Valet i USA

Såg det. Alltid roande när Trump och MAGA plötsligt är Bidens största supportrar.

Såg du att Vance nu vill debattera Kamala eftersom hon är vicepresident och det är inte alls klart att hon blir Demokraternas presidentkandidat (enligt Vance). Hon skulle smula sönder honom om hon debatterade honom.
Det var det jag menade med att Vance börjat köra samma sak, haha. Grejen är ju som du säger att hon skulle köra över honom, Walz skulle kanske inte det - baserat på att han sagt till Harris team att han är en dålig debattör. Men jag tror inte att Vance är någon stjärna han heller...
 
1723294621149.png
 
Haha, det den här alliansen såg jag kanske inte riktigt komma: "Latter-day Saints For Harris-Walz" som inkluderar både demokrater och republikaner.
https://utahnewsdispatch.com/2024/08/07/latter-day-saints-democrats-and-republicans-support-harris/


LSD har manga anledningar att "byta sida" nu. Utah kanner av klimat forandringar mer an de flesta andra stater, De ar "landlocked" i ett omrade som till stor del bestar av oken och har valdigt lite naturligt vatten. Pa manga stallen dar det vaxt saker tidigare ar det nu riktig sandoken.

LSD forsoker spinna det mesta i sitt liv possitivt ... men det ar svart med republikanerna just nu. Harris/Waltz jobbar pa att siga in i tomrummet som blivit nar republikanerna dragit sig mot extremism och stalla sig i mitten for att bjuda in till by-partisanship och darmed bjuda in alla som inte ar nojda med riktningen republikanerna tagit.
 
LSD har manga anledningar att "byta sida" nu. Utah kanner av klimat forandringar mer an de flesta andra stater, De ar "landlocked" i ett omrade som till stor del bestar av oken och har valdigt lite naturligt vatten. Pa manga stallen dar det vaxt saker tidigare ar det nu riktig sandoken.

LSD forsoker spinna det mesta i sitt liv possitivt ... men det ar svart med republikanerna just nu. Harris/Waltz jobbar pa att siga in i tomrummet som blivit nar republikanerna dragit sig mot extremism och stalla sig i mitten for att bjuda in till by-partisanship och darmed bjuda in alla som inte ar nojda med riktningen republikanerna tagit.

Salt Lake håller på att torka upp delvis pga klimatförändringar och kan inte den räddas, adios muchacho till stora delar av Utahs industrier och försörjning.

https://www.npr.org/2024/04/13/1244...-about-ecological-collapse-at-great-salt-lake
 
Till och med jag sag skillnad pa hur stor "Salt Lake" was sist jag korde den vagen ... och jag har inte kort sa ofta att jag borde se det. Men det leder till att republikanska Utah bor ar mer medvetna om hur allvarlig klimat forandringen ar an manga andra och har mindre tendenser att stoppa huvudet i sanden (som litterally sprider sig mycket fort) och blunda for problemet.

Att LDS forsoker vara en possitiv religion och undviker negativism, de sprider possitiva "sayings" som andra sprider salt pa French Fries gor det ju annu svarare for dem att supporta det republikanska partiet numera eftersom partiet inte star for nagot som de tror pa.
 
En fin text om att George Floyds bror stöttar Walz och Harris, och berömmer Walz för hur han hanterade situationen. https://www.nbcnews.com/politics/20...s-walz-says-minnesota-governor-bui-rcna166023
"
To Philonise Floyd, Walz’s compassion and dedication to ensure accountability for his older brother’s murder — and for other police brutality victims in Minnesota — is one of the things that make him worthy of being the next vice president of the United States.


“He’s built for this,” Floyd, 43, said on Friday. “He’s built for this fight that he’s going to go through and I think he can do it.”
 
Måste säga att jag hunnit bli väldigt besviken på Harris. På ett rally i Michigan blev hon avbruten av pro-palestinska demonstranter, vilket liksom var givet - "uncommitted"-rörelsen som inte velat stödja Bidens hantering av Gaza, är absolut störst i just den delstaten. Hon hade förvisso ett möte med några utsända innan rallyt, vilket är mer än Biden gjort. Men det blir ändå förvånande när hennes reaktion blev "“You know what? If you want Donald Trump to win, then say that. Otherwise, I’m speaking” etc. vilket är väldigt mycket mer tondövt än vad många hoppats på. Centrister och f.d republikaner tyckte dock att hon var toppen... grejen är ju dock att det till och med kommer återfinnas delegater från uncommitted-rörelsen på demokraternas konvent, så det är en förhållandevis stor del av den demokratiska väljarbasen som bryr sig väldigt mycket om den här frågan och som förtjänar mer än ett ignorant svar.

Ari Velshi skriver bra om det här, och om varför väljare demonstrerar på Harris rallys snarare än Trumps - och det är för att de i henne ser en ledare som är empatisk och förmögen att både lyssna och se nyanser i svåra frågor. Velshi jämför med när Dreamers demonstrerade när Obama pratade, inte när Romney gjorde det - och de lyckades ju faktiskt få honom att flytta vissa positioner... https://www.msnbc.com/top-stories/latest/harris-gaza-israel-protests-obama-dreamers-rcna166006

Sedan eventet i Michigan så har Harris hunnit bli avbruten igen, denna gången lite otippat i Arizona (trodde inte att det var någon större rörelse där) och den gången svarade hon mycket mer nyanserat och värdigt. Det är nog få som förväntar sig någon större förändring i policy egentligen, men nyanserna spelar stor roll.
 
Måste säga att jag hunnit bli väldigt besviken på Harris. På ett rally i Michigan blev hon avbruten av pro-palestinska demonstranter, vilket liksom var givet - "uncommitted"-rörelsen som inte velat stödja Bidens hantering av Gaza, är absolut störst i just den delstaten. Hon hade förvisso ett möte med några utsända innan rallyt, vilket är mer än Biden gjort. Men det blir ändå förvånande när hennes reaktion blev "“You know what? If you want Donald Trump to win, then say that. Otherwise, I’m speaking” etc. vilket är väldigt mycket mer tondövt än vad många hoppats på. Centrister och f.d republikaner tyckte dock att hon var toppen... grejen är ju dock att det till och med kommer återfinnas delegater från uncommitted-rörelsen på demokraternas konvent, så det är en förhållandevis stor del av den demokratiska väljarbasen som bryr sig väldigt mycket om den här frågan och som förtjänar mer än ett ignorant svar.

Ari Velshi skriver bra om det här, och om varför väljare demonstrerar på Harris rallys snarare än Trumps - och det är för att de i henne ser en ledare som är empatisk och förmögen att både lyssna och se nyanser i svåra frågor. Velshi jämför med när Dreamers demonstrerade när Obama pratade, inte när Romney gjorde det - och de lyckades ju faktiskt få honom att flytta vissa positioner... https://www.msnbc.com/top-stories/latest/harris-gaza-israel-protests-obama-dreamers-rcna166006

Sedan eventet i Michigan så har Harris hunnit bli avbruten igen, denna gången lite otippat i Arizona (trodde inte att det var någon större rörelse där) och den gången svarade hon mycket mer nyanserat och värdigt. Det är nog få som förväntar sig någon större förändring i policy egentligen, men nyanserna spelar stor roll.

Rent realistiskt så är det en promille av USA:s befolkning som bryr sig om Gaza-Israel och av dem så är en minoritet, ffa på Trumps sida, av åsikten att Gaza ska jämnas med marken och alla Palestinier sättas i läger i Negevöknen. Även om pro-Palestinier inte ska underskattas ska de inte heller överskattas. Lägg därtill att majoriteten är yngre, vit, medelklass särskilt universitetsstudenter som betraktas som världsfrånvända och priviligierade av många Amerikaner.

Inte för att försvara Kamala, men hon har rätt. Om de vägrar rösta på Harris-Welz och Trump därmed vinner så kommer Gaza att vara ett minne blott.
 
Rent realistiskt så är det en promille av USA:s befolkning som bryr sig om Gaza-Israel och av dem så är en minoritet, ffa på Trumps sida, av åsikten att Gaza ska jämnas med marken och alla Palestinier sättas i läger i Negevöknen. Även om pro-Palestinier inte ska underskattas ska de inte heller överskattas. Lägg därtill att majoriteten är yngre, vit, medelklass särskilt universitetsstudenter som betraktas som världsfrånvända och priviligierade av många Amerikaner.

Inte för att försvara Kamala, men hon har rätt. Om de vägrar rösta på Harris-Welz och Trump därmed vinner så kommer Gaza att vara ett minne blott.
Hon har faktiskt gett prov på en mer nyanserad bild än du beskriver andra gånger. Tycker att det är illa att ta människor som kanske är direkt påverkade av konflikten för givet på det där sättet. Läste du Velshis text? Tycker du samma sak om Dreamers-demonstranterna som valde att göra sin röst hörd där den kunde spela roll - och som faktiskt lyckades påverka? Eller borde de bara fått höra att Romney är värre?

Lägger till att den yngre generationen bryr sig mer om det här, även de som är vita och medelklass.
 
Hon har faktiskt gett prov på en mer nyanserad bild än du beskriver andra gånger. Tycker att det är illa att ta människor som kanske är direkt påverkade av konflikten för givet på det där sättet. Läste du Velshis text? Tycker du samma sak om Dreamers-demonstranterna som valde att göra sin röst hörd där den kunde spela roll - och som faktiskt lyckades påverka? Eller borde de bara fått höra att Romney är värre?

Lägger till att den yngre generationen bryr sig mer om det här, även de som är vita och medelklass.

Jag tycker inte att du kan dra en direkt parallell med Dreamers eftersom det inte alls var en lika polariserande sakfråga. Gaza-Israel är, tyvärr, kontroversiellt pga uttalad antisemitism bland vissa av demonstranterna och aktivisterna. Klass, rasism, identitet är mycket mer komplexa än vid Dreamers. Särskilt mtp att hon valde Walz framför Shapiro gjorde ju att vissa både bland republikaner och demokrater anklagade henne för antisemitism. Naturligtvis absurt mtp att hennes man är judisk, liksom majoritetsledaren i Senaten, demokraten Chuck Schumer mfl. Men, just nu för att skapa konsensus, måste hon inte ge intryck av att ge efter för pro-palestinska demonstranter, särskilt då vita medelklass ungdomar. Och nej, opinionsundersökningar visar att Gaza-Israel inte är en viktig valfråga förutom hos en mycket liten minoritet.

Personligen tror jag att Biden eftersom han inte har något att förlora kommer att sätta mer och mer press på Bibi och hans kumpaner innan mandatperiodens slut. Netanyahu har ju också mycket tydligt valt sida för Trump och det kommer inte att glömmas bort av varken Biden eller Harris.
 
Jag tycker inte att du kan dra en direkt parallell med Dreamers eftersom det inte alls var en lika polariserande sakfråga. Gaza-Israel är, tyvärr, kontroversiellt pga uttalad antisemitism bland vissa av demonstranterna och aktivisterna. Klass, rasism, identitet är mycket mer komplexa än vid Dreamers. Särskilt mtp att hon valde Walz framför Shapiro gjorde ju att vissa både bland republikaner och demokrater anklagade henne för antisemitism. Naturligtvis absurt mtp att hennes man är judisk, liksom majoritetsledaren i Senaten, demokraten Chuck Schumer mfl. Men, just nu för att skapa konsensus, måste hon inte ge intryck av att ge efter för pro-palestinska demonstranter, särskilt då vita medelklass ungdomar. Och nej, opinionsundersökningar visar att Gaza-Israel inte är en viktig valfråga förutom hos en mycket liten minoritet.

Personligen tror jag att Biden eftersom han inte har något att förlora kommer att sätta mer och mer press på Bibi och hans kumpaner innan mandatperiodens slut. Netanyahu har ju också mycket tydligt valt sida för Trump och det kommer inte att glömmas bort av varken Biden eller Harris.
Jag vet Dreamers inte var en lika polariserande fråga. Poängen här är snarare att bemöta det ovärdiga argumentet att Trump skulle vara värre och därför borde de som brinner för frågan gilla läget. Harris bemötte ju demonstranterna mycket bättre i Arizona igår dessutom, och hon har de facto haft en lite annan retorik - uppenbarligen inte annan policy (det förväntar sig nog få, som jag skrev innan). Och nu ser ju opinionen bättre ut för Harris, men det är fortfarande jämnt - och fortsätter det så kan en delstat som Michigan spela roll, och där är det procentuellt många fler än i resten av landet som det här är make it or brake it fråga för.

Jag hoppas det, men samtidigt så tror jag inte att Biden hanterat frågan som han gjort för att han haft något att förlora på att göra annorlunda. Det här är ju helt i linje med hans ideologiska övertygelse, med tillhörande blinda fläckar.
 
Det är inte Trump som är president och det som nu sker i Gaza är med Biden-administrationens och Kamala Harris stöd, det är så fruktansvärt det som sker där det är så många döda och svårt skadade och det bara fortsätter och fortsätter.
 
Katastrofen i Gaza kommer fortsätta tills Netanyahu tvingas avgå och de högerextremistiska partier han stöds av inte längre har något inflytande. Dock vad har överraskat mig är det förvånande stödet av Hamas bland många pro-Palestinska demonstranter och anhängare. Hamas är inte bara terrorister utan ffa islamister som predikar sharia och kvinnoförtryck. Jag har därför svårt att förstå tex feministers stöd av dem.

Jag är pro-Palestinas civilbefolkning. Jag är i ännu högre grad anti-Hamas. Jag är pro-Israel i den mån att jag anser att de har existensberättigande. Jag är mot de Israeliska settlers som, med Netanyahus goda minne, stjäl och illegalt ockuperar land på ffa Västbanken. Jag är fruktansvärt mot Netanyahu och hans galna högerextremistiska ortodoxa allierade. De, från ett feministiskt perspektiv, är nästan lika illa som islamisterna.
 
Katastrofen i Gaza kommer fortsätta tills Netanyahu tvingas avgå och de högerextremistiska partier han stöds av inte längre har något inflytande. Dock vad har överraskat mig är det förvånande stödet av Hamas bland många pro-Palestinska demonstranter och anhängare. Hamas är inte bara terrorister utan ffa islamister som predikar sharia och kvinnoförtryck. Jag har därför svårt att förstå tex feministers stöd av dem.

Jag är pro-Palestinas civilbefolkning. Jag är i ännu högre grad anti-Hamas. Jag är pro-Israel i den mån att jag anser att de har existensberättigande. Jag är mot de Israeliska settlers som, med Netanyahus goda minne, stjäl och illegalt ockuperar land på ffa Västbanken. Jag är fruktansvärt mot Netanyahu och hans galna högerextremistiska ortodoxa allierade. De, från ett feministiskt perspektiv, är nästan lika illa som islamisterna.
Jag tror att många feminister som gör nåt slags intersektionell analys av frågan som kan se hur Hamas och stöd för Hamas kan uppstå. För som du säger är Bibi och hans regering ungefär lika illa som islamister. Sedan har jag personligen inte sett några feminister hylla Hamas (jag har mest sett högerdebattörer argumentera för saken utan att kunna peka på något specifikt), utöver att det ibland förekommit deltagare i demos som är lite mer pro-Hamas.
 
<snip> Måste säga att jag hunnit bli väldigt besviken på Harris. På ett rally i Michigan blev hon avbruten av pro-palestinska demonstranter, vilket liksom var givet - "uncommitted"-rörelsen som inte velat stödja Bidens hantering av Gaza, är absolut störst i just den delstaten. Hon hade förvisso ett möte med några utsända innan rallyt, vilket är mer än Biden gjort. Men det blir ändå förvånande när hennes reaktion blev "“You know what? If you want Donald Trump to win, then say that. Otherwise, I’m speaking” etc. vilket är väldigt mycket mer tondövt än vad många hoppats på. Centrister och f.d republikaner tyckte dock att hon var toppen... grejen är ju dock att det till och med kommer återfinnas delegater från uncommitted-rörelsen på demokraternas konvent, så det är en förhållandevis stor del av den demokratiska väljarbasen som bryr sig väldigt mycket om den här frågan och som förtjänar mer än ett ignorant svar.
<snip>

Det var under Harris/Walz forsta dag da de hade tre rally's pa sama dag och inte hade sovit pa 24 timmar. Det kan ju helt enkelt vara sa att hon kande sig stalld och inte hade tid (och ork) att hitta ett battre svar.

Palestina ar tyvarr inte alls en viktig del av valjar basen. Det ar mycket fa som kan nagot om det och vet vad som pagar ... Dessutom funderar jag lite over det faktum att alla ropar pa USA ... och sedan nar de gor nagot skaller pa USA som antingen inte gjorde tillrackligt eller for mycket. Hur hjalper Europa Palestina och vad gor EU at problemet?

En arlig fraga, jag vet inte da jag inte har tid att folja det jag skulle vilja har i USA, sa det mesta utanfor vara granser har jag ingen aning om vad som hander. Jag forsoker checka Canada och Syd America och sedan har jag inte tid for nagot mer och politik faller normalt vid sidan da det tar sa mycket tid att hitta fram till saningen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
2 3
Svar
47
· Visningar
2 080
Senast: tanten
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
3 438
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
244
Senast: Acto
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
14 866
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp