Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är ingen expert på vinthundar och dom går ju inte in under kriteriet kraftig hund, men det finns väl några stora vinthundsraser?
Kan ju ha fel men har fått för mig att vinthundar är ganska friska av sig? Kanske kolla i den gruppen?
Pyrenee är skarpa hundar och vaktar.
Att den vaktar gör inget, så länge inte vaktandet innebär ett konstant skällande.
Är dem verkligen skarpa? Hittar ingen information om det.![]()
Att den vaktar gör inget, så länge inte vaktandet innebär ett konstant skällande.
Är dem verkligen skarpa? Hittar ingen information om det.![]()
Ja de är skarpa mot de som inte tillhör familjen. Är ju framavlad för att vakta boskap och döda de som hotar. ( Det är deras ursprung iaf)
Det ligger i (alla) hundars natur att agera efter instinkt och utan tanke på några konsekvenser. De gånger den inte gör det är det för att den genom erfarenhet har lärt sig vilket beteende som lönar sig mest.
Skärpa är bra, hur mycket är beroende på ras. .
Vad gäller herdehundarna så tror jag att Old English Sheepdog är den mildaste, men en sån päls skulle jag inte vilja vara i närheten av.
Jag menar även en bra vakthund attackerar ju inte personer som ägaren godkännner/släpper in.
Däremot håller de ofta grannar (som ska vattna blommorna på semestern)borta.
Kan man kalla något för instinkt om det går att träna bort utan de minsta svårigheter eller att hunden till och med själv, väljer att inte aggera på de? Om en hund aggerar på erfarenhet så är det ju inte instinktivt utan med tanke på konsekvens.
Sen har vi i gruppen två uppfödare av herdehund, pyrenee och Kuvasz. Jag är allt annat än hundrädd, men jag tycker personligen att Kuvaszhundarna när de varit med i gruppen har varit jätteläbbiga. Då har de ändå en matte som är fullständigt med på vad hon har i snöret. Hon har haft med både yngre och äldre hundar och samtliga har vid något tillfälle farit ut mot olika människor.
Jag skuller näver bäver ha en sådan hund i en barnfamilj.
Att hunden drivs av sina instinkter är inte detsamma som att den inte kan välja att göra något annat! Men för att valet ska ske så måste det dels finnas en erfarenhet av något annat, samt en motivation att utföra detta.