Välja stor hundras

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Emerald
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 7 846
Sv: Välja stor hundras

Lär finnas 2 Kuvasz som är MH:ade, nu är ju den beskrivningen kanske inte så rättvisande för herdehundarna, är ju lite livat om det just nu på Aktiv Hund, efter beskrivningarna av KO´s.

Jaha, vad kom mentalbeskrivningen fram till då?
Blir lite nyfiken, även om det inte just vad Kuvasz (som om jag har förstått det rätt, är en av de tuffare herdehundarna) som jag är intresserad av.

Men om det nu är så att så många anser att herdehundar inte bör vara familjehundar... Då undrar jag givetvis;
Finns det några andra stora "nallebjörnsliknande" hundar som är bra familjehundar, och som inte lider utav massa sjukdomar?

Instinkter är inte ett okontrollerbart beteende.
Hanhundar lär sig ganska snabbt att man inte får sätta på löptikar i tid o otid om man lär dem det.
Samma med vall o jaktinstinkt, kan man inte lära hundarna att kanalisera sina instinkter så att de beter sig rätt så är de tämligen odugliga till arbete.

Min staffe gör aldrig något utan att tänka efter först, inte ens när det gäller nya grejer.
Hon reagerar ALLTID med att frysa fast när hon blir rädd och bara stå stilla tills hon har tänkt ut hur hon ska ta sig ur det.
Det har gällt allt mellan kloklippning, bad, bilresor.
Inte heller när hon blev attackerad av en annan hund gjorde hon något drastiskt. Hon morrade bara och gömde sig bakom mig.
Så det där med att hundar inte ser konsekvenser köper jag inte alls.

En instinkt, så som jag ser det, är tex. att en hanhund vill para sig med en löpande tik, att en valp förstår att den ska suga på bröstvårtor m.m. Alltså ett okontrollerat beteende. Om en hund stannar upp och tänker efter hur den ska lösa en situation, så anser jag inte att det har med instinkt att göra.

Man har antagit genom forskning att hundar har begränsad insikt om vilka handlingar som leder till vilka konsekvenser. De kan inte föreställa sig att om den t ex jagar ut haren framför bilen så riskerar den att bli överkörd. Däremot kan den genom erfarenhet ha lärt sig att bilar är farliga och därför avbryta jakten innan den hinner ut framför bilen. Ser du skillnaden?

Att din hund är passiv istället för aktiv i obehagliga situationer beror sannolikt på en kombination av egenskaper som bristande dådkraft och nyfikenhet samt tidigare erfarenheter. Med i bilden finns också hundens hårdhet, dvs hur väl den minns tidigare händelser. Det handlar inte om att din hund har mindre instinkter än den som löser situationen på ett mer aktivt sätt. Man kan genom standardiserade test (MH och MT) mäta just de här egenskaperna beroende på hur hunden reagerar på olika händelser. Jag tror att du hade haft nytta av att se några olika hundar gå en sådan bana! :)

Man har antagit genom forskning att hundar har begränsad insikt om vilka handlingar som leder till vilka konsekvenser. De kan inte föreställa sig att om den t ex jagar ut haren framför bilen så riskerar den att bli överkörd. Däremot kan den genom erfarenhet ha lärt sig att bilar är farliga och därför avbryta jakten innan den hinner ut framför bilen. Ser du skillnaden?

Att din hund är passiv istället för aktiv i obehagliga situationer beror sannolikt på en kombination av egenskaper som bristande dådkraft och nyfikenhet samt tidigare erfarenheter. Med i bilden finns också hundens hårdhet, dvs hur väl den minns tidigare händelser. Det handlar inte om att din hund har mindre instinkter än den som löser situationen på ett mer aktivt sätt. Man kan genom standardiserade test (MH och MT) mäta just de här egenskaperna beroende på hur hunden reagerar på olika händelser. Jag tror att du hade haft nytta av att se några olika hundar gå en sådan bana! :)

:bow::bow:
Mycket välformulerat!

Jag förstår vad du menar men jag ställer mig lite tveksam.
Om en hund vet att en bil är farlig, genom erfarenhet, och därför väljer att aggregera på ett visst kontrollerat sätt (motsätter sig instinkten att fortsätta jaga) - så är väl det ett slags konsekvenstänkande även om det beror på tidigare erfarenheter?

Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte riktigt hur det här skiljer sig ifrån mänskligt tänkande.
Ett barn förstår ju inte att en bil är farlig förens den har fått lära sig det. Men när han/hon har lärt sig det, kan barnet undvika bilar.
En människa kan ju inte heller förutse vad konsekvenserna blir, om vi ställs för något totalt nytt, som vi inte har någon kunskap alls om och aldrig hört talas om. Har jag aldrig ens hört talas om att det finns sjöar och hav - Hur ska jag då kunna veta att man kan drunkna, förens jag befinner mig ute på djupt vatten?

Senast ändrad av en moderator:

Varför inte kika på http://www.broholmeren.org/
har träffat en del av dom i Danmark och tycker dom är super mysiga :love:

Tycker dom verkligen stämmer in på dina kriterier av din nya hund ;)

tesora

Jag har kollat på Broholmer och de är verkligen intressanta men jag har aldrig träffat en sådan själv. De är rätt ovanliga i Sverige tror jag.

29592813.jpg

Old english sheepdog
var det någon som nämnde tidigare. Tycker man att pälsvård är trist är de faktiskt vackra nedklippta också.

29592837.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 221
Senast: Nota
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
818
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 983
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 688
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?