Vallack eller sto?

Sv: Vallack eller sto?

Själv är jag en stofantast. Sållar bort de flesta vallacker när jag letar häst. MKt av anledningen att om jag inte hinner med riktigt när jag pluggar i framtiden kan jag ju ta en tävlingspaus och ta föl:idea:

Men sedan så har jag alltid gillat ston bättre, majoriteten av de hästar jag tyckt om är ston.

MEn just nu har jag ett sto som är så långt ifrån stoig som möjligt.
Världens snällaste att ha och göra med i alla sammanhang(utom manryckning då:P). Krånglar aldrig. Har aldrig en grinig dag utan är alltid glad och trevlig. HIttar aldrig på några riktiga dumheter under ridning, har en enorm kapacitet men är så feg så feg när det blir högt...Petar aldrig i en bom, men nitar så fort man försöker sig på ngt lite högre.

Personligen tycker jag sto är bäst. Då kan man som sagt ta föl och får man ett sto på sin sida så finns det inget bättre då kan man göra allt.
Men sen beror det ju på hur man är själv. Har man lite tålamod och kanske inte rider så "tyskt" så passar ett sto bra och vill man ha värsta kontrollen och inget tjaffs så ska man nog ha en val. Sen finns det ju undantag med valacker som är mycket grinigare än ston och tvärrt om.
Har precis köpt ett sto och hon är så j*vla grym... Hon kommer bli så himla fin när hon börjar komma över på min sida.. Just nu så går hon hällre "passage" och gör levader än att göra det jag vill hehe men vi kämpar på.

Hoppas jag har bidragit med något....

Jag rider bara ston, liet temprament ska det vara :p
och so sagt ahr man fått ett sto på sin sida gör de vad som helst för en, tills de blir brunstiga eller trottsiga iaf :p

Badtz Maru skrev:
"Ett bra sto brukar vara bättre än en bra valack, medan ett dåligt sto är sämre än en dålig valack".
Stämmer nog rätt bra :bow: Även om det självklart mest beror på individen. Men om man ska dra en grov jämförelse så håller jag med min tränare som en gång sa att får du ett sto med dig så är det det bästa du kan ha, men en vallack är stabilare och man vet oftast var man har dom. Sen sa hon något om hingstar också i samma veva men jag har glömt vad de var :confused: :smirk:

Själv har jag alltid föredragit ston... :angel: :love:

Ullis

sto upplever jag som mer fighter..

se dock skillnad på ett surt sto och en med enorm vilja...

Jag bryr mej absolut inget om könet men jag har själv en valack med väldigt mycket humör, han vet precis vad han vill och han kan vara väldigt egen, både när jag rider ut och tränar..men det är som min tränare säger: Han är vass!! :smirk:

Men det jag vill påpeka är att man inte ska dra alla valackar över en kant, min är inget dum men har en enorm vilja och när jag får med honom på min sida går han KANON!!!

Det ska nog inte spela någon roll om det är valack, hingst elr sto.Ston kan vara lite bråkigare ibland men dom kan också vara jättesnälla.Valack kan vara något lata men inte alla vissa har nästan en raket i baken och hingst skulle inte jag välja pga t.ex ston.Om jag skulle köpa häst skulle det bara bli den jag tycker är sötast,ducktigast och charmigast.Jag skulle inte bry mig vad det är för kön på hästen

Håller med om att det inte är könet som bestämmer kapaciteten utan individen. Själv föredrar jag hingstar eller valacker, tycker ston är för bitchiga.

tycker inte att man kan säga så, att en valack är bättre än ett sto eller tvärt om. alla hästar har ju olika personligheter. men om man ska ut o tävla så skulle jag försöka hitta en valack med bra kapacitet för då slipper man problem med brunst o hingstar:idea:

Jag tycker om ston :love: de är så personliga! min är lite FÖR personlig .. hehe.. en del ston har ju humörsvängningar.... mtt sto reagerar väldigt kraftigt när hon brunstar haha :p

linnéa skrev:
Villket kön har bäst förutsättningar till att bli "något". Valet står mellan vallack och sto. Smaken är ju som bekant som baken men vad tycker ni?

Jag skulle LÄTT välja ett sto om du satsar på höga klasser. Tävlingarna på hög nivå är de mest hingstar och ston. Och man kan ju alltid avla om man har ett sto, ifall den blir skadad. Ston är så HIMLA mysiga, personliga och hittar man ett fint sto som man blir ett med så ger den 150 % varje gång!

Senast ändrad:

Jag tror nog att valacker har bättre förutsättningar.
Detta för att många ston kan hindras av brunsten, mitt sto vill iaf inte göra så himla mycket när hon är brunstig. :smirk:

jag har alltid föredragit vallacker. jag har bara sett skräckexempel på ston... så jobbiga... men nu ska jag faktiskt köpa ett sto om två veckor. hon är inte jobbig när hon brunstar och det tycker jag är viktigast... men min newforest valack hade en sån stor personlighet så man kan ju inte säga att alla valacker är tråkiga. nu när jag letade häst så kollade jag bara på vallacker, men jag tyckte att det nästan bara fanns ston till salu... skillnad på könen är det allt men det varierar ju från varje individ.

det gör min valack oxå, ger 150%.... tror det mer handlar om vilken typ av häst det är, alla hästar har personligheter, vissa mer tillbakadragna o blyga än andra, precis som människor:idea:

jag har en vallack och ett sto, har du provat 2 hästar som du nu ska välja mellan? isf skulle jag ta den som kemin stämde bäst ihop med;) min syster har slutat rida mitt sto eftersom de inte går ihop, medans jag och stoet går utmärkt ihop:D så könet spelar ingen roll ifall man trivs ihop =)

jag har haft 2 egna hästar, båda valackar. Jag har inga fördomar mot ston, men det finns många ston som är tjuriga när de brunstar... och en tjurig häst vill jag inte ha. men könet spelar mej ingen roll, bara jag vet att hästen inte är tjurig och jobbig (för det kan ju valackar oxå vara..)
Tycker inte man ska hänga upp sej på könet så mycket... man ska välja en häst som man trivs ihop med...

Skulle välja en valack. Men som du själv säger det, smaken är som baken! Ston blir ibland (ibland, jag sa ibland!) griniga och jobbiga vid brunst, och en valack är mer jämn i humöret. Tycker dock att du ska utgå ifrån en häst som passar dig och inte könet..

Jag föredrar också ston för att de är lite mer personligare än valacker. Dock har jag ett sto som är förbannat envis och otrooligt känslig och stingslig när hon brunstar.

Om man tittar tillbaka lite så ser man att det var poppis att ha hingstar bland toppryttarna för en 5-20 år sedan.
Om man går ännu längre tillbaka så hade man nästan inga ston alls.

Idag är det fler o fler ston i toppen.
De är som regel mer försiktiga och det har många märkt.
Kanske rider man dessa lite mjukare.

Min märr kan vara superbrunstig men det märks ALDRIG vid ridning.

De är dessutom lättare att hantera och uppstalla än hingstar.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 435
Senast: Hedwig
·
Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är...
2
Svar
35
· Visningar
2 067
Senast: Keb71
·
Mat Detta är INTE en tråd för smörälskare.... Jag köper både smör (och har i/på mat) och margarin (och steker i och bakar med), men detta...
Svar
2
· Visningar
657
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka