Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Och det är därför vi vuxna kan hjälpa till och visa den fula gubben när man nu har honom mitt framför näsan!

Och vad tror du unga o barn lär sig av det?, att de, förövare, ser ut som just så som den man pekar på?:eek:, hur ska de då lära sig om de som inte ser ut som den du pekar ut ??
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Vänta nu lite här. Du anser alltså att min sambo/fästman betett sig osmakligt och omoraliskt? Vi blev tillsammans när jag var 23 år gammal och han 30 år gammal.
Anser du då att jag som 23-åring var en "småtjej"?

Småtjej och småtjej, men jag anser inte att man är vuxen som 23-åring.

Sedan är ju alla olika mogna förstås.

Jag tycker myndighetsåldern är satt för lågt. 25 år vore mer lagom.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Och vad tror du unga o barn lär sig av det?, att de, förövare, ser ut som just så som den man pekar på?:eek:, hur ska de då lära sig om de som inte ser ut som den du pekar ut ??

Och hur blir det med dom "fula" kvinnorna?
Titta på alla domar i USA och i England som utnyttjat pojkar.
Det går inte att se på någon om han/hon är en sexbrottsling.

Man skulle förstås kunna minska problemet genom att förbjuda män att jobba inom barnomsorg samt andra yrken som involverar barn. Det eftersom män oftare än kvinnor är sexualförbrytare.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Men ofta följer ju ett förbud med domen när det gäller pedofiler, för verksamheter som te x barnomsorg kan alltså få reda på detta om de tar ett utdrag i belastningsregistret. Men slarvar man med det så kommer det självklart aldrig fram.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Men vad menar du? Ska dömda sexbrottslingar inte få vistas på offentlig plats?

Självklart ska han det!
Men är det skillnad på att kunna vistas på en tävlingsplats och att känna sig som en i gänget?
Den här personen har verksamhet i sporten, tävlar och tränar bland ungdomar. Tjänar sina pengar på att träna och tävla och sälja sporthästar och är kompis med halva svenska ryttareliten på FB.
Är det bra?
Vad signalerar detta?
Sitta inne för våldtäkt på barn som han nystat till sig i stallet, och sen komma tillbaka till gemenskapen som om inget har hänt.
Hoppas hans offer känner sig lika bekväma och kan satsa vidare inom ridsporten.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Jag tycker det är helt fel att fördöma vänner och bekanta. Den som ska fördömas är brottslingen, om någon ska utstå fördömelse.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Och vad tror du unga o barn lär sig av det?, att de, förövare, ser ut som just så som den man pekar på?:eek:, hur ska de då lära sig om de som inte ser ut som den du pekar ut ??

Nu menar jag inte att åka hem till personen och bokstavligt peka på honom... Jag menar att man tar ställning så som att inte ha med honom i sin klubb om man har ungdomsverksamhet, att inte sätta hästar i träning där, inte stalla upp där, att inte boka honom för träningar osv osv.
Att poängtera att han är inte ok, han är persona non grata i ridsporten.
Sen om han envisas att hålla på ändå så kan man inte hindra honom, men man behöver inte smila upp sig och vara kompis. Genom att göra så sopar man under mattan.
Att våga ta ställning mot en sån här person tror jag lär unga att man kan inte komma undan med vad som helst, vissa saker är oförlåtliga.
Att det finns moral som är viktig.
Att man visar offren respekt.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Jag tycker det är helt fel att fördöma vänner och bekanta. Den som ska fördömas är brottslingen, om någon ska utstå fördömelse.

Ok så du tycker det är ok att jättemånga tunga namn inom ridsporten vet vem han är med sitt nya namn och addar honom på FB där vem som helst kan gå in och se att de är vänner?
De ligger inte kvar sedan gammalt utan han har ju skapat en ny profil med sitt nya namn.

Malin var tex tvungen att sluta röka offentligt när HM skulle sponsra henne för de ville inte bli förknippade med det....
Det är lite det här med föredöme och sånt.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Var och en får stå för sina handlingar, så länge de är lagliga. Vem är jag att berätta för folk vilka de bör ha i bekantskapskretsen?!

Att jämföra detaljer i en affärsmässig uppgörelse, avtal och vilka man som privatperson väljer att umgås med haltar. Rejält.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Ja det tycker du, och jag tycker att det är ren jävla omoral och flathet.
Vi är helt olika och det är ingen nyhet.

Om andra hade tagit tydligare ställning kanske färre hade råkat illa ut då tillfällena kanske hade minskat, och signalerna till andra kanske hade fått några fler att tänka sig för.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

JAG tar ställning. Men jag skulle inte drömma om att kräva och fördöma andra som väljer annorlunda - så länge det är inom lagens råmärke.

De jag haft som förebilder genom livet är inte de som bildar mobbar och försöker övertyga andra. Det är de som är ledare och helt enkelt GÖR och inte talar så mycket om det. De svarar om man frågar, har vettig bakgrund till sitt handlande, är tydliga i sina budskap. Det är en ledaregenskap som gör att fler följer.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Jag bildar inga mobbar, hur kan du tolka mig så???

Blanda inte ihop mig med dem som ropar kastrering osv tack.

Jag försöker inte övertyga andra heller, jag förklarar bara hur jag själv tycker om detta.
Jag tycker att de som är kompis med den här mannen gör bort sig, jag blir besviken och tappar respekten för dem.
Är det ok om jag uttrycker hur jag tänker på ett forum?

Jag blir även besviken på att övervägande kvinnor på detta forum direkt sätter sig och ursäktar honom med olika förklaringar på hur flickor/unga kvinnor beter sig.
Det är 2011 och en man ska ta ansvar för sina drifter. Oavsett omständigheter.
Det finns inga ursäkter till att utnyttja sin ställning och det är otäckt att han är på samma arena igen.

Så som du säger att dina förebilder har gjort, så tycker jag vi alla ska göra.
Att handla och att stå för saker.

Att handla i den här frågan har jag gett flera exempel på, inget av de exemplen är att jaga honom eller ge sig på honom.
De handlar om att inte gagna honom och att hans offer har mer i ridsporten att göra än vad han har men frågan är om de orkar vara där. Hjälper vi dem genom att stötta förövaren och ge honom plats?
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Ja, det är en sak. Att stå upp för det man tror på. Men de som oftast ropar högst på "vad alla andra bör göra" är oftast de som själva har svårt att säga "jag tycker, och det står jag för".

Jag tycker inte det är ett föredöme för ungdomen att göra ner andra för att de står fast vid sina vänner. Det finns mycket jag inte vet, och jag väljer i det här fallet att inte uttala mig om andras val och beslut eftersom jag inte vet på vilka grunder de fattas.

Allt jag gör ger en bild av den jag är. Så är det också för andra. Väljer man att omge sig med vissa människor är det lätt att man blir stämplad utifrån umgänget. Rätt eller fel? Sanning. Och det drabbar även dömdas vänner. Det är ett beslut de själva får fatta och stå för.

Själv väljer jag att bara tala för mig själv, vad jag tycker och tänker och varför. Vad andra gör för val utgår jag från att de har koll på.

Det bästa är att koncentrera sig på den som gjort något misshagligt, och inte lägga för mycket tid och energi på dennes vänner och bekanta, som är oskydliga till samma (i det här fallet) brott.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Ja, det är en sak. Att stå upp för det man tror på. Men de som oftast ropar högst på "vad alla andra bör göra" är oftast de som själva har svårt att säga "jag tycker, och det står jag för".

Jag tycker inte det är ett föredöme för ungdomen att göra ner andra för att de står fast vid sina vänner. Det finns mycket jag inte vet, och jag väljer i det här fallet att inte uttala mig om andras val och beslut eftersom jag inte vet på vilka grunder de fattas.

Allt jag gör ger en bild av den jag är. Så är det också för andra. Väljer man att omge sig med vissa människor är det lätt att man blir stämplad utifrån umgänget. Rätt eller fel? Sanning. Och det drabbar även dömdas vänner. Det är ett beslut de själva får fatta och stå för.

Själv väljer jag att bara tala för mig själv, vad jag tycker och tänker och varför. Vad andra gör för val utgår jag från att de har koll på.

Det bästa är att koncentrera sig på den som gjort något misshagligt, och inte lägga för mycket tid och energi på dennes vänner och bekanta, som är oskydliga till samma (i det här fallet) brott.

Ja, jag har då inget problem med att stå för vad jag tycker och berätta varför. Inte ett dugg!
Jag har stolthet och skulle inte nedlåta mig till att inte ta ställning, eller att inte låtsas om när det gäller djur eller barn som far illa!
Tycker det är mycket som kan vara riktigt illa utan att för den skull vara olagligt, så lagen är inte en övre gräns tycker jag, moralen slår till före.
Jag kanske har för höga förhoppningar på hur världen skulle kunna se ut. Och så har jag också blivit besviken SÅ många gånger i sporten.

Hur många gånger har man inte sett att istället för att ta avstånd från den där ryttaren som alltid rider väldigt brutalt och som alla himlar med ögonen om på läktaren så ser man denne rida än den ena än den andres häst. Särskilt om den brutale är en man. När det finns så himla många duktiga ryttare att välja på.

Eller elitryttarinnan som sprutade leder 2 dagar före tävling systematiskt på sina hästar. Ja hon livnär sig också inom sporten... köper/säljer och tävlar hästar. Vem vill ha med henne att göra? Uppenbarligen några.

Eller den djurplågeridömda veterinären som nu har sålt sveriges dyraste häst på auktion, som hon äger ihop med dignitärer inom sporten. Trevligt att de kunde samarbeta.

Samtidigt finns det så många andra som inte kan livnära sig på hästeriet och får ge upp, men dessa rötägg de kan hålla på.

Tack vare vem egentligen?
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Och vad tror du unga o barn lär sig av det?, att de, förövare, ser ut som just så som den man pekar på?:eek:, hur ska de då lära sig om de som inte ser ut som den du pekar ut ??

Det viktigaste är ju att få fram att förövarna inte har något speciellt utseende utan att det kan vara vem som helst och tom folk i bekantskapskretsen (vilket är det vanligaste). Det är också viktigt att barn får veta att dom tas på allvar så att dom vågar tala om när något skumt har hänt.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Jag blir även besviken på att övervägande kvinnor på detta forum direkt sätter sig och ursäktar honom med olika förklaringar på hur flickor/unga kvinnor beter sig.
Det är 2011 och en man ska ta ansvar för sina drifter. Oavsett omständigheter.
Det finns inga ursäkter till att utnyttja sin ställning och det är otäckt att han är på samma arena igen.

Exakt och detta beteende stärker inte direkt modet för den unga flickan att träda fram med sin berättelse. Det är svårt att vara väldigt ung och ställa sig rakryggad när omgivningen bara gullar med förövaren. Det värsta är att det fortsätter att gullas även när brottet är känt.. ja ridsporten i ett nötskal :grin:

Fy fan.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Det viktigaste är ju att få fram att förövarna inte har något speciellt utseende utan att det kan vara vem som helst och tom folk i bekantskapskretsen (vilket är det vanligaste). Det är också viktigt att barn får veta att dom tas på allvar så att dom vågar tala om när något skumt har hänt.

Jo men det är nog det de flesta förordar också, men då hjälper det knappast att sticka en bild i ansiktet på barnet/ungdomen det är inte så lärorikt. Utan man måste lära dem att det finns vuxna som faktiskt gör fel, och att det då är helt ok att säga nej eller gå därifrån trots att det handlar om en vuxen person, kanske man någon man känner väl också.
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

men det är väl INGEN här som på ngt sätt gullat med killen!?
Eller försvarat hans handlingar!!!

Däremot så måste man ju få diskutera händelsen ur olika perspektiv utan att det blir hetsjakt
 
Sv: Våldtäktsdömd tränare tillbaka i ridsporten

Jag tror man måste göra skillnad på äpplen och päron, alla har väl såvitt jag vet och kan se varit överens om att det är ett ärkesvin som någon uttryckte det.

Men att i nästa skede fördöma ev vänner, bekanta eller vad det nu kan vara är fel. Ingen, absolut ingen har rätt att döma eller tala om för vuxna myndiga människor vem de ska umgås eller vara vänner med. Det här är något som var och en själv måste få bestämma, att man umgås eller känner en person innebär inte per automatik att man delar samma uppfattning som personen blev dömd för.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok M från hemtjänsten beordrade mig att stanna inne idag, snömodd så att jag och andra funktionsnedsatta som inte har rätt att vistas...
Svar
6
· Visningar
673
Senast: IngelaH
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 970
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 613
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp