"Våld" ok?

Beckie

Trådstartare
Hej!
Undrar lite vad ni NH-utövare tycker om att använda våld på häst när den inte "lyder"? Jag menar, vildhästar sparkar ju till rejält om hästen inte lyssnar, men är det ok som människa att göra det?
Det finns ju tex övningar, främst från Parelli (om jag inte har helt fel, kan inte de andra filosofierna så bra ^^) där rytmiska signaler övergår till tryck och sedan "smärta" eller hur man ska kalla det :P!
Vill gärna höra lite åsikter och motiveringar :P!
 
Sv: "Våld" ok?

Våld skulle jag inte vilja säga ja till. Men om en häst skulle bli så livärdd och totalblockad att den riskerade att ta död på mig för att den slog vilt så kanske man hade fått slå sig undan.
Men annars vill jag nog påstå att inget löses med våld.
 
Sv: "Våld" ok?

Fast det är ju väldigt sällan hästarna i hagen/vildhästar verkligen träffar när de sparkar eller biter. De hotar ju bara...
 
Sv: "Våld" ok?

En liknande diskution har redan förts här.. Kolla tråden NH- djurplågeri eller ej?? Tror du får ditt svar där. Våld anser jag är fel.. Men jag håller på med NH.. Är inte expert i det men gör så gott jag kan.. En tillsägelse och en dask är inget som gör det hela till våld.. Nu är min häst en såpass känslig tjej så en dask på henne är mer en tillräckligt.. Hon gör alltid sitt bästa så jag behöver aldrig bli arg så en dask behöver tillämpas.

Men en fråga är vad du gör om din häst skulle sparka en annan person? Eller bita en annan person.. Säger du då FYY?? Eller markerar du att det är fel på ett skarpare sätt?:confused:
 
Sv: "Våld" ok?

Okej, ska kolla den tråden ;)!
Det jag tänkte på var liksom om hästen tex hotar en eller så, eller helt enkelt inte lyssnar på en, är det då rätt med fysisk beröring? Våld är kanske ett starkt ord men om vi säger dask, som du sa ;)!
 
Sv: "Våld" ok?

Våld vid rätt tillfälle och rätt tidpunkt och av rätt person skadar inte...Men för det mesta behövs inte våld i fysisk bemärkelse, när man behöver det så är det viktigt att man gör det som det står i första meningen...

Jag har drämt till hästar ( mest snorungar till unghingstar) när det har behövts, när markeringar inte lyssnas på...sen är ju vad folk kallar våld relativt....
Jag tycker det är lika mycke våld att köra en join up som att drämma till en odräglig häst...
 
Sv: "Våld" ok?

Jag skulle nog inte säga att våld är okej. Däremot tycker jag att det ska vara obehagligt för hästen att göra fel, så länge den kan och vet hur man gör rätt. Vid vissa tillfällen är det ok att slå hästen, t.ex. när den försöker gå över en eller liknande.
 
Sv: "Våld" ok?

Jag kan se en dask som helt ok.. Ge dej själv en dask på låret o känner efter hur ont det gör.. Mycket mer behövs sällan på en häst.. Hästar reagerar mest på ljudet. Jag blev sparkad av en häst en gång på armen så jag for bakåt.. Jag hade tur för inget blev brutet men jag va rejält blåslagen och svullen..

Jag kan inte påstå att i det fallet nöjde jag mej med en dask när han försökte igen att ge mej en spark.
Efter den första sparken hade jag alltid med mej en longerpisk.. Till en början räckte det med att hota hästen när hästen hotade mej. Men han kom något nära med hovarna en gång o då fick han "smaka" på den.. Efter det blev han som ett litet lamm. Tycker du att jag gjorde fel?
Hästar är kraftfulla djur och man måste ha deras respekt. Annars kan det bli mycket farligt.
 
Sv: "Våld" ok?

Målet är ju egentligen att inte behöva gå så långt som att behöva röra hästen fysiskt utan man vill ju (eller de flesta tror jag :P) kunna flytta hästen utan beröring. Och om hästen gör något dumt så ska man ju heller inte behöva röra den utan bara sända små signaler som visar att hästen gjorde fel. Men det är ju en väg dit och så länge hästen inte lyssnar på de små signalerna måste man ju förstärka dem.
Jag själv vet inte riktigt vad jag tycker :P! Självklart ska man inte slå hästen så fort den gör något som man själv inte tycker är fel och jag kan heller inte själv säga att jag aldrig daskat till en häst som varit dum eller visat sig agressiv.
I ditt fall visade du ju till en början att det inte var tillåtet men när han ändå trotsade dig så märkte han ju att det inte var en bra idé så det verkade ju iaf funka i ditt fall :D
 
Re: Sv: "Våld" ok?

Igen som i andra tåden folk tolka våld på olika sätt. För mig är det när man dask/slå/piska/drämt (eller vad man vill kalle det) utan anledning eller att det är inte rättvis (att hästen har inte förkännat det).
Sen har folk olika grader av hur stark eller ofta man gör sin bestraffning" som också kan falla under våld. Jag tycker när folk har lärt och förstår hur en häst fungera och tänker och att man vet hur/när/varför man ska göra nåt så är det ett lärnings process för hästen.

Jag är nyfiken vart du hörde att Parelli använder smärta om hästen inte lyder. Jag kan säger att det är fel. Och som nån annan skrev och som jag skrev om hur folk tolka vad vi ser som obehagligt (och vad vi tro som hästen ser det också), ser en "djurälskare" som inte förstår vad vi gör eller mer viktig hur hästen tänker och upfatta det, som våld/smärta.



Målet är ju egentligen att inte behöva gå så långt som att behöva röra hästen fysiskt utan man vill ju (eller de flesta tror jag :P) kunna flytta hästen utan beröring. Och om hästen gör något dumt så ska man ju heller inte behöva röra den utan bara sända små signaler som visar att hästen gjorde fel. Men det är ju en väg dit och så länge hästen inte lyssnar på de små signalerna måste man ju förstärka dem.
Målet med tillexample Parelli metod är att man hamnar där du skriver men det är nästan omöjligt med vissa hästar. JAg har haft hästar du behöver bara titta på de och de nästan skiter ner sig, andra titta på mig och då vill jag skiter ner mig själv.:D (det hände bara med två hästar som var enormt våldsamt, de ger ett blick som skickar "chills" ner för ryggraden) De flesta är redan utbildat av kunnig människar som har lärt sina hästar att skiter fullständigt att de ska lyssna/bry/respekt människar över huvud taget. Och sen undra varför hästen attackera/springa över/ingnorera/springa iväg i hagen/ vända med baken mot de m.m.

Så frågan är om du har en häst som inte lyder hur ska den förstår vad du menar om man ska inte röra det?

Jag heller röra med obekvämhet om det behövs (smärta om det är vad folk vill kalle det för) i 2 dag för nåt istället för en livlångt krig som så många gör.

Jag själv vet inte riktigt vad jag tycker :P! Självklart ska man inte slå hästen så fort den gör något som man själv inte tycker är fel

Det är hela diskation i ett nötskal, vi heller vill inte göra så därför vi studera NH konseptet. Är det våld om hästen inte ser det så?
Om man läser Parelli mer någrant så skulle du ser att man vill absolut inte behöver säger till på skarpen men om man måste och du inte kan göra det vid rätt tidspunkt så göra det inte alls, då har du missat chansen och allt annat kan tolkas som våld.
 
Sv: "Våld" ok?

Jag använder aldrig våld mot mina hästar och jag har nått väldigt långt utan det.:)
Om en häst inte "lyder" bör man väl i första hand ta reda på varför?
Har den ont? Kan den inte utföra det jag ber om? Är den rädd? Eller förstår den inte?
Jag har märkt att när mina hästar inte "lyder" förstår dom inte vad jag ber om.
Då har jag gjort så att jag har ändrat mitt sätt för att se om dom förstår då istället. Det kan hända att man får byta taktik några gånger men tillslut förstår dom och man ser verkligen hur dom tänker "aha, vad det så hon ville" och sen är det inga problem!

Jag brukar alltid, med människor också, utgå från att det är jag som utrrycker mig fel om jag inte blir förstådd!

Men jag håller med fröken_skåne. Om en häst skulle va nära att döda mig måste man ju försvara sig!
 
Sv: Re: Sv: "Våld" ok?

Jag är nyfiken vart du hörde att Parelli använder smärta om hästen inte lyder.
Egentligen så menar jag väl inte smärta :P! Men jag var tex på en clinic hos en som är väldigt duktig på det här med Parelli metoden och vad jag fattat det som så gör man ju alla nya moment i olika "steg". Om man tex vill att hästen ska backa så nuddar man först med fingertopparna på bringan, om hästen inte backar då så nuddar man lite hårdare, sen ännu hårdare och till sist ska det då bli obehagligt för hästen. Det var väl lite så jag menade men hade lite svårt att uttrycka mig med rätt ord :P!



Målet med tillexample Parelli metod är att man hamnar där du skriver men det är nästan omöjligt med vissa hästar.
Jo, så är det ju eftersom hästar är individer men det är ju i alla fall vad man vill uppnå, även om man kanske inte kan gå hela vägen så kan man ju iaf komma en bit och då har man ändå gjort så gott man kunnat med just den hästen och får vara nöjd med det :)!
 
Sv: "Våld" ok?

Jag använder aldrig våld mot mina hästar och jag har nått väldigt långt utan det.:)
Om en häst inte "lyder" bör man väl i första hand ta reda på varför?
Har den ont? Kan den inte utföra det jag ber om? Är den rädd? Eller förstår den inte?
Jag har märkt att när mina hästar inte "lyder" förstår dom inte vad jag ber om.
Då har jag gjort så att jag har ändrat mitt sätt för att se om dom förstår då istället. Det kan hända att man får byta taktik några gånger men tillslut förstår dom och man ser verkligen hur dom tänker "aha, vad det så hon ville" och sen är det inga problem!

Jag brukar alltid, med människor också, utgå från att det är jag som utrrycker mig fel om jag inte blir förstådd!

Men jag håller med fröken_skåne. Om en häst skulle va nära att döda mig måste man ju försvara sig!


Håller med om att man inte ska använda våld när hästen inte lyder för det är ju oftast en själv som ger fel signaler eller inte gör signalerna så tydligt.
Men om tex hästen hotar dig genom att höja hoven eller "hugga" efter dig eller liknande? Hur ska man bete sig då? Jag menar, då har ju hästen trotsat sig och gjort "fel" eller något dumt som en ledare inte ska acceptera. ;)
 
Då var det anorlunda och rätt tillomed.:D vi kalle de för Phaser 1 till 4 (4 den högst obehag)

Men som jag skrev ovan och som du sa alla är olika så en häst behöver mycket obehag phas 4 och andra kanske backa vid phas 1 eller 2. Mina som jag jobba med är för det mesta allt är på phas 1. Det känns ganska kul faktis att har 4 hästar står där och man kan vifta fram och tillbaks bara ett finger och alla backa ett par steg:D
 
Sv: "Våld" ok?

Jag använder aldrig våld mot mina hästar och jag har nått väldigt långt utan det.:)
Om en häst inte "lyder" bör man väl i första hand ta reda på varför?
Har den ont? Kan den inte utföra det jag ber om? Är den rädd? Eller förstår den inte?
Jag har märkt att när mina hästar inte "lyder" förstår dom inte vad jag ber om.
Då har jag gjort så att jag har ändrat mitt sätt för att se om dom förstår då istället. Det kan hända att man får byta taktik några gånger men tillslut förstår dom och man ser verkligen hur dom tänker "aha, vad det så hon ville" och sen är det inga problem!

Jag brukar alltid, med människor också, utgå från att det är jag som utrrycker mig fel om jag inte blir förstådd!

Men jag håller med fröken_skåne. Om en häst skulle va nära att döda mig måste man ju försvara sig!


Jag skriver inget eget... för alla mina åsikter om det här har du redan fått med ;)
 
Sv: "Våld" ok?

Som sagt, man kan använda "våld" i rätt läge, tex. när en häst är odräglig, typ kliar sig mot en lr liknande. Men att försöka tvinga hä'sten tillsaker med våld är fel. dvs. om hästen inte vill gå framåt, gå inte på med pisken, kolla ist vad som kan va läskigt, de kan va en katt bakom stallknuten, en sten som inte legat där förut. En häst ska inte få en tillrättaviselse i form av piskan lr en "dask" när den är osäker på ngt. Det är då man ska vara en god flockledare och visa att det inte alls är farligt, och att det inte är obehagligt att varna för saker. Den undrar ju bara om de är ok lr inte.
 
Sv: "Våld" ok?

Våld vid rätt tillfälle och rätt tidpunkt och av rätt person skadar inte...Men för det mesta behövs inte våld i fysisk bemärkelse, när man behöver det så är det viktigt att man gör det som det står i första meningen...

Jag har drämt till hästar ( mest snorungar till unghingstar) när det har behövts, när markeringar inte lyssnas på...sen är ju vad folk kallar våld relativt....
Jag tycker det är lika mycke våld att köra en join up som att drämma till en odräglig häst...

Som Martha säger, "våld" är relevant...

Om hästen gör ett anfall eller något som utsätter människan för fara är det inte våld utan försvar.
Om hästen får upprepade tillsägelser och människan sedan tar till kraft bakom sin tillsägelse har hästen fått flera chanser att lyssna på det milda.
Då är det rent av en björntjänst att låta hästen komma undan med sitt beteende eftersom hästen då lär sig att det är ok att ignorera människan.

Men vem som helst ska inte göra dessa saker... det skall vara en person som är medveten om vad som händer och vad konsekvenserna blir så att han/hon kan ta hand om hästens reaktion och själv hantera att inte skrämma hästen.
 
Re: Sv: "Våld" ok?

Men vem som helst ska inte göra dessa saker... det skall vara en person som är medveten om vad som händer och vad konsekvenserna blir så att han/hon kan ta hand om hästens reaktion och själv hantera att inte skrämma hästen.

Here here!:banana:

Och...en person som kunne läsa om hästens beteende är pga räddsle, säkerhet brist eller orespekt. Olika kännslor behöver olika metoder.
 
Sv: "Våld" ok?

"Våld" är ett ord vi använder som jag tror många förknippar med något dåligt. Fysisk uppbackning eller förstärkning, är enligt mig inte samma sak som våld. "Våld" är när man gör något elakt fysiskt utan någon direkt koppling, du våldtar någon (denna människa har inte gjort något för att förtjäna detta), du våldför dig på din fru (hon har i många fall inte gjort något, istället är det du som tar ut din ilska över henne), eller en hästtränare som piskar upp hästen för minsta lilla hästen går emot en signal (skräckexempel ur min erfarenhet; hästägaren får inte sin huvudskygga, människorädda häst att gå till uppbindningsplatsen där hästen hade oturen att fastna med grimman i något gången innan; varvid hon ringer hästens förra ägare, travtränare, som tycker att "hästdjäveln driver med dig! Jag ska komma ut och visa hur man hanterar honom", kommer ut, fäster ett kedjegrimskaft under hakan och när hästen som är rädd vägrar gå drar till rejält med kedjegrimskaftet under hästens haka (han misslyckades däremot med det han ville, hästen var så rädd att den vägrade gå och blev mera huvudskygg än tidigare (nya ägarna hade arbetat bort det lite grann i alla fall); otroligt sorgligt hästöde som är en travare jag önskar hade fått hamna på slakthuset eller i ett bra hem istället.))

Så jag tycker att våld är fel, men fysisk förstärkning är inte fel. Om jag ber hästen att flytta sig och den inte gör det av ren lättja, då får det en konsekvens. Om hästen får för sig att sätta mig på plats genom att resa sig mot mig, då daltar jag inte utan då kanske jag drämmer till den med vad jag har tillgängligt (bara ETT snabbt slag vid rätt tillfälle, sedan invänta hästens respons; min aktion blir en följdaktion av ett dåligt beteende; så jag ställer mig inte och "spöar upp", det existerar inte inom min värld). Hästen lär sig att "om jag gör såhär, så händer det där" om man gör det korrekt, det blir hästens ansvar att sköta sig, men reglerna är ganska tydliga och rättvisa.
 
Sv: Re: "Våld" ok?

Det känns ganska kul faktis att har 4 hästar står där och man kan vifta fram och tillbaks bara ett finger och alla backa ett par steg:D

Ja, det är en jättemäktig känsla tycker jag :D! Min häst kan jag också ha på phas (om det var så det kallades :P) 1 på vissa punkter och man blir så glad när man märker att det fungerar och hästen verkligen är uppmärksam på en :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vet inte riktigt vart jag ska lägga detta inlägg men provar här. Tänkte kolla om någon har några bra tips på hur man sätter igång...
Svar
2
· Visningar
1 314
Senast: Lager
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 256
Senast: AmandaJ
·
Hästhantering Hej! Har läst om NH på olika sidor och i olika böcker, och har märkt att vissa har lite egna metoder och filosofier utöver den kända...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
14 051
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp