"Våld" ok?

Sv: "Våld" ok?

Som sagt, man kan använda "våld" i rätt läge, tex. när en häst är odräglig, typ kliar sig mot en lr liknande. Men att försöka tvinga hä'sten tillsaker med våld är fel. dvs. om hästen inte vill gå framåt, gå inte på med pisken, kolla ist vad som kan va läskigt, de kan va en katt bakom stallknuten, en sten som inte legat där förut. En häst ska inte få en tillrättaviselse i form av piskan lr en "dask" när den är osäker på ngt. Det är då man ska vara en god flockledare och visa att det inte alls är farligt, och att det inte är obehagligt att varna för saker. Den undrar ju bara om de är ok lr inte.

Håller verkligen med dig. Man kan aldrig tvinga en rädd häst till något genom våld utan då får man vara en trygg ledare och visa att det inte är något att vara rädd för.
 
Sv: "Våld" ok?

Usch, hatar verkligen när folk inte kan se problemet utan ska "sätta hästen på plats". Suck. Har också sett allt för många människor behandla sin häst så. En huvudskygg häst är ju rädd om sitt huvud och inte blir det bättre av att man börjar slå och rycka i huvudet då.
 
Sv: "Våld" ok?

Målet är ju egentligen att inte behöva gå så långt som att behöva röra hästen fysiskt utan man vill ju (eller de flesta tror jag :P) kunna flytta hästen utan beröring. Och om hästen gör något dumt så ska man ju heller inte behöva röra den utan bara sända små signaler som visar att hästen gjorde fel.
Man kan ge rätt grova signaler utan att röra vid hästen förutsatt att man är tydlig med sitt kroppsspråk -- särskilt om man har någon sak att vifta med. Om man lyckas att läsa av hästen rätt så att man kan ge rätt sorts eftergifter vid rätt tidpunkter så kan man dessutom klara sig med förhållandevis milda signaler.

Innan jag lärde mig att förstå hästar särskilt väl, så hände det lite då och då att jag daskade till dem. Jag trodde på den vanliga motiveringen att om hästen hotar, biter eller sparkar så har jag "rätt" att daska till den eller åtminstone hota hästen. Jag trodde också att man skulle "ge igen" för att problemen inte skulle bli värre. Att bråka med hästar på det sättet löste sällan några problem och ibland skapade jag nya problem.

Under de senare åren har jag fokuserat på möjligheten att flytta hästen. Om en häst beter sig aggressivt vill jag framför allt hålla den på avstånd och jag tror att det är effektivare att flytta undan hästen än att slå på den. Det ska vara tydligt för hästen att den inte vinner på att bråka och att man själv inte vill bråka.

Här är två exempel på mitt nyare sätt att hantera hästar:
  1. Jag skulle gå in i boxen till en häst som jag inte kände. När jag öppnar boxdörren kommer hästen fram och hotar att bitas. Då svarar jag genom att börja vifta med armarna eller ett grimskaft. Jag står så att hästen har gott om plats för att backa eller gå åt sidan. Hästen drar upp huvudet för att komma undan. Jag mildrar eller avslutar viftandet men jag fortsätter att använda mitt kroppspråk för att visa att jag inte vill ha hästens huvud nära mig. Efter en stund går hästen åt sidan. Då låter jag hästen vara ifred och väntar på att det ska gå att hälsa på den på ett anständignt sätt. Den strategin funkade och jag slapp bråka mer med hästen. Om jag istället hade slagit hästen så hade problemen antagligen fortsatt.
  2. Jag blev biten av en häst för att jag försökte backa undan den med ett ganska hårt punkttryck utan att ge hästen en ärlig chans att backa undan för mildare signaler. Lyckligtvis markerade hästen bara bettet och den fysiska smärtan var försumbar. Jag svarade med att backa hästen med försiktigare signaler och höll hästen på avstånd en stund. Efter det tänkte jag mig för med backningarna och slapp fler bett. Om jag hade slagit hästen så hade jag rimligtvis skapat en motvilja som troligen hade kunnat leda till fler bett även om jag inte hade gjort om samma fel med backandet.
 
Sv: "Våld" ok?

Så jag tycker att våld är fel, men fysisk förstärkning är inte fel. Om jag ber hästen att flytta sig och den inte gör det av ren lättja, då får det en konsekvens.
Vad för konsekvens?
Gör konsekvensen att hästarna brukar gå undan i fortsättningen?
 
Sv: "Våld" ok?

Det var mycket intressant att läsa ditt inlägg :)!
Måste erkänna att jag iaf hotar hästen om den biter efter mig osv men för att hålla hästen på ett behagligt avstånd rör jag aldrig hästen utan viftar med armbågarna för att markera att hästen inte ska klampa in i mig hur som helst. Det tycker jag funkar bra på de flesta hästar jag träffat som har varit lite närgågna :)!
Så jag tror verkligen på det du säger, men då måste man väl också ha ett tydligt kroppspråk och veta vad man gör? Menar inte att man ska slå hästen om man inte har ett tydligt kroppsspråk eller så :P!
 
Sv: "Våld" ok?

Men alla hästar fattar inte flaxande med armar och en rytande röst.. Har man tur så får man en sån häst.. Min egen lilla ängel är en av dom som är såpass känslig att ibland räcker en blick.. Men alla hästar är inte så..
Vissa tittar på en som om vore från mars när man står och flaxar.. Eller bara fortsätter som om man inte fanns i samma tid o rum som hästen.
 
Sv: "Våld" ok?

Vad för konsekvens?
Gör konsekvensen att hästarna brukar gå undan i fortsättningen?

Hästar jag fått (ge en konsekvens) fattar normalt i fortsättningen.. Hästar är inte dumma och vill göra det lätt för sej. -gör SI och det blir något "obehagligt" då gör hästen hellre SÅ..
 
Sv: "Våld" ok?

Om jag måste förstärka så slår jag inte hästen i den bemärkelsen, utan jag höjer "fasen" av vad jag gör, och det ger resultatet att hästen flyttar sig både denna, och nästa gång (nästa gång för mindre signal.) Låt oss ta ett exempel i form av "min häst vill inte komma i hagen, springer iväg, varvid shettisen i tumultet får för sig att han ska vara uppstudsig och stegra sig mot/slåss med mig", jag lägger all min fokus och tanke och känsla på att han ska försvinna ifrån mig; börjar vifta med grimskaftet i en stor circel med haken längst ut; och går sakta mot honom; varvid han först överväger att ta upp fighten, det viftande grimskaftet kommer då åt huvudet, varvid han fattar att "shit, henne ger man sig inte på". Det känns som lite fusk att ge sig på huvudet, men det är inte okej att ge sig på människor "för skojs skull" (det var han som tog "initiativet" genom att komma emot mig bakifrån för att se om han kunde hoppa på mig ostraffat.) Men enligt mig har jag inte slagit honom, utan han sprang in i grimskaftet på eget bevåg fastän han såg det snurra och fastän jag sa åt honom att "mig anfaller du minsann inte".

Från att ha tyckt att jag är en ganska menlös prick (eftersom jag aldrig behöver hantera honom och på så vis aldrig behövt sätta honom på plats) har jag helt plötsligt blivit en intressant och rolig prick, så några större men fick han inte (snarare tvärtom.)

Om jag går emot en häst med ett snurrande rep och hotande kroppspråk så kommer repet förr eller senare att slå till hästen, men det är inte slag riktat direkt mot hästen, hästen råkar bara vara ivägen för mig (men normalt sett använder jag bakdelen på grimskaftet att snurra emot för "synligt tryck", inte haken; men denna gång ville jag försäkra mig om att grimskaftet skulle skapa nog med obehag för att få honom att välja att backa undan; OM han valde att fightas.)

Men det allra första jag gör är att börja med så mild fas som möjligt. Är hästen artig så behöver det inte bli något fysiskt obehag. Jag tycker att hästen har lika mycket ansvar som mig, så det är upp till den att sätta den ton den vill ha på vår kommunikation. Om den tar till en otrevlig ton utan att jag har förtjänat det, då ska den inte vänta sig att jag är artig tillbaka. Men där gäller det självklart att kunna avgöra när man förtjänat det eller inte, och det är det troligen få som kan. Många tolkar all bitning och öronen bakåt som "försöker sätta mig på plats", medans andra tycker att det alltid är ett tecken på att hästen mår dåligt och vi har gjort fel; och jag tror som vanligt att "lagom är bäst" (när jag står stilla i en hage och en häst kommer fram till mig och ska hugga mig i ansiktet så har jag INTE gjort något som helst för att förolämpa hästen = jag kommer att vifta med händerna framför ansiktet för att värja mig åtminstone (skräckexempel åt "för snäll" taget från min personliga erfarenhet, varvid ägaren utbryter "Stackars häst! Inte vifta åt honom! Han blev arg på dig för att du gjorde snabba rörelser!" (när jag som sagt stod helt stilla tills hästen höjer huvudet mot mitt med bakåtslickade öron och blottade tänder (måhända att han har negativa erfarenheter av människor, och jag tror inte på att ge en sådan häst stryk, men jag tror inte på att dalta med en sådan häst heller.))
 
Sv: "Våld" ok?

Nu läste jag inte igenom din post helt.

ATt snurra grimskaftet i all ära men inte med halen utåt.
Ofta är det vassa karbinhakar eller tunga hakar som skruvas ihop och de kan göra stor skada på en häst. Använd änden som är slutet på grimskaftet, där det ofta sitter en läderflärp.

Jag skulle inte bli arg ifall min häst anfäll dig och du snurrade grimskaftet med läderflärpen mot hästen, men jag skulle definitivt bli arg om du gjorde det med haken mot hästen.
Dte är onödigt våld, du får samma effekt av att snurra repet med den mjuka sidan som med den hårda, men det är mindre risk att du skadar hästen om du har den mjuka.

En hake som snurras in i ögat skulle kunna ge stora skador.
 
Sv: "Våld" ok?

Men alla hästar fattar inte flaxande med armar och en rytande röst.. Har man tur så får man en sån häst.. Min egen lilla ängel är en av dom som är såpass känslig att ibland räcker en blick.. Men alla hästar är inte så..
Vissa tittar på en som om vore från mars när man står och flaxar.. Eller bara fortsätter som om man inte fanns i samma tid o rum som hästen.

Nä, det är sant men då får man ju försöka hitta ett annat sätt som funkar just på de hästarna :)! Min häst lyssnar ganska bra på mig, tycker jag själv :P Är inte på långa vägar helt uppmärksam men vi har kommit en bit på vägen. Han går inte för nära mig och om han nu gör det så "flaxar" jag iväg honom :P! Jag tycker att det är ett bra sätt att hålla de flesta hästar på avstånd iaf :)! Men som du säger, inte på alla hästar!
 
Sv: "Våld" ok?

Allmänt!

Hur definierar man "våld"? När man med fysisk övermakt tvingar någon till att lyda direktiv? Eller när "fysisk övermakt" blir till fysisk smärta? Eller rätt och slätt när man slår/misshandlar någon?
Mentalt våld inte att förglömma.

Jag tänker mig "slår" nedan.
De typer av situationer som tas upp här, kan grovt delas in i tre olika grupper. Inlärning, utförande och hot.
Inlärning. Hur smart är det att använda fysiskt våld här? Någon som tror att det är kul att lära sig något då?

Utförande. Hur smart är det att använda fysiskt våld här? Man kan få hästen att utföra det man vill, men utan några positiva vibbar. Tvärtom kommer det snarare att bli sämre och sämre med lydnad och samarbetsvilja.

Hot. Hur smart är det att använda fysiskt våld här? Är det inte bättre att man går till grunden med varför hästen bär sig hotfullt åt? För det finns ju en anledning varför ett i grunden fredligt djur beter sig så. I rena krissituationer kan våld vara enda lösningen. Men det är då det.

När blir en beröring fysiskt våld/slag?
När det börjar göra ont förståss. Men även när hästen uppfattar beröringen som att vi vill tillfoga den smärta (genom vårt kroppspråk t ex). Omvänt kan vi göra hästen riktigt ordentligt illa av misstag, utan att den uppfattar det som våld.
Jag tycker personligen inte att systemet med faser innebär våld. Fr a inte om man lärt sig hur det ska utföras. Och hur viktigt det är att ta saker och ting i rätt ordning!

Det här med att försöka dominera hästen genom att vifta med rep etc, men ändå vara tvungen att använda kraftigare don för att få hästen att "respektera" en. Det spelar ingen roll vad en fjomp eller fjanta har för verktyg. Har inte personen det som krävs, kommer hästen ändå aldrig att visa respekt eller hänsyn. Däremot avsmak och rädsla för spöet. Bättre då att ställa sig framför spegeln och fundera över vad man inbjuder till. Kanske dags att bygga upp ens självkänsla? Göra något åt bristande kunskaper?

Den gyllene regeln: Så lite som möjligt, så mycket som behövs.

Tankar som far genom skallen när jag läser tråden och absolut inte riktat mot någon speciell.

LIA
 
Tekniken/metod är genom tänkt men jag hålla med Sammet man ska inte använda hakan för att få din meningen förståt(:confused: ingen lexikon idag:o ) av hästen.

Sen igen med våldsamt/aggresiv hästar så ska man använder huvud mer än styrcke. Det är så lätt att de hästar kan ser det som en "challenge" om det är inte gjort rätt, sen kan man har en även mer aggresiv häst.

Hästar som attacker bakifrån när man inte har sina ögon på de bruka vara hästar som är "right brained" (rädd/osäkert/dålig självförtroende **som kan ser ut som dominace**) och då har det inte att göra med dominace men räddsel och en instink att försvara sig (även när man är inte hotfull). Och om det är så, så skulle rätt ändan på repet fungera rätt så bra. Eller använd din Carrot Stick om du har en.
 
Hur definierar man "våld"?


(jag ta detta i engelska. ord förrådet känns dålig idag för detta svar:angel: )

My definition of ”våld” is as follows.


When the intent to hurt or induce damage to one when even in the ” thought” of the action.

When a action is done in anger or rage.

When a action is carried out in such a way that even the victim is left damaged/hurt/abused mentally.
 
Sv: "Våld" ok?

Det där var bra skrivet ( "vi" både du o jag har nog förändrats lite)

Jag kan som sagt använda våld när det behövs...det är inte ofta men jag drar mig inte för det om det behövs....ibland måste man korrigera spec unga hingstar ( som ska förbli hingstar) ganska så tufft...helt beroende på individ...och hästar som tror dom är ångvältar och inte lyssnar förrän nån skriker HALLÅÅÅÅÅÅ, och knappt det.

Behärskat våld, en smäll....lyssnas det inte då så får dom en smäll till och så vidare.

Nu kommer det folk....
 
Nu kommer det folk....
:rofl:

OOOhh Martha är du bered??
a032.gif



Lycka till!;)
 
Sv: "Våld" ok?

Min häst lyssnar ganska bra på mig, tycker jag själv :P Är inte på långa vägar helt uppmärksam men vi har kommit en bit på vägen.


Jag tycker du säger lite emot dej själv..:smirk:
Men har du i det stora hela fått de svar du ville ha?? Vad är din sammanfattning av det hela?? Har du förstått grundprinsipen i NH??
 
Sv: Re: "Våld" ok?

Jag håller helt med er, hade jag haft mitt vanliga grimskaft så hade jag använt bakänden. Problemet var att jag stod med ett lättviktigt akrylgrimskaft som inte hade någon vikt alls i sig. Haken var inte vass, däremot aningens tung. Jag kände att hellre ta i LITE för mycket än lite för lite. Att mesa och ge för liten respons är något som absolut kan få en häst att ta upp fighten.

Att anfalla huvudet är faktiskt något hästar inte gör. Kolla hästar som leker så biter de efter varandras bogar eller halsar; huvudet verkar de ha en oskriven regel om att man inte får röra, i alla fall inte i "lekfight".

En sund häst springer istället för att slåss om det finns utrymme för det, den väljer inte att gå på en bakifrån. Han såg det som en rolig match eftersom han i sin lilla värld var helt övertygad om att jag var en menlös liten människa (och när så min häst började springa blev han på lekhumör och då var det just mig han ville "leka" med.) Är 100% säker på att han testade mig. Det är en otroligt självsäker liten krabat. Enda gången han inte är självsäker är vid skoning, eftersom det gör ont i lederna att skos av lata hovslagare som inte går ner i shettisnivå utan istället får hästen att kompromissa - då bråkar han en hel del av just anledningen att han inte mår bra just då (ett helt annat kroppsspråk.)

Hästen ifråga är en shettis som var hingst tills för ungefär ett år sedan, då de var tvungna att kastrera honom för att han klättrade över folk och bet dem (kan tilläga att ägarna inte är sådär jättehästkunniga till att börja med, de köpte honom som sällskap som jag förstod det, och behöll honom eftersom barnen gillade honom innan han blev hingstig; de hade lovat uppfödaren att behålla honom som hingst men av hans beteende att döma så förstår man ju hur hållbart det hade varit för dem.)
 
Sv: "Våld" ok?

Jag tycker du säger lite emot dej själv..:smirk:
Men har du i det stora hela fått de svar du ville ha?? Vad är din sammanfattning av det hela?? Har du förstått grundprinsipen i NH??

Haha, oj, det kanske jag gör :P! Kanske inte kan formulera meningarna riktigt som jag tänker i hjärnan. Men menar du att jag är motsägelsefull i just den meningen eller hela tråden?? :P
Ja, jag tycker jag har fått mycket bra tankar och motiveringar. Väldigt intressant att läsa :)!
Har väl egentligen haft en ganska bra uppfattning om själva NH eller så (tycker jag själv^^), men däremot finns det ju väldigt många olika åsikter och uppfattningar om vad som är bra hästhantering. Och just fysisk beröring var jag lite nyfiken på hur folk uppfattade det :)!
Så tack för alla fina svar ^^
 
Sv: "Våld" ok?

Ha ha.. Nej det va bara i den meningen som lät lite galen.. Fick en liten fniss attack.. Men det va bra att du är nöjd med svaren.. Jag kommer nog aldrig sluta med NH.. Är ingen expert men är nöjd med resultaten av det jag utfört på min häst.:D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vet inte riktigt vart jag ska lägga detta inlägg men provar här. Tänkte kolla om någon har några bra tips på hur man sätter igång...
Svar
2
· Visningar
1 314
Senast: Lager
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 256
Senast: AmandaJ
·
Hästhantering Hej! Har läst om NH på olika sidor och i olika böcker, och har märkt att vissa har lite egna metoder och filosofier utöver den kända...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
14 051
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp