Välja ras??? Samojed eller Finsk lapphund?

S

Sannec1993

Jag undrar om någon här vet någon ras som kan passa mig? :D

Jag vill först och främst ha en hund som fungerar utmärkt ihop med andra djur, så absolut inga med jaktinstinkt. Den skall även funka bra med barn.

Jag vill ha en hund som inte är outtröttlig, men inte heller så att den inte orkar följa med på ridturer eller andra utflykter.

Jag vill att hunden ska kunna vara mycket lös och ganska lättlärd.

Jag vill ha en hund med mycket päls, samtidigt som jag inte vill lägga ner flera timmar i veckan på pälsvård. Kan sträcka mig till någon halvtimme i veckan kanske. Det lär ju ändå bli att man ligger och gosar vid tv:n på kvällarna ibland så varför inte? ;)

Jag vill inte ha en skällig hund, men det är väl kanske en träningssak... ;)

Jag vill inte ha en hund med nosen intryckt i nyllet eller en som dreglar eller sölar heller... :crazy:

Jag har varit inne på Samojed och Finsk lapphund det sista :love:, men vad är skillnaden mellan dom egentligen? Jag vet inte vilken jag tycker bäst om. :confused:

Eller vet ni någon annan ras som kanske skulle passa bättre? :laugh:

Tacksam för svar :idea:

Sv: Välja ras??? Samojed eller Finsk lapphund?

Både samojed och finsk lapphund är spetsar. Och spetsar är generellt skälliga. De finska lapphundar skäller extremt mycket. Visst är det en träningssak men olika raser har ju olika lätt till skall.

Alla hundar har jaktinstinkt i någon grad, men mer eller mindre. Att umgås med andra djur är dels en träningssak och dels bör de aldrig lämnas ensamma i början.

Är det i den storleken du vill ha hund? Hur och hur mycket planerar du att aktivera den?

Kan du tänka dig att tumma lite på jaktinstinkten och träna på det + skällighet så passar en Finsk lapphund in på din beskrivning.

Men så är ju varje hund individer och det finns lite olika egenskaper i olika linjer. Min egna fröken skäller inte speciellt mycket förutom vid lek, men hon har ibland lite andra ljud för sig. Hon har i perioder tyckt det är förskräckligt roligt att jaga men med träning tror jag det går att få ordning på det för när hon väl förstår vad jag vill och har nåt bra i belöning så lär hon sig fort:) Tror det är iprincip omöjligt att fysiskt trötta ut henne så man får ge sig på den mentala biten istället. Men så valde jag också att köpa valp efter aktiva linjer;)
Skaffar du valp och låter denne träffa massa andra djur stora som små så tror jag det inte är några problem på den biten.

Skillnaden mellan samojeden och finnen är väl mest färg och storlek vad jag vet, Samojeden är ju bara vit och aningens större än Finska lapphunden som kan ha alla möjliga färger på pälsen

Vi är också på hundjakt och har nästan exakt samma kriterier som du. Vi är inne på finsk lapphund, och har hälsat på några stycken. En kennel vi hälsade på hade hundar som inte ens skällde när vi kom, och inte under promenaden eller vid lek. Så det beror nog både på kenneln och uppfostran, skulle jag säga. Jag vet att många kennlar arbetar mycket med detta, och det skulle inte förvåna mig om det inte är ett stort problem att få en relativt tyst lapphund.

Samojeden har vi inte kollat på, det ska göras!

Finsk Lapphund är en underbar hund och klart ett av mina bästa val när jag valde hundras. Nu är jag väldigt partisk när själv äger en egen lapphunds-hanne, men jag kan förvisso även skriva mina erfarenheter med denna hund och andras.

Du vill inte ha en skällig ras, få finska lapphundar skäller (jag har mött kanske 2 av 15 som var skälliga) resten är som min hund, skäller bara när han vill få igång någon på lek eller när han är frustrerad. Jag misstänker att många blandar ihop Finsk Lapphund med Finsk Spets (som har mycket skall i sig)
Deras pälsvård innebär att du får kamma när de fäller och kanske bada dem 1 gång per år eller kanske vart annat år. Extremt lyhörda hundar, jag har sett allt ifrån stallhundar till lydnadshundar som är riktigt duktiga.

Finka Lapphund är dessutom en vallhundsras :)

Tänk bara på att finska lapphundar har en del höftledsprolem så att du ser till att föräldrarna minst har B höfter och är ögonlysta.

*kl*

Eurasiern då? Den har jag inte fått uppfattningen om att den är skällig, men vet inte hur korrekt det är.

Med dina kriterier hade jag valt Finsk Lapphund alla gånger. Jag kan inte jättemycket om samojeden, men de få jag har pratat med har alla till 100% sagt att dom är ganska jobbiga. Skälliga, svåruppfostrade och egensinniga med en del jakt. Att dom sen är vackra kommer man ju inte ifrån ;)

Finsk lapphund är lättlärd, ganska förig och väldigt okomplicerad. Om dom är skälliga beror nästan helt på linjer, men också hur mycket/lite hundarna aktiveras. Pälsvården kan du snudd på strunta i. Bada hunden någon gång / år om du känner att du vill det (inget måste). Vi kammade våran 1 gång i veckan. En vän till mig som är uppfödare KANSKE kammar sina en gång i månaden. Pälsen håller sig väldigt fin trotts det.

Jakten är en träningsfråga. Även där beror det på linjer hur mycket/lite hundarna har och hur mycket jobb man måste lägga på det.

HD är viktigt att kolla upp, PRA finns i rasen men det är mindre än 3% som är drabbad. Detta kan man lätt checka eftersom de flesta kennlar idag tar ett blodprov för att se om deras hund är bärare, drabbad eller fri. Det finns även "fria genom fritestade föräldrar" vilket betyder att hunden inte kan få eller nedärva PRA.

Det var en kennel här i Östergötland, Min bäste vän.

Ingen av dem, välj en Eurasier!
Passar in på alla dina önskemål.

Min bästa vän heter kenneln ju :) kunde inte låta bli att va petig, men så kommer ju min hund därifrån :D

Förlåt, nu hoppar jag in här lite och hamnar lite halv ot, men jag har den senaste tiden blivit riktigt intresserad av just Eurasier! Mitt hundägande ligger flera år framåt i tiden, men det är ju aldrig för tidigt att börja planera och drömma ;) Du/ni verkar ju ha koll, jag har fått intrycket att Eurasiern är en ganska lätt hund (förutsatt att man får tag på rätt individ, självklart), stämmer det? Lämplig som allra första hunden?

(Och så en lite pinsam fråga - hur sjutton uttalar man namnet på rasen? :o )

Bra förstahund- absolut utifrån det jag läst mig till i alla fall (sneglade lite ditåt när vi köpte hund men det blev en helt annan ras). Trevlig hund som är med på allt men inte speciellt krävande. Hur det är med skällandet vet jag inte.
(allt utifrån hur jag förstått det, har som sagt ingen större erfarenhet av dem).

Ang. min bästa vän: Nä de skällde nog inte när jag var där heller faktiskt... Fina hundar!

Ok! Har inte träffat någon hund därifrån vad jag vet. :)
Men kenneln är väl rätt ny?

Både jag och min syster har båda haft en Eurasier som första hund, och båda har varit perfekta. Lättlärda, inte skälliga alls (min kan knappt skälla) om det inte ringer på dörren. Min systers skäller knappt ens då. Sjukt lätt pälsvård, borstar max 1 gång i månaden förutom under fällningsperiod, där pälsen kommer i små "tussar" = lätta att plocka upp. Jag har tävlat både rallylydnad och agility med bra resultat (inofficiellt) med henne. Mjuka och lätta att ha med till folk (bryr sig sällan ett skvatt om andra människor), de lägger sig oftast bara under bordet och är tyst, jag har erfarenheten att många fler vill ha det så.

Man utalar det EU (som EU) och sen rasier (ras som hundras och ier som det låter) och sen sätter du bara ihop det :) Hmm, förstod du den? Haha

Det är en pytteliten kennel, de har bara två tikar och har fått några kullar. Tre, tror jag bestämt.

Jag skulle säga ingen av dem. Var inne på Finsk Lapphund så sent som för 2 månader sedan. Men då hade jag inte träffat många i verkligheten men nu när jag verkligen gjort det och engagerat mig är min åsikt att en sådan ska jag aldrig ha. Totalbestämde mig i helg när jag var och tittade på utställningen i Stockholm och stod och tittade vid finska lapphundens ring. Det skälldes hela tiden och många hundar såg ut att minst sagt vela äta upp den som sprang framför. Pratade med rätt många på området och 1 av 10 hundar skulle jag kunna tänka mig att leva med. Resten var hysteriska.

Samjoden är ganska engensinniga och är ganska svåra att forma. Vill du ha en sån så var mycket noga med att föräldrarna till valpen verkar vara kontaktsökande hundar och inte allt för självständiga.

Jag röstar för eurasiern, vilket är SUPERTREVLIGA hundar. Men de har fortfarande spetsen i sig så de är självständiga och har ganska låg skalltröskel men min uppfattning är att den inte är lika låg som ovanstående raser.
Sen tycker jag att du ska kolla på Svensk Lapphund. Många säger att de är skälligare och "jobbigare" än den finskas men min åsikt är helt tvärt emot.

KL: Har du tittat på Isländsk fårhund? Ja, de kan vara skälliga och ja, periodvis fäller de, men det kommer du inte ifrån om du vill ha en hund av spetsras, oavsett vilken.

Jag vill först och främst ha en hund som fungerar utmärkt ihop med andra djur, så absolut inga med jaktinstinkt. Den skall även funka bra med barn.

Islänningarna är gårds- och vallhundar, med låg jaktlust. De funkar bra med hundvänliga barn.;)

Jag vill ha en hund som inte är outtröttlig, men inte heller så att den inte orkar följa med på ridturer eller andra utflykter.

Inga problem! Islänningarna gillar att hänga med sina människor överallt, men kopplar lätt av när de är hemma. Inga problem om du blir liggande i flunsan en vecka, islänningen river inte huset för det.

Jag vill att hunden ska kunna vara mycket lös och ganska lättlärd.

Stämmer bra. Vill tillägga att de flesta islänningar är lätta att fostra, men svårare att träna för tävling, med det finlir som ska till. De har egna åsikter om hur momenten ska utföras och tröttnar lätt...därmed inte sagt att det inte går, man får ha tålamod!

Jag vill ha en hund med mycket päls, samtidigt som jag inte vill lägga ner flera timmar i veckan på pälsvård. Kan sträcka mig till någon halvtimme i veckan kanske. Det lär ju ändå bli att man ligger och gosar vid tv:n på kvällarna ibland så varför inte?

En halvtimme i veckan räcker bra, utom under värsta fällperioderna vår och höst. Men jag tror inte framför TVn är en bra plats, det ryker en massa underull när man borstar.

Jag vill inte ha en skällig hund,

Där stöp det...men som sagt, det gäller ALLA spetsraser!

Men! Varför kom du inte och hälsade på i montern? :)

Tråkigt att du fick den bilden av FLHn. Den stämmer inte överens med min, men jag har å andra sidan inte varit på någon utställning på länge och kollat. Dom vi har på bruks fungerar ypperligt i kurserna (allmänlydnad 1 och 2, valpar och unghundar).

Angående den svenske så är den skälligare rent generellt, har mer skärpa och är lite vassare (utan att för den sakens skull äta upp folk). Den användes mer som vakt och jakthund än den finske (vall) och till och med idag används några till björnjakt, vilket i stort sett ingen finsk hade pallat för, den är för mjuk helt enkelt.

Uppfödarna har en mycket liten avelsbas att jobba med och dom vill inte inmönstra någon FLH, vilket är galet.

Jag gillar den svenske, men den känns mer lättstressad och har som sagt lite mer skärpa i sig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 217
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 341
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka