Välja stor hundras

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Emerald
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 7 846
Sv: Välja stor hundras

Är ingen expert på vinthundar och dom går ju inte in under kriteriet kraftig hund, men det finns väl några stora vinthundsraser?

Kan ju ha fel men har fått för mig att vinthundar är ganska friska av sig? Kanske kolla i den gruppen?

Euraser kanske? gran danois? (har ingen aning om hälsan.. men något säger mig att den kan inte vara så bra på Dannisar..) apenzeller sennenhund? (ovanlig men jag är lite kär i den.. och jag tror inte de har så mycket hälsoproblem..?) Irländsk sätter? Clumber spaniel?

Är ingen expert på vinthundar och dom går ju inte in under kriteriet kraftig hund, men det finns väl några stora vinthundsraser?

Kan ju ha fel men har fått för mig att vinthundar är ganska friska av sig? Kanske kolla i den gruppen?

Inte för att jag har några fördommar om vinthundar :angel:, men TS skriver att hon vill ha en lugn hund...

Jag har träffat alldeles för få vinthundar, men har fått för mig att dom är kända för full fart ute och soffvärmare inne :)

Tack så jättemycket för alla svar

Vinthundar, jakthundar och golden är dock inte intressant.

Att den vaktar gör inget, så länge inte vaktandet innebär ett konstant skällande.
Är dem verkligen skarpa? Hittar ingen information om det. :confused:

Pyreneer är en boskapsväktare, de är avlade till att jaga bort och döda hot mot den fårflock den ska vakta.
Så mot innersta kretsen är den sällan ett hot, men det kan ju vara så att barnen bjuder hem en kompis....

Att den vaktar gör inget, så länge inte vaktandet innebär ett konstant skällande.
Är dem verkligen skarpa? Hittar ingen information om det. :confused:

Ja de är skarpa mot de som inte tillhör familjen. Är ju framavlad för att vakta boskap och döda de som hotar. ( Det är deras ursprung iaf)

Angånde herdehundarnas ursprung så är jag ingen expert på dem.
Men diskussionen känner jag mycket väl igen då jag äger en engelsk staffe;
"Vågar du skaffa barn sen, när du äger en kamphund?"
"Hon får inte träffa några andra hundar va?"
"Hon kanske är snäll men tänk OM det skulle hända något!"
"Sånna där hundar måste man vara tuff och hård mot"
Man får ofta försvara dem på grund av deras ursprung, för att folk inte vet bättre.

Har svårt att tänka mig att herdehundar ger sig på/skrämmer barnens kompisar.
Jag menar även en bra vakthund attackerar ju inte personer som ägaren godkännner/släpper in.
Däremot håller de ofta grannar (som ska vattna blommorna på semestern)borta.

Ja de är skarpa mot de som inte tillhör familjen. Är ju framavlad för att vakta boskap och döda de som hotar. ( Det är deras ursprung iaf)

Jag misstänkte att det var så du menade. Men skarp och farlig är inte samma sak. När jag skrev att hunden är skarp menar jag; Den reagerar snabbt, utan tanke på konsekvens i sitt handlande. En skarp hund reagerar snabbt på instinkt - oftas med att attackera i en hotfull situation.
En sådan hund vill jag absolut inte ha!

Så vitt jag har förstått så är de flesta herdehundar inte avlade för att attackera - utan för att skrämma bort rovdjur. Lite svårt att döda en björn eller en vargflock - risken att själv dö är för stor. Och om det är så, så är det ju korkat om Pyreneer är skarpa, då de behöver överväga konsekvenserna. Eller har jag helt fel? :confused:

Om Pyrrarnas ursprung.
Citerar mig själv från bergerforumet:
"Herdehundarnas ursprungliga uppgift var att, på egen hand, vakta boskapshjordarna mot de stora rovdjuren. Hundarna var därför stora och kraftiga.

De släpptes ut på berget som valpar där de gick tillsammans med fåren. Där hade de två uppgifter: att vakta mot rovdjur och att skaffa mat till sig själv och den lilla vallhunden. Mat fick de ingen tilldelning av, troligtvis var deras föda olika hönsfåglar, det finns även en gnagare i samma storlek som en svensk räv som de jagade och åt (Marmotte). Eftersom döda får, lamm och foster från fåren drar till sig rovdjur så fick hundarna även skaffa undan dessa, så troligtvis ingick även dessa döda djur i dieten.

Källa:
http://pyreneer.net
Under historia o mera historia"[/quote]
Huruvida nutidens hundar skulle klara det vete tusan.
Den Pyrenéeiska Mastiffen är till stor del återskapad med ghälp av Pyrren.

På OES´s hemsida står oxå en del om herdehundarnas ursprung:
http://oess.nu/omrasen.htm

Om kusinerna som fortfarande avlas på sina arbetsegenskaper, åtminstonne i sina hemländer:
http://web.comhem.se/wolfdog/ovtjarka.htm

Skärpa = hundens förmåga att bli arg.

Det ligger i (alla) hundars natur att agera efter instinkt och utan tanke på några konsekvenser ;). De gånger den inte gör det är det för att den genom erfarenhet har lärt sig vilket beteende som lönar sig mest.

Den engelska staffen har varit sällskapsavlade i decennier och kan inte riktigt jämföras med herdehundarna. Folk kan helt enkelt inte skilja på staffe, amstaff och pitbull och därav kommentarerna. Dock är det inte sällan rätt dåligt med sprutt i de svenskuppfödda herdehundarna, särskilt om de avlats för utställning. Det finns en intressant tråd om det på aktiv hunds forum.

Håller med.
Skärpa är bra, hur mycket är beroende på ras.

En BC som nyps/biter för att få djuren att flytta sig är bra, en BC som man måste bygga upp o lära att bita är ingen kul att jobba med, hellre då en som biter hål o som man får dämpa.
Senaste jag hade, den i min avatar, hade det medfött o han bet aldrig hål, använde sitt bett bara när det behövdes, kanske mycket beroende på att han hade Ny Zeeländskt blod i sig, där avlade man in fågelhundar i rasen för att de skulle få mjukare bett.

Vad gäller Staffar så håller jag med dig, själv känner jag bara två lite mer ingående, Luss´s Chillie (på Aktiv Hund), hon har fått upp sin gris i Elit Spår, urmysig hund, men grinig mot andra tikar.
Närmaste grannen har en hane o den är det inte så mycket krut i, men de har den enbart som sällskapshund.
Känner flera Amstaffar, har en kollega på jobbet som föder upp sådana, helt fantastiska soffvärmare o barnhundar, som dessutom tävlas bruks o viltdpår med.

Vad gäller herdehundarna så tror jag att Old English Sheepdog är den mildaste, men en sån päls skulle jag inte vilja vara i närheten av.

Senast ändrad:

Det ligger i (alla) hundars natur att agera efter instinkt och utan tanke på några konsekvenser ;). De gånger den inte gör det är det för att den genom erfarenhet har lärt sig vilket beteende som lönar sig mest.

Kan man kalla något för instinkt om det går att träna bort utan de minsta svårigheter eller att hunden till och med själv, väljer att inte aggera på de? Om en hund aggerar på erfarenhet så är det ju inte instinktivt utan med tanke på konsekvens.

Skärpa är bra, hur mycket är beroende på ras. .

Om det är bra beror helt på vad man ska ha den till. Jag vill inte ha en skarp hund.

Kul att du gillar staffarna :)

Vad gäller herdehundarna så tror jag att Old English Sheepdog är den mildaste, men en sån päls skulle jag inte vilja vara i närheten av.

Sån tur att man kan klippa hundar.
Det kommer jag göra på sommartid, när jag skaffat en lurv. :banana:

Jag menar även en bra vakthund attackerar ju inte personer som ägaren godkännner/släpper in.
Däremot håller de ofta grannar (som ska vattna blommorna på semestern)borta.

Jag går en yrkesutbildning inom hund och träffar många modeller på hund, jag har träffat ganska många eng. staffar och har inget illa att säga om dem alls.

Sen har vi i gruppen två uppfödare av herdehund, pyrenee och Kuvasz. Jag är allt annat än hundrädd, men jag tycker personligen att Kuvaszhundarna när de varit med i gruppen har varit jätteläbbiga. Då har de ändå en matte som är fullständigt med på vad hon har i snöret. Hon har haft med både yngre och äldre hundar och samtliga har vid något tillfälle farit ut mot olika människor.
Jag skuller näver bäver ha en sådan hund i en barnfamilj.

Kan man kalla något för instinkt om det går att träna bort utan de minsta svårigheter eller att hunden till och med själv, väljer att inte aggera på de? Om en hund aggerar på erfarenhet så är det ju inte instinktivt utan med tanke på konsekvens.

Ja givetvis. Jaktinstinkten är ett exempel. Min ena hund har "normalt" mycket jaktlust, men är tränad att vilt = chans till gotter hos matte. Innan träningen var färdig hade han garanterat valt att jaga hare. Efter träningen så vänder han på klacken vid åsynen av densamme. Jaktinstinkten är dock inte alls borta på något sätt, och med en annan person reagerar han helt annorlunda.

Att hunden drivs av sina instinkter är inte detsamma som att den inte kan välja att göra något annat! Men för att valet ska ske så måste det dels finnas en erfarenhet av något annat, samt en motivation att utföra detta.

Sen har vi i gruppen två uppfödare av herdehund, pyrenee och Kuvasz. Jag är allt annat än hundrädd, men jag tycker personligen att Kuvaszhundarna när de varit med i gruppen har varit jätteläbbiga. Då har de ändå en matte som är fullständigt med på vad hon har i snöret. Hon har haft med både yngre och äldre hundar och samtliga har vid något tillfälle farit ut mot olika människor.
Jag skuller näver bäver ha en sådan hund i en barnfamilj.

Och min pojkvän berättar ofta om Kuvasz-tiken de hade när han var liten. Han höll fast den i svansen och öronen, hans syster klädde ut den, och hans bror satte sig på den när den låg ner. Och den där hunden sade aldrig ett knyst, utan var en perfekt barnvakt.

Min mamma har 3 Dobermann, visserligen avlade på hennes egna 30år gamla linjer, men de skulle aldrig få för sig att göra någon illa. Vem som helst kan gå in genom dörren, och yngsta tiken kan på sin höjd skälla ett "Vem är det som... just ja, jag är ju ingen riktig vakthund"-skall. Om en främmande skulle klampa in ensam, utan att agera hotfullt, så skulle ingen av hundarna reagera nämnvärt.

Jag tycker att man bör välja både ras och uppfödare på mer eller mindre samma gång. Visst bör man forska om rasen, ta reda på deras generella temperament, behov, och ursprunget. Sedan bör man kolla uppfödare. En Jack Russel vars uppfödare avlar på labila hundar, och där valparnas uppväxtmiljö inte är något att hurra för, är ju mycket mer benägen att bli aggressiv, än t ex en Rottweiler med stabila föräldrar generationer igenom, och som kanske är uppväxt med lugna barn.

Dock skulle jag t ex inte skaffa min första Akita om jag hade huset fullt av barn som inte var hundvana. Akitan som ras är ju mest känd för att kunna vara rätt lömsk och aggressiv. Nu har jag inga barn, och har erfarenhet av en ras med liknande temperament, så jag håller just nu på att leta efter en i mina ögon vettig Akita-uppfödare. Om jag bestämmer mig för att skaffa fler Akitor, kanske efter jag har fått barn, så vet jag ju vilka uppfödare som har "barnsäkra" hundar.

Lär finnas 2 Kuvasz som är MH:ade, nu är ju den beskrivningen kanske inte så rättvisande för herdehundarna, är ju lite livat om det just nu på Aktiv Hund, efter beskrivningarna av KO´s.

Att hunden drivs av sina instinkter är inte detsamma som att den inte kan välja att göra något annat! Men för att valet ska ske så måste det dels finnas en erfarenhet av något annat, samt en motivation att utföra detta.

Min staffe gör aldrig något utan att tänka efter först, inte ens när det gäller nya grejer.
Hon reagerar ALLTID med att frysa fast när hon blir rädd och bara stå stilla tills hon har tänkt ut hur hon ska ta sig ur det.
Det har gällt allt mellan kloklippning, bad, bilresor.
Inte heller när hon blev attackerad av en annan hund gjorde hon något drastiskt. Hon morrade bara och gömde sig bakom mig.
Så det där med att hundar inte ser konsekvenser köper jag inte alls.

En instinkt, så som jag ser det, är tex. att en hanhund vill para sig med en löpande tik, att en valp förstår att den ska suga på bröstvårtor m.m. Alltså ett okontrollerat beteende. Om en hund stannar upp och tänker efter hur den ska lösa en situation, så anser jag inte att det har med instinkt att göra.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 221
Senast: Nota
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
818
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 983
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 688
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?