Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte för att trampa nån på tårna nu, men det finns en anledning till att stamboken delades upp i AK och WK. De användbara vallanlagen och djurkänslan försvinner fort om man inte selekterar på det i aveln.
Jag ser inte riktigt poängen i att aktiveringsvalla med hundar som inte har potential att användas i arbete eller för att utvärdera aveln. Fåren har inte valt att vara träningsobjekt...
samt i RAS står det att"Genomförd Mentalbeskrivning samt godkänd i Korningens mentaldel eller genomförd Mentalbeskrivning samt godkänt Vallhundsprov"
. Så det finns ett intresse från kelpieklubbens sida att fler kelpies ska valla."Målsättning: Fortsätta bevara kelpie som en arbetande vallhund och få fler kelpie med titeln GK Vallh. Vi bör vara uppmärksamma på förmågan att flytta djur, dvs. trycket och god djurkänsla."
Då har väl australiensarna ovanligt otränade BC's då, eftersom de anser sig ha behov av en annan slags hund?
Avsky var ett ganska starkt ord att lägga i nån annans mun... Är jag så dålig på att få fram min poäng?
Om nu AK-klubben är så mån om att hundarna ska valla, varför delades stamboken öht?
AK är inte avlad på vallning sedan 1967 ens i sitt hemland. Uppdelningen började långt tidigare dock, även om det var först 67 stamböckerna delades.
Exakt vilken typ av vallning är det en AK ska göra som inte en BC gör bättre, eller iaf i kombination med alla andra jobb som den också klarar av? De AK jag sett har helt saknat både koncentration och djurkänsla, och jobbar enbart på ren lydnad.