välja hundras-hemsida

P

paxmojo

hittade en jättebra hemsida för ett tag sen men nu har jag tappat bort adressen.
de har ett test man kan göra där man ser vilka olika hundraser man passar ihop med.
nån som vet adressen?

Sv: välja hundras-hemsida

www.vovve.net... eller Bengtssons hunderi...nånting som det hette förut hade nått sånt vill jag minnas (det var iofs typ fem år sedan eller nått som jag var där och gjorde detta test).

Jag vet en sida fast den är på norska eller, men lite fattar man ju! :)
www.canis.no
Den sidan finns på svenska också tror jag..

Senast ändrad:

dom testen är rätt värdelösa ändå. jag får jämt upp en massa raser som jag kanske inte hade klarat av och raser som inte har hälften så stort aktiveringsbehov som jag tycker att de ska ha. bara för att man vill vara ute mer än 1.5 timme om dagen betyder inte det att man klarar av en malle t ex. men har du idétorka kan de vara roliga att leka med. och canis är den bästa jag har provat.

Håller med! Har testat flera sådana tester och de blir alltid några konstiga raser som jag får mig tilldelad.

Jag ska tydligen inte ha schäfer. :angel:

Raserna som jag får är sådana som inte skulle klara av att hänga med på mina aktiviteter. Kanske det blir så för att jag envisas med att kryssa i att jag har småbarn. :smirk: Trots att jag inte har, men jag resonerar som så att jag kommer att få inom några år och då lever ju hunden fortfarande. :D Och då kan man inte ha rottis, schäfer, malle m.m m.m :crazy: :confused:

Nä men det förstår du väl, en rottis äter ju barn *poängterar med mitt poängtera-finger* :D
Jag minns inte vad jag blev rekomenderad... ska gå in på den där canis-sidan och titta :idea:

Amerikansk staffordshire terrier
Beagle
Bedlington terrier
Bull terrier
Clumber spaniel
Dansk-svensk gårdshund
Islandsk fårehund
Kooikerhund
Lapsk vallhund
Manchester terrier
Norsk buhund
Norsk lundehund
Pinscher
Shar pei
Shiba
Staffordshire bull terrier

... alltså... uhm... ja jag skulle då inte köpa en enda av dessa hundar .. men tack iaf :smirk: :D

Senast ändrad av en moderator:

Det är ganska stor skillnad på de raser den föreslår :D

jo :smirk: Men den dag någon på allvar köper hund utifrån dessa test ... ja alltså frågorna jag fick var typ
1) Vad vill du ha den till (jag kryssade för lydnad och skoj) * :confused: *
2) Hur stor ska hunden bli (jag kryssade för medel).
3) Vilken sorts päls ska den ha (jag kryssade att det inte spelade nån roll)
4) Hur mycket pälstid ville jag lägga ned (jag kryssade för medel).
5) Är någon här allergisk (Nej).

... Det är väldigt basic - ska man få ett riktigt test med riktigt urval som ska vara någon hjälp så får man ha frågor ut till minsta fingerspets.

Ja, det är väl mest tänkt som en kul grej. :)

Måste bara säga: Störtgillar din användarbild :bow: :bow: :bow:

jo, jag vet att de inte är särskilt tillförlitliga. den verkar ju exvis inte ta nån hänsyn till tidigare hund-erfarenhet. jag som hund-novis kan tydligen skaffa en doberman :D

gör de mest för skojs skull, har inte tänkt skaffa hund än på lääänge. men nån gång ska det väl bli av hoppas jag!

såhär blev min lista:

Berner sennenhund
Bouvier des flandres
Boxer
Collie korthåret
Collie langhåret
Curly coated retriever
Dalmatiner
Dobermann
Engelsk springer spaniel
Flat coated retriever
Golden retriever
Hovawart
Labrador retriever
Newfoundlandshund
Rottweiler
Schäferhund
Vorstehhund korthåret

de flesta går nog bort, men vorsteh och boxer gillar jag skarpt :love:

fast de är ganska olika. vorsteh är en hårt arbetande fågelhund och boxer är... ja, en boxer ;)

jo, jag vet, fast har ändå fastnat för dem på nåt sätt. har bara tyckt så bra om just de boxer och vorsteh jag träffat. de verkar bara så glada och energiska liksom.

sen tåls de nog att tänka igenom ordentligt innan de blir en egen.

paxmojo skrev:
jo, jag vet att de inte är särskilt tillförlitliga. den verkar ju exvis inte ta nån hänsyn till tidigare hund-erfarenhet. jag som hund-novis kan tydligen skaffa en doberman :D

Men jag måste säja att jag faktiskt tycker det är bättre med en totalt okunnig första-gångs-ägare som väljer dobermann som vet med sej att h*n behöver ha riktig hjälp från början och skaffar det.
Hellre det än nån insnöad typ som anser sej vara expert och behandlar hunden som sk*t och inte fattar bättre än att be om hjälp (sådana finns det massa av här tyvärr..).

japp, de har du helt rätt i!

och som förstagångs-ägare behöver man säkert mycket hjälp vilken ras man än väljer. även en labbe kan bli odräglig om man gör fel.

Jag har också gjort det där testet på den där norska sidan och så här blev mitt resultat....

Airedale terrier
Amerikansk cocker spaniel
Bearded collie
Bedlington terrier
Berner sennenhund
Bouvier des flandres
Briard
Cocker spaniel
Collie langhåret
Curly coated retriever
Engelsk springer spaniel
Finsk lapphund
Flat coated retriever
Golden retriever
Hovawart
Keeshund
Kerry blue terrier
Kooikerhund
Laekenois
Lagotto romagnolo
Mellompuddel
Nova scotia duck tolling retriever
Old english sheepdog
Picard
Polsk owczarek nizinny
Portugisisk vannhund
Riesenschnauzer salt/pepper
Riesenschnauzer sort
Russisk sort terrier
Schapendoes
Schnauzer salt/pepper
Schnauzer sort
Shetland sheepdog
Storpuddel
Svensk lapphund
Tibetansk terrier
Welsh terrier

Av alla dom så skulle jag antingen vilja ha en Engelsk Springer Spaniel , en Flatcoated Retriever eller en Nova Scotia Duck Tolling Retriever. Men jag vet faktist inte, dom är ju bra hundar på olika sett liksom.

kl
ja, jag skulle ju tydligen passa bra med en alaskan husky...:rofl::rofl: ska man skratta eller gråta? En sån hund hade ju klättrat på väggarna efter en vecka hemma hos mej, hah..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 518
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 182
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!