Allt beror på vad man menar med "vallning". För mig är det hundar som har en naturlig förståelse för flyktdjurens språk - flyktzon, hur de tänker och rör sig, hur deras synfält är osv. Alltså en medfödd förmåga till artöverskridande kommunikation - som INTE innebär en tyglad "jaklust" eller liknande. Det är vallning. Att skällande pendla bakom stora hjordar djur är inte vallning på samma sätt, och kräver inte alls samma typ av hund. Tyvärr är det svårt för folk att förstå skillnaden på raser som ska driva hjordar, och vallningen som vi ser bra border collies göra det.
För att det sen ska bli en bra vallhund, tycker jag att det behövs en massa andra saker utöver språket med djuren. Den ska söka motstånd, förstå när den ska ta av trycket för att inte skrämmas (Se Karla med den vaktande mamman i filmen tex), kunna kliva in i enorm press från djuren utan att gå upp i arousalnivå, ha lätt att reagera men inte göra det utan eftertanke, kunna vara explosiv men inte använda det i onödan, vara självständig på stora avstånd men samtidigt väldigt lyhörd och styrbar, kommandovillig, ha hög arbetsmoral (inte bara flytta djur för sin egen skull, utan se sin del i det stora arbetet), själv hitta lösningar, tycka om sina djur (!), hålla koncentrationen på djuren men ändå lyssna på mig och massa annat.
Rent krasst har jag aldrig sett en aussie som är tränad till en sån nivå att den motsvarar mina förväntningar på en bra vallhund.