Valet i USA

Jag tror att många feminister som gör nåt slags intersektionell analys av frågan som kan se hur Hamas och stöd för Hamas kan uppstå. För som du säger är Bibi och hans regering ungefär lika illa som islamister. Sedan har jag personligen inte sett några feminister hylla Hamas (jag har mest sett högerdebattörer argumentera för saken utan att kunna peka på något specifikt), utöver att det ibland förekommit deltagare i demos som är lite mer pro-Hamas.

Att vara pro-islamist (och det är vad Hamas är) står i sån motsatt till liberala, sekulära, feministiska åsikter att jag inte kan se hur någon som är liberal/vänster, sekulär och feminist någonsin kan stödja Hamas, implicit eller explicit.
 
Jag tror att många feminister som gör nåt slags intersektionell analys av frågan som kan se hur Hamas och stöd för Hamas kan uppstå. För som du säger är Bibi och hans regering ungefär lika illa som islamister. Sedan har jag personligen inte sett några feminister hylla Hamas (jag har mest sett högerdebattörer argumentera för saken utan att kunna peka på något specifikt), utöver att det ibland förekommit deltagare i demos som är lite mer pro-Hamas.

Jag som har bott i mellan ostern och sett vad grupper som Hamas star for hoppas innerligt att inga feminister nagonsin stoder Hamas eller liknande grupper.
 
Att vara pro-islamist (och det är vad Hamas är) står i sån motsatt till liberala, sekulära, feministiska åsikter att jag inte kan se hur någon som är liberal/vänster, sekulär och feminist någonsin kan stödja Hamas, implicit eller explicit.
Men har du sett någon feminist göra det uttryckligen?
 
Jag som har bott i mellan ostern och sett vad grupper som Hamas star for hoppas innerligt att inga feminister nagonsin stoder Hamas eller liknande grupper.
Jag menar inte så, jag menar att det är möjligt att ha en förståelse för hur saker och ting kunnat uppstå efter enormt förtryck. Jag har fortfarande inte sett någon feminist utrycka stöd för på det sättet. Däremot har jag sett många blanda ihop stöd för Palestina med stöd för Hamas...
 

Kamalas respons som ger ett bra finger tecken för var hon står ang Gaza-Israel. Netanyahu svettas antagligen över en Harris-Walz seger. Ffa pga det stöd hon antagligen kommer att ge hans politiska motståndare.
Jag sa ju att hon bättrade sig sen. Det är inte det jag hänvisade till först. Känns som att du helt missat min poäng. Hon har uttryckt sig ungefär som du citerar förut, med empati för civila men med fortsatt stöd för Israel - det är därför jag skrev att jag blev besviken under rallyt i Michigan. Uppenbarligen tyckte inte hennes rådgivare att det var en vinnande strategi heller, med tanke på att hon ändrade sig i Arizona.
 
Det var under Harris/Walz forsta dag da de hade tre rally's pa sama dag och inte hade sovit pa 24 timmar. Det kan ju helt enkelt vara sa att hon kande sig stalld och inte hade tid (och ork) att hitta ett battre svar.

Palestina ar tyvarr inte alls en viktig del av valjar basen. Det ar mycket fa som kan nagot om det och vet vad som pagar ... Dessutom funderar jag lite over det faktum att alla ropar pa USA ... och sedan nar de gor nagot skaller pa USA som antingen inte gjorde tillrackligt eller for mycket. Hur hjalper Europa Palestina och vad gor EU at problemet?

En arlig fraga, jag vet inte da jag inte har tid att folja det jag skulle vilja har i USA, sa det mesta utanfor vara granser har jag ingen aning om vad som hander. Jag forsoker checka Canada och Syd America och sedan har jag inte tid for nagot mer och politik faller normalt vid sidan da det tar sa mycket tid att hitta fram till saningen.
Problemet är väl snarare att USA motverkat ICCs åtal mot Bibi och Gallant (och i praktiken även Hamasledare - eller ja, det är ju bara en kvar som lever som skulle kunna åtalas), att USA beväpnar Israel på en nivå som inga andra länder väger upp till, det är ju liksom bara USA som kan få dem att tagga ned - som när Reagan gjorde det. Tillexempel UK har stoppat vapenförsäljning nu, och EU försöker trycka på för mer humanitär hjälp och många länder har börjat erkänna Palestina som stat (redan innan ICJs uttalande om att Israels ockupation är olaglig). Av Europeiska länder är det väl bara Tysklands inställning som kan jämföras med USA (även om Ungern och Tjeckien också motsatt sig åtal av ICC).
 
Det är intressant och talande att de ledare, som Orban, som stödjer Israel och Netanyahu hårdast är ofta uttalat antisemitiska. Tysklands inställning är inte förvånande ur ett historiskt perspektiv och även där höjs det nu alltmer starka röster att Tyskland måste sätta mer press på Israel.

Det är intressant att här i Sverige är de varmaste Israelanhängarna SD och andra på högerkanten. SD har ju flera gånger försökt närma sig Israel, toppar har åkt på besök till Israel och framställt sig som det mest Israelvänliga partiet i Sverige. Samtidigt som de är fulla neo-nazistiska antisemiter. Reform UK i England försvarar Israel samtidigt som många medlemmar är starkt antisemitiska.

Efter 7 oktober har Israel aldrig haft en starkare global position. Men efter deras oproportionerliga respons, där tiotusentals Palestinska civila, många barn och kvinnor, tvingats på flykt, dödats och lever under omänskliga förhållanden så har även traditionella Israel anhängare i EU och England börjat kritisera landet. Jag läser JPost, Haarez, Times of Israel för att få ett bredare perspektiv. Tom JPost som är en extremt konservativ tidning har börjat kritisera Netanyahu vilket är helt otroligt. Iofs läste jag senast idag en op-ed där JPost tar ställning mycket starkt för Trump och varnar att om Kamala vinner så är det en katastrof för judar i USA.
 
Trump har lite svårt att hantera läget just nu :cry:
1723411784891.png
 
Ja gud, diskvalificera presidentkandidater för att fejka en bild men absolut inte de som uppviglar till att storma kapitolium.
Jag antar att vi pratar om den orangea mannens fåniga påstående om att Harris fejkat en folkmassa. Jag är övertygad om att det är projicering eftersom han roar sig med att filma när han vinkar åt imaginära folkmassor där det verkar som om han stundtals klipper in just folkmassor.
Han är ju även helt besatt av folkmassors storlek som när han fritt citerat på presskonferensen förra veckan sa "no one has talked to bigger crowds than me". Ett annat exempel är de som kom och tittade när han svors in som president där alla såg att det var ytterst få medans han skröt med flest någonsin.
Just antalet åskådare verkar vara hans sätt att mäta framgång så att han ljuger om och attackerar Harris på den punkten är förutsägbart.
 
Går sådär för Vance! Normalt sett är ju det här bara normalt beteende på en fest, men om man numera är typen som är emot allt som är för uttalat gay, trans eller drag så vill man väl inte direkt att det ska komma ut gamla bilder med en blond peruk, smink och kvinnokläder (hans kampanj förnekar inte att bilden är autentisk)
1723481524622.png
 
Går sådär för Vance! Normalt sett är ju det här bara normalt beteende på en fest, men om man numera är typen som är emot allt som är för uttalat gay, trans eller drag så vill man väl inte direkt att det ska komma ut gamla bilder med en blond peruk, smink och kvinnokläder (hans kampanj förnekar inte att bilden är autentisk)
Visa bifogad fil 151235
Det där ser mer studentikost ut än någon form av genderrelaterat/drag så skulle bli mycket förvånad om någon som satt sin fot på ett universitet reagerar det minsta oavsett åsikt i den typen av frågor. Om det där är den "värsta" utklädnad man haft under sin studenttid så är det rätt tamt :o
 
Senast ändrad:
Det där ser mer studentikost ut än någon form av genderrelaterat/drag så skulle bli mycket förvånad om någon som satt sin fot på ett universitet reagerar det minsta oavsett åsikt i den typen av frågor. Om det där är den "värsta" utklädnad man haft under sin studenttid så är det rätt tamt :o
Ja, absolut jag håller med! Med republikanerna DEMONISERAR verkligen allt sånt i nuläget, så det är ju därför det ens är intressant att nämna.

Liksom, så fort någon gjort någon i MAGA-världen sur så börjas det opåkallat med en "transvestigation", även om det är deras egna. Kyle Rittenhouse, känd för att ha dödat två män och skadat en annan när de försökte ta hans vapen ifrån honom i samband med en protest mot polisvåld, har varit en riktig darling i MAGA-kretsar. Men när han under 12 timmar sa att han inte kommer rösta på Trump pga. att han är för dålig på att skydda vapenbärare, så började de hävda att Kyle egentligen är en kvinna.

Skärmbild (156).png
 
Här är "pressonferensen" från igår klippt för att plocka ut de värsta dumheterna om man inte orkade se eländet live. Ja det är lika plågsamt, dock under kortare tid, att se även detta.

Hans hjärna måste totalt ha smält ihop till en sladdrig boll utan intern kommunikation. Jisses så mycket dravel!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 080
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 438
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
244
Senast: Acto
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
14 866
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp