Valp 2015 - del 2!

Status
Stängd för vidare inlägg.
:love::love::love:
12107553_1714690975426377_1947745970_n.jpg

Har råkat köpa hem mat som valpen gillar om möjligt mer än vom og hundemat, nämligen emmzo vilt. Hoppas det betyder att hon kommer älska renköttet jag får hem snart :p Vägde upp 400g mat till henne i morse som jag tänkte att borde vara lagom mängd.. Well... det är slut nu. Undrar hur mycket hon kommer äta idag.

Min är ju unghund nu och inte valp på 9 ½ månad men skriver här ändå. Idefix är mix mellan papillon 50% och mamman är 3/4 shi tzu och resten dvärgpudel. En liten plutt på 4,2 kg.

Alltså han är superlättlärd och stabil, kan inkallning, sitt, ligg, ligger stabilt! Växla mellan ligg och sitt, stå på saker, hoppa upp på kommando samt stanna på kommando. Fin kontakt och nu börjar han gå fint i koppel. MEN varit på 2 valpkurser och där tar han inte godis, leker eventuellt 3 sekunder med leksak. Han är tyst men han går inte att få att göra EN enda kontaktövning eller ens sitt. Så vi får träna från basic. Sitter och myser en bit ifrån, kan sitta ganska nära nu, och när han tar kontakt vilket han gjorde betydligt mer kursgång 2 så berömmer och pussar jag honom. Övningarna gör vi hemma och det är inga bekymmer. Nu kostade dessa kurser på sammanlagt 7 ggr för 2 olika instruktörer ( de blir instruktörer efter dessa kurser ) mig bara 300 kr så att betala för att göra så lite gör mig ingenting alls.

På kurs nr 2 är det mycket äldre hundar än min men samtliga med problem och bekymmer av olika slag. Min är bara ung och glad och ofokuserad liksom.

Efter 6 veckor hos oss nu så händer det inga olyckor längre heller. Har hört så mycket skräckhistorier om hanhundar av små raser som bara markerar osv så det var en lättnad med tanke på att bichonen vi har ibland markerade upp till 2 ½ trots kastrering vid 17 månader. Kom visserligen på honom en dag efter 4 veckor när han tydligt markerade och inte var nödig och sa åt honom strängt och sedan dess hände inga mer olyckor.
Han gör oss så otroligt glad den här hunden så jag ibland inte förstår hur det kan vara så lätt och roligt ha hund efter alla dessa år med reaktiva hundar! Melvin har blivit som ny, mycket lugnare i hundmöten, pigg och glad och leker massor! Ja kemin är verkligen så bra nu!

Ebrah sov hela natten igen! :banana: Och inte bara det, hon sov till klockan 8 på morgonen. Jag själv vaknade mitt i natten. Då kröp hon upp och rullade ihop sig på min axel :love: Inga "olyckor" inne igår heller och hon blir duktigare och duktigare på att gå i koppel. Blir mer och mer koppelgående nu så att hon kan följa med på korta rastningsrundor hela vägen.

Ebrah sov hela natten igen! :banana: Och inte bara det, hon sov till klockan 8 på morgonen. Jag själv vaknade mitt i natten. Då kröp hon upp och rullade ihop sig på min axel :love: Inga "olyckor" inne igår heller och hon blir duktigare och duktigare på att gå i koppel. Blir mer och mer koppelgående nu så att hon kan följa med på korta rastningsrundor hela vägen.

Härligt! :)
Här blev det en olycka inne igår och koppel har hon inte gått i sen vi hämta henne :o Men vi känner att vi vill att hon ska följa oss lös ute på gården och även när vi går en kort sväng på grusvägen. Viktigt för oss att kunna ha henne lös jämt. Men snart får vi prova koppel också för hundar inte kan gå ordentligt i koppel är inte roliga :p

Idag är jag lite less på valptoken. Plötsligt har han fått för sig att mattan inne är hans privata toalett. Vi kan vara ute och sen när vi kommer in kissar han?!?!

Fast i övrigt sköter han sig ju. Vi har träffat de flesta grannarnas hundar nu och han uppför sig bra. Nyss satt vi ute på altanen, han låg och sov på gräset i solen, då kommer en stor spetsaktig hund bara någon meter från tomtgränsen (vi har inget staket). Ozzy sätter sig upp och tittar men går ingenstans, bara spanar vad det är för stor kompis som går förbi. Duktig hund.

Idag behövde jag verkligen en vilodag, så istället för promenad till skogen så blev det lugn promenad genom centrum hem till min mor där vi kunde slappa i tv-soffan :p Det var första gången Ebrah gick genom centrum, hon har åkt barnvagn genom en gång eller två, men det blir ju helt annat när hon får gå och undersöka allt själv. Det.. tog tid! Hon ville jaga alla fåglar, leka med alla barn, hälsa på alla vuxna, undersöka allt... En sträcka som brukar ta mig 5min tog 20 min. Lite fick hon leka i en rastgård som vi passerade också, bara för att springa av sig det värsta. Det är så kort gräs där och var blött idag så jag vågade inte låta henne härja runt allt för mycket. När vi väl kom fram till soffan så var valpen trött ;)

Hon hittade en ny rolig kompis i alla fall! ;)
12096612_563480197133698_7155853562389966845_n.jpg

@Tonto Minns jag helt fel nu eller ger ni Rollo färskfoder? Funderar nämligen på att byta och vill därför ha tips och råd :o

Vi har gett honom vom og hundemat puppy, först så behövde han äta massor, nu blir han fet på jätteliten mängd så vi kommer nog att få gå tillbaka till torrfoder. Han blir inte mätt på färskfoder.

Vi har gett honom vom og hundemat puppy, först så behövde han äta massor, nu blir han fet på jätteliten mängd så vi kommer nog att få gå tillbaka till torrfoder. Han blir inte mätt på färskfoder.
Du kan ju testa att byta sort först.

Mätta hundar är en utopi här:D hade jag satt fram en påse torrfoder hade de satt i sig alla 15 kg direkt, utan att blinka. Morötter är en bra bukfylla som är billigt och enkelt att ge som lite tugg också.

Ozzy har bestämt att han ska göra matte glad igen och så är godis gott. HUR får man godis och beröm... jo, man kommer som ett skott när hon ropar "kom". Så på kvällspromenaden nyss så stannade han och nosade noga, spanade var jag var och när jag ropade kom så låg han som ett streck ända fram och var en lyyyycklig liten hund. Ett par gånger bestämde han att han tyckte nog jag ropade så han sprang snabbt och glatt till mig ändå. Sen har han gosat i famnen och pussats massor. Inget mer kiss inne än i alla fall.

Du kan ju testa att byta sort först.

Mätta hundar är en utopi här:D hade jag satt fram en påse torrfoder hade de satt i sig alla 15 kg direkt, utan att blinka. Morötter är en bra bukfylla som är billigt och enkelt att ge som lite tugg också.

Mätt är väl fel ord men när han går och skriker efter mat för att han är så hungrig så känns det inte så bra. :( Vi är ned på 500 g och trots det är han tjock.

Mätt är väl fel ord men när han går och skriker efter mat för att han är så hungrig så känns det inte så bra. :( Vi är ned på 500 g och trots det är han tjock.
Men byt sort, byt till en vuxenvariant och beroende på ålder ge kalktillskott. Jag ger min valpis vuxenfärskfoder, med standards benmjöl till. Hon får 600 gram/dag, men är väl uppe i max 20 kg i egenvikt.

500 gram låter väldigt lite med tanke på hans storlek, så klart att han är hungrig:)

Chess har träffat min mammas Kelpie ett par ggr under veckan då dom vart här och hälsat på. Idag åkte vi dit så hon fick träffa de andra två hundarna också. Det är en Vit herdehund och en Strävhårig tax :) Hon är stencool och bara dundrar in och hälsar, kollar läget och sen lägger sig och sover vid ytterdörren :D När hon sovit klart leker och har dragkamp med Kelpie :)

Men byt sort, byt till en vuxenvariant och beroende på ålder ge kalktillskott. Jag ger min valpis vuxenfärskfoder, med standards benmjöl till. Hon får 600 gram/dag, men är väl uppe i max 20 kg i egenvikt.

500 gram låter väldigt lite med tanke på hans storlek, så klart att han är hungrig:)

Han åt deras lammfoder innan för att utesluta allergi mot kyckling och var tyvärr lika tjock på den.

Andra valpen får äta orijen och Nordics färskfoder men tyvärr kan Rollo inte äta nöt pga att det innehåller för mycket purin.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka