Välja gymnasielinje?! :o

L

LiisaFliisa

Hej! Jag ska välja till gymnasiet nu den första februari, jag trodde jag var säker på vad jag ville, men så klart fick jag världens beslutångest. Jag funderar över att gå antingen omvårdnad eller gå på plönninge naturbruk inriktning fälttävlan. Men jag skulle i så fall få bo på skolan, o jag är livrädd när jag träffar nya människor, visst jag har många kompisar o så. Men just första gången man träffas. :crazy: Tänk så är jag inte tillräckligt duktig heller, jag har tävlat hoppning, men alltid drömt om fälttävlan. Jag vet inte vad jag ska göra! :confused: Det är ju ett viktigt val, o jag måste välja jätte snart!! :eek: Snälla hjälp mig!

Sv: Välja gymnasielinje?! :o

Jag tycker du ska välja med hjärtat! Omvårdnad är en klok linje att gå - finns massor med jobb. Men är det vad du vill? Vill du egentligen gå fältävlan så gör det! Man kan alltid byta senare!
Fråga mig.. jag byta tre gånger! :bump:

Jag tycker du ska välja med hjärtat! Omvårdnad är en klok linje att gå - finns massor med jobb. Men är det vad du vill? Vill du egentligen gå fältävlan så gör det! Man kan alltid byta senare!
Fråga mig.. jag byta tre gånger! :bump:

Oj, får man byta flera gånger? För jag vet inte vad jag vill, jag velar alltid. :crazy: Men tack så mkt! :bow:

Tycker oxå att du ska välja med hjärtat. Fast det är mer jobb i vården (menar att det finns fler jobb att få direkt när du är färdigutbildad), väljer du fälttävlan så får du kanske satsa mycket mer, möjligtvis jobba utomlands? Jag jobbar på ett naturbruksgymnasium och varje år ser man dessa (ursäkta uttrycket) förvirrade ettor som inte vågar ta kontakt med varandra, men så några timmar senare så är det som om alla bott ihop i hundra år :D Internatskolor har oftast oxå olika "gemensamhetsövningar"
(låter tråkigt men är väldigt bra) så du ska verkligen inte oroa dig för att bli ensam. Sen att fler kan mer än andra, det är helt ok, man lär sig av varandra. Lycka till (lovar att du fixar det!!)

Senast ändrad av en moderator:

Börjar få smått panik med mitt val. Jag har även funderat på ett naturbruksgymnasium men inriktning häst. Men jag kom fram till att det är jätteviktigt att skilja på fritid och skola, tycker jag iaf. Så nu funderar jag på midia eller foto/film. Har sammhälle som 3.e val, sen som 1.an och 2.an stor mellan som sagt midia och foto/film :)

Lycka till med ditt val! Säger som dom andra, välj med hjärtat :)

Jag säger som de andra välj med hjärtat. Jag gick oxå naturbruks gymnasium och kände precis som du innan jag åkte dit. Jag var väldigt blyg och hade svårt att ta kontakt med nya människor men efter en vecka hade jag fått hur mkt vänner som helst och efter tre år var jag en helt ny människa, mer framåt och mer oberoende. Nu tycker jag själv att jag är ganska social och lätt för att prata med nytt folk. De tre bästa åren i mitt liv, helt klart. Skulle aldrig välja bort de åren. Nu jobbar jag inom vården (så kan det gå) och det är inga problem att få jobb, vården skriker efter folk. Dessutom kan du alltid utbilda dig inom vården efter gymnasiet. Chansen att läsa häst på skoltid kommer aldrig gen, om du inte vill ta lån och t ex läsa hippologen. Dessutom tycker jag att naturbruks gymnasium var en bra chans att testa om man vill jobba med hästar eller inte (om du har såna funderingar). Men som sagt känn efter vad du vill...

Vad kul med någon som vill söka plönninge:PDet ksa jag göra också men välj emd hjärtat så du inte får nå tråkigt jobb i framtiden:)

Tycker oxå att du ska välja med hjärtat. Fast det är mer jobb i vården (menar att det finns fler jobb att få direkt när du är färdigutbildad), väljer du fälttävlan så får du kanske satsa mycket mer, möjligtvis jobba utomlands? Jag jobbar på ett naturbruksgymnasium och varje år ser man dessa (ursäkta uttrycket) förvirrade ettor som inte vågar ta kontakt med varandra, men så några timmar senare så är det som om alla bott ihop i hundra år :D Internatskolor har oftast oxå olika "gemensamhetsövningar"
(låter tråkigt men är väldigt bra) så du ska verkligen inte oroa dig för att bli ensam. Sen att fler kan mer än andra, det är helt ok, man lär sig av varandra. Lycka till (lovar att du fixar det!!)

Det känns bra att bli peppad, hoppas att allt blir bra nu :) Känns skönt att det inte bara är jag som är osäker. :d

Jag säger som de andra välj med hjärtat. Jag gick oxå naturbruks gymnasium och kände precis som du innan jag åkte dit. Jag var väldigt blyg och hade svårt att ta kontakt med nya människor men efter en vecka hade jag fått hur mkt vänner som helst och efter tre år var jag en helt ny människa, mer framåt och mer oberoende. Nu tycker jag själv att jag är ganska social och lätt för att prata med nytt folk. De tre bästa åren i mitt liv, helt klart. Skulle aldrig välja bort de åren. Nu jobbar jag inom vården (så kan det gå) och det är inga problem att få jobb, vården skriker efter folk. Dessutom kan du alltid utbilda dig inom vården efter gymnasiet. Chansen att läsa häst på skoltid kommer aldrig gen, om du inte vill ta lån och t ex läsa hippologen. Dessutom tycker jag att naturbruks gymnasium var en bra chans att testa om man vill jobba med hästar eller inte (om du har såna funderingar). Men som sagt känn efter vad du vill...

Det låter som att du kände precis som jag gör, vad skönt att det gick bra. :) Jag har lite funderingar på att jobba med hästar, så då får jag ju känna på det också. :) Så kul att så många försökt hjälpa mig! Tack allihopa :)

Börjar få smått panik med mitt val. Jag har även funderat på ett naturbruksgymnasium men inriktning häst. Men jag kom fram till att det är jätteviktigt att skilja på fritid och skola, tycker jag iaf. Så nu funderar jag på midia eller foto/film. Har sammhälle som 3.e val, sen som 1.an och 2.an stor mellan som sagt midia och foto/film :)

Lycka till med ditt val! Säger som dom andra, välj med hjärtat :)

Okej, tack så mkt ! :)

Gud så jag känner igen mig! För ett år sedan var jag i samma sits. Jag valde mellan att gå kvar hemma på någon teoretisk linje eller flytta närmare 25 mil och få hålla på med hästar precis som jag älskar att göra.
Jag valde att flytta, kände inte en jävel, men det är fanimej det bästa jag gjort i hela mitt liv tror jag. Trivs jättebra! Fick nya kompisar samma dag och de är nog de närmaste vänner jag någonsin haft (bor på internat även).

Ville bara säga att man inte ska vara rädd för att satsa om det är något man verkligen vill... Och det är ju alltid lättare att byta tillbaka om man ångrar sig, än att försöka få plats och flytta om man ångrar sig åt det hållet. Men som sagt, välj med hjärtat!

Gud så jag känner igen mig! För ett år sedan var jag i samma sits. Jag valde mellan att gå kvar hemma på någon teoretisk linje eller flytta närmare 25 mil och få hålla på med hästar precis som jag älskar att göra.
Jag valde att flytta, kände inte en jävel, men det är fanimej det bästa jag gjort i hela mitt liv tror jag. Trivs jättebra! Fick nya kompisar samma dag och de är nog de närmaste vänner jag någonsin haft (bor på internat även).

Ville bara säga att man inte ska vara rädd för att satsa om det är något man verkligen vill... Och det är ju alltid lättare att byta tillbaka om man ångrar sig, än att försöka få plats och flytta om man ångrar sig åt det hållet. Men som sagt, välj med hjärtat!

Gud va skönt att inte va ensam, tack för alla svar, jag blir mer o mer övertygad om att plönninge blir förstavalet för mig :bump:

vad kul!Vad för slags häst .Jag ska ha med mitt kommande föl och mitt sto juni.

vad kul!Vad för slags häst .Jag ska ha med mitt kommande föl och mitt sto juni.

Jag håller på o letar häst. Rider en som är min systers. Men håller nu på o kollar efter en egen. Så jag får se vad det blir :) Du känner inte nån som vill sälja en D-ponny för typ 40 000 ? :bump:

Jag håller på o letar häst. Rider en som är min systers. Men håller nu på o kollar efter en egen. Så jag får se vad det blir :) Du känner inte nån som vill sälja en D-ponny för typ 40 000 ? :bump:

NEEJ men det finns ju fullt av fina hästar ute på annons:P

Hej, stod också i ett val som du antigen omvårdnad eller någon linje med hästar. Men valde då omvårdnad, finns jobb när man tar studenten och jag tycker det är en helt suverän linje, trivs som fisken i vattnet. Tar studenten nu till våren och är det så att jag inte vill jobba inom vården så är det ju bara att sadla om och jobba med hästar eller studera vidare.:banana:

Oj, det är skitsvårt att välja gymnasieinriktning!
Jag tänker lite såhär; välj det du är intresserad av men kasta inte bort tiden på något som egentligen inte är något. Svårt att formulera hur jag menar.. Att plugga häst kan ju givetvis vara kul, men jag har aldrig haft så mycket till övers för det. Såvida man inte är en sån människa som inte klarar av att plugga, eller om man helt enkelt inte är intresserad av någonting annat. Häst kan man ju trots allt läsa på universitet, högskola och KY när man "växt till sig och vet vad man vill".

Jag gick samhäll med kulturinriktning på gymnasiet, det var superkul och intressant, men gav inte ett dugg. Sista terminen i trean kom jag på vad jag ville göra, och nu sitter jag på konvux och läser biologi och kemi.
Man vet inte vad man vill när man väljer, så personligen tycker jag man ska välja så brett som möjligt och inte sikta in sig på ett specifikt ämne. Man har givetvis alltid en grundriktning vad man än läser, men sen kanske man ska se över alla sina alternativ och, som alla andra sagt, välja med hjärtat.

Jag har ingen bra erfarnehet av naturbruksgymnasier. Här är det mest fyllebultar och bönder som går där och är alllmänt korkade. Finns hundinriktning, och det verkar mer eller mindre värdelöst och meningslöst.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 776
Senast: Cocos
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 101
Senast: alazzi
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 989
Senast: pews1972
·
Övr. Barn Hej, Väljer att vara anonym då jag inte vill hänga ut folk här. Annars är jag en ganska frekvent användare. Jag blev ihop med min...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka