JosseMandy
Trådstartare
Tycker din ton känns lite unken nu faktiskt, trots dina smilegubbar, men jag svarar ändå. Att jag vill ha en tid hos instruktör nu beror på att när jag flyttar så kommer valpen behöva vara med när jag fixar med fåren. Jag ser gärna att vi har hunnit träffa får tillsammans med någon som är kunnig med vallhundar innan han helt plötsligt ska med mig till fåren varje dag. Jag ser inte stressen eller det konstiga i det? Jag tycker dessutom att det ska bli roligt att få sällskap/hjälp med fåren när han blir större så naturligtvis vill jag gärna börja med det grundläggande, d.v.s. att kunna hänga med till fåren på ett avslappnat sätt.Ja alltså det är väl självklart att valpen kan vara med hos fåren när man fodrar och grejar med dem, det ser jag bara som positivt Jag förstår bara inte din stress att valpen ska träffa får så tidigt med instruktör, om han däremot vore runt 6-7 månader så skulle jag inte reagera alls på det. Har aldrig hört talas om att man gör så bara
Men att släppa valpen lös bland fåren är ju träning, det kan man inte komma ifrån. Sen är ju alla valpar olika, Fred kunde jag börja träna med när han var runt 5 månader, Tripp kommer jag nog inte kunna börja med en på ett tag för han har inte kopplat på hjärnan än. Sen verkar vallhundsvärlden vara uppdelad i två läger angående om att tända tidigt eller ej. För valpens del tror jag inte det har någon betydelse när den tänder. Jag ser bara problemen som kommer med en tänd valp.
Jag tillhör väl det "stressade" lägret då och det gör tydligen de flesta jag känner också. Min valp fick träffa får redan innan jag hämtade honom så ... Om min "stress" stör dig så kan jag sluta skriva i tråden. Känns inget kul att få svar som dina. @Migo s svar var informativt och höll en schysst ton tycker jag, sådana blir jag glad för.