Väldigt orolig

Sv: Väldigt orolig

Beklagar verkligen :(. Fy så hemskt tråkigt!

Bry dig inte om vad andra skriver på FB. Det är helt fel forum att ifrågasätta på anser jag, lite finkänsla får man ha. Jag blev ifrågasatt när jag tog bort min förra hund. Han var ung, ingen som hade träffat honom ifrågasatte mitt beslut. Tviveln kom från dom som bara sett honom på bild i princip. Det var tufft, men rätt. Stå på dig, du vet och känner bäst!

+ er andra.
Tack för stöd.

Nu har det gått en vecka till o han är inte bättre. Tabletterna gör att han inte verkar ha så ont men han är väldigt trött.
Jag lider av att se honom såhär. Hoppas hela tiden, går han inte lite bättre nu, jo men det gör han väl? O så börjar han hoppa på tre ben igen, sätter sig o benet bara glider undan. Det är hemskt o jag har så ont i hjärtat.

Vi ska ringa veterinären igen o höra, jag orkar snart inte vänta längre :(

Jag lider så med dig! Det måste vara en plåga att bara vänta. Korsbandsskadan blir ju inte bättre av sig själv, så det är förståeligt att han hoppar på tre ben och inte har någon styrsel i det skadade knät.

Jag tycker att du gör rätt som kontaktar veterinären igen och inte nöjer dig med att avvakta. Veterinären måste ju ha någon idé om huruvida det ens (ur Figges perspektiv) är värt att operera korsbandet med tanke på HD-statusen.

Bägge veterinärerna på djursjukhuset avråder från operation pga av höfterna.
Vi skulle ju gärna vilja få SKK bedömning oxå, om de gör en annan bedömning med bättre status kanske det kan vara värt att vända sig till ett annat djursjukhus o råda med deras veterinärer.
Man vill ju så gärna att det ska gå, men samtidigt är ju halt även från höften redan nu :(

Tyvärr kan det ju ta ett bra tag innan man får svar från SKK. Eller kan veterinären skynda på det på något sätt? I detta fallet handlar det ju om en skadad hund och inte en som bara ska ha svar på statusen. Det borde kunna få gå före?

Om du tänker så, så tycker jag inte du ska vänta på skk utan direkt fråga eller be din vet fråga någon av de ortopeder som opererar korsband vid de största djursjukhusen om en åsikt.
Skks avläsare bedömer säkert bokstavsgraden mest korrekt men det är inte det viktigaste. En bedömning av hundens kliniska tillstånd i kombination med bedömning av bilderna av någon med lång erfarenhet av att operera korsband är nog säkraste sättet att få en rättvis bedömning. Om graden sedan bedöms vara d eller e är mindre viktigt.

Fy vilken otur, all sympati till dig.

Den veterinär vi varit hos är ortoped o gör den typen av operationer, han har jobbat länge o har stor erfarenhet.
Hans bedömning är att inte operera, inom ett år kommer vi behöva operarera det högra knät o dels kommer inte det vänstra nyopererade hålla för den belastningen, dels är det för stor påfrestning för höfterna som han redan nu har ont av.

Hans förhoppning var att artrosen på vänsterkna ska växa snabbt o stabilisera upp knät. Han har ett kraftig glapp i knälden vilket gör det ännu mer komplicerat att operarera o få det att hålla.

När jag läser detta ser jag ju hur hopplöst det ser ut :(

Jag lider med er, och vet hur det är då vår hund hade liknande höfter. Hennes kulor låg inte i skålarna, och skk bedömde det som E. Vår veterinär gav oss inga alternativ vilket hjälpte oss mycket, vi förstod att varje dag som gick skulle innebära lidande för henne. Jag hoppas att ni antingen får svar från Skk snart, eller finner ro i ett beslut ändå. Det låter som att er hund har en obotlig defekt som medför smärta, och kanske är då det bästa att låta den somna in.

Ja o nu känner jag mig mer o mer som en idiot när jag läser vad ni skriver o vad jag själv skriver.
Sen då? Ska vi fortsätta med full smärtlindring i all evighet? Han kommer aldrig få springa fritt, aldrig få leka.
Vad gör jag med min hund egentligen, vad håller jag på med? Jag vet ju att veterinären gjorde detta för att vi skulle inse det själva.
:cry:

Ja o nu känner jag mig mer o mer som en idiot när jag läser vad ni skriver o vad jag själv skriver.

Du ska inte känna dig som en idiot. :( Ett så chockartat besked är svårt att ta in och man vill ju känna att man har gjort vad man kan för hunden.

Tvivla aldrig på att du kommer att göra det bästa för din hund. Om veterinären kommer med alternativ så är det klart man lyssnar. Om något alternativ låter bättre än något annat så går man på det.

Du vill göra det bästa och du tar rätt beslut. Lita på dig själv och din känsla.

Återigen, beklagar verkligen... det skär i hjärtat att läsa vad du skriver och jag lider med er :(

Jag vet faktiskt inte, jag borde ju ha frågat det men jag tänkte inte så långt då.

Fast hur tänker de då? Hunden måste ju ha hela korsband och på en så stor och tung hund så läker det inte av sig själv.

Precis, är korsbanden av så måste knäet opereras. Det blir inte bra av sig själv.

Bison, vill du vänta in något så tycker jag du ska hämta in en andra åsikt från en annan erfaren ortoped. Jag kan inte se vad skk bedömningen kan ändra?

Jag tycker dessutom skk brukar vara snabba, kan du prova att se om du kommer åt resultatet själv via skk hunddata?

Och du ska inte alls känna dig som en idiot! Jag tycker du verkar vara en riktigt bra matte!!!!

Sen då? Ska vi fortsätta med full smärtlindring i all evighet? Han kommer aldrig få springa fritt, aldrig få leka.
Vad gör jag med min hund egentligen, vad håller jag på med? Jag vet ju att veterinären gjorde detta för att vi skulle inse det själva.
:cry:

Klart ni ska avvakta lite, vila i detta. Det kom så plötsligt och en andra åsikt är ju aldrig fel.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
4 266
Senast: Takire
·
Katthälsa Varning för smärre roman! Hello everybody! I januari adopterade jag en gammal tant-katt, på nu nätta 14 år :D En katt som hastigt och...
Svar
12
· Visningar
7 326
Senast: Mumfie
·
Hundhälsa Min CC-tik född feb 2012 är opererad för korsbandskada. En rejäl smäll som slet av korsbandet till 75%. Opererades TPLO på Blå stjärnan...
Svar
8
· Visningar
2 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka