Sv: Olika synpunkter på NH?
Jag tycker "True Connection" verkar vara en intressant upplevelse. Vet du när det blir dags i Stockholmsområdet nästa gång? Vem är det som anordnar?
...
Parellis kommunikation med hästen utgår ifrån att människan använder samma metoder som en hingst använder för att hålla ordning i flocken.
Hingstens huvudmål är att de andra måste FLYTTA sig, han börjar med små signaler men eskalerar ganska snabbt till "fysiskt våld", tills den andre faktiskt flyttar sig.
...
I helgen var jag med ponnyn på en grundkurs i True Connection, som grundats av Parelliinstruktörer som såg problemet.
De vill att vi hellre "imiterar" de metoder ett ledarsto har för kommunikation, eftersom att alla, även hingsten/dominanta kommer att följa. För ledarstoet är det viktigast att alla LYSSNAR på henne. Hon ger finare signaler och lämnar utrymmer för eftertanke innan hon eskalerar.
....
Skulle vara spännande att höra om någon annan testat True Connection, extra spännande om någon Parellistudent har upplevt samma som jag. Jag kan självklart helt ha missförstått Parelli, men jag har tränat vid flera tillfällen med flerstjärniga Parelliinstruktörer och aldrig fått ett såhär bra resultat.
Jag tycker "True Connection" verkar vara en intressant upplevelse. Vet du när det blir dags i Stockholmsområdet nästa gång? Vem är det som anordnar?