JosseMandy
Trådstartare
Här diskuterar vi allt som är relaterat till vallning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ni som använder visslor, är det någon särskild teknik? Jag får ljud i några olika toner i min men inte så mycket mer än så.
Fick tipset av @vallhund att det kunde finnas någon kurs (via e-mail om jag inte minns fel) men hittade ingen.
Hur lärde ni er? Är det bara att fortsätta blåsa?
Ja! nu får vi allt se till att hålla liv i den, när jag försökte för några år sedan dog den efter typ tre darVad roligt med en vallningstråd!
Ja! nu får vi allt se till att hålla liv i den, när jag försökte för några år sedan dog den efter typ tre dar
Nej det kan jag inte . Jag kan låta som en hyperaktiv fågel med hjälp av visslan men några melodier har jag inte lyckats med. Intensiteten varierar. Jag hittade några klipp på youtube, men inte den du länkade till så tack för den, och jag blev bättre på att vissla men som sagt kontrollen över tonerna är sådär.Det är en speciell teknik! Kan du vissla utan visselpipa? Egentligen är det väldigt likt, och jag upplever att jag blir bättre på visslan när jag tränar mycket på att vissla utan den.
Börja med att spela enkla visor, bäbä vita lamm och blinka lilla stjärna brukar jag tvinga mina elever till, och fundera på vilka typer av ljud som kommer "lätt" för dig innan du bestämmer vilka kommandon du vill ha.
Träna på att kunna variera intensitet också, inte bara tonläge.
På den här kanalen finns lite videor om olika visslor osv https://www.youtube.com/channel/UC6r3Qm_n7lyn5jJARJvS7QA
Låter bra det! Vem gick du kurs hos?Jag kan inte vissla utan visslan, har tränat i 20 år men kan fortfarande inte vissla annat än en ganska gäll ton och busvissla.
Inte heller kan jag vissla melodier på visslan men på nått sätt har jag lyckats få visselkommandon på allt, så kan jag lära in visselkommandon bör nog de allra flesta klara det gäller bara att komma på hur man gör! Jag blev väldigt hjälpt av en tränare som håller visselkurser, helt plötsligt förstod jag hur jag skulle få till de olika signalerna
Sen är det ju stor skillnad på olika visslepipor, själv föredrar jag A1:an, tycker den är lättast Bäst är det ju om man kan få testa olika pipor för att se vilken som passar en bäst!
Ja det där är en A1, fast jag har i aluminium, lite billigare än den därLåter bra det! Vem gick du kurs hos?
Skulle ha fått hjälp av uppfödaren till min valp men det blev lite ont om tid vid hämtningen så det blev inte av. Finns det någon duktig i närheten av mig skulle jag bli jätteglad.
Jaha, jag köpte den visslan som jag tyckte var snyggast . Det blev en sån här: https://www.hundenochherden.se/product/logan-a1-celtic-supreme . Enkel, svår eller mellan?
Som jag skrev till @Migo - jag låter som en hyperaktiv fågel. Kan jag lösa det sista på en vanlig vallningskurs är det ju jättebra.Ja det där är en A1, fast jag har i aluminium, lite billigare än den där
Gick en introduktionskurs för S. Sognevik, skulle varit flera tillfällen men jag kunde bara vara med första gången men det räckte för att få grundförståelse
Men får du bara ljud i visslan kan du nog diskutera det med vilken tränare som helst när du går kurs, tycker visselsignaler ofta diskuteras på kurs
Som jag skrev till @Migo - jag låter som en hyperaktiv fågel. Kan jag lösa det sista på en vanlig vallningskurs är det ju jättebra.
Spännande, antar att vi inte ska nämna namn på tränare men vad har du valt för vissla till det?Håller för övrigt på att vissla in look back-kommandot, var på kurs i helgen och fick lite bakläxa på det och då jag ska träna för samma tränare igen om två veckor tänkte jag att det var bäst att iaf börja vissla in det
Haha! Jag kan ju ingenting, men jag vill lära mig! Har kikat runt lite, men hur tidigt kan man börja? Och då menar jag åka till tränare och ta lektion.
Låter bra det! Vem gick du kurs hos?
Skulle ha fått hjälp av uppfödaren till min valp men det blev lite ont om tid vid hämtningen så det blev inte av. Finns det någon duktig i närheten av mig skulle jag bli jätteglad.
Jaha, jag köpte den visslan som jag tyckte var snyggast . Det blev en sån här: https://www.hundenochherden.se/product/logan-a1-celtic-supreme . Enkel, svår eller mellan?
En dum fråga kanske men har man flera visslor till samma hund?Spännande, antar att vi inte ska nämna namn på tränare men vad har du valt för vissla till det?
Jag antar att @Migo menar vilken visselsignal jag valt vilket jag för övrigt inte riktigt vet hur jag ska förklara men men, en kort mörk ton följt av en kort hög ton om det går att förståEn dum fråga kanske men har man flera visslor till samma hund?