad. Försvinner mattan kanske beteendet bryts och då kan han få tillgång till mattan senare.
Kompostgaller har vi tänkt på eftersom han gärna går in i hörnet och letar reda på dotterns leksaker som är undanstoppade. Vi kan ju börja där och se, det är just bara den mattan (grön och långhårig).

Har nu börjat försöka få till det så att Ebrah äter tre gånger per dag istället för fyra. Hon själv verkar gärna skippa morgonmålet, men det blir på tok för lång tid mellan sista kvällsmålet och lunchen om vi gör så. Har därför börjat dra ner på mängden mat i sista kvällsmålet och hittills har det lett till att hon faktiskt äter mer till frukost. Tror att det även är därför som hon sover bättre på nätterna nu.

2 ggr/dag till 16 v, sen bara kvällstid.

Jag går över till 3 mål vid 8 veckors ålder typ när valpen kommit hem (men kommer bli samma med den jag sparar nu) ;) Då hinner valpen bli lite hungrig mellan målen, då den ändå får något ben, kanske några små belöningsgodisar mm däremellan. Vid 5 månader går jag ner till 2 mål per dag :)

Chess är 9 v idag och har ätit 3 ggr/dag sen vi hämtade henne. Fast idag har hon inte ätit sin middag. Trodde först det berodde på att vi hade i avmaskningsmedel men när vi hällde bort det och gav henne nytt slickade hon bara lite i det och sen har hon inte varit till skålen mer. Kan ju ha stört henne med medlet i så vi får väl se om hon äter i morgon bitti. Hon borde vara hungrig som inte ätit sen kl 13. Men men, hon dör väl inte direkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka