Bonusmamma

Fast det hade ju både föräldrarna gett sin tillåtelse till - vi var oftast där alla tre (mamma, pappa och bonuspappa) Tur att man inte är lagbrytare sådär på gamla dar

Så länge vårdnadshavarna gett tillstånd så finns det ju inget problem!
Se vet jag att vissa fått det ändå för att skolor/förskolor varit så rädda för att göra fel att de blivit rigida och vägrat ha något med bonusföräldern att göra trots att båda vårdnadshavarna gett tillåtelse till det.
 
Vad hemskt! Stackars barn!

Mina barn är ju 25 nu så det var länge sedan och jag tror vi helt enkelt bara knatade dit - ingen sa nåt och vi hade inte heller frågat skolan, bara den andra föräldern. Vi kanske hade blivit stoppade om vi hade frågat O_o

Ja det var hemskt :( Hen visste att jag hade stått på mig och argumenterat dem blåa för att hen skulle få en vettig skolgång vilket tyvärr inte var fallet då av olika orsaker. Vi är ju alla olika och det som är lätt för en är svårt för en annan så absolut ingen skugga på föräldrarna på något sätt. Jag ser det snarare som att särskilt den andre föräldern var väldigt storsint när hon bad mig om hjälp, inte alla hade klarat det. För min sambo var det självklart enklare även om även det kan vara känsligt.
Jag visste sedan tidigare att kommunen hade den policyn så därför gick vi inte bara dit eftersom jag visste att jag inte fick vara med. Men vad vi försökte.

Det här var alltså längesedan. Jag minns inte exakt men minst 13-14 år sedan.
 
Så länge vårdnadshavarna gett tillstånd så finns det ju inget problem!
Se vet jag att vissa fått det ändå för att skolor/förskolor varit så rädda för att göra fel att de blivit rigida och vägrat ha något med bonusföräldern att göra trots att båda vårdnadshavarna gett tillåtelse till det.

Jag tror att det var så i det här fallet. Kommunen har tidigare fått kritik för att förskolorna lämnat ut barn till den som säger sig ska hämta barnet och det utan att ens ringa föräldern och kolla att det är okej. Kanske blev de övernitiska då och tog det säkra före det osäkra.
 
Det måste kännas jättehemskt att stå bredvid men din roll kan tyvärr bara vara att stötta din kille. Hjälp honom att ta hjälp utifrån för som det är nu mår ingen bra av. Ett samarbetsavtal så alla vet vad som gäller och en utomstående som guidar samtalet som inte har känslor inblandat. Om barnen nu ska bo bara varannan helg hos nån kan det ju lika gärna vara hos henne, varför skulle pappan automatiskt träffa sina barn mindre?

Det är lätt att som förälder med ett bråkande ex bli lite handlingsförlamad och får svårt att hitta lösningar så där kan du hjälpa till. Ta reda på vilken hjälp han kan få, vilka instanser man kan vända sig till, peppa honom att stå på sig osv, men i övrigt ligga lågt.

Hon tycker eftersom han ville skiljas ska han lida, därför hon tycker det är självklart att han ska ha dem mindre än hon.
 
Tack för alla svar allihopa!

Nu har hon ändrat sig igen och hittat en lägenhet att hyra där barnen går i skolan så hon flyttar inte.
Hon vill att vi bara ska ha barnen varannan helg men då sa min kille ifrån.. så varannan vecka onsdag- måndag ska vi ha dem :)

Märker att detta tär på barnen. De är mycket utbrott och de har svårt att komma till ro :(
 
Tänk bara på att du kanske bara hör hans version av henne, för jag antar att ni ( du och exet ) inte har kontakt? Personer i skilsmässokonfliktet har en tendens att "frisera" situationen lite åt båda håll :angel: han valde ju en gång i tiden att leva m henne och bilda familj så antagligen är hon inte helt knäpp? :)
 
Tänk bara på att du kanske bara hör hans version av henne, för jag antar att ni ( du och exet ) inte har kontakt? Personer i skilsmässokonfliktet har en tendens att "frisera" situationen lite åt båda håll :angel: han valde ju en gång i tiden att leva m henne och bilda familj så antagligen är hon inte helt knäpp? :)

Detta är jag väl medveten om, har påpekat detta flera gånger och jag medlar oftast mellan dem för barnens skull (även om hon inte hör men hemma hos oss) Hon är en jättebra mamma!
De har haft 16 år tillsammans så jag vet att det kan inte varit pest :) Sen brukar jag påpeka att om han nu tycker att han inte fått utrymme i deras relation när det handlar om barnuppfostran så är det lika mycket hans "fel" som henne att de inte kommit överens.
En sak som är konstig är att hon litar inte på honom och har inget förtroende för honom...

Det jag blir arg på henne om är när hon gör honom ledsen.. för det vinner ingen på.
 
Ska påpeka att vi hade barnen i nya huset i helgen och det har gått jättebra :) imorse körde min kille dem till skolan och det tog 40 min men jag hade gjort två matlådor till dem med varsin macka, fruktbitar och varsin festis så de hade haft det riktigt mysigt i bilen ihop. Suttit o pratat.
Så barnen verkar inte ha tagit skada av resan :)
 
Ska påpeka att vi hade barnen i nya huset i helgen och det har gått jättebra :) imorse körde min kille dem till skolan och det tog 40 min men jag hade gjort två matlådor till dem med varsin macka, fruktbitar och varsin festis så de hade haft det riktigt mysigt i bilen ihop. Suttit o pratat.
Så barnen verkar inte ha tagit skada av resan :)
Men det är väl klart att de inte tar skada av en enda resa till skolan? Vad det handlar om är ju hur lång resväg till skolan påverkar dem på längre sikt. De förlorar sovtid på morgonen, fritid efter skolan, kanske får långt till skolkamrater osv.

Nu kommer det säkert folk här som säger att deras barn har tolv mil till skolan och det är toppen, men personligen tycker jag att sex mil låter rätt mycket.
 
Men det är väl klart att de inte tar skada av en enda resa till skolan? Vad det handlar om är ju hur lång resväg till skolan påverkar dem på längre sikt. De förlorar sovtid på morgonen, fritid efter skolan, kanske får långt till skolkamrater osv.

Nu kommer det säkert folk här som säger att deras barn har tolv mil till skolan och det är toppen, men personligen tycker jag att sex mil låter rätt mycket.

Ja så är det såklart..

Eftersom vi ska ha dem Onsdag-Måndag blir det hämta onsdag, hämta och lämna torsdag och fredag sen lämna måndag.
Hoppas att det kommer fungera för dem.

Det är så tråkigt bara att allt ändras hela tiden, hon ställer ultimatum pga vårt boende och säger att hon ska flytta. Då hittar vi ett helt underbart hus där ändå ganska snabbt eftersom det är stor bostadsbrist här.
Sen hinner hon ändra sig 3 gånger under den tiden om hon ska flytta eller ej.. ja svårt att göra rätt ibland. Får hoppas detta inte är katastrof.
Våra grannar har 2 killar i samma ålder de lekte med massor förra helgen de var här och den äldsta var lyrisk för han fick köra traktor!
 
Senast ändrad:
Nu har min kille panik över resorna för barnen..

Känns som allt bara blev skit igen. Vi skaffade ett stort hus för deras och vår skull men vi skulle väl väntat och haft kvar lägenheterna...
Nu har jag inga köpoäng kvar och han har en tjej som flyttar in i hans förra boende med
Går inte att ändra detta nu

Hur ska jag göra? Jag får panik av detta? Jag trodde han skulle vara glad och lycklig men hur jag än gör så går det ändå inte?
Jag har betalat mer i hyra än han för han haft mer utgifter, jag ahr även köpt nästan allt till huset, tvättmaskin, möbler mm

Jag vet inte hur jag ska göra
 
Vad säger barnen? Är dom nöjda?

Om din snubbe har problem så får han väl lösa dom. Vore jag dig hade jag inte lagt två strån i kors för att försöka lösa de problem som han anser sig ha. När han har en plan - fine, men fram tills dess får han hitta sina lösningar

Barnen är nöjda. Ena grabben vill ju bo här hela tiden.. han fick några extra dagar hos oss förra gången min kille skulle lämna men sen sa barnens mor ifrån och att "nu är det mamma-vecka"

Du har så rätt! Tack, jag måste lugna ner mig lite.
Han ville säkert bara ventilera sig men jag tar det ofta som att jag ska lösa det, så det blir bra.

Någonstans här har jag tappat mig själv o flänger runt som en dåre och bortprioriterar tid med mina vänner, ridning, tid med min familj mm.
 
Jag skulle inte bekymra mig för resorna alls. Vi har minst 30 minuter som vi åker varje dag till skolan när vi skjutsar. Vårt ena barn, när hon åkte skolskjuts så åkte hon buss i en timme varje dag, visst var det slitigt för henne tidvis, detta var ju då varje dag.

Så mitt råd är att njut av ert nya hus och gör det bästa av de tillfällen som barnen är hos er för det låter som att de har kul hos er och får all uppmärksamhet och lite till, som de behöver :).
 
Jag skulle inte bekymra mig för resorna alls. Vi har minst 30 minuter som vi åker varje dag till skolan när vi skjutsar. Vårt ena barn, när hon åkte skolskjuts så åkte hon buss i en timme varje dag, visst var det slitigt för henne tidvis, detta var ju då varje dag.

Så mitt råd är att njut av ert nya hus och gör det bästa av de tillfällen som barnen är hos er för det låter som att de har kul hos er och får all uppmärksamhet och lite till, som de behöver :).

Tack :heart
De kommer idag så jag ska baka rabarberpaj ikväll :D
 
Går det inte att skriva ena barnet hos er. Då blir det ju lite utjämnat så hon inte kan hota med att flytta titt som tätt?
 
När jag åkte skolbuss till skolan fick jag åka hemifrån mer än en timme innan vi började, trots att det bara var 1,5 mil dit, eftersom vi var först på rundan. Jag skulle inte bekymrat mig om restiderna, det är vanligt när man bor på landet :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 645
Senast: Inte_Ung
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 449
Senast: Queen
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 887
Senast: gullviva
·
Tjatter I dagsläget bor vi i ett mindre samhälle, tråkigt klimat (både kallt och osocialt) med väldigt dåligt utbud av det mesta. Vi vill...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 207
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp