Välja stor hundras

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Emerald
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 7 846
E

Emerald

Om något år tänkte jag köpa hus och är så sugen på en till hund.
Jag har en medelstor hund sedan tidigare och bor just nu i lägenhet
men när jag bor större så skulle jag gärna ha en till större hund.

Jag vet dock inte vilken ras jag borde välja för det finns ju så många.
Storlek; 35-60 kg (tikvikt).
Temperament; Lugn, absolut inte skrällig, oskarp, mjuk, bör funka som barnhund och gilla andra hundar.
Utseende; Inga överdrifter, pälslängd spelar ingen större roll, gärna lite grövre hund.

Bör inte ha något överdrivet stort behov av motion.

En sak jag värdesätter högt är att det är en frisk ras.
Dessvärre har många stora raser svåra problem med höfter och armbågar
och därför skulle det vara kul om det fanns raser som inte hade dessa problem
eller åtminstone mindre risk för det.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Välja stor hundras

Berner sennen, grosser schweizer sennen, new foundland och landseer är de jag kommer på på rak arm som brukar vara trevliga, lugna hundar :) Dock vet jag inte riktigt hur hälsan ligger till hos dom.

Det är väl just det som är grejen. Stora tunga raser har problem av den anledningen att de är just stora och tunga.

Enligt en föreläsning om hundgenetik som jag besökte för ett tag sedan sa man att den optimala hunden väger ca 15-20 kilo. Ur just friskhetshänseende.

Enligt en föreläsning om hundgenetik som jag besökte för ett tag sedan sa man att den optimala hunden väger ca 15-20 kilo. Ur just friskhetshänseende.

Vad är det som gör mindre raser mindre friska då? Tänker t ex på alla terriers runt tio kilo.

Vad är det som gör mindre raser mindre friska då? Tänker t ex på alla terriers runt tio kilo.

Ur avelsynpunkt, ingenting. Vi har ju några mellanraser som vi grötat sönder totalt. Men rent fysksikt, alltså ur synvinkel hur skelettet är uppbyggt så blir ju rent logiskt det stora och tunga skelettet mer utsatt för slitage.

Jovisst, men jag tänkte på att den optimala hunden skulle väga 15-20 kg, varför inte 7-20 kg? Alltså varför inte under 15 kg?

Ur vår synvinkel kanske den mest praktiska storleken skulle vara mindre, lättare att ha med sig och så.

Jag var på en utbildning där det bla presenterades material från Per Jensens forskning, där man tagit fram en "ultimat-hund" ur hundens synvinkel.
Är man för stor är man klumpig och riskerar sjukdommar som hör storleken till, är man för liten kan man inte jaga tillräckligt stora byten och ha svårare att ta sig fram i dålig terräng tex.

Berner sennen, grosser schweizer sennen, new foundland och landseer är de jag kommer på på rak arm som brukar vara trevliga, lugna hundar :) Dock vet jag inte riktigt hur hälsan ligger till hos dom.

Berner sennen är hur fin som helst men det är en jättesjuk ras.
Alla dessa 5 raser du nämner tillhör tyvärr de dyraste hundraserna att försäkra för att de är de sjukaste.
Tyvärr. För det är hundar i den modellen jag är sugen på.

Irlänsk Varghund

Samma sak med Leonberger och Irlänsk varghunnd. De tillhör också den dyra kategorin.

Senast ändrad av en moderator:

Har kollat runt lite mer och funderade lite på;
* Maremmano abruzzese
* Pyrenéerhund
* Tibetansk mastiff
* Broholmer

Dessa raser verkar vara ovanligt friska för sin storlek.
Någon som har någon erfarenhet av dessa?

Du skriver "oskarp" som kriterie, då går i min mening samtliga fårvaktare fetbort.
Molosserhundar är lite sävligare i sin vakt, men om de får för sig att en person ska ut ur deras territorium så blir ju skadorna enorma gämnfört med en mindre hund.
Personligen skulle jag aldrig välja någon av sorterna tillsammans med barn, sen kommer du naturligtvis att hitta de som menar att de är väldens bästa "barnvakter".

Senast ändrad:

När jag ska skaffa stor hund lär det bli en Bouvier!
Uppvuxen med denna ras och det är en perfekt familjehund (som dessutom inte fäller utan klipps ner). Jag tror inte det är så mycket HD-problem i den rasen då den inte är så "sönderavlad" men jag kan ha fel.
Skäller knappt, kan vara lite vaktig, helhärlig kompis som är mjuk till sättet.

Pyrenee är skarpa hundar och vaktar. Titta på en större Golden retreiver.

Vi har en på 25 kg (tik) Och stallägaren har en hane på ca 45 kg! Så de finns i olika format.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 221
Senast: Nota
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
818
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 983
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 688
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?