Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten
Ja, det är en sak. Att stå upp för det man tror på. Men de som oftast ropar högst på "vad alla andra bör göra" är oftast de som själva har svårt att säga "jag tycker, och det står jag för".
Jag tycker inte det är ett föredöme för ungdomen att göra ner andra för att de står fast vid sina vänner. Det finns mycket jag inte vet, och jag väljer i det här fallet att inte uttala mig om andras val och beslut eftersom jag inte vet på vilka grunder de fattas.
Allt jag gör ger en bild av den jag är. Så är det också för andra. Väljer man att omge sig med vissa människor är det lätt att man blir stämplad utifrån umgänget. Rätt eller fel? Sanning. Och det drabbar även dömdas vänner. Det är ett beslut de själva får fatta och stå för.
Själv väljer jag att bara tala för mig själv, vad jag tycker och tänker och varför. Vad andra gör för val utgår jag från att de har koll på.
Det bästa är att koncentrera sig på den som gjort något misshagligt, och inte lägga för mycket tid och energi på dennes vänner och bekanta, som är oskydliga till samma (i det här fallet) brott.
Ja, jag har då inget problem med att stå för vad jag tycker och berätta varför. Inte ett dugg!
Jag har stolthet och skulle inte nedlåta mig till att inte ta ställning, eller att inte låtsas om när det gäller djur eller barn som far illa!
Tycker det är mycket som kan vara riktigt illa utan att för den skull vara olagligt, så lagen är inte en övre gräns tycker jag, moralen slår till före.
Jag kanske har för höga förhoppningar på hur världen skulle kunna se ut. Och så har jag också blivit besviken SÅ många gånger i sporten.
Hur många gånger har man inte sett att istället för att ta avstånd från den där ryttaren som alltid rider väldigt brutalt och som alla himlar med ögonen om på läktaren så ser man denne rida än den ena än den andres häst. Särskilt om den brutale är en man. När det finns så himla många duktiga ryttare att välja på.
Eller elitryttarinnan som sprutade leder 2 dagar före tävling systematiskt på sina hästar. Ja hon livnär sig också inom sporten... köper/säljer och tävlar hästar. Vem vill ha med henne att göra? Uppenbarligen några.
Eller den djurplågeridömda veterinären som nu har sålt sveriges dyraste häst på auktion, som hon äger ihop med dignitärer inom sporten. Trevligt att de kunde samarbeta.
Samtidigt finns det så många andra som inte kan livnära sig på hästeriet och får ge upp, men dessa rötägg de kan hålla på.
Tack vare vem egentligen?