Om moderaterna kommer till makten krossas Sveriges arbetsmarknad..Undrar vilka nötter som köper det påståendet. Oavsett vem som sitter i regeringen kommer vi ha behov av bilreparatörer , sjuksköterskor, lastbilschaufförer osv osv. Alltså kommer vi även fortsättningen ha en arbetsmarknad där arbetstagare finner arbetsgivare o vice versa. LO är trygghet. Liksom SAF. Det är bra med 2 kunniga parter vid en förhandling.
Men att komma med en propaganda liknande högerns vid kosackvalet...det är blott patetiskt

Senast ändrad:
Den när det kommer till kritan, skillnaden mellan de klassiska partierna i Sverige är egentligen marginell, men undantag av V.
S har lockats in i irrvägar av LO och V ngr gånger , Löntagarfonder var ett sådant exempel.
Annars är partierna rätt duktiga på att blåsa upp de marginella skillnaderna
I jämförelse med MP och C verkar V i flera frågor nästan vettiga och då har det gått långt.

Det som är så trist när det gäller politik är att människor verka inte förstå att allt hänger ihop. 4 år är ingenting. Man hinner ju knappt sätta sin egen agenda och utföra uppgifter på dessa år. Samhället har förändrats oerhört mycket de senaste åren. Jag är helt övertygad om att oavsett vilken styrning vi haft i landet, hade det sett ut som det gör idag. Det är ett kollektivt ansvar, därför blir det så löjligt att man bara kastar skit på andra. Jag tror det försvinner delvis om blocken försvinner.

Jag vill se en stabil mittenregering efter valet.

galtan-jpg

Nja den mest stabila lösningen vore om partierna i fråga lät högmod och stolthet falla. Att S och M tillsammans med ex C bildade en majoritetsregering. Det skulle kunna ge landet den kontinuiteten och de stabila spelregler landet behöver. Men alla tre skulle behöva lägga en del hjärtefrågor åt sidan, så som det blir vid kompromisser. AttC och MP skulle sitta i samma regering bäddar för bråk om principer. Både L och MP sitter på pottkanten och måste kämpa för att profilera sig ytterliga vilket inte direkt gynnar kompromissviljan..

Risken eller möjligheten (beroende på vad man tycker)finns ju att SD förökar sig medelst delning och att AFS tar udden av SD:s offensiv.

En helt ny riksdag skulle det ju bli om KD, L och MP tvingas lämna på grund av 4% spärren och AFS hoppar in i stället.

Så höstens val har alla förutsättningar att kunna blir spännande.

galtan-jpg

Det är dock inte den riktiga skalan. Bilden kommer från Agenda i SVT där statsvetaren Henrik Ekengren Oscarsson först la ut partisymbolerna efter hur han ansåg att partierna placerar sig, efter det diskuterade han olika tänkbara regeringsbildningar med programledaren och drog ihop/flyttade partisymbolerna för att visa på hur han menade. SVT tog en skärmavbild på det senare tillfället och använde den till sin artikel om ämnet. I Henrik Ekengren Oscarsson riktiga skala ligger exempelvis KD närmare mitten än MP, och både L och C ligger närmare KD än S, så det är ganska stor skillnad.

Svenskarna allt mer nöjda med samhälle och demokrati
Inför årets val har optimismen hos svenskarna stigit i flera avseenden. Den årliga SOM-undersökningen som presenterades under tisdagen visar att fler ger positiva bedömningar av ekonomin och är nöjda med demokratin.

Efter två år av sämre siffror är det nu flera som känner ett stärkt förtroende för Polisen – jämfört med förra året, då 52 procent kände att de var nöjda med Polisen svarade 58 procent att de hade förtroende för myndigheten i år. Även för skolan noteras en uppgång från 42 procent till 48 procent.
För andra året i rad ökar nöjdheten med demokratin och hamnade i år på 76 procent. För politikerna handlar det om betydligt lägre siffror – 39 procent – men är en uppåtpekande kurva. Jämfört med förra året anser dubbelt så många att landets ekonomi har förbättrats. På frågan om utvecklingen i Sverige går åt rätt håll svarar 27 procent ja – att ställa emot förra årets optimister som endast utgjorde 18 procent.

https://www.aktuellsakerhet.se/svenskarna-allt-mer-nojda-med-samhalle-och-demokrati/

Rekordmånga vill se blocköverskridande samarbete
SVERIGE En rekordstor andel av befolkningen vill se en regering med partier från både Alliansen och det rödgröna blocket.

- Aldrig tidigare har de svenska väljarna önskat en blocköverskridande regering lika hett som idag, säger Henrik Ekengren-Oscarsson, professor i statsvetenskap vid GU och ledare för det svenska Valforskningsprogrammet.
Den mest populära konstellationen
39 procent av befolkningen önskar sig en regering som består av partier från både de rödgröna blocket och alliansblocket. Det är den mest populära konstellationen bland befolkningen, när de svarande i undersökningen själva har fått plocka ihop vilka partier de vill se i regeringen.

Här är den mest populära blocköverskridande konstellationen ett samarbete mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna.

Han säger att de flesta väljarna finns i mitten och att de är pragmatiska.
– De tycker att det är viktigt att välfärden fungerar och ser det som politikernas uppgift att faktiskt komma överens.
De senaste åren har sökningen på termen ”blocköverskridande” gått i höjden och ökat med mellan tre och fyra gånger.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/rekordmånga-vill-se-blocköverskridande-samarbete-1.5717700

Men @Sleepy kan du inte skriva nåt själv och länka istället? Typ skriva ett par meningar om vad du tycker själv eller nåt.

Tycker det är en så märklig argumentationsteknik att bara sitta och kopiera in långa texter skrivna av andra.

Jag tror man blir en mycket bättre politiker om man lever utanför politiken ett tag först. Att förstå det civilsamhälle man vill ta ansvar för är viktigt. Det gör man inte i sammanträdesrum med andra politiker.

Att ha universitetsexamen och ett antal års yrkesverksamhet utanför offentlig förvaltning är för mig en stor merit för att bli politiker.

Intressant är att just det du efterlyser passar väl in på sakkunniga och statssekreterare som har en avgörande roll i hur politiken ska utformas och genomföras. Visst finns det en del 'proffspolitiker' inom ffa de större partierna men jag skulle ända säga att många har erfarenheter utanför politiken och det är inte alltid lyckat heller eftersom man då gärna driver sin hjärtefråga till nackdel för andra bitar och inte ser helheten. Det är svårt att lägga det statsfinansliga pusslet.

Att gå med ett visst underskott kan faktiskt under vissa omständigheter vara positivt. Man kan jämföra finanspolitiken till en kolarbetare :grin: Ibland skyffla på mer, ibland dra ner temperaturen. Ett exempel, du sänker skatterna för tex småföretagare. Det ger minus i budgeten. Du gör det för att prognosen är att på sikt skapar det mer jobb och därmed ökas intäkterna. Har du räknat fel blir det ännu mer minus i statskassan, har du rätt så ökas intäkterna. Men du ser inte resultatet förrän om några/flera år. Under tiden har staten mindre intäkter och tvingas till besparingar inom tex vård, skola och omsorg vilket är oacceptabelt för en majoritet av befolkningen.

Det är problemet med just demokrati, att det inbjuder till, jag inte kalla det populistiska, men kortsiktiga lösningar och bandage för et långsiktigt problem. Politikerna skjuter de beslut som försämrar villkoren och privatekonomin för väljare framför sig. Människan är så funtad att de inte ser långsiktigt, fem, tio, femton år framåt. Vi slopar jobbskatteavdraget så att pensionerna för de som nu får jobbskatteavdrag blir bättre. Vem bryr sig om det när man är i 30 års åldern, bildar familj och behöver de extra kronorna i plånboken.

Det enda sättet att få det samhälle jag vill ha nu och i framtiden är att engagera mig och förändra inifrån. Jag är aktiv inom ett visst parti. Håller jag med om deras politik och ståndpunkt till 100% Hell no! Men för mig är det enda sättet att förändra just att engagera mig för att förändra politiken i de frågor jag anser att de har fel. Att bara sitta och gnälla om hur Sverige har försämrats, ofta pga invandringen, är helt okonstruktivt. Gör något konkret (iofs kanske inte hänga nazistflaggor). Acceptera verkligheten som den är och utgå därifrån. Det jag vet att vi alla vill ha, utom några få extremister på höger och vänsterkanten är ett fritt demokratiskt samhälle.

Intressant är att just det du efterlyser passar väl in på sakkunniga och statssekreterare som har en avgörande roll i hur politiken ska utformas och genomföras. Visst finns det en del 'proffspolitiker' inom ffa de större partierna men jag skulle ända säga att många har erfarenheter utanför politiken och det är inte alltid lyckat heller eftersom man då gärna driver sin hjärtefråga till nackdel för andra bitar och inte ser helheten. Det är svårt att lägga det statsfinansliga pusslet.

Att gå med ett visst underskott kan faktiskt under vissa omständigheter vara positivt. Man kan jämföra finanspolitiken till en kolarbetare :grin: Ibland skyffla på mer, ibland dra ner temperaturen. Ett exempel, du sänker skatterna för tex småföretagare. Det ger minus i budgeten. Du gör det för att prognosen är att på sikt skapar det mer jobb och därmed ökas intäkterna. Har du räknat fel blir det ännu mer minus i statskassan, har du rätt så ökas intäkterna. Men du ser inte resultatet förrän om några/flera år. Under tiden har staten mindre intäkter och tvingas till besparingar inom tex vård, skola och omsorg vilket är oacceptabelt för en majoritet av befolkningen.

Det är problemet med just demokrati, att det inbjuder till, jag inte kalla det populistiska, men kortsiktiga lösningar och bandage för et långsiktigt problem. Politikerna skjuter de beslut som försämrar villkoren och privatekonomin för väljare framför sig. Människan är så funtad att de inte ser långsiktigt, fem, tio, femton år framåt. Vi slopar jobbskatteavdraget så att pensionerna för de som nu får jobbskatteavdrag blir bättre. Vem bryr sig om det när man är i 30 års åldern, bildar familj och behöver de extra kronorna i plånboken.

Det enda sättet att få det samhälle jag vill ha nu och i framtiden är att engagera mig och förändra inifrån. Jag är aktiv inom ett visst parti. Håller jag med om deras politik och ståndpunkt till 100% Hell no! Men för mig är det enda sättet att förändra just att engagera mig för att förändra politiken i de frågor jag anser att de har fel. Att bara sitta och gnälla om hur Sverige har försämrats, ofta pga invandringen, är helt okonstruktivt. Gör något konkret (iofs kanske inte hänga nazistflaggor). Acceptera verkligheten som den är och utgå därifrån. Det jag vet att vi alla vill ha, utom några få extremister på höger och vänsterkanten är ett fritt demokratiskt samhälle.
Problemet är, att det fria demokratiska samhället öppnar dörren för populister. Som med lock o hot försöker vinna de mindre kunniga väljarna. Propagandan under det sk kosackvalet var då ett typexempel och LO/S;s val film i dagarna ett annat.
Nu vill jag inte förhindra fria demokratiska val, tvärtom. Men vi bör alla vara medvetna om just detta. Kolla bara bakåt bland de budgetar som lagts valår så framträder vissa fula drag. Sittande regeringar (inga undantag) använder statskassan för att driva partipolitik just för att vinna dessa okunniga väljare

PS, hur kan till 100% hålla med ett parti, en organisation? Jag har röstat på samma parti ett stort antal val, men jag delar absolut inte alla deras värderingar och vad man går till val på.

Jag tror man blir en mycket bättre politiker om man lever utanför politiken ett tag först. Att förstå det civilsamhälle man vill ta ansvar för är viktigt. Det gör man inte i sammanträdesrum med andra politiker.

Att ha universitetsexamen och ett antal års yrkesverksamhet utanför offentlig förvaltning är för mig en stor merit för att bli politiker.
Det är väl med det som med universitetsutbildning och examina. de i sig ger dig inte kompetensen, men däremot det sätt man jobbar på som akademiker. Proffspolitiker är bra, så länge de inte snöar in sig på ideologin utan har förmågan att finna praktiska lösningar och vägar till kompromisser.

Jag skulle gärna se ett liberalt samarbete. Dock slipper jag i den bästa av världar helst sossarna. Vilket jag inser kommer vara ngt av en utopi. Så jag antar att jag lär få kompromissa helt enkelt.

Liknande trådar

IT & mobiler Jaha, 2 partier röstade emot chat control 2.0 resterande ja. C och SD sa nej till förslaget. V och MP tycks ju inte ta sitt jobb på...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 623
Senast: MJLee
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
6 017
Senast: gulan
·
Samhälle Det här har berörts i tidigare trådar, men egentligen inte fått en egen tråd. Den sill (strömming) och skarpsill som borde utnyttjas av...
Svar
11
· Visningar
953
Senast: Mia_R
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
252
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama